ستاره سابق پرسپولیس؛ سمبل تصمیمات اشتباه/ آخر و عاقبت «عیسی آل کثیر» در فوتبال ایران...
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

نام عیسی آل کثیر قطعاً در تاریخ فوتبال ایران ثبت خواهد شد، چه از نظر فنی و چه از نظر حواشی!

مرور کارنامه فوتبالی «عیسی آل کثیر» می‌تواند بزرگترین درس برای بازیکنان جوان باشد، چه از نظر فنی و چه از نظر حواشی او سوژه‌ای است که تقریباً تمام موارد را یکجا در دل خود دارد. یک استعداد خالص از خوزستان که سال‌ها در لیگ برتر ایران با پیراهن صنعت نفت و نفت تهران درخشید و سرانجام به آرزویش رسید تا به پیراهن پرسپولیس برسد. عیسی در دو فصل حضور در پرسپولیس تقریباً همه چیز را تجربه کرد، در همان شروع در لیگ قهرمانان آسیا مثل یک ستاره درخشید و تیمش را به مراحل بالاتر برد اما با یک شادی بعد از گل کودکانه، کاردست خودش و تیم داد و ۶ ماه محروم شد. در این مدت یحیی گل محمدی پای او ایستاد، چرا که هم به لحاظ فنی به او اعتماد داشت هم به لحاظ انسانی نمی‌شد پشت بازیکن را خالی کرد. عیسی هم در بازگشت مزد اعتماد سرمربی را داد و با زدن گل‌های سرنوشت ساز به تیمش کمک شایانی کرد.

خوددرمانی درهزاره سوم

عیسی در فصل دوم کماکان مهاجم اصلی پرسپولیس بود تا اینکه مصدوم شد. از اینجا به بعد بزرگترین چالش او رخ داد، در حالی که پزشک تیم و سایر پزشکان میگفتند در علم برای ربات پاره هیچ چاره‌ای جز عمل جراحی نیست، عیسی به زادگاهش رفت و آنجا دلخوش به درمان‌های سنتی کرد. با وجود مخالفت مربیان و مدیران با اصرار خودش به تمرین برگشت و حتی اصرار داشت که برای پرسپولیس بازی کند! تصور کنید که در هزاره سوم و دنیای علم و تکنولوژی یک بازیکن حرفه‌ای با قرارداد میلیاردی چنین رفتاری کند. اما سرانجام بعد از از دست دادن ماه‌های بسیار طلایی عیسی به تقدیر تن داد و زانویش را عمل کرد. دوباره یحیی پای او ایستاد و عیسی هم در بازگشت دوباره مزد اعتمادش را داد، حساس‌ترین گل‌ها را زد و پرسپولیس را به سه جام در فصل قبل رساند.

پشت پابه جاودانگی

مجموعه اتفاقاتی که پیرامون او رخ داده بود همه را به این نتیجه رساند که آل کثیر اولین بازیکنی خواهد بود که قراردادش را با پرسپولیس تمدید می‌کند. اشتباهاتی که او کرد، از یک بازیکن جوان هم بعید بود چه رسد ستاره‌ای با این سن و سال و تجربه و وقتی باشگاه و یحیی پای او ایستادند، عملاً چاره‌ای جز تمدید قرارداد نداشت. عیسی در نوبت اول پیوستن به پرسپولیس از سپاهان پیشنهاد بهتری داشت اما در جلسه معروف امضای قرارداد با اثبات علاقه‌اش به پرسپولیس برای خود محبوبیت خریدو محبوبیتی که با گلزنی در دربی ۱۰۰۰ برابر شد و همه می‌دانند بازیکنان استقلال و پرسپولیس با ماندن در این دو تیم آینده خود را بیمه می‌کنند. حتی بازیکنان زیر ۲۵ سال هم در شرایط نابرابر ترجیح می‌دهند در این دو تیم بمانند. ماندن در این دو تیم یعنی زنده ماندن در فوتبال و تا پایان عمر مردم و رسانه‌ها شما را به یاد خواهند داشت. اگر بخواهید مربی یا مدیر شوید، حمایت میلیونی هواداران تیمتان را دارید و خلاصه امتیازات بودن در این دو تیم با هیچ عدد و رقمی قابل برابری نیست. اما عیسی آل کثیر در آستانه ۳۵ سالگی به همه این موارد پشت پا زد. دوباره پای سپاهان وسط بود و پیشنهاد بالا اما همه می‌دانستند که با وجود شهریار مقانلو در سپاهان، عیسی تنها برای تضعیف پرسپولیس پیشنهاد گرفته نه برای پیشرفت فنی!

تیر خلاص چند میلیاردی

سیستم بازی سپاهان هم استفاده از یک مهاجم است هیچ مربی شهریار مغانلو را بیرون نمی‌گذارد! عیسی پایش را در یک کفش کرد و هرچه بزرگترها به او توضیح دادند که نمی‌شود برای بازیکنی با این سن و سال و بدون سابقه ملی چنان دستمزدی پرداخت کرد و فقط او یک نفر نیست که بگوییم ۱۰ میلیارد بیشتر بدهیم و تمام شود، فایده نداشت! اگر به عیسی این عدد پرداخت می‌شد ملی‌پوشان و نامداران پرسپولیس هم چند برابر می‌خواستند و شیرازه تیم از هم می‌پاشید! در حالی که یحیی باور نداشت عیسی پرسپولیس را ترک کند، ناگهان عکس او با لباس سپاهان منتشر شد. عیسی با انتخاب یک مدیر برنامه که در فوتبال ایران به یک کلام معروف است، در ظاهر قراردادی چرب و نرم به دست آورد اما در واقع تیر خلاص را به حرفه خود زد.

ستاره سابق پرسپولیس؛ سمبل تصمیمات اشتباه/ آخر و عاقبت «عیسی آل کثیر» در فوتبال ایران...

آخرین قرارداد روی بورس

پولی که عیسی از سپاهان در ابتدای فصل گرفت تبدیل به آخرین پیشنهاد عالی او در فوتبال ایران شد و حالا در نیم فصل همانطور که پیش بینی می‌شد، عیسی از سپاهان رفته است. او بازی‌های ابتدایی فصل را به دلیل نداشتن کارت بازی از دست داد. وقتی هم شهریار از مصدومیت برگشت، عیسی به نیمکت رفت و تنها یک بار برابر گل گهر شانس حضور در ترکیب اصلی کنار شهریار را پیدا کرد. مسابقه‌ای که سپاهان ۴ محروم از بازی قبل و ۶ بازیکن محروم با رای کمیته استیناف داشت! سپاهان آن مسابقه را باخت و عیسی برای همیشه از ترکیب ذهنی مورایس خارج شد. او حالا دیگر در سپاهان جایی ندارد و از فولاد و پرسپولیس به عنوان مشتری‌های بعدی او نام می‌برند اما شک نکنید که چه در این دو تیم و چه در هر تیم دیگر عیسی کار بسیار سختی برای بازگشت به شش ماه قبل دارد.

زخم خنجر از پشت

او یکی از مقصران شرایط پرسپولیس و رفتن یحیی گل محمدی است. یحیی همه مهاجمانش را جواب کرد چرا که امید داشت عیسی می‌ماند و با رفتن او پرسپولیس نتوانست مهاجم بگیرد و حالا یحیی هم رفته و هر مربی جای او بیاید، به یاد خواهد آورد که عیسی مزد اعتماد نفر قبلی را چطور داده است. از آن طرف با جبر زمانه نمی‌توان جنگید. بازیکنی ۳۵ ساله در این سن و سال کار بسیار سختی برای ماندن در اوج دارد. عیسی در پرسپولیس یک ستاره بود و با ۵۰ درصد توان هم چون توپها به او ختم می‌شد و او گل می‌زد، نامش بزرگ می‌ماند. اما در تیم جدید باید از صفر شروع کند. هیچ جایگاه از پیش تعیین شده‌ای ندارد و برای اثبات خود در هر بازی و هر دقیقه باید بجنگد. احتمال مصدومیت و محرومیت هم که همیشه هست وبا کارنامه‌ای سرشار از تصمیمات غلط، کار او به مراتب سخت‌تر از هر کس دیگری است.

وقتی پول همه چیز نیست!

عیسی آل کثیر تصمیمات و سرنوشتش می‌تواند الگوی بسیار ایده آلی برای بازیکنان جوان باشد تا بدانند اگرچه پول عامل مهم و تعیین کننده‌ای است، اما در فوتبال همه چیز نیست. به خاطر یک عدد درشت نباید امکان درآمدهای بعدی را از خود دریغ کنیم چرا که هیچ عددی ارزش پایان حرفه انسان را ندارد!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۷
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱۵
  • غلامرضا US ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    خدا کنه پرسپولیس بیارش طوفانی میشه پرسپولیس
    • پرسپولیس IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
      تو که پرسپولیسی نیستی که ما را درک کنی.ما پرسپولیسی ها عزت نفس خودمون را لگدمال نمی‌کنیم.برای کی؟برای یه بی معرفت که سنش هم از ۳۵ رد کرده.نکنه انتظار داری با پاچه خواری التماسش کنیم.
    • کامیار IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      خخخخخخ طوفانی؟؟ کسی ندونه فکر میکنه هر سال آقای گل لیگ میشده،یا سن و سالش زیر بیست و پنج ساله و تا حالا رباط هم نداده،فقط در فوتبال بی در و پیکر ماست که یه بازیکن با چهار پنج تا گل در تیمی بزرگ که همه هافبک های خوب پشت سرش هستند و همه پاس ها بهش ختم میشه اینقدر بزرگ میشه،اینقدر توی فوتبال ما کمبود ستاره و فوتبالیست خوب جدید کم شده که روزنامه ها و رسانه ها برای فروش و مخاطب بیشتر روی هر بازیکن تازه به دوران رسیده یا بازیکن تمام شده از خارج برگشته،اسم بمب می گذارند،تیمهای مدعی مهاجم مدعی آقای گلی می خواهند نه بازیکنی که پنج تا موقعیت از دست میده تا یه دروازه خالی گل بکنه
    • صمدی IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      چرا چرت میگی ؟ ۳۵ سالشه و از نظر فنی هم افت کرده. او پرسپولیس را در بدترین موقع ممکن ترک کرده و نباید به خودش جرات بده حتی به باشگاه فکر کنه.‌
  • ورزش دوست IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    سلام . عیسی دیگر اشتباه بس است . به پرسپولیس برگرد . پرسپولیس یک تیم نیست یک ملت است . در عوض اینکه به جوی وصل شوید ، قطره ای باش که به اقیانوس متصل می شوی . پس عیسی برگرد . به غیر از این اشتباهی بزرگ مرتکب می شوی و درجا می زنی و بعد از مدتی تمام .
    • L US ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      انشاءالله برمیگرده وجبران میکنه مثل همیشه که عالی بوده درویش امیدوارم اشتباه نکنه واحساسی نباشه وبیارتش
    • امیر علی IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      از طرف خودت حرف بزن، خودت پست میزاری خودت هم جواب خودت رو با پست دیگه میدی؟! جای عیسی دیگه تو باشگاه نیست. برگشتن او امکان نداره. اگه پرسپولیس امسال نتیجه میگیره مقصر اصلی شخص عیسی آل کثیر است . اطراف باشگاه هم حتی نباید پیدایش بشه.
  • مملی IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    فقط میتوانم این را بگویم که خر زن ساکت مدیر عامل اسبق سپاهان را بگاهد که دیگر اثری از ان نماند
  • ناشناس IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    همین الانش ام تمام هست بازیکن اگه درک کنه مخصوصا بازیکنان گم نام باید یه چیزی ام از جیب بده بیاد تو پرسپولیس یا استقلال چون این دو تیم تو ایران سکوی پرتاب هست تو هیچ تیم دیگری بازیکن دیده نخواهد شد از پخش مستقیم بگیر تا هواداران بیشمار عیسی اگه این اشتباه و نمی‌کرد شاید الان آخره فوتبالش حتی تو تیم ملی تو جام ملتها ام بازی میکرد و پرسپولیس ام الان با اختلاف صدر جدول بود امان از مدیر برنامه کار نابلد که کار دستش داد
  • مهدی IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    خدا نگذره ازعیسی مردشورشوببرن حتی اگه مجانی هم بخادبیاد نباید قبولش کنن بایدبره تولیگ مغولستان بازی کنه خداروشکر که توپرسپولیس نیس دیگه
  • کیوان US ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    انسان یقینا اشتباه میکنه لحظات شیرینی رو که در آسیا و دربی برای ما به ارمغان آورد فراموش نخواهیم کرد و امیدوارم با یک تصمیم درست برگرده و اگر نشد آرزوی موفقیت براش داریم پرسپولیس راهش را ادامه خواهد داد به اقتدار بی شک
  • زینب IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    دیگه حاضر نیستیم عیسی برگردد
  • لطفی IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    در فوتبال حرفه ای اعتبار حرف اول و آخر را میزند و آن را با میلیونها دلار نمیشود خرید، این اعتبار را هواداران به بازیکن میدهند! بازیکنی که هوادار ندارد یعنی اعتبار ندارد. او یکشبه چند ده میلیون هوادار را از دست داد، هوادارانی که به بزرگترین منتقدین او تبدیل شدند و همان میلیونها هوادار هرگز اجازه نخواهند داد او به پرسپولیس بازگردد. مدیران باشگاه هم میدانند بازگشت او باعث ایجاد اختلاف بین اکثریت هوادار مخالف و اندک هواداران او خواهد شد. از عرش به فرش برای یک تصمیم نابود کننده. او دیگر نزد هیچ باشگاهی اعتبار ندارد، همه میدانند که عیسی کوچکترین ارزش و تعصبی به پیراهن تیمی که به تن میکند ندارد. بهتر است به یک تیم خوزستانی بپیوندد . پرسپولیس هرگز او را نخواهد خواست.
  • امیر علی IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    احتمال برگشت صدام حسین به هراق، بیشتر از احتمال برگشت عیسی به پرسپولیس است. او در نزد هواداران یک مهره سوخته و بی ارزش است .
  • جهانگیر IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    هرگز فراموش نمی‌کنیم که در جواب تلفن یحیی و بزرگان تیم چگونه پاسخ داد ، می‌گفت : من دیگه با پرسپولیس کاری ندارم ، اما اگر شما با من کاری دارند با وکیل و مدیر برنامه هایم صحبت کنید!! دنیا خیلی کوچیکه آقای با مرام.
  • احمدیان IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    بازیکنان زیادی از پرسپولیس رفتن ولی هنوز در قلب هواداران جا دارند، اما رفتن عیسی متفاوت بود، او در بدترین موقع ممکن و با اینکه می‌دانست وجود او چقدر برای تیم بزرگ پرسپولیس حیاتی است، گذاشت و رفت و جواب تلفنهای یحیی را به مدیر برنامه هایش حواله میداد! او امروز در نزد هواداران، تبدیل به یکی از منفورترین بازیکنان تاریخ پرسپولیس شده.
  • علیرضا جهانشاهی IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    عیسی دیگه جایی در پرسپولیس نداره هوادارها هیچوقت نمیبخشنش چقدر پاش ایستادیم ولی اون چه کرد؟ معرفت رو از عالیشاه یاد بگیرید از فرجی یاد بگیرید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی