امیر قلعه نویی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

حضور امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی در یک برنامه تلویزیونی ناگفته‌های بسیاری از خود به جا گذاشت.

سرمربی تیم ملی در یک کشورِ فوتبال‌دوست، از موردتوجه‌ترین آدم‌هاست؛ وقتی هم تیم ملیِ آن کشور در بالاترین سطح مسابقات قاره‌ای با داشتن ستاره‌های بسیار از کسب جام باز بماند، به طور طبیعی حرف و حدیث‌ها زیاد می‌شود.

این گزاره‌ها را که با اسم امیر قلعه‌نویی جمع بزنیم، آن‌وقت مشخص می‌شود که حتی ۱۰ برنامه ۹۰ دقیقه‌ای هم پاسخ‌گوی نیازهای فوتبال نخواهد بود. امیر قلعه‌نویی چه به لحاظ حقیقی و چه به لحاظ حقوقی، مورد سوال‌های بسیاری هست که خیلی از آن‌ها در این برنامه پرسیده نشد؛ شاید چون وقت نبود! از آن طرف سرمربی تیم ملی پیرامون مسائل زیادی هم صحبت کرد. دیدیم که رسانه‌ها و کارشناسان روی تک‌تک جملات و حرف‌های او تحلیل و بررسی کردند. قبول می‌کنیم حجم این حرف‌ها و اهمیت آن‌ها به قدری زیاد است که باید به رسانه‌ها و کارشناسان حق داد که بخشی از حرف‌های قلعه‌نویی مغفول بماند.

این ویدیو دقیقا یکی از همین بخش‌هاست. ویدیویی که در هیچ‌کدام از کانال‌های مجازی و رسانه‌های رسمی بازنشر نشد و شاید از دید بسیاری از بینندگان تلویزیونی در لحظه پخش برنامه هم مخفی مانده باشد. اما همین چند ثانیه خود به اندازه یک دنیا حرف در دل دارد. جملات قلعه‌نویی درباره رضایت مردم عینا چنین است: در این چند وقت ۳ چیز از مردم شنیده‌ام: خسته نباشید، خیلی زحمت کشیدید، ممنون

امیر قلعه‌نویی خدا را بر صدق گفتارش شاهد گرفت اما حتی بدون این قسم هم می‌دانیم که او درست می‌گوید. بدون شک کسانی که با قلعه‌نویی در این مدت پس از جام مواجه شده‌اند همین حرف‌ها را زدند اما این، همه حقیقت نیست.

مردم فقط کسانی نیستند که قلعه‌نویی در این مدت با آن‌ها سینه به سینه روبه‌رو شده و بماند که همان عده معدود هم به گواهی خود قلعه‌نویی شاید تعارف و رودربایستی کرده‌اند.

بخش تعارف ماجرا به این صورت است که ما ایرانی‌ها قربانی یک فرهنگ غلط هستیم؛ فرهنگی که اجازه نمی‌دهد حرف‌های دلمان را مستقیم و مقابل خود فرد بر زبان بیاوریم. اسمش را احترام یا رودربایستی یا هرچه بگذاریم مهم نیست، مهم نفس عمل است که مانع می‌شود تا ما مکنونات قلبی خود را صراحتا بر زبان بیاوریم.

و حال ببینید همین تعارف بی‌دلیل تا کجا کار را خراب می‌کند. از صبح تا شب در این کشور با مسئولانی روبه‌رو هستیم که مدام از نظر مردم و حرف مردم صحبت می‌کنند در حالی که ما به عنوان شنونده، اثری از مردمی که آن‌ها می‌گویند اطراف خود نمی‌بینیم! گاه شک می‌کنیم که نکند مسئولان ما در یک کره دیگر زندگی می‌کنند و ما جزء مردم ایران نیستیم! البته که حساب آن‌دسته از مسئولانی که خود را به آن راه می‌زنند و خلاف می‌گویند، جداست اما بسیارند مسئولانی که گول همین تعارفات مردم را می‌خورند و فکر می‌کنند که مردم از آن‌ها راضی هستند. نتیجه این رفتار ما این می‌شود که مسئولان متوجه اشتباهات و کمبودهای خود نشده و نقاط ضعف کماکان باقی می‌ماند، درست مثل خود مسئولان!

زاویه دیگر مردمی است که قلعه‌نویی از آن‌ها حرف نمی‌زند؛ همان‌هایی که در نظرسنجی خبرورزشی و سایر رسانه‌ها شرکت می‌کنند؛ آن‌ها که بالای ۷۰ درصد توضیحات امیر قلعه‌نویی درباره عملکرد تیم ملی را فنی ندیدند؛ همان‌هایی که در تماس‌ها، پیامک‌ها، در ستون حرف دل یا باشگاه خبرنگاران آزاد ما و در کامنت‌های خبرهای مختلف سایت نقدهایشان را به اشتباهات کادر فنی اعلام می‌کنند؛ همان مردمی که فوتبال را خیلی خوب می‌فهمند و اصلا با این توجیه قلعه‌نویی که «فوتبال است دیگر» موافق نیستند.

سرمربی تیم ملی این ۷۳ درصد را «مردم» نمی‌داند؟/ مردمی که در دو نقش بازی می‌کنند: رودررو راضی، پشت‌سر شاکی!

پس در زاویه نگاه اول باید ایراد بیشتر را متوجه مردمی دانست که در مواجهه با امیر قلعه‌نویی تعارف و رودربایستی می‌کنند. البته که او هم در ۶۰ سالگی و پس از ۴۰ سال حضور در فوتبال باید آن‌قدر آب‌دیده باشد که بداند به این حرف‌ها نمی‌توان اعتماد کرد.

اما از زاویه دیگر که قلعه‌نویی از مردمی می‌گوید که به او خسته نباشید گفته‌اند، باید بپرسیم کدام مردم! امیر قلعه‌نویی در طول روز تنها با دوستانش و برخی از مردم، به فراخور کاری که دارد برخورد می‌کند؛ مثلا مغازه‌ای که امیرخان خرید می‌کند یا تعمیرکار ماشینش که نمی‌آیند او را از خود برنجانند. اصلا امیر در این چند روز چند نفر را دیده؟ در دوبی یا ایران؟ این‌ها نماینده کل مردم هستند؟ از همان فرودگاه که عده‌ای به استقبال می‌آیند شروع کنید؛ خب معلوم است آن‌هایی که ناراضی هستند که اصلا تا فرودگاه نرفته‌اند!

چند سال پیش مسئولی بود که می‌گفت من در خیابان چهره مردم را راضی دیدم؛ از او و چنین مسئولانی سوال می‌شود که شما از پشت شیشه ضدگلوله ماشین با اسکورت در خیابان مسدودشده کدام مردم را می‌بینی؟ یا مثلا در ملاقات‌های مردمی یا سخنرانی‌ها مشخصا بخشی از مردم که شما را قبول دارند می‌آیند نه همه مردم! اگر روزی مسئولی وارد مترو شود و بدون محافظ و واسطه با مردم صحبت کند، شاید بعضی از مردم تعارف کنند اما بالاخره یکی پیدا می‌شود که با اخم یا رو برگرداندن، نظر واقعی‌اش را بگوید.

بیشتر بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۰
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۷
  • بابک IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    خوشبحالتون شما بردید دمتون گرم ما که از صحبتهای آقای قلعه نوعی. قانع شدیم ایشون یه سری حرف‌ها رو هم نمیتونستند بزنند شما دنبال دلالی خودتون باشید دنبال مربی خارجی هستید حق دلالی بگیرید
    • احسان IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
      به نظرم کی روش بزرگ!!! رو باید برگردونند تا اینها آروم بگیرند. مخاطبان خبرورزشی شدند مردم ایران😂
    • پدرام CA ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      به خدا خیلی بی انصافید. قلعه نویی تیمش مثل منچستر سیتی بازی میکنه خودش آنالیز برای اینفانتینو فرستاده که همه میدونن اینفلنتنو قبلا تیغ تراش میکرد الان 6 ماهه تیغ نخریده. بع همه تو فیفا سپرده انالیز قلغه رو نشون زیدان ندن تازه مو کاشته گناه داره بعد شماها از قلعه ایراد میگیرید؟
  • بهرام FR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    از قلعه نویی بیشتر انتظار داشتیم اما در این بازیخا مشخص شد قلعه نویی فقط به درد مس و هوادار میخورد، قلعه نویی و تمام مربیان داخلی دیگر بخ درد تیم ملی ابدا نمیخورند، قبل از شروع جام ملتها هر روزه هزار مرتبه گفتیم قلعه نویی باید غرضورضی با یک بازیکن و این مسایل را کنار بگذارد و در ضمن مثل سال 2007 رفیق بازی در تیم ملی نکند که پنالتی آخر را داد به رفیقش رسول خطیبی بزند او هم پنالتی زن نبود و پنالتی گل نشد و مقابل کره جنوبی باختیم و حذف شدیم، ایندفعه هم اگر غرض ورزی با قایدی را کنار میگذاشت و بهترین بازیکن ما را مقابل سوریه و قطر بخ کار میگرفت مطمینا مقابل قطر به راحتی برنده می شدیم، قلعه نویی باید مشخص کند ذلیل استفاده نکرون از ستاره اصلی و اول تیم (قایدی) چه بوده و در ضمن دلیا تغییر ترکیبهای بی معنی و مسخره اش و همینطور تعویضهای اشتباه و مزخرف در بازیها چه بوده؟؟ قلعه نویی و تمام مربیهای داخلی فعلی خدا نگهدارشان بخ درد ما نمیخورند،، به درد تیم ملی ما نمی خورند این تهی کله ها...... 5 دقیقه به پایان بازی با قطر دو تا نردبان بی خاصیت را داخل زمین آوردن یعنی اینکه سر مربی هیچی نمیفهمد...
  • کیروشی پور کثیف IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    این توهمات از تاج به قلعه نوعی منتقل شده.
    • سامان IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
      سطح فنی قلعه نوعی همینه و انتقادات و انتظارات از قلعه نوعی اشتباه و نابجاست . مثل اینه که از بچه کلاس اول دبستان انتظار داشته باشین انتگرال حل کنه
  • ... US ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    توجیه قلعه نویی "فوتبال است دیگر" خودش گویاگر این واقعیت است که ایشان این شغل مهم را جدی نمی گیرند و همانند دستیارشان به "نتیجه" اهمیتی نمیدهند.
  • علی CA ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    من از عملکرد قلعه نویی دفاع نمی کنم ولی واقعا بعضی بازیکنان مثل طارمی اصلا در حد و اندازه اسم خود نبودند فکر کنم طارمی حتی از قایدی بدتر بود! آزمون اگر چه از طارمی بهتر بود ولی او هم از روزهای اوجش فاصله داشت. تیم ایران تهاجمی بازی می کرد نه دفاعی و گل زدن برای تیمی که تهاجمی بازی می‌کند خیلی مهم است!
    • شاهماری IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      با سلام اگر طارمی یا شجاع يا بیرانوند خوب نبودند مقصر اصلی خود قلعه‌نویی هست چرا تعويض شون نکرد خاطرتون باشه زمان اسکوچیچ بیرانوند و طارمی مسخره بازی دراوردند اسکوچیچ هر دو را بیرون گذاشت!!! باید قبول کنیم که قلعه‌نویی مربی نیست مربا هست در لیگ داخلي نتیجه میگیره بخاطر خریدن داورها و داشتن قلچماق هايي بنام علي هست نه دانش مربیگری قلعه‌نویی
  • حسام IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    یکی از حق ترین مطالبی بود که پس از پایان جام ملتها تا الان خوندم. دقیقا حق مطلب رو ادا کرده. قلعه نویی نمونه کوچکی از مدیران و مسئولین این کشوره که نه تنها ضعف و شکست و کم کاری خودشون رو قبول ندارن بلکه اصرار دارن که بگن کارشون‌درست و بی عیب و نقص بوده. بعضی ها هم که حتی مردم رو هم گزینشی میبینن یا اصن نمیبینن اونا نه تنها پاسخگو‌ نیستن بلکه از مردم هم طلبکارن، اونا دیگه خیلی نوبرن!!!!
  • ت IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    قلعه برو فقط،برو
  • ع ق QA ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    نماینده باند میثاقی برای اینکه شاید بتواند ماست مالی کنه دو کارشناس استقلالی را در کنار جلالی و قاسمپور قرار داده بود تا آن دو در مقابل اینها از مربی بی دانش که دران برنامه معلوم شد بی دانش و مغرور است دفاع کنند حتی رئیس فنی باند در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و رفیقش هم بی بی دانشی سرمربی و غیر فوتبالی بودن تیم اذعان کردند براستی چقدر باند باز باید باشند که فکر می کنند مسئول آورنده قلعه نوعی در مقابلش قرار نمی گیرد
  • پارسا IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    کلا زد زیر جوانگرایی!!! نگران نباشید با همین تیم میریم جام جهانی !! بازیکنا با ریش سفیدو واکر واعصا شادانه بازی میکنن !!! با انالیز استادانه امیرخان تو بازی اول احتمالا با سه هافبک دفاعی بازی میکنیم !!! به این ترتیب که دو هافبک دفاعی مسئول سرپا نگهداشتن امید ابراهیمی میشن بازیکنامون با وجود پا دردو کمردرد نمیتونن از جونشون مایه بزارن و بخاطر ضعیفی چشم و کهولت سن همون بازی اول ده دوازده میخورنو با دوازده سیزده مصدوم جام برامون تموم میشه امیرخانم مصاحبه میکنه فوتباله همینه فرگوسن تو کتابش گفته شانس نداریم !!!!
  • هوادار قدیمی فوتبال IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    آقای قلعه نوعی شماهم مثل مردم و صاحب منصبان فوتبال خوب می دانید انتخاب جنابعالی به عنوان سرمربی تیم ملی به دنبال افتضاح آقای تاج در قضیه ویلموتس و خالی شدن خزینه فدراسیون برای گرفتن یک سرمربی باکیفیت خارجی برای تیم ملی است و از آنجائیکه که فوتبال یک ورزش کاملا علمی است و دیگر روش های علی اصغری جایی در فوتبال ندارد اگر به اندازه ذره ای غیرت ملی دارید با استعفای خود در توطئه فدراسیون و تاج برای نابودی فوتبال ملی مشارکت نکنید
  • عرب IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    طبق عادت مالوف این را به آن را وصل کنید. از قلعه نویی تا مسئولان. در ایران فرد مدال طلای جهان را می گیرد، بخش زیادی هجوم می آورند. سال بعد، چهارم می شود، هیج کس نمی رود‌. این یعنی بی معرفتی
  • reza IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    با اومدن مربی ایرانی همه کارشناس و منتقد شدن !!!
  • سرخ کابوس آبی IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    مردم مردم فوتبالدوستند که از روز اول نه با خود قلعه نویی بلکه از بار فنی وعلم ودانش قلعه نویی ناراضی بودند وهستند وخواهند بود شاید قلعه نویی منظورش تعداد معدودی میباشد که دنبال مبصر بودند والان مدافع موندنش ولی اونا ۱ درصد هستند آره همه اونا راضیند!!!!!!!
  • شفیعی IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    بدجورشمشیر ازروبستی برای امیربخدا داری مو روازماست می‌کشی. دهه
  • النادی الکیسة السعودیة 🇸🇦 IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    آغا همه آدمهایی که اینجا نظر میدن پنج سال دیگه هرکس زنده باشه بیاد این نظر رو بخونه اگه قلعه نوعی فوتبال ایرانو از دوره کی روش بدتر نکرد و تحویل نداد پس حرفای مجید جلالی درست بود که بابا از مورینیو بهتره اصلا از همین حرفشاون بفهمین که اینا هیچی هالیشون نیس
  • حمید IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    آوردن قلعه‌نویی یعنی بستن آخرین راه تنفس تیم ملی . یعنی همان بهروز عطایی در والیبال . خود دانید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی