نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
مقصر این‌همه مصدوم کدام است؟ زمین خراب، بدنسازی، بازیکن آماتور یا تعطیلات لیگ؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

بازیکنان سرمایه‌های هر تیم و نقش اصلی فوتبال هستند که حفظ سلامت آنها اصلی‌ترین وظیفه داور است. پس مصدومیت بازیکن می‌شود مهم‌ترین مسئله فوتبال...

این هفته و در شروع دوباره لیگ برتر اتفاقات عجیب و غریبی در مسابقه نساجی و استقلال خوزستان افتاد. در ورزشگاه وطنی قائمشهر هر دو تیم مثل بقیه بازی‌ها از ۵ تعویض خود استفاده کردند اما تفاوت آنجا بود که از این ۱۰ تعویض 6 مورد به خاطر مصدومیت بود!

استقلال خوزستان که در پایین جدول حال و روز خوبی ندارد و بیش از همیشه به بازیکنانش و امتیازات مسابقات نیاز دارد، درهمان نیم ساعت اول مجبور به انجام دو تعویض شد. بین دو نیمه هم یک تعویض کرد تا در شروع نیمه دوم با سه تغییر نسبت به ابتدای بازی ادامه دهد!

با توجه به اهمیت سلامت بازیکنان همیشه مصدومیت‌ها سوژه تحلیل و بررسی دانشگاه‌هاست. فوتبال یک علم است و از علوم دیگر از جمله پزشکی و تغذیه کمک می‌گیرد. تیم‌های حرفه‌ای در همه جای دنیا یک کادر پزشکی مجهز دارند بدنسازی را بسیار جدی می‌گیرند.

معمولاً در بررسی و آنالیز مصدومیت‌ها از چند عامل اصلی به عنوان دلیل نام برده می‌شود. اولین مورد به کیفیت زمین‌ها برمی‌گردد، دومین مسئله بدنسازی ناقص و غلط تیم‌هاست که اگر مربی بدنساز به علم روز مسلط نباشد، بیشتر به   تیم لطمه می‌زند تا اینکه نفع برساند.

اگر این دو مسئله نباشد، معمولا سراغ خود بازیکن می روند. بازیکنی که در فصل بدنسازی به بهانه‌های مختلف از زیر فشار تمرینات فرار کند، بلافاصله با شروع مسابقات مصدوم می‌شود و به تیمش ضربه خواهد زد.

البته هستند بازیکنانی که در بدنسازی هم شرکت دارند ولی به خاطر رعایت نکردن اصول حرفه‌ای مثل استراحت و تغذیه خیلی راحت مصدوم می‌شوند اما شاید در فوتبال ایران نمونه‌هایی پیدا کنیم که دلیل مصدومیت هیچ کدام این‌ها نیست!

اینجا تنها جای دنیاست که یک تیم در طول یک فصل بیش از دو بار باید بدنسازی کند. در همه دنیا یک مقطع ۴۵ روزه قبل از شروع فصل بدنسازی می‌کنند و یک مقطع ۱۰ یا ۱۵ روزه در تعطیلات نیم فصل چراکه مسابقاتشان بدون وقفه و منظم برگزار می‌شود.

اینجا ما زمین خوب نداریم، مربی بدنساز خوب نداریم، بازیکنانمان هم حرفه‌ای نیستند و به مصداق مثل معروف قدیمی «گل بود به سبزه نیز آراسته شد» برگزاری مسابقات مان هم نظم ندارد!

همین حالا به جدول لیگ نگاه کنید؛ هیچ تیمی نیست که بازی معوقه را در این فصل تجربه نکرده باشد! هنوز یک سوم از مسیر طی نشده که لیگ چند بار تعطیل شد و تازه غول مرحله آخر در راه است!

مسابقات جام ملت‌های آسیا در پیش است. جایی که برای بازی‌های غیر رسمی امید لیگ را تعطیل می‌کنند، طبیعی است که در جام ملت‌ها همه چیز تعطیل شود! هر باری هم که مسابقات تعطیل می‌شود تیم‌ها مجبورند دوباره بدنسازی کنند و نتیجه‌اش می‌شود افزایش احتمال مصدومیت بازیکن...

قربانگاه بازی نساجی و استقلال خوزستان اگر هر جای دنیا بود کلی مسئول در  سازمان لیگ و فدراسیون باید به مراجع بالاتر و قانونی حساب پس می‌دادند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی