نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
امتیاز ویژه دیوید تیلور و حسن یزدانی برای المپیک پاریس
منبع: ایرنا
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

همسنجی چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد ایران و آمریکا حکایت از امتیازاتی دارد که ۲ کشور برای مدال‌آوران بلگراد در نظر گرفتند.

سال منتهی به المپیک برای کشورهای صاحب کشتی اهمیت ویژه‌ای دارد تا جایی که این کشورها تلاش دارند تا بهترین نفرات خود را به بزرگترین جشنواره ورزشی جهان اعزام کنند. کشتی یکی از رشته‌های قدیمی المپیک به شمار می‌رود که برای مدعیان ایران، روسیه، آمریکا و ژاپن (کشتی زنان) اهمیت بالایی دارد. فدراسیون کشتی ایران در هشت ماه مانده به المپیک چرخه انتخابی تیم ملی را در ۲ رشته آزاد و فرنگی به صورت رسمی اعلام کرد.

مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور که از روز ۲۲ آذر در ساری آغاز می‌شود نخستین مرحله از چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد به شمار می‌رود. بعد از این مسابقات چند تورنمنت رنکینگ‌دار خارجی در دستور کار قرار خواهد گرفت تا نفر منتخب رقابت‌های قهرمانی آسیا مشخص شود. همچنین برترین‌های هر وزن به مسابقات گزینشی المپیک در آسیا و جهان اعزام می‌شوند. مرحله نهایی چرخه انتخابی تیم ملی نیز خردادماه برگزار می‌شود تا مسافران پاریس رسما اعلام شوند.

رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان بعنوان مرحله اول و اصلی کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس روزهای ۲۵ لغایت ۲۸ شهریورماه در شهر صربستان برگزار شد و تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در اوزان ۶۵، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم موفق به کسب سهمیه المپیک پاریس شد و در وزن‌های ۵۷، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم هنوز سهمیه نگرفته است. مرحله دوم رقابت‌های گزینشی مسابقات قاره‌ای است که گزینشی قاره آسیا روزهای ۳۱ فروردین لغایت ۲ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در شهر بیشکک قزاقستان برگزار می‌شود. مرحله نهایی کسب سهمیه المپیک نیز با حضور کشتی‌گیران تمامی کشورهایی که سهمیه کسب نکردند، پس از رقابت‌های کسب سهمیه قاره‌ای، روزهای ۱۰ لغایت ۱۲ اردیبهشت ماه سال آینده در شهر استانبول ترکیه برگزار می‌شود. در مسابقات مرحله نهایی دو نفر راه یافته به دیدار فینال و برنده دیدار رودرروی سوم مشترک (جمعاً ۳ نفر) سهمیه المپیک را بدست می‌آورند.

فدراسیون آمریکا نیز در چند روز گذشته برنامه انتخابی کشتی این کشور را اعلام کرده است. مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا طی روزهای ۱۹ و ۲۰ آپریل سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. براساس چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا چهار قهرمان این کشور که در جهانی ۲۰۲۳ بلگراد سهمیه و مدال کسب کردند از مرحله اول این انتخابی معاف هستند و این یکی از مهمترین اشتراک‌های چرخه انتخابی آن کشور با ایران است.

کایل دیک ( ۷۴ کیلوگرم)، دیوید تیلور (۸۶ کیلوگرم)، کایل اسنایدر (۹۷ کیلوگرم) و میسون پاریس (۱۲۵ کیلوگرم) که در جهانی بلگراد مدال و سهمیه گرفتند به طور کلی از مسابقات روز اول معاف خواهند بود. براساس دستورالعمل مسابقات انتخابی کشتی آمریکا در این چهار وزن کشتی‌گیری که در روز اول سایرین را شکست دهد در روز دوم با این افراد روبرو خواهند شد و برنده نهایی ۲ برد از سه مسابقه لازم دارد.

همچنین کمیته فنی مسابقات انتخابی تیم ملی آمریکا نفرات مدعی را براساس سیدبندی انتخاب می‌کند تا مدعیان پیش از فینال با هم برخورد نداشته باشد.

آزادکاران آمریکایی در ۲ وزن ۵۷ و ۶۵ کیلوگرم موفق به کسب سهمیه نشدند و تمام مدعیان این وزن باید در روز نخست مسابقات به میدان بروند.

همچنین ویتو آروجا (۶۱ کیلوگرم)، زین رترفورد (۷۰ کیلوگرم) و زاهید والنسیا (۹۲ کیلوگرم) که در جهانی ۲۰۲۳ در اوزان غیرالمپیکی مدال گرفتند باید مثل سایرین از روز اول کشتی بگیرند اما در صورت حضور در وزن المپیکی پایین‌تر یا بالاتر، این امتیاز را خواهند داشت که در روز اول تا مرحله نیمه نهایی استراحت کرده و سپس وارد رقابت‌ها شوند.

این نقطه تفاوت چرخه انتخابی کشتی آمریکا با ایران است. در چرخه انتخابی تیم ملی کشتی ایران تمام مدعیانی که قصد تغییر وزن دارند باید از قهرمانی کشور در چرخه حضور داشته باشند. در چرخه انتخابی ایران اگر یک کشتی‌گیر به خاطر مصدومیت موفق به حضور در مسابقات قهرمانی کشور نشود، می‌تواند با تایید پزشک معتمد فدراسیون، در ادامه چرخه حضور داشته باشد اما در آمریکا غیبت در چرخه به معنای پایان رویای المپیک است و این اتفاق سال گذشته برای جی‌دن کاکس رخ داد. قهرمان جهان در وزن ۹۲ کیلوگرم با وجود مصدومیت نتوانست جایی در ترکیب تیم ملی داشته باشد.

کاکس سال ۲۰۲۱ نیز به خاطر چند دقیقه دیر رسیدن به وزن‌کشی برای مبارزه با کایل اسنایدر برای حضور در المپیک، از چرخه انتخابی المپیک حذف شد.

مهمترین نکته چرخه انتخابی تیم ملی آمریکا حضور دیوید تیلور است که برای کشتی‌دوستان ایران می‌تواند جذاب باشد. تیلور به خاطر طلای جهانی و سهمیه المپیک در روز اول انتخابی حضور ندارد و با فینالیست وزن ۸۶ کیلوگرم رقابت خواهد کرد و اگر بتواند در فینال این وزن ۲ برد کسب کند بدون هیچ اغماضی راهی پاریس خواهد شد. البته اگر حریف تیلور نیز موفق به شکست جادوگر شود دیگر اما و اگر وجود ندارد و رقیب سنتی یزدانی در جهان حذف خواهد شد و تقریبا چنین شرایط مشابه‌ای نیز برای حسن یزدانی در چرخه پیش‌بینی شده است.

در چرخه انتخابی تیم ملی ایران مدال‌آوران از حضور در قهرمانی کشور معاف هستند اما یک برد قهرمان کشور برابر قهرمانی مانند یزدانی یا امیرحسین زارع به معنای انتخابی تیم ملی نیست بلکه قهرمان ایران باید هم در یک تورنمنت بین‌المللی موفق به شکست مدال‌آوران بلگراد شود، بعد از آن باید در قهرمانی آسیا مدال طلا بگیرد و نهایتا در مرحله نهایی چرخه بتواند از سد یزدانی یا زارع بگذرد تا بلیط پاریس برای او رزرو شود.

لغزش نفر نخست قهرمان کشور در انتخابی به معنای پایان حضور در تیم ملی برای او است. این لغزش ممکن است در جریان تورنمنت بین‌المللی یا قهرمانی آسیا رخ دهد.

با توجه به چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آمریکا باید گفت که تکلیف المپین‌های این رشته در آمریکا با کشتی فینال ایکس مشخص خواهد شد اما در چرخه انتخابی ایران مدال‌آوران شرایط به نسبت بهتر و مسیر راحت‌تری دارند و حتی اگر در تورنمنت خارجی به قهرمان کشور ببازند چندان از تیم ملی دور نخواهند شد زیرا ممکن است قهرمان ایران در آسیا نتواند به طلا برسد و نفراتی مانند یزدانی و زارع بدون حضور در مرحله نهایی چرخه به دوبنده تیم ملی برسند.

در آمریکا باخت یک قهرمان در فینال ایکس فاجعه قلمداد نمی‌شود و قهرمان و مسوولان کشتی آمریکا به راحتی آن را می‌پذیرند. در چرخه انتخابی سال گذشته تیم ملی کشتی آزاد آمریکا، جردن باروز پرافتخارترین کشتی گیر این کشور برابر چنس مارستلر نتیجه را واگذار کرد و بدون هیچ اما و اگری حذف شد و این حذف را در وزن ۷۹ کیلوگرم هم پذیرفت. در این وزن محمد نخودی در فینال جام تختی قافیه را به علی سوادکوهی واگذار کرد اما کادر فنی این ۲ کشتی‌گیر را به بوداپست اعزام کردند تا شاهد بهترین انتخاب باشند.

همچنین در وزن ۵۷ کیلوگرم احمد محمدجوان در فینال جام تختی میلاد والی‌زاده را شکست داد اما کار این ۲ آزادکار جوان به بوداپست کشید جایی که باخت جوان موجب شد تا وی با چشمان گریان تشک کشتی را ترک کند.

همچنین در چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا، قهرمانانی که موفق به کسب مدال و سهمیه نشدند هیچ ارجحیتی بر دیگران ندارند و باید از نخستین روز کشتی بگیرند اما در ایران یونس امامی به خاطر کسب طلای بازی‌های آسیایی در مسابقات قهرمانی کشور حضور نخواهد داشت و به همراه رحمان عموزاد از مرحله دوم وارد چرخه انتخابی خواهند شد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی