نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - ذوب آهن؟
۴۸
زلزله ۸ ریشتری مربی استقلال/ کنایه‌هایی که از آدرس مستقیم سر راست‌تر بود
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

حرف‌های اخیر مهدی هاشمی نسب عجیب بود و تاثیرگذار، آنقدر که با احضار به کمیته اخلاق هم سوالات اذهان فوتبالی‌ها باقی می‌ماند

مهدی هاشمی نسب نام کوچکی در این فوتبال نیست. یک بازیکن ملی و ستاره استقلال و پرسپولیس که عمرش را در فوتبال گذرانده و هر حرف و نکته‌ای که به ذهن او برسد و بگوید، باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. هاشمی نسب با آن کارنامه و اعتبار کسی نیست که بی‌دلیل حرفی بزند یا کاری کند.

اما بعضی حرف‌ها آنقدر اثرگذار هستند - اینجا فعلاً به تاثیر مثبت یا منفی حرف کاری نداریم - که دیگر نیازی به شناسایی گوینده نیست. دامنه اثرات این حرف‌ها آنقدر وسیع و مهم هستند که آنها نیز باید پیگیری شوند، حتی اگر یک فرد گمنام گفته باشد.

در مورد جایگاه مربی استقلال که دیگر چیزی نگوییم بهتر است، یکی از دو قطب پرطرفدار فوتبال ما و مدعی همیشگی قهرمانی در هر جام که در راس کادر فنی خود رکورددار بازی ملی را دارد، کاپیتان لالیگایی ایران در جام جهانی و جام ملتها.

با این مقدمه نگاه کنید به حرف‌های اخیر مهدی هاشمی نسب که مثل یک زلزله ۸ ریشتری فوتبال ایران را تکان داد؛ «متاسفانه برخی‌ها که نه می‌توانند از گل‌گهر دل بکنند و نه برخلاف ظاهر دل در گروی استقلال دارند، مشغول سمپاشی هستند تا مواجب خود را از راه دور حلال کنند. هشدار می‌دهیم آقایان! استقلال را وارد بازی مافیا نکنید. اگر این شیطنت‌ها و مطالب و مصاحبه‌های سفارشی ارسالی از تهران ادامه داشته باشد، بدون رودربایستی با ذکر نام و نشانی کامل‌تر، شما را به طرفداران استقلال معرفی خواهیم کرد. شما به فکر خودتان و آینده‌تان باشید و به جای اینکه این ور و آن ور بنشینید و پشت کادر فنی استقلال حرف بزنید، تمرکزتان روی کارتان باشد و فردا روزی که باختید دوباره کل مملکت را مقصر شکست‌تان نکنید! در کمال تاسف باز به نظر می‌رسد برخی دشمنان دوست‌نمای استقلال که در طول نیم‌فصل جاری به اهداف شوم خود نرسیده‌اند، این بار از سادگی یک باشگاه نجیب و با امکانات سواستفاده می‌کنند.»

می‌دانیم که هاشمی نسب بابت توضیح همین حرف‌ها به کمیته اخلاق دعوت شده و اصلاً وظیفه رسیدگی به این حرف‌ها بر عهده آنهاست. ما به عنوان یک شنونده و یک عضو از خانواده فوتبال تنها به سوالات ذهنی خودمان فکر می‌کنیم و نقشی در سرنوشت این پرونده نداریم، منتظریم تا تکلیف مشخص شود.

نکته اول در این نوع ادبیات - که حتماً با فکر انتخاب شده - جابجایی معنی کنایه است. در ادبیات فارسی گوینده وقتی از کنایه استفاده می‌کند که نخواهد آدرس مشخص و دقیقی بدهد. او با دادن نشانه‌ها ذهن مخاطبان را به سمت هدف هدایت می‌کند. این تعریفی است که ما از کنایه در ادبیات فارسی داریم اما هاشمی نسب جوری از کنایه استفاده کرده که اگر آدرس مستقیم و مشخص می‌داد به مراتب راحت‌تر بود!

پس همین جا این تهدید تکراری که «دفعه بعد با اسم و آدرس مشخص حرف می‌زنم» کارکرد خود را از دست می‌دهد! اگرچه به شکل کلی هم در فوتبال ما و اصلاً در جامعه ما کارکرد وعده افشاگری مدت‌هاست که از بین رفته و دیگر توجه کسی با این تهدید به گفتمان جلب نمی‌شود!

دوم اینکه در این حرف‌ها اتهاماتی هست که به شکل جدی فوتبال ایران را تهدید می‌کند. حتماً باید به این اتهامات رسیدگی شود، حجم آن آنقدر بزرگ هست که در کنار نام گوینده با آن پیشینه و اعتبار و مخاطب احتمالی که همه حدس می‌زنیم (!) به وسعت ابعاد پرونده می‌افزاید.

حتی اگر کلمه «مافیا» در میان این اتهامات وجود نداشت باز ظن مافیایی به ذهن هر شنونده‌ای متبادر می‌شد! اینجا او خیال همه را راحت کرد و لپ کلام را گفت!

اما نکته سوم تحلیلی است که برخی از این حرف‌ها ارائه کرده‌اند. «خوزه مورینیو» جمله معروفی دارد که می‌گوید: «فوتبال از مصاحبه مربیان قبل از بازی آغاز می‌شود» مورینیو یک سبک منحصر به فرد در مربیگری دارد که خیلی‌ها بعد از موفقیت‌های او در این دو دهه از این سبک پیروی می‌کنند یا حداقل به صورت موردی در مواقع مختلف از او الگوبرداری کرده‌اند.

در این سبک از کار مربیگری هر کدام از اعضای کادر فنی در کنار وظیفه تخصصی خود، بخشی از یک کار تیمی را هم بر عهده دارند. مواقعی که سرمربی تشخیص می‌دهد، برای پوشش هر نکته فنی درون زمین جنجالی بیرون زمین درست می‌کنند تا توجه رسانه‌ها و کارشناسان بیشتر معطوف آن شود و این فرصت را به سرمربی و کادر فنی بدهد تا آن ضعف را برطرف کنند.

به عبارت ساده‌تر مورینیو این راهکار را نشان فوتبال داد که می‌توانید از حاشیه به نفع کار فنی استفاده کنید. هستند کسانی که این جور تحلیل می‌کنند که اعضای کادر فنی و رسانه‌ای جواد نکونام و باشگاه استقلال گاهی به عمد از چنین امکانی در مصاحبه‌ها استفاده می‌کنند تا حواس‌ها از یک مسئله دیگر پرت شود.

حتی اگر این تحلیل درست باشد ظرافتی در آن وجود دارد. اینکه آن حاشیه نباید خیلی بزرگ شود که کار دست تیم خودی هم بدهد و اینکه نباید در اجرای این برنامه مرتکب اشتباهی شد که پیامدهای استفاده از کلمات گریبان تیم را بگیرد.

و نکته آخر پیش کشیدن پای دیگران در یک ماجرای دو نفره است. قبلاً هم در فوتبال ایران این روش استفاده کرده‌اند و حتماً تشخیص آنها در لحظه چنین بوده که این کار می‌تواند به شرایط و به بهبود شرایط تیم کمک کند. در واقع باشگاه نجیب و پر امکاناتی که در این متن از آن یاد شده همان نقشی را ایفا می‌کند که قبلاً افراد منسوب به تیم رقیب یا قبل‌تر دست‌های پشت پرده بر عهده داشتند!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳۰
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱۸
  • شوتبال AT ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    این همه آسمون و ریسمون بافتن نداره، این آقا و رییسش فقط و فقط چون مصونیت دارند هر حرفی دلشون میخواد میزنند و چون هیچ علمی از فوتبال ندارند فقط و فقط هم کنار زمین هم با تریبون سر و صدا میکنند تاکتیک کهنه کیروش و شاگرد خلفش در لالیگای دو!
    • شیرعلی شیر IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      آخه پیزوری یارو بازیکن ببن المللی ورکوردداربازی ملیه تواین مملکت هیچی نمی دونه اونوقت تو دوزاری شوتی میدونی
    • مارشال IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      ازاسم مستعاری که گذاشتی مشخصه که خودتم خیلی شوتی
  • ابراهیم از شهرک خاتم IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    اقا تورو امام زمان این سیرک فوتبال ایرانو تموم کنید چرا از تیم میسه هیچ کسی محروم نمیشه. هالم و ادم دو فصل قبل گفتن المجیدی باید ده باره محروم بشه ولی نمیکردنش ولی الان تو اماران ر به ر دارن محرومش میکنن برای کارهایی ک یک دهم لیگ ایران نبود. یا ساپینتو که یبارم محروم نشد ولی تو قبرس تا الان 4 بار محروم اخراج شده الانم 4 ماه باز محرومش مردن. این فصل هم از چکش بگیر تا اسکناس نسب و تا سامرایی هر حرفی میزنن و هر غ ل ط ی میکنن ولی باز کسی کاریش نداره..... امروزم ک گندشو دراوردن امتیازات شله زردو برگردوندن و یک امتیاز!!!! پرسپولیس ک کیسه نره دسته پایینتر یا 5 تا 7 انتیارزا ازش کسر نشه و مدیر عامل و معاونش طبق گفته تمام کارشناسان محروم یا زندان نرن(وقتی عضو هییت مدیره خودشون اسماعیل خانی از مدیر عاملشون به جرم جعل امضا و اثر انکشت شکایت میکنه دیگه قطعیه وقوع جرم. این دیگه اتهام مثلا دشمنان فرضیشون نیست کن..... تروخدا مرد باشید کیسه هااااا یا دیگه از عدالت دم نزنید و ببندید دهنتونو ک بقول رییس برانکو فوتبالمون شده جولانگاه سیرک شما و شله زرد
  • احمد کیسه کن IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    اینهمه وقت مخاطب را گرفتی که چی هاشمى نصب حرف مفت زیاد میزنه مثل لاف آبادانی علمی از فوتبال که نداره هبچ بلکه فوتبال ایران رو به کثیف ترین شکل نابود میکنه کسانی مثل آقا کریم باقری را از فوتبال کنار گذاشته امسال این رو به فوتبال تحمیل می‌کنند بجای اینکه اخلاق را در فوتبال نهادینه کنند هوچی‌گری را قالب میکنن اینهمه به سوابق این پرداختی کاش به دوران فوتبالی آقا کریم باقری هم که سا لیان فوتبالی خود همیشه مرد سال اخلاق بود یه اشاره میکردید
  • ن ت م IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    اینها خودشون مافیای فوتبالن انگشت اشاره شون سمت قلعه نوعیه . اون برای پیروز شدن نمی رفت عرض زمین رو زیاد کنه جلوی اوت دستی تیم پیکان رو بگیره‌ یازیر پای مربی‌ای دیگه رو خالی کنه یا با تبانی نساجی رو به لیگ برتر برسونه . روباه کنار دستش،رو نمی بینه . بعد گیر می ده به قلعه نوعی
  • رضا IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    اصلاً مگه هاشمی نصب بغیر از حاشیه چیز دیگری هم داره
  • پرویز IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    رسانه ای جماعت هم ببو داره چقدر نادانید که این مردکپولدوست یاغی دوریالی رونمیشماسید ، اوبرای یک ریال بیشتر خودشوفروخت حالابالجن بازی وفرافکنی قصد تخریب تیم ملی رو داره ، اینها بانامردی وهتاکی میخوان به هرحقه ای قهرمان بشن ولی خدا مکرشان رابه خودشان برمیگرداند، رسانه ها نبایدگول این میمون دلقک درازبی مصرفوبخورند، استاد جنگ روانی ،حاشیه و لجن بتزیست چون استادی مثل نکونام سرآمد مافیارو داره
  • پرویز IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    بعضی ها واقعا شغلشون رو اشتباه انتخاب میکنن!علاقه به تنهایی کافی نیست ، یه کم استعداد هم در هر شغلی لازمه!! نمونه اش نگارنده این خبر!!! یه صفحه مطلب نوشته که حرفهای هاشمی نسب و پیچیده تر کرده و معلوم نیست چی میخواد بگه اصلا!!!! رفیق هاشمی نسب به دلیل برخی ملاحظات نمیتونسته شفاف صحبت کنه ، تو چرا بدترش میکنی؟! اینکاره نبستی برو سوپرمارکتی چیزی بزن
  • ۶۶۶۶۶۶ IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    همین جماعت متوهم دائیجان ناپلئونی وضع فوتبال را به اینجا رسانده اند .این تیم درپیت رو برای نمونه و امتحان نیم فصل بزارن کنار تا ثابت شه در خراب کردن وضعیت فوتبال چقدر موثرند.البته کلا منحل شه که فوتبال مملکت یه نفسی بکشه خیلی بهتره .جعل و فتوشاپ و هزار سواستفاده ی دیگش رو اینا انجام میدن دردسرش برای کل فوتباله.
  • علی IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    منظور واضح است. گروهبان قندلی و الهویی ودار ودسته،اش که همین طور هم هست
  • علی IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    کسی که این مطلب را زده سخت دراشتباهه این آقا اصلا ادبیاتش ضعیفه بعد شما از کنایه وآدرس مستقیم ... صحبت می کنید وقتی همه صحبت‌ها از شیتیل و مافیا و تهدید به تحریک هوادارو ۱۵ سال زندگی نکردن با مادرو غیره هست ادبیات معنی نداره باید خیلی از فوتبالی ها برونو کشکشو نو بسابند
  • کیسه هوچی IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    ما سالهای ساله با اینگونه هوچیگریها عادت کردیم این صحبت ها وشلوغ کاری‌ها فقط برای گم راه کردن اذهان عمومی از پرونده جعل باشگاه کیسه به کمک مهندسی کمیته انظباطی وتیم ختیر تاج می‌باشد
  • محمدرضاکرمعلی زاده IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    بزرگترین افتخارش خیانت به پرسپولیس اون زمان است بیخود ازش تعریف نکنید.
    • Avaz US ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      این آقا غیر ۴گل به استقلال و1گل به پرسپولیس واون پارتی معروف دهه 80چه چیزی داره که اینقدر زر میزند بابا این همه دادوبیداد فقط برا اینه که خودش را نشان بدهدخود،خودش هم بهتر از هرکسی میداند که اورا علی پروین وپرسپوایس معروف کرد ،واگر آدم درست و حسابی بود حتما پروین تو پرسپولیس نگه میداشت،پسر تورا پروین مشهورت کرد ،ولی نتوانست آدمت کنه والافرصت میداد که در پرسپولیس بمانی،والا توعددی نیستی ،در ضمن این همه افسار گسیخته به همه لگد میزنی تواین 10سال قهرمانی‌های پرسپولیس وتیم محبوبت را مقایسه کن ،فقط مواظب باش پرسپولیس خیلی بالاست،زیاد سیالات نگاه کنی یهو دیسک گردن نگیری،عشق است ارتش سرخ جامدار
  • محمد IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    برعکس نظر شما ایشان از یک توپ جمع کن هم کوچکتر است این بیچاره ظرفیتش به اندازه یک شات قهوه هم نیست
  • حميد کلاش IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    نه نپه گل محمدي تاکتيک داره که تو رﺋال ومنچستر بازي مربي گري کرده راست ميگي کيروش که مربي نيست تو ليگ دسته يک سومالي مربي گري کرده همين کيروش بود ايران بدون دق دقه و با ابرو تو جام جهاني رفتيم
  • کیارش BR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    نام بزرگ در فوتبال ایران؟؟؟!!!! با چه افتخارات و رزومه ای این اقا بزرگترین کاری که کرد پیوستن به تیم رقیب بود و الانم به لطف حاشیه سازی خودشو داره مطرح میکنه!!!شما به رقتارش تو فولاد نگاه کنید به بقیه رفتاراش نگاه کنین بعد باشگاه نجیب؟؟!!!(کدام باشگاه ایرانی نجیبه)با اون جعل مدارک و اون افتضاح هایی که کم از رسوایی نداره؟ و چون که اقایان عرضه برخورد با فساد رو ندارن (چون حکم باشگاه نجیب!!!مشخصه طبق قانون جعل و فساد انقدر تابلوئه که گفتن نداره) دیدیم که حکم سپاهان و پرسپولیس رو برگرداندن اگه خلاف کرده بودن باید مجازات میشدن و اگه نکرده بودن اصلا نباید این حکم رو میدادن که تمرکز تیمها و استراتژیشون رو بهم بریزن بعبارتی دیگه نمیخاستن باشگاه ابی مجازات بشه گفتن شمارو هم میبخشیم و نکته دیگه اینکه اگه اقایون خبرنگارهاو رسانه شخصیت داشته باشن(با احترام به اصحاب رسانه و کارشناس ها) نه بازی استقلال رو انالیز میکنن و نه در موردش صحبت میکنن بخاطر بی احترامی که نکونام به خبرنگارها کرد و اونارو چاله میدانی خطاب کرد خبر ورزشی کدام دفعه مورینیو یا یه مربی خارجی اینطوری در مورد خبرنگارهاصحبت کرده؟
  • استقلال IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    سرطلایی طلایی
  • Mohsen gh IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    اینو خوب اومدی ، باشگاه نجیب ؟؟؟؟؟ می‌دونم قصد مزاح داری. ولی بهتر بود میگفتی باشگاه جعلی.... آخه تو هر جا بری حاشیه دنبالت راه نیافته ، آخر حاشیه خودتی بدبخت....
  • ایرانی IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    آنچنان با وپر به مربی وسرمربی تاجیها دادید که انهو بعد از این دو هیچکس در فوتبال ایران به گرد پای ایندو نرسد در حالی که این دو از پر حاشیه ترین مربیان هستند که هر هفته به یک شکلی به تیم مقابلشان حمله وچاله میدونی ‌وبا ادبیات قرون وسطائی مثل خطای کردن به داوران شتیل بگیر حرف میزنند تیمشان هم پر حاشیه هر هفته است در جعلیات هم که سر آمدند مدیرانشان هم که علیه هم طرح دعوا دارند مدیر ومربی هم که ویگر گل سر سبد ا‌ول فصل همه عم متخلف وبد ‌خودشان خوبند چه شده با چه ممظوری از این اصل حاشیه فوتبال ایران اینگونه قلم زدید نکند شما هم دنبال فرا فکنی هستید با گمراه کردن افکار عمومی طرفداران ورزش که پرونده جعلیات وتخلفات استقلال ومدیرانومربیانش را به فراموشخانه ببرید
  • تاجی IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    هاشمی نسب حرق واقعیت رازده ولی دورازان چراامتیازکسرکردین چه برگرداندین کمیته استیناف کمیته انضباطی واقعا هیچی حالیشون نیست لنگی هاکه زیره ماهستن بابازی برداباختشان پرسپلیس سپاهان باز هموان امتیاز میشود بازی اخرشان هم مساوی میکنن استقلال بازیش میبره دوباره 1جدول می ایستن
  • عدالت IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    این القاب چیه؟اعتبار فوتبال و نام کوچکی نیست و ..... بیخیال،این هاشمی نسبه،الان ۲۰ساله برای اینکه بعد از رفتنش از پرسپولیس،اسمش فراموش نشه،هر از گاهی میاد و میگه من هستم،خدای هوچیگری و کثافت،تمومش کنین روزنامه طرفدار جیره خور
  • رامین IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    آخه مهدی هاشمی نصب کیه ک اینجوری روش مانور میکنین ادم باید شخصیت داشته باشه
  • داریوش IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    باشگاه نجیب واقعا لرزوند ۱۲ ریشتر بود
  • فرهاد IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    حالا،دوست عزیزی که این مقاله رونوشتی،شماچقدکاسب شدی که ازاین دونفرتعریف کردی؟یه جوری نوشتی پرافتخارترین کاپیتان تیم ملی،لالیگابازی کرده بله بازی کرده،بازی دراوساسوناهم شدافتخار؟پس اونایی که بایرن مونیخ بازی کردن چی؟بعدشم حتی خودطرفدارای آبی هم زمانی که نکونام درتیم ملی بودازش نفرت داشتن،حالاشده عزیزدل؟هاشمی نسب روهم که باسوادترین فردجلوه دادی،دوست عزیز،این آقاسوم دبستان هم سوادنداره،طرف بعددربی میادمیگه اگهvarنبودبازهم تیم رقیب برنده میرفت بیرون،،،نمیگه که چه بلایی سررقیب آوردن وباپنالتی یارانه ای مساوی روبهشون تقدیم کردن،ایناچه بگن،چه خودشونوبه نفهمی بزنن ونگن،،حقیقت،حقیقته وهمگان دیدن که چی شد،
  • مجید IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    مگه هاشمی نسب سوادداره که بلدباشه کنایه واستعاره و،،،درگفتمانش بکارببره ، گفتمان ایشان چاله میدانی است نه ادبیاتی
  • علی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    اگه هاشمی نسب اون خیانت رو نمی‌کرد هیچکس الان نمشناختش کسی که معروفیتش بخاطر خیانت باشه بی شک منفورترین بازیکنه ..چون جریمه جعل زیاد هستش همه این مصاحبه ها وجاروجنجال بخاطر فراموش شدن پرونده جعل هستش رابطه خطیر تاج امسال آخر بی عدالتی برای تیمهای محبوب پرسپولیس سپاهان و تراکتور شده
  • فرهاد IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    اول از همه هاشمی نسب آنقدر هام بزرگ نیست که گنده اش میکنید ،دوم این روش مورینیویی هم مشخصه از کی و کجا شروع شد الان خود این آقا دست پیش گرفته سوم همین جناب خطیر مگه نبود باعث حذف پرسپولیس شد و به فیفا ایمیل زد بعضی چقده زود فراموش میکنند تازه همه اینها به کنار چرا وقت دور زدن و جعل امضا و.... اینها یاد دعوای خانوادگی اونم با طمع تهدید افتادی؟؟؟شما آدرس بده یه عده هوادار ساده دل بره کتکش رو بخوره خیلی مردی خودت برو جلو یه عده جوون رو چرا وسط میندازی ؟؟😏😏😏😏
  • آرش کمانگیر IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    مهدی هاشمی نسب حرف حق میزنه از کسی هم ترسی نداره،بعید میدونم مدافع سرزنش مثل اون حالا حالا ها بیاد، الحق که مهدی سر طلایی هست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - ذوب آهن؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی