نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
لیونل مسی
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

انتقال مسی به اینترمیامی به خوبی ثابت می‌کند که این بازیکن دیگر برای به دست آوردن توپ طلا نمی‌جنگد، او به هرچه که واقعاً می‌خواست دست پیدا کرده و نام خود را در تاریخ به عنوان بهترین بازیکن فوتبال تثبیت کرده است.

توپ طلا دیگر برای قهرمان جام‌جهانی معنایی ندارد، اما کاملا سزاوارش بود و به رکورد دیگری دست پیدا کرد که شاید هرگز شکسته نشود.

تونی کروس مدت‌هاست که از اهمیت دادن به توپ طلا ابراز تاسف می‌کند، فیلیپ لام می‌گوید که این مسابقه فقط بر سر محبوبیت است که در آن گلزنان تنها برنده‌های احتمالی هستند، در حالی که گری لینکر می‌گوید بحث دائمی پیرامون جایزه فردی در یک ورزش تیمی احمقانه شده است. حتی قبل از اینکه لیونل مسی هشتمین توپ طلا را در پاریس دریافت کند میکائیل آنتونیو، مهاجم وستهام، ادعا کرد که رسوایی بزرگی خواهد بود اگر این جایزه به ارلینگ هالند نرسد. در حالی که مهاجم وستهم به وضوح این واقعیت را نادیده می‌گیرد که ستاره نروژی حتی بهترین بازیکن منچسترسیتی نیست چه برسد به کل جهان.

با این حال، کالوم ویلسون با همکار خود در لیگ برتر موافق است و به طرز جالبی استدلال کرد که اگر فوتبال ملی را از معادله خارج کنید ستاره نروژی تنها برنده واقعی است. زیرا می‌دانید که بزرگترین تورنمنت فوتبالی هرگز عامل تعیین‌کننده در رای‌گیری توپ طلا نبوده است...

ادن آزار، وینگر سابق رئال مادرید، با توجه به اتفاقات دسامبر گذشته در قطر پیروزی مسی را «منطقی» خواند و خاطرنشان کرد که اعطای جایزه به کسی غیر از «بهترین بازیکن تاریخ در سالی که در آن قهرمان جهان شد» بی‌معنی است. آزار اذعان داشت که اگر فرانسه کیلیان امباپه به جای آرژانتین پیروز می‌شد داستان متفاوت می‌شد، و تیری آنری اسطوره فرانسه نیز چنین حسی دارد اما وقتی سی‌بی‌اس اسپورت از او پرسید که چه کسی باید برنده توپ طلای امسال شود، پاسخ او مختصر و واضح بود: «مسی. تمام. خداحافظ!»

بیشتر بخوانید: چرا لیونل مسی باید برنده توپ‌طلای ۲۰۲۳ شود؟/ قهرمان جام‌جهانی فوتبال را کامل کرد؛ مثل لئو کمیاب است...

لیونل مسی

بیشتر از این چه بخواهم؟

به نظر می‌رسد که این آخرین توپ طلا بود. او اکنون ۳۶ سال سن دارد و دیگر در لیگ معتبر اروپایی فعالیت نمی‌کند. برای اینکه به توپ طلای نهم برسد به چیزی خارق‌العاده نیاز است، به خصوص که به نظر می‌رسد دوران جدیدی در راه است و ارلینگ هالند احتمالاً با افرادی مانند کیلیان امباپه و جود بلینگام برای توپ طلای بعدی مبارزه می‌کند. البته وقتی صحبت از مردی معجزه‌گر به میان می‌آید که بارها کتاب رکوردها را بازنویسی کرده و توانایی شگفت‌انگیزی برای مبهوت کردن دنیای فوتبال دارد، نمی‌توان هیچ احتمالی را رد کرد. اگر خاطرتان باشد همه ما فکر می‌کردیم مسی بعد از قطر ۲۰۲۲ به دوران حرفه‌ای ملی خود پایان خواهد داد، چرا که چنین پایانی به شدت رویایی به نظر می‌رسید؛ راهی افسانه‌ای برای خداحافظی. او در آن شب پراحساس در ورزشگاه لوسیل گفت: «بدیهی است که می‌خواستم حرفه‌ام را با این جام کامل کنم، چیز بیشتری نیست که بخواهم.» در این لحظه خبرنگاران آرژانتینی و فرانسوی حاضر در کنفرانس مطبوعاتی که شاهد این لحظات حماسی بودند اشک می‌ریختند. «بعد از این چه چیز دیگری وجود دارد؟ من یک کوپا آمریکا، یک جام جهانی دارم.»

لیونل مسی

آیا او واقعا می‌تواند به نهمین توپ طلا برسد؟

با این حال، او همچنان قوی پیش می‌رود، همچنان گل می‌زند و قهرمانی‌های بیشتری را هدف قرار می‌دهد. اگر تناسب اندام اجازه دهد تابستان آینده در یک کوپا آمریکای دیگر بازی خواهد کرد. شاید آرژانتین باید در آن تورنمنت قهرمان شود تا مسی شانس دیگری برای نهمین توپ طلا داشته باشد. هیچ چیز غیرممکن نیست، اما نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که بازی نکردن او در باشگاهی اروپایی علیه او محسوب می‌شود. مسی ممکن است هالند را در توپ طلای امسال شکست داده باشد اما این افتخار با قهرمانی در جام جهانی حاصل شد. برنده شدن در کوپا آمریکا وزن یکسانی برای رای‌دهندگان نخواهد داشت.

مسلماً طرفداران شروع به تماشای فوتبال خارج از اروپا کرده‌اند، به‌ویژه آن‌هایی که مسی و کریستیانو رونالدو را هرجایی که بروند دنبال می‌کنند. و مسی همچنان جام به دست می‌آورد و سر و صدای زیادی در ایالات متحده به پا می‌کند. با این حال هنوز بسیار بعید به نظر می‌رسد که بازیکنانی که عمدتاً در خارج از اروپا بازی می‌کنند شروع به برنده شدن توپ طلا کنند. مسی بار دیگر توسط فرانس فوتبال انتخاب شد، نه به خاطر کمک به میامی برای کسب افتخار در لیگزکاپ در طول تابستان، بلکه برای رساندن آرژانتین به اولین قهرمانی در جام جهانی بعد از سال ۱۹۸۶.

لیونل مسی، دیوید بکام و خورخه ماس

مسی در فصل ضعیف پاری‌سن‌ژرمن چندان ضعیف نبود

البته، امثال ویلسون اینطور تصور می‌کنند که مسی تنها برای شش هفته از فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ به میدان رفت و در جلوگیری از حذف پاری‌سن‌ژرمن در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا ناتوان بود. اما او در سال آخرش در پارک دوپرنس عملکرد بدی نداشت. واقعیت این است که تنها چهار بازیکن در فصل گذشته در پنج لیگ بزرگ اروپا در تمام رقابت‌ها گل‌های بیشتری به ثمر رساندند. ممکن است که این مرد کوچک‌اندام جادوگر باشد، اما نباید از او انتظار داشت که با چند موج عصای جادویی پای چپ، مشکلات ریشه‌ای پی‌اس‌جی را ناپدید کند.

بیشتر بخوانید: شوخی مسی با پاریسی‌ها؛ فکر نکنم نمایش توپ‌طلا را بخواهند!/ تصمیم لئو کسی را شوکه نکرد

لئو ۹۹.۹ درصد تیم است

با این حال، کاری که مسی در قطر انجام داد واقعاً حیرت‌انگیز و غیرقابل باور بود. او در ۳۵ سالگی کنترل جام جهانی را در دست گرفت، کاری که از زمان دیگو مارادونا در مکزیک کسی انجام نداده بود. به قول امیلیانو مارتینس، دروازه‌بان تیم، او «۹۹.۹ درصد تیم است»، و در پنج بازی از هفت بازی خود از جمله هر چهار بازی حذفی آرژانتین، به عنوان بهترین بازیکن مسابقه شناخته شد. پس از تغییر فرمت مسابقات در سال ۱۹۸۶، هیچ بازیکنی در هر دور از مرحله یک‌هشتم نهایی تا فینال گلزنی نکرده بود، در حالی که پاس گل‌های او برای ناهوئل مولینا در برابر استرالیا و خولیان آلوارس در برابر کرواسی به عنوان دوتا از بهترین‌ها در تاریخ جام جهانی شناخته شد. علاوه بر این با دبل در برابر فرانسه به ۲۱ گل در ۲۶ بازی رسید که هر دو رقم رکوردشکن هستند.

اما در این میان چیزی بیشتر از اعداد و ارقام وجود دارد: احساس. مسی باعث شد بازیکنان آرژانتین احساس کنند که با هم برادر هستند و می‌دانستند که در بازی‌ها پیروز خواهند شد زیرا او را دارند. مارتینس توضیح داد: «ما همیشه مدعی خواهیم بود زیرا بهترین بازیکن جهان را داریم. ما همه شیرهایی هستیم که برای او می‌جنگیم.»

اما او هم حاضر بود برای آنها بجنگد. شاید همیشه عادت به دیدن مسی خوش‌اخلاق داشتیم و برای اولین بار غرش کردن‌هایش را در برابر رقبا دیدیم، به ویژه در دیدار یک‌چهارم نهایی مقابل هلند. کاپیتان آرام آرژانتین به یک کاپیتان جنگنده تبدیل شده بود و کشور بیشتر عاشق او شد.

لیونل مسی

به طرزی سورئال خوب است

رقبای او هم لب به تحسین می‌گشودند. کیانو باکوس استرالیایی او را به مجسمه مومی تشبیه می‌کرد: «در زمین غیرواقعی به نظر می‌رسد، به طرزی سورئال خوب است»، در همین حال یوشکو گواردیول نتوانست پا به پای مردی که ۱۵ سال از او بزرگتر است پیش بیاید، اما ترجیح داد به طرف مثبت ماجرا نگاه کند: «می‌توانم به بچه‌ها بگویم که ۹۰ دقیقه به دنبال مسی دویدم.»

دیدیه دشان سرمربی فرانسه قبل از فینال اعتراف کرد که حتی برخی از هموطنانش امیدوار بودند که مسی برنده میدان باشد. همه اینطور حس می‌کردند که مسی سزاوار قهرمانی است. احساسی که رونالدو و ریوالدو نیز داشتند؛ دو تا از بهترین بازیکنانی که برای برزیل که بزرگترین رقیب آرژانتین است، بازی می‌کردند. ریوالدو گفت: «خدا همه چیز را می‌داند و تو را به خاطر شخصیتی که داری و به خاطر فوتبال فوق‌العاده‌ای که بازی می‌کنی قهرمان جهان خواهد کرد.»

همچنان در سطحی متفاوت از بقیه

فینال جام‌جهانی قطر مانند مراسم تاجگذاری بود. رای دادن به توپ طلای امسال از زمانی آغاز شد که مسی معتبرترین جایزه فوتبال را به دست آورد. همانطور که آنری اشاره کرد، بدون شک به دلیل اتفاقاتی که در لیگ قهرمانان اروپا رخ داد می‌توان به نفع سایر بازیکنان بحث کرد، اما به هیچ وجه نمی‌توان بر ضد مسی صحبت کرد.

بدیهی است که منچسترسیتی به دلیل موفقیت تیمی خود شایسته تقدیر است و آنها بهترین تیم حال حاضر جهان هستند. اما حتی پپ گواردیولا در حالیکه می‌خواست هالند مدعی توپ طلا باشد اعتراف کرد که واقعاً باید «دو بخش وجود داشته باشد: یکی برای مسی و دیگری برای بقیه». چرا؟ برای این که مسی همان طور که در تمام دوران حرفه‌ای خود نشان داده، به سطحی از برتری پایدار در بزرگ‌ترین صحنه رقابت رسید که هیچ کس در هیچ مقطعی در ۱۲ ماه گذشته به آن دست نیافته بود.

مسی آنقدر خوب و موفق بوده که توپ طلا دیگر برایش آنچنان اهمیت ندارد. او در اوایل امسال اعتراف کرد که تنها جامی که واقعا برایش مهم بود را سال گذشته در لوسیل به دست آورد. پس این آخرین توپ طلا برای او چیزی بیش از یک جایزه کوچک دوست‌داشتنی نیست.

آیا او می‌تواند سال دیگر هم برنده توپ طلا شود؟ بعید به نظر می‌رسد اما کاملاً بی‌اهمیت است. چنین چیزی دیگر برای مسی مهم نیست. او جامی را که می‌خواست به دست آورد. او فوتبال را در قطر به پایان رساند. بحث بر سر اینکه چه کسی بهترین بازیکن جهان است به پایان رسیده است.

لیونل مسی

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۸
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • VAHID REDSTAR IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    بهترین ورزشکار بشریت در کنار مایکل جردن... کسانی در آمریکا تام بریدی رو هم میارن کنار این دو ولی ورزش تام بریدی فوتبال امریکاییه و فقط در امریکا و کانادا ورزش اول در کنار هاکی روی یخ به حساب میاد..
    • تاج کبیر IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
      مسی را عناصر فاسد انتخاب کردند و اصلا هم فوتبالی نبود.با توجه به حمایت تمام قد مسی از اسرائیل و اتفاقات اخیر این انتخاب کاملا سیاسی بود.جالب اونجاست هالند و امباپه پشم هم حساب نکردن.کسانی که از مسی حمایت میکنن خودشون هم میدونند که حق مسی نبوده.حالا یا مسی فن هستند و یا طرفدار اسرائیل هستند.
  • TIAm IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    عالی بود 👏🏻👏🏻👏🏻 بهترین از این نمشد مسی را توصیف کرد
    • متا ورس! IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
      // 👏👏👏💯👌
  • ایران IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    این حق رونالدو بود
  • علی IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    این حق رونالدو بود 😜
  • بهراد IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    این بهترین مقاله ای بود که سرکار خانم نسرین فرزین نوشتند. لذت بردم👏🏻
  • احسان IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    حرفم با متوهم هایی هست که توپ طلا و قهرمانی جام جهانی مسی رو لطف مافیای صهیونیسم و فیفا و یوفا میدونن یعنی سوزش اینها در حدیه که هنوز بعد یک سال نتونستن اینو حضم کنن که مسی ثابت کرد تو تاریخ فوتبال بی رقیبه، دوستانی که توهم توطئه دارین اگه یه کوچولو به حرفایی که میزنین دقت کنین متوجه میشین که دلایلتون چقدر مسخره و آبکیه جالب اینه که هیچکدوم از این دوستان این حرفا رو از یه منبع یا سایت معتبر یا حتی از یه شخص معتبر فوتبالی نشنیدن و بدون اینکه بدونن منبع این حرفها کجاست طوطی وار مزه‌پرانی یه تعداد سایت بی نام و نشان رو تکرار میکنن مگه میشه قهرمانی جام جهانی از قبل تعیین شده باشه؟ جالبه که حتی یک اشتباه فاحش داوری به نفع آرژانتین نمیتونن پیدا کنن کاری به باقی بازیها ندارم و فقط میخوام بازی فینال رو مرور کنید ببینید چقدر مسخرست اینکه جام رو اهدایی بدونین اگه قرار بر اهدای جام به مسی بود که بازی ۲ برصفر برده در عرض ۲ دقیقه مساوی نمیشد، یا اینکه اگه مارتینز توپ کولوموانی تو دقیقه ۱۱۹ رو نمیتونست بگیره بازم میگفتین جام اهدائیه، یا اینکه از نظر شما اون توپ هم جزو برنامه مافیای یهودیا بود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی