نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
دربی سال ۱۳۷۳
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

۲۹ سال قبل در چنین روزی یکی از زیباترین دیدارهای استقلال و پرسپولیس با پایانی بسیار زشت و تلخ همراه شد.

استقلال و پرسپولیس ۳۰ دی سال ۱۳۷۳ بازی رفت خود در مرحله نیمه‌نهایی لیگ آزادگانِ آن‌سال را در حالی برگزار کردند که دو سال از آخرین تقابل آن‌ها می‌گذشت و هواداران هر دو تیم برای دیدن دوباره دربی پایتخت لحظه‌شماری می‌کردند.

پرسپولیس در آن مقطع بهترین وضعیت خود از نظر در اختیار داشتن بازیکنان سرشناس را سپری می‌کرد و ستارگان بسیاری را به میدان می‌فرستاد؛ از علی دایی، فرشاد پیوس و مجتبی محرمی گرفته تا رضا شاهرودی، بهروز رهبری‌فرد و... تازه به این نفرات باید احمدرضا عابدزاده و مجید نامجومطلق را هم اضافه کرد که در میانه راه به جمع قرمزها اضافه شده بودند و با توجه به سابقه استقلالی بودن آن‌ها، هواداران استقلال از این اتفاق حسابی دلخور شدند.

در طرف دیگر استقلال که با روی کار آمدن نصرالله عبداللهی و بهتاش فریبا دوباره احیا شده بود، با تکیه بر بازیکنان با تجربه‌ای همچون امیر قلعه‌نویی، جواد زرینچه، صادق ورمزیار، بهزاد غلامپور و جوان‌ترهایی مانند ادموند اختر و علی اکبریان سعی داشت بازی را کنترل کند. مسابقه در اوج حساسیت آغاز شد و از همان ابتدای کار معلوم بود احمد ابهران داور بازی کار بسیار دشواری را پیش رو دارد.

در نیمه اول پرسپولیس یک گل توسط فرشاد پیوس به ثمر رساند که داور وسط آن را مردود اعلام کرد و هیاهو روی سکوها به اوج رسید اما با این وجود، وقت نخست بدون گل مساوی به پایان رسید. با شروع نیمه دوم حملات پرسپولیس که در نیمه نخست هم بیش‌تر از استقلال بود، ادامه پیدا کرد و سرانجام فرشاد پیوس از روی نقطه پنالتی توانست دروازه استقلال را باز کند. دقایقی بعد بهزاد داداش‌زاده گل دوم پرسپولیس را به ثمر رساند تا همه چیز برای پیروزی پرگل سرخ‌پوشان فراهم شود ولی شرایط به شکل دیگری رقم خورد. خطای رضا شاهرودی روی محمد تقوی یک کارت قرمز برای این بازیکن به ارمغان آورد و پرسپولیس ۱۰ نفره شد تا بلافاصله دستور تغییر پست بازی جواد زرینچه از عمق خط دفاعی استقلال به سمت راست صادر شود. جناح چپ پرسپولیس ضعیف شد و استقلال با تکیه بر نفوذ از سمت راست و تجربه زرینچه حملاتی را استارت زد. آبی‌ها صاحب ضربه پنالتی شدند تا صادق ورمزیار آن را به گل بدل کند و اختلاف به حداقل برسد. لحظاتی پس از این گل، علی اکبریان دروازه پرسپولیس را باز کرد اما داور آن را مردود دانست و در ادامه کار ادموند اختر گل تساوی استقلال را به ثمر رساند تا یکی از زیباترین دربی‌ها را شاهد باشیم اما در دقایق پایانی امیر قلعه‌نویی سرمربی کنونی تیم ملی و مجتبی محرمی یکی از محبوب‌ترین بازیکنان آن‌زمان پرسپولیس با یکدیگر گل‌آویز شدند و کار به کتک‌کاری کشید. همین جرقه کافی بود تا سایر بازیکنان هم وارد معرکه شوند و البته گروهی از تماشاگران هم داخل زمین بریزند!

بازی نیمه تمام ماند و ۴۸ ساعت پس از آن کمیته انضباطی مسابقه را ۳ بر صفر به سود استقلال اعلام کرد. در این میان تعداد زیادی از بازیکن استقلال و پرسپولیس هم با محرومیت مواجه شدند تا یکی از زیباترین دربی‌های ۴۰ سال اخیر فرجام بسیار بدی داشته باشد. احمدرضا عابدزاده، رضا شاهرودی، مجتبی محرمی، بهزاد داداش‌زاده، فرشاد پیوس، امیر قلعه‌نویی، صادق ورمزیار، محمود فکری و مسعود غفوری‌های اصل از جمله بازیکنانی بودند که در پایان این مسابقه با محرومیت‌های چندماهه و حتی چندساله مواجه شدند. البته بعدا تعدادی از آن‌ها مشمول عفو شده و قسمت قابل ملاحظه‌ای از دوران محرومیت آن‌ها بخشیده شد.

بازی استقلال و پرسپولیس در سال ۱۳۷۳

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • اس اس IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    دربی یعنی همین وبایدهمیشه همینجور باشه،چه از تاج وچه ازپرسپولیس وگرنه دربی های دهه نودهم بودباسلام وصلوات..
    • پیروزهیس IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      توی اون دربی داداش زاده👹 زیاد بالا پایین میپرید وادای باتعصب هارو💙درمی آورد ولی بعدآوردنش استقلال💙 تابفهمه که پولکی اصلا لنگی 👹🍅تعصبی نداشته نداریم ونخواهیم داشت مثل قهرمانی توآسیا💙💙💙💙💫💫 که لنگ🍅 نه داشته ونه داره ونه خواهد داشت😆😆😆😆💙💙💙💙💫💫
  • شیذر IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    اصلاً معلوم نشد چرا سه هیچ به نفع کیسه شد؟؟! اون زمان فدراسیون کاملاً کیسه کش بود وگرنه اون بازی باید تکرار میشد .
    • لنگیها حسرت ستاره آسیایی دارند IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      برای تو معلوم نشد چون سن تو کم است نویسنده هم لنگی چون گل بعدی را استقلال زد ودارو قبول نکرد لنگیها ریختن وسط زمین وگرنه گل های بعدی تو راه بود
  • ایران جوان بوشهر ۶ پیروزی ۰ IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    نویسنده لنگی چرا ننوشتی بعد از گل بعدی را استقلال زد وپیروزی ها نگذاشتن بازی ادامه پیدا کنه با با خجالت بکش نویسنده لنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی