نظرسنجی

نتیجه بازی تراکتور - استقلال؟
در حال پوست‌اندازی هستیم/ ادغام تجربه و جوانی بسیار خوب عمل کرد/ بسکتبال ۳نفره نباید به خاموشی برود!
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تیم بسکتبال سه‌نفره ایران در کاپ آسیا با شکست تیم‌های ماکائو و کره‌جنوبی برای اولین بار به مرحله اصلی راه پیدا کرد. هر چند در این دور به ژاپن و تایلند با اختلاف بسیار کم باخت.

نگین رسولی‌پور، فرناز خدامرادی، مهلا عابدی و فائزه شهریاری، چهار دختر مصمم ایرانی این روزها امید به تغییر را در دل بسیاری از دوست‌داران بسکتبال زنده کرده‌اند. امیدها برای جلب حمایت بیش‌تر و بهتر از بسکتبال بانوان افزایش یافته و راه را برای توجه بیش‌تر به این ورزش هموارتر کرده‌اند. امیدی که با حمایت جدی وزارت ورزش پررنگ‌تر از گذشته هم می‌شود.

در این راه سعیده علی، باتجربه‌ترین بازیکن سه‌نفره که به عنوان کاپیتان سابق تیم ملی دو حضور در جام جهانی‌ بسکتبال سه‌نفره، دو دوره حضور در کاپ آسیا، مقام اول غرب آسیا و چهارم آسیاکوئست را در کارنامه دارد، با قدرت رهبری بالا به عنوان مربی بانوان انتخاب شد تا در کنار لوکا کاروالیو با تیم دختران در این رویداد انتخابی شرکت کند. 

چه‌طور شد مربی‌گری تیم ملی را پذیرفتید؟
اول این‌که افتخاری است برای هر کسی که بتواند با تیم ملی کار کند. پس با پیشنهادی که داده شد، در آن برهه زمانی احساس کردم می‌توانم کمک کوچکی انجام دهم و فکر می‌کنم تا حدودی هم در این همکاری موفق بودیم. 

زمان بسیار کوتاهی برای آماده شدن بازیکنان پیش‌رو داشتید!
دیدارهای فینال لیگ برتر در جریان بود و نمی‌توانستیم به‌خاطر آن شرایط از باشگاه‌ها جدایشان کنیم. از طرفی زمان طولانی پیش‌رو نبود پس چاره‌ای نداشتیم. ولی در همان مدت زمان کوتاه بهترین کیفیت کاری از نظر تمرین و تاکتیکی را در دو هفته انجام دادیم.

کار با لوکا کاروالیو برزیلی چطور بود؟
او مربی مخصوص بسکتبال سه‌نفره است که به نظرم نعمتی بود که در این مقطع کنار تیم‌های پسران و دختران ما قرار گرفت. سیستم‌های تمرینی و بازی‌سازی‌اش خیلی متفاوت بود. این تفاوت در نحوه بازی ملی‌پوشان دختر و پسر در کاپ آسیا به نمایش گذاشته شد. او نشان داد در بسکتبال سه‌نفره نیاز نیست که در سیستم یک به یک خوب باشی، بلکه بیشتر دو به دو است و در حال حاضر در بازی‌های تیم ملی ایران به خوبی دیده می‌شود. سه‌نفره تاکتیک خاص خود را دارد. به نظرم کار در کنار ایشان بسیار عالی بود و امیدوارم در آینده هم بتوانیم بیشتر از دانش او استفاده کنیم.

گویا به‌واسطه حضور او توانستید پیش از مسابقات بازی‌های دوستانه‌ای انجام دهید. چقدر تأثیرگذار شد؟
او که سابقه هدایت برزیلی‌ها را نیز برعهده داشت، به‌واسطه ارتباطات خوبش یک بازی تدارکاتی برای ما فراهم کرد که همان بازی پتانسیل بازیکنان ما را به شرایط بازی نزدیک کرد و توانستیم کره‌جنوبی و ماکائو را شکست بدهیم. کره‌ای که شکست آن سخت است. آن‌ها در لِوِل بسیار خوبی بسکتبال بازی می‌کنند و دستاورد ما شکست همان‌ها بود.

برای اولین بار بود که به مرحله اصلی کاپ آسیا راه پیدا کردید؟
البته در گذشته در تورنمنت‌های دیگری به‌دلیل رنک بالایی که داشتیم در دور اصلی بازی کرده بودیم اما در کاپ آسیا اولین بار بود.

از دیدارهای جدول اصلی (ژاپن و تایلند) صحبت کنید.
به نظرم اگر در بازی اول با تایلندی‌ها روبه‌رو شده بودیم، مطمئنا می‌توانستیم ژاپن را معلوب کنیم. ژاپنی‌ها در سطح جهانی بازی می‌کنند. آن‌ها یک هفته زودتر به سنگاپور آمده بودند و دیدارهای دوستانه‌ای با آلمانی‌ها هم انجام داده بودند. برنامه‌ریزی بیشتری از ما داشتند و بازیکنان باتجربه‌تری نسبت به جوانان ما در اختیار داشتند. به نظرم الان ما در حال پوست‌اندازی هستیم و در آینده هر قدر بازی‌های بیشتری را در تورنمنت‌های معتبر انجام دهیم، تیم جوان ما آینده روشنی خواهد داشت. من باید بگویم شکست ما برابر ژاپن با این نوع کیفیت بازی، یک پیروزی بود. تفاوت‌ها در بازی کردن‌هایمان کاملا نسبت به گذشته دیده شد.

معصومه اسماعیل‌زاده در روز پایانی خط خورد و مهلا عابدی جایگزین شد. از انتخاب راضی بودید؟
معصومه از بازیکنان اول ما بود اما آسیب ‌ریزی دید که ترسیدیم در سنگاپور ایجاد مشکل کند. ضمن این‌که انتخاب مهلا و فرناز به عنوان بازیکن جوان بسیار عالی بود. کارشناسان فیبا هم در آن‌جا اعتقاد داشتند این دو با تجربه کم در سطح بالایی بازی کردند. نگین هم بازیکن فوق‌العاده‌ای است که خیلی هوش و فیزیک بسیار خوبی برای بسکتبال دارد. سبک بازی‌اش را می‌پسندم. او در عین جوانی بسیار پخته عمل می‌کند. فائزه شهریاری هم از تجربیاتش به خوبی بهره برد. به نظرم ادغام تجربه و جوانی بسیار خوب عمل کرد.

برنامه آینده تیم ملی چیست؟
مهم‌ترین هدف ما شرکت در بازی‌های WOMEN SERIES است که امتیاز بالایی دارد و باعث می‌شود مسیر بهتری برای جام جهانی‌ و بالارفتن رنکینگ‌مان طی کنیم. نگاهی که فدراسیون دارد این است که در بسیاری از رقابت‌های رسمی شرکت کنیم تا بسکتبال سه‌نفره به خاموشی نرود و آینده درخشانی را برای این رشته برنامه‌ریزی کنیم.

به‌دنبال برگزاری کمپ تیم ملی در برزیل نیستید؟
در درجه اول باید شرایط فدراسیون را در نظر گرفت چرا که برزیل کشور دوری است و هزینه‌های سنگینی را در پی دارد. پس به جای صرف هزینه کمپ خارجی به تورنمنت‌های معتبر برویم و امتیاز جمع کنیم. می‌توانیم با گذاشتن اردوهای متوالی و بهره‌بری از این مربی قابل، بسکتبال سه‌نفره را در کشور توسعه دهیم و جوانان و مستعدین بیشتری را جذب و روانه تورنمنت‌ها کنیم. در حال حاضر مسابقات مختلفی در آذربایجان و چین پیش‌رو است که می‌تواند گزینه‌های مناسبی برای شرکت ما در آن بازی‌ها باشد. به‌خصوص که با ارائه بازی خوب دختران و درخشش پسران‌مان، نگاه‌ها هم به این رشته در کشور تغییر کرده و می‌توان اسپانسرهای بیشتری را جذب کرد.

آیا فضا برای ورود جوانان و بازیکنان دیگری هم به اردوها و تیم ملی وجود دارد؟
فکر می‌کنم در این اردویی که داشتیم نشان دادیم به‌دنبال بازیکنان جوان هستیم. استعدادها حتما به اردوهای بعدی دعوت می‌شوند و می‌توان به این بُعد مسئله رسید و از انرژی جوانان و تجربه بزرگترها می‌توان یک تیم بسیار خوب داشت.

این نگاه در لوکا و سیستانی هم هست؟
لوکا، سیستانی و من یک تیم بسیار خوب را تشکیل دادیم و معتقد به این هستیم که تیم ملی جای همه است به شرط آن‌که از نظر توانایی شاخص و خوب کار کند. 

و صحبت پایانی؟
هر چند متأسفانه مدتی بود بسکتبال سه‌نفره کمرنگ دیده می‌شد ولی الان استارت خوبی زده شده است. همین شروع خوب نگاه‌ها را برگردانده و با این جهشی که دختران و پسران ما داشتند، امیدواریم اسپانسرها بیایند و کنار تیم ملی قرار بگیرند. از سویی خواهشی که دارم این است که نگاه بلندپروازانه‌ای به این تیم جوان نداشته باشند و همه چیز را خلاصه در نتیجه نبینند. این دو تیم نیاز به زمان و زیرساخت‌های درست دارند. به‌خصوص در بخش زنان که امید داریم دوباره خود را به رنک‌های بالا برسانیم.

این گفت‌وگو را هم بخوانید: مشخص شد کت تن چه کسی است/ دوپینگ‌مان به‌خاطر قولی بود که به ملیکا دادیم/ می‌دانیم علیه‌مان چه می‌گویند...

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی تراکتور - استقلال؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی