پیش‌بازی بارسلونا - رئال‌مادرید
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تیم‌های بارسلونا و رئال‌مادرید در نخستین ال‌کلاسیکوی فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ برای اولین مرتبه در تاریخ در ورزشگاه المپیک لوئیس کمپانیس به مصاف هم خواهند رفت.

امروز از ساعت ۱۷:۴۵ حساس‌ترین بازی دور رفت رقابت‌های لالیگای اسپانیا در ورزشگاه المپیک لوئیس کمپانیس برگزار خواهد شد. بارسلونا در دیداری از هفته یازدهم لالیگای اسپانیا میزبان رئال‌مادرید خواهد بود؛ ال‌کلاسیکویی که برای اولین مرتبه در تاریخ میزبانش ورزشگاه المپیک است.

بارسلونا؛ چالش بزرگ ژاوی

بارسلونای ژاوی در فصل جدید بدون باخت پیش رفته، اما رقبا کاری کرده‌اند که با وجود ۷ برد و ۳ مساوی هم آبی‌اناری‌ها تیم سوم جدول باشند. حالا هم در آستانه ال‌کلاسیکو در بدترین وضعیت از لحاظ کادر بازیکنان قرار دارند و چند ستاره و مهره کلیدی‌شان را به‌دلیل مصدومیت در اختیار نخواهند داشت. با این وجود ژاوی نشان داده با توجه ویژه به آکادمی لاماسیا، می‌تواند جای ستاره‌های بزرگ را به خوبی پر کند؛ از لامین یامال گرفته تا فرمین لوپس و حتی مارک گویو. جوان بعدی که گره از کار بارسا باز می‌کند کیست؟ بارسلونا تیمی منعطف شده و ژاوی با مهره‌هایش به‌خوبی سیستم ۳-۳-۴ را پیاده می‌کند. به نظر می‌رسد این سرمربی جوان به استاد خودش پپ گواردیولا نزدیک شده باشد و بتواند در سال‌های آتی بارسای شکست‌ناپذیر و پرافتخاری را بر سر زبان‌ها بیندازد.

بیشتر بخوانید: ژاوی در ال‌کلاسیکو رئال را شگفت زده می‌کند/ رونمایی از یک ستاره ۱۶ ساله دیگر!

رئال‌مادرید؛ نقطه عطف کهکشانی‌ها

شاید تصور می‌شد با جدایی ستاره‌ها، رئال‌مادرید از ماهیت خودش دور شود و تبدیل به تیمی شود که با جوان‌ترها و بازیکنان کم‌نام و نشان از لقب «کهکشانی‌ها» فاصله می‌گیرد. اما نسخه جدید کهکشانی‌ها کلید خورده و با مطرح کردن ستاره‌های جوان برزیلی و بازیکنان جوان اروپایی، تیم کارلو آنچلوتی هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. جود بلینگام در رئال‌مادرید نه تنها نیازی به زمان نداشت، بلکه حالا کاری کرده که کریستیانو رونالدو و صاحب قبلی شماره‌اش زین‌الدین زیدان هم انجام نداده بودند. او حالا با وجود بای در خط میانی، با ۸ گل زده برترین گلزن لالیگا به شمار می‌رود. نبرد با بارسلونا می‌تواند نقطه عطف کهکشانی‌ها باشد. کارلتو شاید آخرین فصلش در برنابئو را پشت سر بگذارد و نمی‌خواهد باز هم نبرد قهرمانی را به دشمن دیرینه واگذار کند.

آخرین بازی
پنجم آوریل ۲۰۲۳ آخرین دیدار رسمی دو تیم برگزار شد که در مرحله نیمه‌نهایی کوپادل‌ری بود. رئال‌مادرید در آن بازی با نتیجه ۴-۰ بارسلونا را برد و فینالیست شد. وینسیوس یک مرتبه و بنزما سه مرتبه در آن بازی برای رئال گل زدند.

آمار بازی
۲۹۶) ال‌کلاسیکو از سال ۱۹۰۲ یعنی ۱۲۱ سال قبل شروع شد و تابه‌حال ۲۹۶ مرتبه بارسلونا و رئال‌مادرید در دیدارهای رسمی و غیررسمی به مصاف هم رفته‌اند. ۱۲۴ برد سهم بارسا بوده، ۱۰۸ بازی را رئال برده و ۶۴ بازی هم مساوی شده است.
۲۵۴) از بین ال‌کلاسیکوها ۲۵۴ بازی رسمی بوده که ۱۰۰ بازی را بارسا برده و ۱۰۲ بازی به سود رئال تمام شده. ۵۲ بازی رسمی هم با تساوی خاتمه یافته است.
۱۸۶) در تاریخ لالیگای اسپانیا ۱۸۶ ال‌کلاسیکو برگزار شده است. بارسلونا ۷۴ بازی را به سود خودش خاتمه داده و رئال‌مادرید در ۷۷ بازی پیروز شده است. ۳۵ ال‌کلاسیکوی لالیگایی هم با تساوی به پایان رسیده.
۷) در ۷ ال‌کلاسیکوی آخر در لالیگا هیچ دیداری با تساوی خاتمه نیافته است. ۵ بازی را رئال برده و ۲ مرتبه بارسا برنده شده.
۴) بارسلونا در آخرین ال‌کلاسیکوی لالیگا طلسم پیروز نشدن در این دیدار در خانه را بعد از ۴ سال و ۵ ماه شکست. امروز هم برای اولین مرتبه در ورزشگاه المپیک از رئال میزبانی خواهند کرد.
۵) ورزشگاه المپیک لوئیس کمپانیس برای بارسلونا خوش‌یمن بوده است. کاتالان‌ها رکورد ۱۰۰ درصد پیروزی خانگی را در لالیگا داشته‌اند. علاوه بر ۵ پیروزی لالیگایی، بارسا در لیگ قهرمانان هم ۲ بازی خانگی‌اش در این ورزشگاه را برده.
۷) با وجود مصدومیت تیبو کورتوا درون دروازه و ادر میلیتائو در خط دفاعی، رئال‌مادرید ۷ گل در فصل جاری لالیگا دریافت کرده و بهترین خط دفاعی را در اختیار داشته. کپا آریسابالاگا در نیمی از دیدارهای فصل کلین‌شیت کرده است.
۸) جود بلینگام صدرنشین غیرمنتظره گلزنان لالیگاست. ستاره رئال‌مادرید در همین مدت زمان کم ۸ گل در لالیگا به ثمر رسانده است.
۷) در ۷ نبرد بین ژاوی و آنچلوتی، سرمربی بارسلونا ۴ برد داشته و سرمربی رئال‌مادرید موفق به کسب ۳ پیروزی شده است. نکته جالب این که نبرد این دو سرمربی هیچ‌گاه با تساوی خاتمه نیافته.
۲۶) لیونل مسی با ۲۶ گل زده برترین گلزن تاریخ ال‌کلاسیکو است و به نظر می‌رسد رکورد او برای سال‌های طولانی دست‌نخورده باقی بماند. تعداد گل‌های لالیگایی مسی ۱۸ است.
۴۸) سرخیو بوسکتس کاپیتان پیشین بارسلونا با ۴۸ بازی رکورددار ال‌کلاسیکو شد و سپس این تیم را ترک کرد. لیونل مسی و سرخیو راموس هرکدام ۴۵ مرتبه در این بازی به میدان رفتند.

مصدومان و محرومان
مهم‌ترین غایب ال‌کلاسیکو، روبرت لواندوفسکی خواهد بود. اگرچه گفته می‌شود ژاوی تصمیم دارد برای دقایقی هم که شده از ستاره لهستانی بارسلونا استفاده کند. پدری، فرنکی دی‌یونگ، رافینیا، سرژی روبرتو و ژول کونده هم هیچ‌کدام در ال‌کلاسیکو در ترکیب بارسا قرار نخواهند گرفت. تیبو کورتوا و ادر میلیتائو مصدومان طولانی‌مدت رئال‌مادرید هستند. احتمال دارد ادواردو کاماوینگا هم به این بازی حساس نرسد.

ترکیب احتمالی دو تیم
بارسلونا:
تراشتگن، کانسلو، مارتینس، آرائوخو، بالده، گوندوغان، رومئو، گاوی، یامال، فلیکس و تورس
رئال‌مادرید: کپا، کارواخال، رودیگر، آلابا، کاماوینگا، والورده، شوامنی، کروس، بلینگام، رودریگو و وینیسیوس

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی