نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
دربی در نوروز
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

استقلال و پرسپولیس قطب‌های سنتی فوتبال ایران هستند که رویارویی‌های مستقیم آن‌ها سال‌هایی در ایام نوروز هم به وقوع پیوسته است.

استقلال و پرسپولیس اگرچه طی چند سال اخیر دربی‌های زیبایی برگزار نکرده‌اند و رویارویی‌های آن‌ها معمولا جذاب نبوده است ولی نمی‌توان منکر حساسیت تقابل آبی و قرمز شده و البته این حقیقت را نیز کتمان کرد که در دهه‌های گذشته بازی‌های زیبایی را در قالب دربی پایتخت از این دو تیم شاهد بوده‌ایم که برخی از آن‌ها در خلال تعطیلات نوروزی انجام شدند.

مساوی در نوروز ۶۶

تقابل استقلال و پرسپولیس در هفتم فروردین سال ۱۳۶۶ شرایط خاصی داشت. این اولین مسابقه دو تیم طی ۹ سال گذشته بود که ناصر حجازی اسطوره فقید استقلالی‌ها در آن حضور نداشت و وقتی آبی و قرمز در هفته اول سال ۶۶ به میدان رفتند، ناصرخان به بنگلادش رفته بود تا پیراهن محمدان را بر تن کند. این مسابقه همچنین اولین تجربه دربی برای صادق ورمزیار بود. بازیکنی که سالیان بعد به مهره‌ای فوق‌العاده باتجربه و تاثیرگذار برای استقلال تبدیل شد و هنوز هم گروهی از کارشناسان او را یکی از سه بازیکن برتر تاریخ دربی‌ها برای استقلال تلقی می‌کنند. جدال نوروزی استقلال و پرسپولیس در فروردین ۶۶ با تساوی بدون گل تمام شد.

گل‌زنی نیکبخت به استقلال

علیرضا نیکبخت واحدی تابستان سال ۸۵ در اقدامی جنجالی به صورت مستقیم از استقلال راهی پرسپولیس شد تا هیاهو در موردش به اوج برسد. اتفاقا این بازیکن در دربی برگشت لیگ ششم حرفه‌ای که دهم فروردین سال ۸۶ انجام شد، تک‌گل پرسپولیس را وارد دروازه استقلال کرد تا حال و هوای عجیبی بر ورزشگاه آزادی حاکم شود. البته استقلال این گل را با گل علی علیزاده پاسخ داد و در نهایت مسابقه با تساوی یک بر یک خاتمه یافت.

دبل کردن استقلال با گل برهانی

چهار سال پس از دیداری که علیرضا نیکبخت واحدی دروازه استقلال را گشود، آبی و قرمز پایتخت دوباره در روز دهم فروردین سال ۹۰ به مصاف یکدیگر رفتند. در این دربی نوروزی، آرش برهانی با تیزهوشی تک‌گل بازی را به ثمر رساند و استقلال با گل آرش پرسپولیس را شکست داد. البته علی دایی سرمربی وقت پرسپولیس به شدت نسبت به عملکرد تیم داوری اعتراض داشت و معتقد بود یک پنالتی برای تیمش گرفته نشده است. این پیروزی از آن جهت برای استقلالی‌ها فوق‌العاده اهمیت داشت که برای اولین بار و تا به امروز آخرین مرتبه، توانستند هر دو دربی رفت و برگشت مقابل پرسپولیس در رقابت‌های لیگ برتر را به نفع خودشان تمام کنند. استقلالی‌ها دربی رفت لیگ دهم را نیز با تک‌گل فرهاد مجیدی برده بودند.

برد پرسپولیس، کتک‌کاری استقلالی‌ها

انگار دهم فروردین برای استقلال و پرسپولیس با اسم رمز دربی گره خورده است چون در دهمین روز از نوروز سال ۹۸ نیز شاهد تقابل این دو تیم بودیم. مسابقه‌ای بسیار جنجالی که با یک گل به سود پرسپولیس تمام شد و احمد نوراللهی در نقش گل‌زن ظاهر گردید. در اواخر نیمه اول آن مسابقه استقلال صاحب ضربه پنالتی شد و فرشید اسماعیلی آن را به آسمان زد تا آبی‌ها فرصت بسیار خوبی برای مساوی را از دست بدهند. همچنین ین دو نیمه نیز داخل رختکن استقلال درگیری‌هایی به وجود آمد که به خاطر آن بلافاصله پس از پایان بازی حکم به اخراج موقت فرشید باقری داده شد. در پایان همان دیدار بود که گروهی از طرفداران استقلال علیه مهدی رحمتی موضع گرفتند و این دروازه‌بان باتجربه تا پایان فصل نیمکت‌نشین شد.

مروری بر عملکرد استقلال و پرسپولیس در سالی که گذشت را در این دو مطلب بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • مملی IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    خخخ فقط اونجا که رحمتی به گنده تیمشون که اون لیدر بود التماس می‌کرد
    • ایمان IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
      جدی میفرمایید؟؟ لنگی جان کجا بود ک بقیه ندیدن و فقط شما دیدی
  • ایمان IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    جپی میفرمایید مملی؟ پس این چیزی ک میگی چرا ما ندیدیم؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی