لیونل مسی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

لیونل مسی و ارلینگ هالند در رقابتی تنگاتنگ برای به دست آوردن توپ طلای ۲۰۲۳ هستند اما این مسی است که باید برنده امشب باشد.

نابغه کوچک اینترمیامی علیرغم فصل ناامیدکننده ۲۰۲۲-۲۰۲۳ در سطح باشگاهی، کاملا مستحق کسب هشتمین توپ طلاست.

«تماشای مسی برای نزدیک به دو دهه امتیاز بزرگی بود. لحظه به لحظه فوتبال جذاب و نفس‌گیر. او هدیه‌ای از سوی خدایان فوتبال است. خیلی خوشحالم که او جایزه نهایی فوتبال را برد.» گری لینکر، مهاجم سابق بارسلونا، همیشه به صراحت در مورد مسی صحبت کرده، تا جایی که برخی از منتقدان او را به جانبداری در پوشش خبری خود به عنوان مجری بی‌بی‌سی اسپورت متهم می‌کنند. اما جملات او در ستایش مسی پس از فینال جام جهانی عالی بود.

غیرممکن بود که کسی با دیدن مسی در حال بلند کردن جامی که مدتها از او دور مانده بود احساساتی نشود. بازی‌های باشکوه مسی در طول ۲۱ سال دوران حرفه‌ای‌اش در بارسلونا هفت توپ طلا را برای او به ارمغان آورد، همراه با انبوهی از قهرمانی‌های لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا. اما به دلیل برخی از موارد همچنان خیلی‌ها در نام بردن از او به عنوان بهترین بازیکن تاریخ تردید داشتند، از جمله قهرمان نشدن در جام جهانی. اما در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که مسی کشورش را به سوی قهرمانی جهان هدایت کرد تمام تردیدها یک بار برای همیشه از بین رفتند.

لیونل اسکالونی دارای یک تیم استثنایی بود و بازیکنانی مانند آنخل دی ماریا، الکسیس مک‌آلیستر، انسو فرناندس، کریستین رومرو و دروازه‌بان امی مارتینس، همگی نقش کلیدی در این پیروزی ایفا کردند. اما این مسی بود که به آنها الهام بخشید. او بارها و بارها زمانی که آلبی‌سلسته به چیزی خاص برای یافتن موفقیت یا از میان برداشتن حریف نیاز داشت، به نجات تیم آمد و روحیه آنها را در لحظات سخت بالا برد. تماشای او که تمام استعدادهای خلاقانه‌اش را آشکار می‌کند واقعاً نفس‌گیر و رسیدن به بزرگ‌ترین دستاوردش لذت‌بخش بود. مسی فوتبال را تکمیل کرد و با انجام این کار هشتمین توپ طلا به حق از آن اوست.

ارلینگ هالند پس از رسیدن به سه‌گانه در اولین فصل خود در ورزشگاه اتحاد، به درستی در رقابت بر سر توپ طلای ۲۰۲۳ قرار دارد و این واقعیت به او خیلی کمک می‌کند، در حالی که مسی در پاری‌سن‌ژرمن از موفقیت مشابهی برخوردار نبود. اما در واقع هیچ مقایسه‌ای بین این دو مرد از نظر عملکرد فردی وجود ندارد.

مسی در جام جهانی ۲۰۲۲ هفت گل به ثمر رساند؛ تنها یک گل کمتر از کیلیان امباپه برنده کفش طلا. او مسابقات را با بیشترین تعداد پاس گل (۳) و پاس کلیدی (۲۱) به پایان رساند و بیش از هر بازیکن دیگری (۱۳) شوت به سمت دروازه ثبت کرد. او همچنین به اولین بازیکن تاریخ جام جهانی تبدیل شد که در مرحله گروهی، مرحله یک‌هشتم نهایی، یک‌چهارم نهایی، نیمه‌نهایی و فینال در یک تورنمنت موفق به گلزنی شده، در حالی که رکورد ۵ جایزه برای بهترین بازیکن مسابقه را نیز از آن خود کرد.

چرا لیونل مسی باید برنده توپ‌طلای ۲۰۲۳ شود؟/ قهرمان جام‌جهانی فوتبال را کامل کرد؛ مثل لئو کمیاب است...

وقتی زمان اهدای توپ طلای جام‌جهانی به بهترین بازیکن رقابت‌های قطر فرا رسید، تنها یک برنده می‌توانست وجود داشته باشد. مسی تنها بازیکنی است که تاکنون دو بار این جایزه را دریافت کرده چراکه او همچنین به خاطر عملکردش در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نیز جایزه را به دست آورده بود. مسی در پنج جام جهانی بازی کرده و ۱۳ گل زده و ۸ پاس گل داده. او همچنین ۲۶ حضور در بازی‌های جام جهانی داشت، یکی بیشتر از لوتار ماتئوس آلمانی. تنها سه بازیکن بیشتر از مسی در جام جهانی گل زده‌اند: میروسلاو کلوزه (۱۶)، رونالدو نازاریو (۱۵)، و گرد مولر (۱۴).

مسی با بازی‌هایش در قطر از تک تک بازیکنان تیم خواست که با استانداردهای بالای او مطابقت داشته باشند. دقیقاً همان کاری را که در جریان قهرمانی آرژانتین در کوپا آمریکا ۲۰۲۱ انجام داد و تمام ویژگی‌های شایسته یک کاپیتان واقعاً بزرگ را به نمایش گذاشت.

او در نهایت با عملکردهای عالی‌اش خود را در دل هواداران پاری‌سن‌ژرمن جای داد. اولین فصل اسطوره آرژانتینی در پارک دوپرنس پس از ترک بارسلونا ناامیدکننده بود، اما او بهترین فرم خود را در نیمه اول فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ دوباره کشف کرد. او همچنین با میانگین ۱.۲ گل مورد انتظار در هر بازی از موقعیت‌های غیر پنالتی خطرناک‌ترین بازیکن قاره بود.

مسی آخرین فصل خود را در پی‌اس‌جی با ۲۱ گل و ۲۰ پاس گل از ۴۱ بازی در تمام رقابت‌ها به پایان رساند. تنها محمد صلاح، امباپه و هالند تعداد گل‌های بیشتری را در بزرگترین لیگ‌های اروپا به ثبت رساندند. او حتی در ۳۶ سالگی نیز در میان برترین‌ها باقی مانده و حتی انتقال از اروپا به اینترمیامی نیز تغییری در این وضعیت ایجاد نکرده است، زیرا او در ۱۱ بازی اول خود برای این تیم ۱۱ گل به ثمر رساند.

مسی از فوتبالیست‌های شدیدا کمیابی است که می‌تواند به تنهایی در یک بازی پیروز شود. هالند یک بازیکن فیزیکی باابهت و با استعدادهای فوق‌العاده و مهارت دویدن هوشمندانه است، اما بازی همه جانبه او هنوز به کار زیادی نیاز دارد.

سیتی برای نجات در شرایط سخت یا تغییر شتاب یک مسابقه به هالند متکی نیست. ملی‌پوش نروژی برای سود بردن از موقعیت‌ها خریداری شده و او این کار را بهتر از هر کسی انجام می‌دهد. اما نباید او را با مسی در یک کفه ترازو گذاشت. آرژانتین به خاطر مسی قهرمان جهان است و این به تنهایی او را شایسته دریافت هشتمین توپ طلا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • VAHID REDSTAR IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    خداوندگار فوتبال.. از کره ای دیگر به زمین آمد تا به بشر بگوید در جهان موازی فوتبال را چگونه بازی میکنند...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی