نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
وقتی کنفدراسیون فوتبال آسیا ۳ بازیکن پرسپولیس را محروم کرد/ شکست تاریخی تیم ملی با سرمربی پرسپولیس!
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

امروز سالگرد یکی از تلخ‌ترین اتفاقات فوتبال ایران در عرصه ملی طی نیم‌قرن اخیر است.

قطعا دوازدهم آبان سال ۱۳۷۱ هرگز از یاد آن‌هایی که اتفاقات فوتبال ایران را به صورت جدی دنبال می‌کنند محو نخواهد شد. روزی که یکی از پرامیدترین تیم‌های ملی فوتبال ما به واسطه نتیجه‌ای ضعیف بخت قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را از دست داد و شکست بسیار تلخی را پذیرا شد.

تیم ملی فوتبال ایران در حالی راهی جام ملت‌های ۱۹۹۲ هیروشیما شد که با توجه به قهرمانی ما در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن و تعداد فراوان ستارگانی که در اختیار داشتیم، بخش زیادی از کارشناسان بال قاره آسیا ما را بخت اول فتح جام ملت‌ها تلقی می‌کردند و هنگامی که در اوایل آبان ماه سال ۱۳۷۱ اولین مسابقه خودمان در این پیکارها را با پیروزی ۲ بر صفر مقابل کره شمالی پشت سر گذاشتیم امیدواری‌ها به تیم ملی ایران بیشتر هم شد ولی از مسابقه دوم شرایط تغییر کرد. ایران با وجود این‌که بالغ بر ۸ موقعیت بسیار خوب در جدال با امارات به دست آورد نتوانست دروازه این تیم را باز کند و مسابقه با تساوی بدون گل تمام شد تا صعود ما قطعی نشود. برای این‌که به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کنیم در جدال آخر باید روز دوازدهم آبان سال ۱۳۷۱ از ژاپنِ میزبان یک مساوی می‌گرفتیم و دقیقا همین مسئله بلای جان ایران شد.

تیم ملی نمایشی فوق‌العاده دفاعی ارائه کرد و خستگی مفرط بازیکنان هم مزید بر علت شد تا کاملا در زمین خودمان خیمه بزنیم. علی پروین سرمربی وقت تیم ملی که در آن مقطع به صورت همزمان پرسپولیس را هم هدایت می‌کرد، در جام ملت‌های ۱۹۹۲ عجیب‌ترین تصمیم تاکتیکی زندگی خودش را گرفت و تیم ملی ایران را در هر سه مسابقه مرحله گروهی آن تورنمنت با یک ترکیب ثابت به میدان فرستاد و علاوه بر آن، در مجموع سه بازی حتی یک تعویض هم نکرد! به عبارت دیگر تمام بازیکنانی که برای ما در جام ملت‌های ۱۹۹۲ به میدان رفتند، طی کمتر از ۱۰ روز ۳ مسابقه بسیار سنگین برگزار کرده و ۲۷۰ دقیقه داخل زمین بودند! اتفاقی که به نوعی در همه ادوار جام ملت‌های آسیا بی‌سابقه است.

ایران با وجود همه این مسائل تا دقیقه ۸۸ ژاپن را متوقف کرده بود و ما با تساوی بدون گل هم راهی نیمه‌نهایی می‌شدیم اما ارسال توپ به درون محوطه جریمه کشورمان و قاطی کردن چند بازیکن با یکدیگر موجب شد کازی یوشی میورا مهاجم سرشناس تیم ملی ژاپن دروازه احمدرضا عابدزاده را باز کند و تیمی که در آن مقطع پرافتخارترین تیم حاضر در جام ملت‌های آسیا محسوب می‌شد، در همان مرحله گروهی از گردونه مسابقات کنار برود! فاجعه دقایقی بعد تکمیل شد و مجتبی محرمی، مرتضی کرمانی‌مقدم و فرشاد پیوس ۳ ملی‌پوش پرسپولیسی و سرشناس کشورمان به خاطر درگیری با جمال الشریف داور مطرح اهل سوریه، کارت قرمز بگیرند و نه تنها از زمین اخراج شوند بلکه با محرومیت یک‌ساله کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز مواجه شده و پیکارهای انتخابی جام جهانی ۱۹۹۴ را از دست بدهند. البته انصافا اخراج و محرومیت پیوس ناعادلانه بود اما به خاطر عدم نفوذ ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا حکم عوض نشد.

کاپیتانی ایران در آن مسابقات با مرحوم سیروس قایقران بود که البته اصلا برایش خوش‌یمن نبود. علی پروین نیز پس از حذف تیم ملی به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت اما فدراسیون او را ابقا کرد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۶
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۴
  • کمال آبی US ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    تقصیر خود علی پروین بود
  • دو ستاره واقعی IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    اون بازی تیم ایرانی ۴تا اخراجی داشت،مهدی فنونی زاده هم اخراج شد. گل تیم ژاپن در شرایط مشکوک به افساید و زماتی که ایران ده نفره بود به ثمر رسید داور بازی جمال شریف از کشور دوست و برادر سوریه بود که عمدا ایران را سربرید
    • منصور IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
      نه دوست عزیز. مهدی فنونی زاده اخراج نشد. احتمالا منظور شما نادر محمدخانیه. بله محمدخانی هم اخراج شد اما همه اتفاقات بعد از گل ژاپنی ها بود. ما ۱۱ نفره گل خوردیم. فیلم بازی در اینترنت موجوده. همه ماجراها بعد از گل اونا شروع شد
  • منصور IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    اگر آقای پروین را بعد از جام ملت‌های ۹۲ کنار میذاشتن ما به جام جهانی ۹۴ صعود می کردیم
  • سیدرضا IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    متلاشی کردنوفرستادن مستقیم استقلال که باقهرمانیونایب قهرمانی آسیا،قهرمانیونایب قهرمانی لیگ،قهرمانیونایب قهرمانی آخرین دوره باشگاههای تهرانوحذفی شده بودوستون تیم ملی بشمارمیومدبه دسته سوم باقوانین مضحکویکبارمصرف مستقیماازلیگ اول در حالیکه لیگ پنجم(گروه خودمون سوم ) شده بودیم آوردن یک پرسپولیسی بعنوان سرمربی استقلال جای پورحیدری، تیم قهرمان پکن باهفت هشت بازیکن فیکس تیم ملی ازاستقلال حریف نداشت،عوض شدوبراساس کشاورزشکل گرفت،صمدجاشودادشاه محمدی،کرمانی جای شاهرخ،نادرجای پنجعلی جالبه پاس با شش نفر بیشترین سهم ملی رو داشت که همه ذخیره بودن ،استیلی خا کپور رضایی منش نوآموزیوسفی غلامپور ،بعد کشاورز پنج نفر با نادر جواد شاه محمدی سیروس و افتخاری رو نیمکت تیم نود از هم پاشید و رفتن عابدزاده به سپاهان ، فنونی به تجارت ، جواد به کشاورزعملا فقط حسن زاده مونده بود از استقلال، احمدرضا سپاهان ، نادرکشاورز ، جواد کشاورز،حسن زاده استقلال،محرمی پرسپولیس،فنونی بانک تجارت ، مهندس سیدمهدی ابطحی از وحدت ، سیروس کشاورز،کرمانی قطر،فرشاد پرسپولیس شاه محمدی کشاورز یازده بازیکنی بودن که ۲۹۰ دقیقه بازی کردن
  • سالار IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    فقط شما ببین بعضیا چجوری واسه خودشون رزومه درست کردند!!! با این کارنامه گند و افتضاحشون!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی