نظرسنجی

نتیجه بازی پیکان - استقلال؟

نظرسنجی

نتیجه بازی پرسپولیس - مس رفسنجان؟
هزینه باشگاه‌های فوتبال جهان در نقل‌وانتقالات تابستان ۲۰۲۳
منبع: The Sun
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

با وجود ولخرجی عربستانی در تابستان ۲۰۲۳، هنوز هم فاصله زیادی با رسیدن به لیگ برتر انگلیس در نقل‌وانتقالات دارند.

با پایان یافتن نقل‌وانتقالات تابستان ۲۰۲۳ در سرتاسر جهان، مشخص شد باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس یک سر یک‌چهارم هزینه‌های نقل‌وانتقالاتی در فوتبال جهان بوده‌اند و مسئولیت آن‌ها را برعهده داشته‌اند.

بزرگ‌ترین انتقال‌های لیگ برتر

طبق آمار رسمی فیفا، باشگاه‌های انگلیسی ۱٬۶ میلیارد پوند برای جذب بازیکن از خارج از این کشور هزینه کرده‌اند. بزرگ‌ترین معامله هم ۷۷ میلیون پوندی بود که منچسترسیتی برای جذب یوشکو گواردیول مدافع کروات به لایپزیش پرداخت کرد. انتقال ۶۴ میلیون پوند راسموس هویلون از آتالانتا به منچستریونایتد در رده دوم قرار گرفت. در رده سوم هم جذب دومینیک سوبوسلای از لایپزیش به لیورپول با ۶۰ میلیون پوند به چشم می‌خورد.

۲۶ درصد خرید

این هزینه بدان معناست که تیم‌های لیگ برتر سهم ۲۶ درصدی از ۵٬۹ میلیارد پوند جهانی را که برای جابه‌جایی بازیکنان در سرتاسر مرزها خرج شده را به خودشان اختصاص داده‌اند. در مبلغ بزرگ نقل‌وانتقالات فوتبال جهان دو بازیکن انگلیسی هم نقش پررنگی دارند، یکی جود بلینگام که با قراردادی به ارزش ۱۱۳ میلیون پوند از دورتموند به رئال‌مادرید پیوست و دیگری هری کین که با ۱۰۰ میلیون پوند از تاتنهام به بایرن‌مونیخ رفت.

سه انتقال بزرگی که حساب نشده‌اند

اما نکته مهم این است که ارقام منتشر شده شامل سه مورد از بزرگ‌ترین قراردادهایی که در لیگ برتر انگلیس بسته شد، نبوده است. چلسی موفق شد مویسس کایسدو را از برایتون با ۱۱۵ میلیون پوند به دام بیندازد. دکلان راس از وستهام با ۱۰۵ میلیون پوند به آرسنال رفت و توپچی‌ها با انتقال ۶۵ میلیون پوندی کای هاورتس را از چلسی جذب کردند.

هزینه باشگاه‌های فوتبال جهان در نقل‌وانتقالات تابستان ۲۰۲۳
هزینه باشگاه‌های فوتبال جهان در نقل‌وانتقالات تابستان ۲۰۲۳

سهم ایجنت‌ها

فیفا بیش از ۱۰۰۰۰ قرارداد بین‌المللی را در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی به ثبت رسانده و مبلغ حیرت‌انگیز ۵۵۸ میلیون پوند به‌عنوان حق‌الزحمه کارگزاران یا همان ایجنت‌ها در آن‌ها به چشم می‌خورد. رکورد جهانی ۴۷ درصد بیش از سال ۲۰۲۲ بوده و ۲۶٬۸ درصد بالاتر از رکورد قبلی ثبت شده در سال ۲۰۱۹ است.

عربستانی‌ها

همچنین فیفا تأیید کرد که باشگاه‌های عربستان سعودی با مجموع ۷۰۱ میلیون پوند هزینه در رده دوم قرار گرفته‌اند و بالاتر از ۴ کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا بوده‌اند. در لالیگا هم تمامی باشگاه‌ها روی‌هم ۳۲۵ میلیون پوند خرج کرده‌اند و به نسبت تمامی لیگ‌های معتبر اروپا هزینه کمتری داشته‌اند.

بازیکنانی مثل نیمار، ریاض محرز و جردن هندرسون همگی با هزینه‌های قابل توجهی از تیم‌های‌شان جدا شده‌اند تا به لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی بروند. هزینه‌های تیم‌های سعودی با در نظر گرفتن این که در جذب کیلیان امباپه و محمد صلاح هم ناکام بوده‌اند کمتر شده و در آینده شاید افزایش هم پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی پیکان - استقلال؟

نظرسنجی

نتیجه بازی پرسپولیس - مس رفسنجان؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی