نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
ژابی آلونسو
منبع: Goal
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

یورگن کلوپ در پایان فصل لیورپول را ترک خواهد کرد و ژابی آلونسو به عنوان گزینه اصلی جانشینی او مورد ارزیابی قرار گرفته است.

 ژابی آلونسو در بایرلورکوزن شاهکار کرده و این تیم ته جدولی را فصل گذشته به ششم جدول رساند و در این فصل آنها را به مدعیان اصلی قهرمانی در بوندس‌لیگا تبدیل کرده است.

این مربی اسپانیایی روز شنبه و در دیدار مقابل بایرن‌مونیخ فرصت ایده‌آلی داشت تا نشان دهد چرا مدعی اصلی جانشینی یورگن کلوپ در آنفیلد است. جیمی کرگر پس از شکست یکشنبه گذشته لیورپول در ورزشگاه امارات، چندان شیفته آنچه از کاپیتان و مربی آرسنال می‌دید نشد. اما پس از پیروزی بایرلورکوزن بر اشتوتگارت که دو شب بعدش اتفاق افتاد همه چیز طور دیگری بود. در حالی که برخی از هواداران با ناباوری به آسمان نگاه می‌کردند و برای این معجزه کوچک برای باشگاهی به ظاهر نفرین شده خدا را شکر می‌کردند، ژابی آلونسو به سمت جمعیت بای‌آرنا چرخید و چند مشت به آسمان پرتاب کرد و به میدان مسابقه رفت تا به تک تک بازیکنانش تبریک بگوید. لورکوزن با نتیجه ۲-۱ و با مهارت و قدرت اراده به نیمه نهایی جام حذفی آلمان راه یافت.

این پیروزی نه تنها از ایمان تزلزل ناپذیر به فوتبال‌شان بلکه از ایمان به یکدیگر زاده شد. به گفته آلونسو، نحوه موفقیت ثابت کرده بود که این تیم «روح» دارد، بنابراین، برای بسیاری از هواداران لیورپول که اکنون با دقت بیشتری بازیساز سابق باشگاه خود را دنبال می‌کنند، آنچه در طول و بلافاصله پس از آن بازی دراماتیک دیدند به طرز هیجان‌انگیز و مطمئنی آشنا بود.

خبر شوکه‌کننده یورگن کلوپ مبنی بر کناره‌گیری در پایان فصل، هواداران را به شدت ترساند اما نگاهی به موفقیت‌هایی که آلونسو در باشگاه آلمانی داشت باعث شد آرامش به آنفیلد برگردد. اکنون بسیاری با کرگر موافق هستند که هم‌تیمی سابق او وارث طبیعی تاج و تخت آنفیلد است.

ژابی آلونسو

از هفدهم تا ششم در عرض هشت ماه

کاری که آلونسو از زمان ورود به لورکوزن در اکتبر ۲۰۲۲ انجام داده چشمگیر است. او تیمی را تصاحب کرد که در رتبه دوم از انتهای جدول بوندسلیگا قرار داشت و آنها را به رده ششم و اروپا رساند. او در طول تابستان شاهد فروش بهترین بازیکن تیمش موسی دیابی به استون ویلا بود، اما مطمئن شد که پول جمع‌آوری شده مجدداً هوشمندانه سرمایه‌گذاری می‌شود. در واقع آلونسو فقط به استعدادهای جوانی که به تیم جوانش اضافه می‌شدند تکیه نکرد و بازیکنان باتجربه‌تر را نیز در اختیار گرفت. الکس گریمالدو (۲۸)، یوناس هافمن (۳۱) و گرانیت ژاکا (۳۱) همگی کاملاً با این شرایط مطابقت داشتند و به نوعی ذهنیت برنده را به تیم اضافه کردند.

قرار بود سرمربی شود

او به شدت به محدودیت‌های خود آگاه است. با هر کسی که با آلونسو کار کرده صحبت کنید و همه به شما خواهند گفت که او یکی از متواضع‌ترین شخصیت‌هایی است که تا به حال دیده‌اید، یک شخصیت مثبت که همیشه در تلاش است تا خود را بهتر کند و درک خود را از بازی بهبود بخشد. نکته جالبتر اینکه هرکسی که تا به حال مربی او بوده مانند مورینیو معتقد است که او باید مربی می‌شد، به دلیل اینکه قبل از دیگران قادر به خواندن بازی‌ها بود. آلونسو می‌گوید از تمام مربیان افسانه‌ای که زیر نظر آنها بازی کرده عناصر تاکتیکی گرفته اما به شدت بر جنبه احساسی و انسانی این نقش تاکید دارد.

او در گفتگو با اسکای آلمان توضیح داد: «در فوتبال باید دانش بازی را داشته باشید، اما نه فقط در مورد داده‌ها و آمار، که بسیار مهم است. باید همچنین با بازیکن به عنوان یک انسان برخورد کنید و در لحظات خوب و سخت در کنار تیم باشید.»

ژابی آلونسو و ژوزه مورینیو

تبدیل شک و تردید به اطمینان

اینکه آلونسو به عنوان گزینه شماره ۱ جانشینی کلوپ انتخاب شود اجتناب‌ناپذیر بود. خصوصا اینکه اگر باشگاه سابقش او را فرابخواند، اجازه خروج از بای‌آرنا را خواهد داشت. بدیهی است که افرادی به توانایی‌های او مشکوک باشند و اینطور فکر کنند که او برای چنین موقعیت پرفشاری به اندازه کافی باتجربه نیست و حتی ممکن است از منظر تاکتیکی مناسب نباشد. مطمئناً لورکوزنِ آلونسو نسبت به لیورپول کمتر احتمال دارد که با پاس‌های بلند از عمق بازی کند و به جای آن ترجیح می‌دهد پاس‌های کوتاه و تیز بین خطوط بدهد.

با این حال، لازم به یادآوری است که بهترین تیم کلوپ نیز خط جلوی بسیار باریکی داشت، به دفاع کناری تکیه می‌کرد و در انتقال‌ها کاملاً ویرانگر بود (مورینیو لورکوزن را بهترین تیم در ضدحملات می‌داند) و آلونسو خود را از نظر تاکتیکی بسیار سازگار می‌داند. بنابراین فکر کردن به اینکه او با مجموعه گسترده گزینه‌های هجومی لیورپول و فهرست طولانی‌تر مدافعان این تیم به چه چیزی می‌تواند دست یابد، هیجان‌انگیز است.

خیلی‌ها رویارویی لورکوزن و بایرن را به عنوان یک آزمون برای آلونسو می‌دانستند؛ شانس بزرگ او نه تنها برای برداشتن یک گام مهم به سمت یک عنوان تاریخی، بلکه تثبیت موقعیتش به عنوان نامزد اصلی هدایت آنفیلد. زمانی که هدایت لورکوزن را بر عهده گرفت خیلی‌ها به توانایی‌های او شک داشتند اما اکنون این مربی کاریزماتیک تمام شک‌ها را به باور تبدیل کرده و قطعا هواداران لیورپول او را جانشینی مناسب برای سرمربی آلمانی تیمشان می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

ژابی آلونسو

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی