نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
برنده بعدی توپ طلا
منبع: Goal
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

دوران تسلط لیونل مسی و کریستیانو رونالدو بر توپ طلا به پایان رسیده و حالا این جود بلینگام است که پیشتاز نبرد جدید برای دست یافتن به این جایزه ویژه خواهد بود.

همه بعد از کریستیانو رونالدو و لیونل مسی، دوقطبی جدیدی را برای فوتبال جهان پیش‌بینی می‌کردند: ارلینگ هالند و کیلیان امباپه. اما پسر انگلیسی ناگهان ظاهر شد و گوی سبقت را از این دو ستاره ربود.

در حین سخنرانی لیونل مسی برای دریافت توپ طلا فضا اندکی غمگین شده بود. این اسطوره آرژانتینی که برای هشتمین بار در دوران حرفه‌ای خود جام را به دست آورد، در مورد دستاوردهای ۱۲ ماه گذشته‌اش از جمله افتخاراتش در جام‌جهانی صحبت کرد و حضور خود روی صحنه را با ادای احترام به دیگو مارادونا در جشن تولد ۶۳ سالگی‌اش به پایان رساند.

مسی همچنین اعتراف کرد که به بازنشستگی نزدیک می‌شود. او این واقعیت را پذیرفت و به فینالیست‌های دیگری که در ردیف اول مقابل او نشسته بودند، ارلینگ هالند و کیلیان امباپه، نگاه کرد و اذعان داشت که آنها جانشینان احتمالی او برای این جام هستند.

اما مسی یک نفر را از قلم انداخت. امباپه و هالند با وجود کیفیت بالایشان، گل‌ها، جام‌ها و برندهای شخصی‌شان، دیگر نمی‌توانند ادعا کنند که همانند کریستیانو رونالدو و مسی دوقطبی بی‌چون و چرای فوتبال هستند. اکنون یک مدعی سوم وارد میدان شده است: جود بلینگام. هافبک رئال مادرید بیش از هر کس دیگری مدعی توپ طلای سال آینده است.

بیشتر بخوانید:

دوران جدید توپ‌طلا از راه رسید؛ پادشاه فوتبال بعد از مسی و رونالدو کیست؟/ شانس اعجوبه انگلیسی از هالند و امباپه بیشتر است

نبرد امباپه و هالند

دنیای فوتبال نگاهش را به سمت هالند و امباپه معطوف کرده است. این دو به خودی خود فوتبالیست‌های قابل توجهی هستند، دو گلزن در جهان که می‌توانند ادعا کنند به اعدادی که مسی و رونالدو در دو دهه اخیر رسیده‌اند، نزدیک شده‌اند. امباپه بهترین گلزن تاریخ پاری‌سن‌ژرمن است، در حالی که هالند فصل گذشته رکورد گلزنی در لیگ برتر را شکست و در حال شکستن تعدادی از رکوردهای مهم در لیگ قهرمانان است. همانند مسی رونالدو، تفاوت سبک نیز به اندازه کافی وجود دارد تا این نبرد را به نبردی جالب تبدیل کند.

یک طرف، امباپه فوق‌ستاره پر زرق و برق پاریسی است که واقعا نمی‌توان جلوی گلزنی او را گرفت. او در پایان فصل گذشته تیمش را به قهرمانی لیگ ۱ رساند. در دومین فینال جام‌جهانی خود در ۲۳ سالگی هت‌تریک کرد و ۷۲ ساعت بعد به تمرینات تیمی بازگشت.

و در سوی دیگر هالند ربات است. بزرگ‌تر، قوی‌تر و سریع‌تر از دیگران و ترکیبی عالی از ورزش و هوش. هرگز فوتبالیستی به این بزرگی نتوانسته فضاهایی به این کوچکی پیدا کند. او به ثمر رساندن ۵۲ گل را آسان جلوه داد و یک سه‌گانه تاریخی برای منچسترسیتی به دست آورد و رکوردهای مختلف انگلیسی را شکست.

دو شخصیت متضاد؛ خودخواهی امباپه و لحن ساده و تقریباً شوم هالند، یک دوئل گیرا در بازی به وجود آورده است. برای ۱۰ سال آینده هالند و امباپه هر دو گل‌های زیادی به ثمر خواهند رساند و جام‌های زیادی، چه تیمی و چه انفرادی، به دست خواهند آورد. همین برای روزنامه‌نگاران و رسانه‌های اجتماعی برای ساختن یک روایت کافی است. بازی ادامه دارد!

ارلینگ هالند و کیلیان امباپه

پیدا شدن سر و کله جود بلینگام

بلینگام در طول دو ماه از فصل نشان داده که می‌تواند تغییری در روند ایجاد کند. پیش از این انتظار می‌رفت که او روزی به توپ طلا برسد، اما با توجه به نرخ بالای گلزنی هالند و امباپه و تعداد انگشت‌شماری از بازیکنان در سراسر اروپا به نظر می‌رسید که آن روز خیلی دور باشد.

ناگهان اوضاع به طرز چشمگیری تغییر کرد. اعداد بلینگام برای مادرید تا اینجای فصل بهتر از هر دو رقیب اصلی او برای توپ طلای ۲۰۲۴ است. هافبک انگلیسی تا به اینجای فصل ۱۴ گل و ۶ پاس گل برای باشگاه و تیم ملی به ثبت رسانده که در مجموع در گلزنی از امباپه و هالند بیشتر نقش داشته است. بازی‌های بزرگ او فقط اعتبارش را بیشتر می‌کنند. از دبل در اولین ال‌کلاسیکو، تا گل پیروزی در آخرین لحظه برای شکست دادن اونیون برلین در لیگ قهرمانان اروپا، تا دویدن مارپیچ و گلزنی در ناپل که مقایسه‌هایی با مارادونا را به همراه داشت، او بازیکنی است که نه تنها همیشه خوب است بلکه عملکردهای استثنائی‌اش را در لحظات دشوار به نمایش می‌گذارد؛ ترکیبی حیاتی که بازیکنان خیلی خوب را از نخبگان کلاس جهانی جدا می‌کند.

همه اینها در دوران مهمی نیز به وجود آمد. با رفتن کریم بنزما تیم مادریدی با مشکلاتی مواجه شده بود اما با وجود بلینگام، تیم کارلو آنچلوتی در صدر لالیگا قرار دارد و در سه بازی لیگ قهرمانان نیز به پیروزی رسید. او نه تنها جای خالی بنزما را پر کرده بلکه تیم را به سطح بهتری نیز رسانده است.

جود بلینگام

اما عدد جادویی یا فرمول ایده‌آل که او را در مسابقه نگه می‌دارد چیست؟ امباپه و هالند هر دو می‌توانند ۴۰ گل به ثمر برسانند و تیم خود را قهرمان کنند. پاری‌سن‌ژرمن امباپه تقریباً به طور قطع قهرمان لیگ ۱ خواهد شد، در حالی که فرانسه مدعی فعلی یورو ۲۰۲۴ است. منچسترسیتی هالند نیز باید به عنوان مدعی لیگ برتر در نظر گرفته شود و چشمانش به دنبال تکرار لیگ قهرمانان اروپا خواهد بود. اما مادرید بلینگام برای قهرمانی در لالیگا راه بسیار دشوارتری در پیش دارد، زیرا بارسلونا و اتلتیکومادرید به عنوان رقبای ابتدای فصل ظاهر شده‌اند. آنها لزوماً مدعی لیگ قهرمانان نیز نیستند. به نظر می‌رسد قهرمانی در لالیگا به عنوان بهترین گلزن لیگ و رهبری انگلیس در جایگاهی بالا در یورو، حداقل چیزی است که بلینگام برای حفظ برتری فعلی خود در توپ طلا لازم دارد. فصلی طولانی در پیش است و هیچ چیزی دست نیافتنی نیست.

اما در حالی که امباپه و هالند شخصیت‌های شناخته شده‌ای هستند، بلینگام همچنان می‌تواند به هر چیزی که می‌خواهد تبدیل شود. او شماره ۲۲ را برای بیرمنگام سیتی و بوروسیا دورتموند می‌پوشید زیرا می‌توانست به عنوان شماره ۴، شماره ۸ یا ۱۰ بازی کند. بیرمنگام حتی زمانی که بلینگام باشگاه را ترک کرد، با وجود انجام تنها ۴۴ بازی برای این باشگاه، آن پیراهن را بازنشسته کرد. افسانه بلینگام بیش از پیش در حال رشد است.

بنابراین در حالی که بلینگام مدعی اصلی توپ طلای ۲۰۲۴ است، امباپه یا هالند شاید بتوانند تا ماه جولای از او پیشی بگیرند. اما اگر این اتفاق در سال آینده رخ ندهد، توپ طلا در دستان بازیکنی در سطح جهانی که هنوز به اوج خود نرسیده خواهد بود.

مسی و رونالدو احتمالا آخرین توپ طلای خود را برده‌اند. امباپه، هالند و حالا بلینگام قرار است حداقل برای یک دهه آینده بر فوتبال جهان تسلط داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

جود بلینگام

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی