نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
فرانتس بکن‌باوئر
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

فرانتس بکن‌باوئر اسطوره آلمان و بایرن‌مونیخ در ۷۸ سالگی در سالزبورگ درگذشت ولی میراث او همواره در تاریخ فوتبال جاودانه خواهد ماند.

رئیس باشگاه، مربی، رئیس کمیته سازماندهی محلی، کاپیتان، سفیر؛ وقتی نوبت به خلاصه کردن حرفه فرانتس بکن‌باوئر می‌رسد ممکن است فهرست کردن کارهایی که او انجام نداده آسان‌تر باشد. نفوذ او در داخل و خارج از زمین بسیار فراتر از کشورش گسترش یافته و در تاثیر او به عنوان چهره‌ای برجسته در تاریخ فوتبال هرگز نمی‌توان شک کرد.

او در اواخر دوران حرفه‌ای‌اش دوره‌هایی را در نیویورک کاسموس و هامبورگ سپری کرد، اما ارتباطش با بایرن‌مونیخ به مراتب قوی‌ترین و عمیق‌ترین است، هرچند همه چیز به راحتی می‌شد بسیار متفاوت باشد. باشگاه دوران کودکی او مونیخ ۱۸۶۰ بود، اما پس از جدالی بزرگ بین دو رقیب، بکن‌باوئر ۱۴ ساله تصمیم گرفت به بایرن بپیوندد.

بایرن در پایان دهه ۱۹۵۰ از هیولای بزرگی که اکنون در تمام فوتبال آلمان نفس می‌کشد، فاصله داشت. بکن‌باوئر در روزهای ابتدایی دوران بزرگسالی خود به طور غیرمستقیم بهترین فرصت پیشرفت را دریافت کرد؛ زمانی که ۱۸۶۰ در سال ۱۹۶۳ به بوندسلیگا دعوت شد و بایرن مجبور شد بهترین استعدادهای خود را از دست بدهد چرا که قراردادهای حرفه‌ای بزرگ برای بسیاری از آنها بسیار وسوسه‌کننده بود و باشگاه راهی جز تکیه به نسل جوان نداشت.

بکن‌باوئر نوجوان در دومین فصل از دو فصلی که خارج از لیگ جدید سپری کرد، ۱۷ گل به ثمر رساند و روز به روز پیشرفت می‌کرد. در ابتدا از این بازیکن با استعداد و هوشیار به عنوان هافبک استفاده می‌شد و به زیبایی مسابقات را دیکته می‌کرد، اما هرچه پیش می‌رفت از او در عقب‌تر برای کنترل بازی به روشی متفاوت استفاده می‌شد.

فرانتس بکن‌باوئر

او ذاتاً رهبر بود. به طور منظم در ترکیب اصلی حاضر می‌شد، در تیم ملی می‌درخشید و قهرمان جهان شد. او حتی در طراحی لاین اول لباس‌های تمرینی آدیداس مستقیماً دست داشت و رابطه او با این کمپانی ورزشی دهه‌ها ادامه داشت. بکن‌باوئر پس از آویختن کفش‌هایش جام‌هایی با المپیک‌مارسی، بایرن‌مونیح و آلمان غربی به عنوان مربی به‌دست آورد و بعد رئیس باشگاه بایرن‌مونیخ شد و پیشنهاد موفقیت‌آمیز میزبانی جام‌جهانی ۲۰۰۶ را معماری کرد. میراث او به دلیل دخالت ادعایی در فرار مالیاتی و رشوه برای آرای سال ۲۰۰۶ تا حدودی در معرض خطر قرار گرفت، اما فرانتس همیشه بر بی‌گناهی خود تاکید کرد.

یکی از ماندگارترین میراث بکن‌باوئر در فوتبال، پیشگامی‌اش در رویکردی جدید برای دفاع در نقش «لیبرو» بود. در حالی که دیگران از دفاع سبک «کاتاناچیو» اینتر در دهه ۱۹۶۰ تقلید می‌کردند، هیچ‌یک به اندازه مردی که از دفاع مالک توپ می‌شد و به جلو حرکت می‌کرد، رؤیایی نبودند. عنوان «قیصر» کاملاً برای سبک و شخصیت فرانتس مناسب بود.

فرانتس بکن‌باوئر

فرانتس بکن‌باوئر

بکن‌باوئر به عنوان مهره اصلی بایرن، چهار قهرمانی بوندسلیگا، چهار قهرمانی جام حذفی آلمان و سه جام اروپا را به دست آورد، و همچنین با تیم ملی قهرمان اروپا و جهان شد و راهی نیویورک کاسموس افسانه‌ای شد. او حتی در ۳۶ سالگی که با هامبورگ به آلمان بازگشت، یک قهرمانی دیگر در بوندسلیگا را به مجموعه خود اضافه کرد. بکن‌باوئر یکی از سه بازیکنی است که به همراه ماریو زاگالوی برزیلی و دیدیه دشان فرانسوی، جام‌جهانی را هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی به دست آورد. او جام‌جهانی را به عنوان کاپیتان در سال ۱۹۷۴ بلند کرد و این شاهکار را به عنوان سرمربی در سال ۱۹۹۰ تکرار کرد. او اولین کاپیتانی بود که جام‌جهانی و قهرمانی اروپا را در سطح بین‌المللی و جام اروپا را در سطح باشگاهی بالای سر برد. نام او در سال ۱۹۹۸ در تیم جهانی قرن بیستم، تیم رویایی جام‌جهانی فوتبال در سال ۲۰۰۲ و تیم رویایی توپ طلا در سال ۲۰۲۰ ثبت شد و در سال ۲۰۰۴ در فهرست ۱۰۰ بازیکن بزرگ زنده جهان قرار گرفت.

بدون در نظر گرفتن تأثیر خارق‌العاده بکن‌باوئر نمی‌توان از فوتبال در آلمان صحبت کرد. هم‌تیمی سابقش گونتر نتزر چند سال پیش گفت: «فرانتس قهرمان ملت ماست. این اتفاق به طور تصادفی رخ نداده بلکه او آن را با سختکوشی و تلاش به دست آورده است.»

بیشتر بخوانید:

فرانتس بکن‌باوئر؛ افسانه‌ای‌ترین فوتبالیست تاریخ/ کاپیتان، سرمربی، رئیس و قهرمان سریالی... قیصر همه‌چیز بود!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۳
  • FUhrer IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    گردمولر رفت و حالا هم قیصر.. چه غم انگیزه دنیا..غروب اسطوره ها و نامها که یک عمر نام و نشانشان را در خاطر داشتیم😪
  • شمسعلی US ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    در حد چکش لالیگا که نبوده، الان ناراحت میشن بیانیه میدن که جعل نکردن
  • ... US ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    Rest in piece Franz; you are now where Johan is again. You and Johan Cruyff were the two players I admired the most. I still believe no other two players ever impacted their national teams and the clubs they played for so significantly. Your style, leadership, and personality will live always be remembered
  • جهان GB ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    اولین جام جهانی که پیگیری کردم۱۹۹۰ ایتالیا بود و آلمان تیم محبوب من از همانجا عاشق وقار و شخصیت قیصر شدم و البته در همان جام جهانی با برد آرژانتین مقابل ایتالیا و روبرتو باجو نفرت من آرژانتین شکل گرفت. فوتبال دیگر شخصیتی مانند قیصر را در خود نخواهد دید
  • فوتبالی IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    هرچی خوبیه برای گذشته است که کم کم دارن تمام میشن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی