استقبال ستاره برزیلی استقلال از تماشاگران زن؛ خیلی خوشحالم که آن‌ها هم به ورزشگاه می‌روند/ آبی‌ها برای این نتایج خوبی گرفته‌اند که...
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

ستاره برزیلی سابق استقلال گفت: تا زمانی که سیستم کمک داور ویدیویی در فوتبال ایران به کار گرفته نشود، شرایط همین طور خواهد بود.

فابیو جانواریو، ستاره برزیلی سابق استقلال نامی جذاب و فراموش نشدنی برای هواداران این باشگاه است؛ چهره ویژه‌ای که با آن استایل منحصربه فرد، موهای بور و چهره‌ای که همیشه خنده بر لب داشت در خط میانی استقلال بازی‌های چشمنوازی از خود به نمایش می‌گذاشت. فابیو گرچه سال‌ها دیگر در استقلال حضور ندارد اما نتایج و بازی‌های تیم محبوبش را با دقت پیگیری می‌کند. او به دلیل علاقه‌ای که به فوتبال ایران دارد نه تنها بازی‌های استقلال بلکه دیگر نتایج را هم به دقت دنبال می‌کند. جانواریو که دو سال پیش به ایران آمد و دیداری با هم‌تیمی‌های سابق خود داشت، امیدوار است روزی به عنوان مربی در فوتبال ایران به فعالیت بپردازد. شاید این رویا در سال‌های آینده محقق شود و فابیو را به عنوان مربی در فوتبال ایران ببینیم.

 استقلال فصل را خیلی خوب شروع کرده است. ۱۸ امتیاز در شش بازی. حتی اگر استقلال به سپاهان نمی‌باخت ممکن بود الان با ۱۹ و یا حتی ۲۱ امتیاز در جایگاه نخست جدول قرار داشته باشد. می‌خواهیم بدانیم تحلیل شما از آنچه استقلال تا کنون خلق کرده چیست؟ آیا این ۱۸ امتیاز نشانه‌هایی از موفقیت قطعی استقلال در فصل جاری است؟
باید بدانیم که استقلال به دلایلی پیش از شروع فصل شرایط خوبی نداشت و چند هفته اول لیگ نیز با مشکلاتی دست به گریبان بود. نمی‌خواهم وارد جزئیات بشوم اما وقتی چنین مشکلاتی وجود دارد، انتظار اینکه یک تیم نتیجه بگیرد، کم می‌شود اما دیدیم که استقلال بر خلاف جریان حاکم ابتدای فصل توانست به نتایج مطلوبی دست یابد. اینکه کسی روی استقلال حساب نکرد اما الان در صدر جدول قرار دارد نشان‌دهنده جسارت سرمربی‌اش است. نکونام در اروپا فوتبال بازی کرده و با زیر و بم فوتبال آشنا است. او از تجربیاتی که داشته به خوبی در جهت موفقیت استقلال استفاده کرده است.

اما بازیکنان و مربیان استقلال با وجود شروع خوب نگرانی بزرگی از جانب قضاوت‌های داوران دارند. آیا این نگرانی آسیب‌زننده نیست؟
 زمانی هم که من در ایران حضور داشتم و برای استقلال بازی می‌کردم، اشتباهات داوری بوده و تا زمانی که سیستم کمک داور ویدیویی در فوتبال ایران به کار گرفته نشود، شرایط همین طور خواهد بود. در اروپا VAR وجود دارد و حتی در بسیاری از کشورهای صاحب فوتبال در آسیا نیز از این روش برای کمک به داوران استفاده می‌شود. متأسفانه ایران هنوز نتوانسته چنین سیستمی را پیاده کند. البته در فوتبال ایران به چنین اشتباهاتی عادت شده و استقلال هم نباید حواسش پرت شود و باید همه تمرکزش را روی موفقیت بگذارد و به اشتباهات داوری هیچ توجهی نداشته باشد. اگر به اشتباهات داوری بیش از حد توجه کنند از مسیری که در آن قرار گرفته‌اند منحرف می‌شوند.

سبک جواد نکونام بیشتر تمرکز روی دفاع و جمع‌آوری امتیاز هست. آیا با اجرای این روش قهرمانی قطعی هست؟
در استقلال همه بازیکنان خوب هستند. اما چیزی که باعث شده استقلال نسبت به دیگر تیم‌ها نتایج بهتری بگیرد، عملکرد مطلوب در کار تیمی است. جواد نکونام به خوبی توانسته کار تیمی را در استقلال جا بیندازد و از بازیکنان در قالب یک تیم هجومی استفاده کند. یکی از دلایلی که باعث شده استقلال به موفقیت برسد این بود که نکونام تمرینات را خیلی زود شروع کرد. البته نباید از این موضوع مهم غافل شویم که سید حسین حسینی عملکرد مطلوبی داشته و باید از عملکرد مهرداد محمدی هم تمجید کنم که خوب کار می‌کند اما به طور کلی همه تیم این فصل وضعیت مطلوبی دارند و توانستند عملکرد مناسبی را از خود باقی بگذارند.

اینکه نکونام روی کار دفاعی تمرکز بیشتری دارد به نظر تو تاکتیک مناسبی برای قهرمانی است.
در فوتبال دنیا تیمی موفق است که بتواند دروازه خودش را بسته نگه دارد. استقلال در این خصوص خوب نشان داده است. سالی که با مجیدی قهرمان شدند هم عملکرد خوبی در دفاع داشتند. به اعتقاد من نکونام روش درستی را در پیش گرفته اما به شرط آنکه این روش تداوم داشته باشد و بتواند آن را حفظ و به خوبی اجرا کند. به نظر من ساختار دفاعی استقلال خیلی خوب ترسیم شده است. خط دفاع استقلال منظم پیش رفته و این نشان می‌دهد روی تیم کار شده است. البته یک تیم فقط با داشتن دفاع خوب نمی‌تواند مطمئن به قهرمانی باشد. باید در فاز گلزنی هم عملکرد خوب باشد. استقلال الان در خط حمله هم شرایط مطلوبی دارد. تعداد زیادی از بازیکنان این تیم گل زده‌اند که این نشان می‌دهد همه خود را ملزم به گلزنی می‌دانند.

در فصل جاری تحول جدیدی در فوتبال ایران به وجود آمده و بانوان نیز اجازه دارند در برخی ورزشگاه‌ها که شرایط سخت‌افزاری مناسبی دارند، حضور یابند.ی
زمانی که من در ایران بازی می‌کردم تماشاگران بانو خیلی دوست داشتند در تمرین حضور یابند که عموماً به خاطر اینکه مخالفت‌هایی وجود داشت ساعت‌ها پشت در ورزشگاه می‌ماندند و نمی‌توانستند تمرین را از داخل محل تمرین نگاه کنند. اما الان خیلی خوشحالم که بانوان ایرانی به ورزشگاه می‌روند و می‌توانند بازی‌های استقلال و دیگر تیم‌ها را از نزدیک تماشا کنند.جای شکرش باقی است که با ورود هواداران زن موافقت شده است و من به همه تبریک می‌گویم بابت این تصمیم خوب. حضور بانوان به بهبود فضای ورزشگاه خیلی کمک می‌کند و باعث افزایش انگیزه بازیکنان هم خواهد شد.

حتماً نتایج تیم ملی را هم دنبال می‌کنی. تیم ملی ایران در بازی‌های تدارکاتی خود خیلی خوب کار کرده است. ارزیابی‌ات از عملکرد احتمالی قلعه‌نویی به همراه تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا چیست؟
نتایج تیم ملی ایران را می‌بینم. خیلی خوب بوده. همه را برده‌اند و این نوید یک تیم خوب و خلاق را می‌دهد. با قلعه‌نویی کار کردم مربی جاه‌طلبی است. همیشه به موفقیت فکر می‌کند و در سال‌های اخیر نتایج مطلوبی به دست آورده است. به اعتقاد من قلعه‌نویی در جام ملت‌ها با ایران قهرمان خواهد شد و به موفقیت خواهد رسید. البته تیم‌های بزرگ دیگری هم هستند اما اعتقاد دارم ایران با قلعه‌نویی موفقیت‌هایی خواهد داشت و این تیم نتیجه خواهد گرفت.

اینکه فوتبال دنیا در حال خالی شدن از بازیکنان تکنیکی است، چه دلیلی دارد. آیا می‌توانی به عنوان یک برزیلی که از سرزمینی فوتبال‌خیز به دنیای فوتبال معرفی شدی، دلیل این تغییرات را بیان کنی؟
شکل فوتبال در دنیا تغییر کرده است. دیگر شاهد تک‌محوری نیستیم. بازیکنان تکنیکی هم تعدادشان نسبت به گذشته کمتر شده‌اند. بیشتر فوتبال تاکتیکی پیش می‌رود. البته بازیکنان تکنیکی هنوز هم در تیم‌ها دیده می‌شوند. برای مثال نیمار که جزو نسل جدید فوتبالیست‌های جهان محسوب می‌شود. شاید مجبور باشیم برای مدتی فوتبال را بیشتر تاکتیکی ببینیم تا دوباره بازیکنان تکنیکی ظهور کنند. البته این موضوع مختص به ایران یا آسیا نیست. در کل دنیا همین اتفاق رخ داده است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی