مهاجم پرسپولیس از ژاپن هم دیپورت شد؟/ گنجشک را رنگ می‌کنند و «این‌جا» جای قناری می‌فروشند!
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

قرارداد لئاندرو پریرا مهاجم برزیلی فصل قبل پرسپولیس با باشگاه ژاپنی تمدید نشده و گفته می‌شود به دلیل عملکرد ضعیف او بوده است.

این نه بار اول است و نه بار آخر خواهد بود. این مشکل فقط مخصوص «پرسپولیس» نیست و همین ابتدا بگوییم که به بهانه این اتفاق و بازیکن سابق پرسپولیس سراغ این موضوع می‌رویم. سایر باشگاه‌های ما نیز در این مقوله مثل پرسپولیس هستند و این مشکل هزاران بار فوتبال ما را آزار داده و کماکان از آن لطمه می‌خوریم.

همین پرسپولیس به جز پریرا ده‌ها بازیکن دیگر در یک دهه اخیر داشت که با دستمزدهای کلان و سر و صدای بسیار آمدند و شماره‌های مقدسی چون ۷ را هم گرفتند اما نه قبل و نه بعد پرسپولیس، بازیکن درست و درمانی نبودند. جونیور براندائو را به یاد دارید؟ شماره ۷ پرسپولیس را به او دادند اما به زمین که آمد مشخص شد که یک دی‌کارمو دیگر است. بازیکنی که می‌گفتند پرنده‌فروش است و به پرسپولیس و لیگ برتر ایران قالب شد!

همین حالا پرسپولیس درگیر دعوا با رادوشویچ است. بازیکنی که با قرارداد ۳۰۰۰ یورو در ماه در لیگ کشورش هم بازی نمی‌کند، اما اینجا طلب ۸۸۰هزار یورویی دارد! همین برانکو ایوانکوویچ که این‌قدر پرسپولیسی‌ها عاشق او هستند، رادوشویچ را به ایران آورد اما این تقصیر او نیست که با بازیکن ارزان، چنین قرارداد گرانی بسته شده. با بازیکن دوزاری قرارداد دلاری بستن تخصص مدیران ماست. برانکو را مثال می‌زنیم چون موفق و محبوب بود؛ او برای یک اردو تیمش را به اوکراین برد و دو بازیکن اوکراینی را به عنوان تحفه با خود به تهران آورد! آن‌ها ثانیه‌ای هم به درد پرسپولیس نخوردند اما کلی پول گرفتند و رفتند کشورشان. یکی دیگر از خریدهای برانکو ماریو بودیمیر بود. او هم بازیکنی ۱۵۰۰ یورویی بود که اینجا نیم میلیون یورو قرارداد بست و تا آخرین سنت آن را هم گرفت. او هم مثل استراماچونی پول پیک و هزینه‌های بانک را هم از ایران گرفت اما ما هرگز درس نمی‌گیریم و عبرت نمی‌بریم.

این بازیکنان وقتی از ایران می‌روند سر از دسته دوم کشورهای به مراتب رده‌پایین‌تر درمی‌آورند. وقتی با آن‌ها بعد از ایران قرارداد دو، سه هزار یورویی بسته می‌شود تازه مشخص می‌شود که چه کلاهی بر سر بیت‌المال گذاشته‌ایم. آن مثل معروف قدیمی که «گنجشک را رنگ می‌کنند جای قناری می‌فروشند» برای زمانی بود که هنوز فوتبال ابداع نشده بود وگرنه با این همه مثال در فوتبال ایران چه نیازی به مثال زدن از گنجشک و قناری!

اگر به همین دو دهه اخیر و تاریخچه لیگ برتر حرفه‌ای نگاه کنیم بالغ بر ۱۵۰ بازیکن خارجی در لیست تیم‌ها می‌بینیم که شاید فقط به تعداد انگشتان یک دست نام‌هایی بودند که قبل از آمدن به ایران اسم‌شان را شنیده بودیم! حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که بازیکن در شرایط کشور ما جا نیفتاده و با یک اتفاق کاملا فوتبالی در ایران ناکام بود، او باید بعد از رفتن از ایران دوباره به سطح قبلی برمی‌گشت. پس وقتی بازیکن یا مربی از ایران می‌رود و دیگر هیچ کجای دنیا او را نمی‌خواهند، نمی‌توانید بگویید یک اتفاق فوتبالی بوده و حقیقت این است که سطح او از ابتدا همین بوده و فقط ما روی خودمان را برگردانده بودیم. چشم بر حقیقت بستیم و شیر دلارها را به جیب دلال‌ها باز کردیم!

به همین ۱۵۰ نفر نگاه کنید؛ تعداد کسانی که بعد از رفتن از ایران در یک لیگ نسبتا قابل قبول دوباره قرارداد بسته‌اند باز به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد. فقط یک تیام را می‌شناسیم که بعد از استقلال به لیگ ترکیه رفت، یک ابراهیم توره را به یاد داریم که بعد خروج از ایران هم فوتبالیست ماند و دو سه نفری که به لیگ‌های امارات یا قطر رفتند؛ ۵ نفر در ۱۵۰ نفر یعنی یک فاجعه و درد آن‌جاست که تمام مدیران رقم‌زننده این فجایع کماکان در فوتبال صاحب‌سمت هستند و کماکان به روش خلاقانه خود ادامه می‌دهند!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱۸
  • ۶۶۶۶۶۶ IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    راداشویچ هیچ ربطی به این بازیکنان که نام بردید نداشت. گلری این بازیکن در زمان حضور در پرسپولیس از تمام گلرهای تیمهای دیگه لیگ بهتر بود و اصلا در این دسته بازیکنان جای نمیگیرد . حالا هم بجز قراردادش هیچ مبلغ اضافه ای نمیگیرد .اونم اگه مشکلی بوده به مدیران سابق برمیگرده نه خود بازیکن.اگه به موقع پولش رو داده بودن یا تا اخر قراردادش نگهش میداشتن هیچ پول اضافه ای نمیدادند .اتفاقا غیرت و تعصبی که رادو داشت خیلیهای دیگه نداشتن .
  • زو زو IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    ما بازیکنانی مثل دانیال اسماعیلی فر علی نعمتی شهاب زاهدی نبیل باهوی سینا اسد بیگی فرشاد فرجی وحدت هنانوف ریگی سروش رفیعی رو نمیخوام مربی ترسو وبدون برنامه هم نمیخوایم تمام خرید های یحیی بازیکنان بی کیفیت هستن ما بازی سراسر تهاجمی همراه تعصب شجاعت وتکنیکی با برنامه میخوایم که غصه بخوره برا تیم نه بازیکن بی خاصیتی پولی مربی ترسو نمیخوایم شهریار مغانلو و فرشاد احمد زاده رامین رضاییان احمد نورلهی سعید عزت الهی لوکادیا میلادمحمدی عیسی آل کثیر رو میخوایم ما بازیکنان سطح یک و با غیرت میخوایم نه بازیکن پولکی
    • حسین US ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      پیداکردی سلام برسون
  • جواد چکش IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    بشار رسن
  • زیگزاگ IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    تمایل شدیدی برای جذب این مدل بازیکن وجود داره. هم برای مدیرعامل و هم مربی سود داره.
  • پرسپولیس همیشه قهرمان IR ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    درجاییکه یه جواتیه بازدوبندبدون هیچ رزومه مربیگری میره فولادوتحویلمیگیره فولادی که خودش قطب فوتبال خوزستان بودووفقیتهاشم ربطی به جواتی بدنام نداشتتوبحبوحه جاوم باشگاهها خاراینکه مربی تیم ملی بشه فولادو ول کردوازهول حلیم افتادتودیگ نه مربی تیم ملی شدنه تیمی داشت بجزخفت وخواری اینم مبارکه کیسه کشافردام میان میگن داورواسه پرسپولیس سوت زدفدراسیون طرف پرسپولیسوگرفت اماهیچوقت چشمشونوبه روی حقیقت بازنمیکنن که اونم مربی خیانتکاره
  • مهدی IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    قضیه خیلی ساده است آقایون مدیر و مربی و ... همه ذینفع هستن تو این پولداری که حیف و میل میشه و چون تیمها خصوصی نیستن و پول بی حساب دولتی است هیچ کس نه دلش میسوزد و نه پیگیری میکنه که تکرار نشه این دزدیها. آخه یه بار دو بار . خیلی راحت و تو روز روشن با این روش کلی از بالا میشن و ....
  • سلام ودرودخدابه شهدا IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    فوتبال مادولتی هست ازجیبشان که خرج نمی کنندکه دلشان بسوزی.فوتبال بایدخصوصی بشی تاطرف بابت هزینه ای .که می کنی دلش بسوزی وهمین خصوصی باعث میشی بازیکن باکیفیت بیارند
  • شهروز IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    زیادی سخت می‌گیرید . با این مدیران پاکدست ، فقط صد سال اولش سخته . بعدا همه چی درست میشه !
  • فرامرز IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    به لطف وجود اینترنت می شود سیر تا پیاز بازیکن را فهمید مثلاً همین لیاندرو از 24 سالگی تا 31 سالگی اش را در تیم های مختلف گذراند و در هیچ تیمی بیش از یک فصل نماند تنها تیمی که راضی به بستن قرارداد دایمی با او شد تیمی بود از دسته سوم ژاپن پس می شد حدس زد در پرسپولیس موفق نخواهد بود این یعنی واقعاً نمی شود گنجشک را رنگ کرد و جای قناری فروخت مگر این که خریدار در این معامله سودی برده باشد منظور از این خریدار تیم پرسپولیس نیست
  • حیدر IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    مافیای دلالان در فوتبال ایران چه می کنند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی