نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
زخم کاری جواد نکونام به تراکتور!/ تبریزی‌ها و ماموریت نیمه‌تمام برکناری سرمربی استقلال
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

بازی استقلال و تراکتور همواره اتفاقات عجیبی را در فوتبال ایران رقم زده است.

یکی از حساس‌ترین دیدارهای نیم فصل اول لیگ بیست و سوم در ورزشگاه آزادی میان استقلال و تراکتور برگزار خواهد شد. دو تیم مدعی کسب عنوان قهرمانی که طی چند سال اخیر رقابت‌های بسیار جذاب و البته گاهی اوقات فوق العاده پرحاشیه‌ای را برابر یکدیگر داشته‌اند. پیرامون ماجرای اختلاف مهدی رحمتی و امیر قلعه نویی در جریان بازی استقلال و تراکتور طی روزهای گذشته نوشتیم ولی علاوه بر این ماجرا، اتفاقات دیگری هم طی این چند سال به وقوع پیوسته که نمی‌توان از کنارش با بی‌تفاوتی عبور کرد.

سرمربیان مشترک

اگر صرفاً لیگ برتر را ملاک قرار بدهیم، استقلال و تراکتور سرمربیان مشترک سرشناسی داشته‌اند که هنوز هم افراد فوق العاده نام آوری در فوتبال ایران محسوب می‌شوند. فیروز کریمی، امیر قلعه نویی و علیرضا منصوریان سرمربیانی بوده‌اند که طی ۲۲ سال اخیر حضور روی نیمکت هر دو تیم را تجربه کردند.

شکستی که جام را از استقلال گرفت

استقلال قبل از آغاز دهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر شرایط عجیب و غریبی داشته و پرویز مظلومی تابستان سال ۸۹ در حالی به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد که کادر مدیریتی باشگاه به طور کامل متحول شده بود و فقط علی فتح الله زاده و دکتر امیدوار رضایی به عنوان مدیران باشگاه فعالیت می‌کردند. در چنین شرایطی اما استقلال توانست هر دو دربی رفت و برگشت را به پیروزی برسد و نایب قهرمان فصل مذکورشود. البته اگر نتایج تقابل استقلال  با تراکتور عوض می‌شد شاید آبی ها قهرمانی را هم به دست می‌آوردند. آنها در بازی رفت با تراکتور به تساوی رسیدند و در جدال برگشت ۳ امتیاز فوق العاده حساسی که درون ورزشگاه آزادی به تبریزی‌ها تقدیم کردند، نقش بسیار مهمی در قهرمان نشدن استقلال ایفا کرد. اتفاقاً گلهای تراکتوری‌ها در آن بازی را جاسم کرار به ثمر رساند. بازیکنی که چند ماه بعد به استقلال پیوست.

ناکامی بعد از شب یلدا

یکی از مسابقات مهم استقلال و تراکتور روز  اول دی ماه سال ۱۳۹۴ برگزار شد. جدالی حساس در چهارچوب پیکارهای جام حذفی که استقلال پرویز مظلومی توانست تراکتور امیر قلعه نویی را با نتیجه ۲ بر یک در تبریز شکست بدهد و خاطره خوشی از شب یلدا و اولین روز زمستان آن سال برای آبی‌پوشان به یادگار بماند.

زخم کاری

استقلال در فصل ۹۱-۹۲ عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد و یکی از عوامل مهم این قهرمانی، پیروزی برابر تراکتور در نیم فصل دوم بود بردی که اسفند ۱۳۹۱ در ورزشگاه آزادی رقم خورد و  گل استقلالی‌ها در آن مسابقه را جواد نکونام سرمربی کنونی آبی پوشان به ثمر رساند تا یک زخم کاری به حریف زده باشد.

روزهای خوش مهاجم پرسپولیس

شیخ دیاباته اگرچه فصل قبل عملکردی کاملاً ناموفق در پرسپولیس داشت اما در نوزدهمین دوره پیکارهای لیگ برتر هنگامی که لباس استقلال را بر تن می‌کرد، شرایط برایش کاملاً متفاوت بود و حتی توانست عنوان آقای گلی رقابت‌ها را مال خود کند. اتفاقا دیاباته در بازی رفت آن فصل مقابل تراکتور که به میزبانی تبریز برگزار شد، نمایشی فوق العاده ارائه کرد و سه گل از چهار گل آبی پوشان را به ثمر رساند تا شاگردان آندره آ استراماچونی با یک پیروزی رویایی به تهران بازگردند و میزبان را با نتیجه ۴ بر دو شکست بدهند.

ماموریت نیمه تمام

تراکتور فصل قبل توانست در مسابقه رفت برابر استقلال به پیروزی برسد و انصافاً هم نمایش بهتری نسبت به آبی پوشان در آن مسابقه ارائه کرد. پس از شکست استقلالی‌ها در تبریز وضعیت ریکاردو ساپینتو فوق العاده بغرنج شد و این مربی پرتغالی تا آستانه برکناری هم پیش رفت اما هیئت مدیره وقت باشگاه اعلام کرد که او را حفظ می‌کند و همین مسئله روحیه ریکاردو را افزایش داد. اتفاقا ۶ روز پس از آن ناکامی، استقلال و تراکتور این بار به میزبانی ورزشگاه آزادی و در چارچوب جام حذفی به مصاف یکدیگر رفتند و آبی‌ها در جدالی فوق العاده جذاب و البته حسابی پرحاشیه توانستند مهمان خود را با نتیجه ۲ بر یک شکست بدهند و در جام حذفی ماندگار شوند. ماندگاری که به قیمت حفظ سرمربی پرتغالی هم تمام شد و همه می‌دانستند اگر استقلال جام حذفی را به تراکتور می‌باخت، یک سرمربی جدید برای این تیم انتخاب می‌شد.

خاطره فراموش نشدنی حجازی

در آستانه تقابل استقلال و تراکتور بد نیست به همین بهانه یادی هم از ناصر حجازی عزیز بکنیم. مردی که تابستان سال ۱۳۷۷ پس از پیروزی پرگل پنج بر یک مقابل تراکتوری‌ها در ورزشگاه آزادی، قهرمانی استقلال در لیگ عجیب و غریب فصل ۷۶_۷۷ با هدایت او مسجل شد. اتفاقا ۴ گل استقلال در آن بازی را علیرضا اکبرپور بازیکن تبریزی آبی‌ها به ثمر رساند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • ع ق QA ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    بنظر من داوری و ستون پنجم استقلال امسال تیم دربار را برنده می کنه البته خود خمس و زنوزی هم مثل بازی سال قبل می تونن راه بدن با هفت گل اتفاقی هم نمی افته مثل سال قبل بعدا باند آبی در فدراسیون براشون تلافی می کنند
    • هموطن IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      پس خودت داری اعتراف میکنی تمام این جامهاییکه از 8 سال پیش بهتون دادند اسنپی و فیکه!
    • کلنگلیس IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      کافرهمه رابه کیش خود پندارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی