نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
باز هم تعویق در خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس/ واگذاری در فرابورس به دلیل فقدان مشتری لغو شد؛ ماجرای شستا و پتروشیمی در هاله‌ای از ابهام!
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

فرابورس ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد به دلیل نبود متقاضی، عرضه بلوک‌ ۵۱ درصدی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در روز ۱۲ دی‌ماه لغو شد.

خبر لغو واگذاری بلوک ۵۱ درصدی سهام استقلال و پرسپولیس در فرابورس شاید غیر قابل پیش بینی بود اما شگفتی اهالی فوتبال پس از شنیدن آن به مراتب کمتر از سوالاتی است که در ذهن فوتبال دوستان به جا می‌گذارد!

خبر تکراری واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی در تمام دهه‌های اخیر اعلام شده و هرگز هم محقق نشده است. مهم نیست چقدر دولت‌ها تلاش کرده‌اند، مهم این است که اتفاقی نیفتاده و نتیجه‌ای از این تلاش‌ها عاید فوتبال نشده است. روزی که اعلام شد سهام این دو باشگاه در فرابورس دوباره واگذار خواهند شد، سوالات بسیاری از واگذاری ۱۰ درصد اول هنوز بی جواب بود، اینکه رقم سیصد و چند میلیاردی سال قبل کجا رفت؟ پول ناشی از فروش ۱۰ درصد سهام اولیه که قرار بود برای دو باشگاه سرمایه‌گذاری شود!

ده ها قانون و باید و مانع بر سر راه وجود داشت تا این پول صرف امور جاری باشگاه‌ها و نقل و انتقالات نشود، اما در نهایت ظاهرا همه پول خرج شده و تنها بدهی‌های انباشته دو باشگاه اضافه شده است! با توجه به اینکه خریداران مردم بودند حالا به دنبال سود سرمایه‌گذاری خود در سهام این دو باشگاه هستند. اما خود فوتبال هم در این پرونده طلبکار بود. همه می‌دانند که استقلال دو بار از آسیا حذف شد و تا زمانی که تکلیف مالکیت این دو باشگاه مشخص نشود، خطر حذف همیشه هست. قرار بود فوتبال سال قبل خصوصی شدن این دو باشگاه بزرگش را جشن بگیرد و آنها رو به افق‌های روشن حرکت کنند!

همین تاخیر یک ساله جای سوال است، چرا انجام نشد؟ و گویا مشکلات آنقدر هست که امسال هم انجام نخواهد شد! پس اعلام واگذاری بلوک ۵۱ درصدی سهام دو باشگاه - که به معنی واگذاری حق مالکیت و تعیین مدیریت به خریدار جدید بود - از ابتدا حساسیت بیشتری را برانگیخت، حالا جواب چیست؟ اما در حاشیه همین اعلام رقم و اختلاف بین دو باشگاه هم چه بحث‌هایی که نداشتیم و چه حرف‌ها که نشنیدیم! هرگز مشخص نشد کارشناسانی که رقم پایه را برای استقلال و پرسپولیس تعیین کرده‌اند، دقیقاً روی چه چیزی انگشت گذاشتند؟

استقلال و پرسپولیس جز محبوبیت و افتخارات قبلی چیز دیگری ندارند، آنها هم معنوی است و قیمت مادی ندارد. پس در واقع دو ساختمان - که آن را هم فدراسیون فوتبال خریده - و دو مجموعه ورزشی - که آن را وزارت ورزش داده - چرا باید چند هزار میلیارد قیمت بخورد؟ در شرایطی که دو باشگاه کلی بدهی انباشته دارند، هرکس این دو تیم را همین امروز بخرد باید دو برابر این مبلغ خرید را صرف پرداخت بدهی‌ها کند و پول قراردادهای همین فصل را بدهد! پول های بعد هم که دیگر هیچ!

و اما یک نکته دیگر، در رسانه‌ها دو نامه بعد از انبوهی خبر منتشر شد که مدیران ارشد دو شرکت بزرگ خواهان خرید سهام استقلال و پرسپولیس بودند. مشخصا از شرکت «شستا» - زیر مجموعه وزارت کار و بزرگترین هولدینگ کشورمان - به عنوان خریدار پرسپولیس نام برده شد و شرکت بزرگ «پتروشیمی خلیج فارس» خریدار استقلال لقب گرفت. می‌دانیم که گردش مالی این دو شرکت بزرگ آنقدر بالاست که ارقام ۲۰۰۰ میلیاردی برای آنها پول خرد محسوب می‌شود، پس اینکه هیچ خریداری پا پیش نگذاشته و به همین دلیل عرضه بلوک ۵۱ درصدی سهام دو باشگاه در فرابورس لغو شده است، خبری است که تنها بر تعجب ما می‌افزاید!

به عبارت ساده مگر این دو شرکت بزرگ برای خرید دو باشگاه پا پیش نگذاشته بودند؟ پس چطور به دلیل نداشتن مشتری و پیشنهاد خرید واگذاری لغو شده است؟ باید منتظر بیانیه‌های تکمیلی فرابورس و یا روشنگری مدیران ارشد وزارت ورزش بمانیم تا مشخص شود دلیل اصلی این لغو چه بوده است...

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۴
  • کوهمره جروق IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    واگذار نکردن این دو باشگاه دو دلیل داره.یکیش سیاسی هست و دلیل دیگر این دو باشگاه وسیله ای هست برای اختلاس و رانت آقایون.با استفاده از این باشگاه هر غلطی میخوان میکنند.از زمانی که این دو باشگاه از خسروانی و عیده غصب کردن معلوم بود چه هدف های پلیدی پشتش بود.
  • کیان IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    بنجاق و سند مالکیت پرسپولیس ۶ دهه عام و یک باشگاه مردمی و حرفه ای و خودکفا بودند اما به اسارت در آوردن این باشگاه و مدیریت واحد آن جوف تاج الاستقلال که ۸ دهه یک‌ باشگاه خاص حکومتی است خلاف قانون فوتبال حرفه ای و یک عمل عوام فریبانه و علیرغم میل هواداران پرسپولیس بوده است به امید آزادی این باشگاه مردمی !!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی