نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
درس‌های بزرگی که کلینزمن به فوتبال آسیا داد/ این مربا خوش‌مزه است!
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

یکی از نکات بارز این دوره از جام ملت‌ها حضور مربیان بزرگ و اسمی روی نیمکت تیم‌ها به خصوص تیم‌های مدعی قهرمانی است.

پائولو بنتو در تیم ملی امارات، مانچینی در تیم ملی عربستان، هکتور کوپر در تیم ملی سوریه، یورگن کلینزمن در تیم ملی کره‌جنوبی و ... این مربیان درس‌های زیادی به فوتبال آسیا در این دوره از جام ملت‌ها دادند. نه تنها سبک بازی آنها با تیم‌های آسیایی بلکه اظهاراتشان در کنفرانس‌های خبری پیش از بازی و بعد از بازی هم درس‌های خوبی برای فوتبال آسیا داشت و در صورت الگوبرداری می‌تواند به تحول فوتبال آسیا بیانجامد.

یورگن کلینزمن به سهم خود در تیم ملی کره‌جنوبی درس‌های خوبی برای فوتبال آسیا به یادگار گذاشت. تیم او دوبار در مصاف با تیم‌های مدعی قهرمانی تا مرز شکست پیش رود اما نظم فوتبال آلمان و خونسردی‌گویی با این مربی به تیم ملی کره‌جنوبی آمده است. در مصاف با عربستان و در مصاف با استرالیا هر دوبار حریفان پیش افتادند اما در نهایت این کره بود که برنده از میدان خارج شد. معمولا تیم‌های آسیایی برای جبران نتیجه به خصوص در دقایق پایانی روی به بازی احساسی و بلند می آوردند اما این سبک از بازی در تیم ملی کره‌جنوبی دیده نشد. اصرار روی تاکتیک از پیش تعیین شده در آرامش نکته بارز تاکتیک تیم کره‌جنوبی بعد از آن بود که گل خورد که این یک درس خوب برای فوتبال آسیا بود.

اما در لابه‌لای صحبت‌های یورگن کلینزمن می شود به نکات جالب توجه دیگری هم رسید. او بعد از بازی با استرالیا این‌چنین گفت: «شرایط مختلف است و کار من براساس توقع مردم و رسانه‌ها انجام می‌شود. تصور این است که با داشتن سون  و کیم می‌توانیم راحت ببریم، ولی اینطور نیست. زدن گل اول راحت نیست. برای کره‌ای‌ها بازی بازی زندگی است پس همه زمان‌ها سخت است برای همین به بازیکنانم می‌گویم که تا آخرین انرژی‌شان تلاش کنند. این عادی است. شما باید یاد بگیرید که چطور تیمی را که اتوبوس در محوطه جریمه‌اش پارک کرده است، شکست بدهید.»

مربی باید کار خود را در تیم بر اساس توقع رسانه‌ها و مردم پیش ببرد. این تاکید یورگن کلینزمن است. اما در فوتبال ایران تا این صحبت‌ها مطرح می‌شود می‌گویند انتظارات را بالا نبرید. مگر در گذشته تیم ملی شکست نخورده است. گویی یک شکست و یک ناکامی همیشه باید برای تیم الگو شود و چون در گذشته تیم شکست خورده است می‌تواند تا ابدالدهر شکست بخورد.

نکته مهم دیگر در صحبت‌های یورگن کلیزمن اینکه فوتبال یک بازی تیمی است و به صرف حضور دو ستاره در ترکیب تیم نمی‌شود به راحتی حریفان را شکست داد. گویی برای بردن همه اعضای تیم باید ستاره باشند.

و البته این رفتارهای حرفه‌ای در رفتار دیگر مربیان هم دیده شد. نمونه‌اش مانچینی که بعد از قطعی شدن حذف عربستان در برابر کره‌جنوبی در ضربات پنالتی و پیش از پایان بازی به سمت رخکتن رفت! او خیلی راحت و در مصاحبه بعد از بازی از این رفتار خود عذرخواهی کرد، بدون اینکه دلیلی برای توجیه آن ردیف کند.

امید که با هر نتیجه‌ای از تیم ملی در جام ملت‌های آسیا برداشت‌های مثبت از این دوره از رقابت‌ها را با خود به فوتبال ایران بیاوریم. هر یک در هر جایگاهی که هستیم.

ببینید: ویدیو| توهین خیابانی به کلینزمن؛ مربی نیست مرباست!/ عبدالله ویسی مربی است!/ خداداد باز هم علیه خیابانی موضع گرفت

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • نکته US ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    و درسهایی که گروهبان قندعلی به اسیا داد: من وقتی اومدم فوتبال داشت میمرد و دو تا گروه سیاسی بود تو مملکت که نمیذاشت من کار کنم و ...
  • ایران IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    خیابانی سوتی ، حال فرق مربی و مربا رو فهمیدی؟؟؟
  • نور IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    خیابانی غلط کرده اگه ایرا ن قهرمان شد موهامو می‌تراشم امیدوارم که این تیم همیشه ببازد به امید خدا
  • محمدی IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    اکنون باید به بازی با قطر فکر کنیم برد ایران در برابر قطر میسر است اگر مغرور نشده باشیم، در دروازه بدون اشتباه، دفاع مان مستحکم و هوشیار، بازیکنان هماهنگ و در گل زدن فرصت طلب، از خود گذشته، دقیق و فکری برای ماندگار ماندن توان تیم ، وقت های اضافه، پنالتی ها کرده باشیم و حتی المقدور از همه بازیکنان آماده در اردو استفاده کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی