نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟
پشت‌پرده راز خواب ارلینگ هالند؛ ترفندی ویژه برای خواب باکیفیت!/ آیا می‌دانستید که...؟
منبع: The Sun
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

ارلینگ هالند ستاره نروژی منچسترسیتی عادات عجیبی دارد و برای روی فرم ماندن از هر روشی استفاده می‌کند.

ترسناک به نظر می‌رسد ولی بستن دهان در شب برای سلامتی مفید است. ارلینگ هالند، ستاره ۲۳ ساله منچسترسیتی، به مجری پادکست لوگان پل گفت که به نظرش «خواب مهمترین چیز در جهان است». و برای بهتر خوابیدن دهان خود را می‌بندد تا از طریق بینی نفس بکشد.

«الکس نیست» بنیانگذار Hostage Tape، برند نوارچسب دهانی، تئوری پشت این ایده را توضیح می‌دهد. او به نشریه «سلامت سان» گفت: «ریکاوریِ بهتر بزرگترین دلیل است. خواب قوی‌ترین راه برای کمک به هالند در پیشرفت روز به روز است. نفس کشیدن از راه دهان بدترین راه تنفس در هنگام خواب است.»

اما آیا نفس کشیدن فقط از طریق بینی در شب واقعا مفید است و خطرات احتمالی آن چیست؟

کری دیویس گفت: «مدتهاست که نوارچسب دهان که گفته می‌شود برای جلوگیری از خروپف مفید است، توجهات را به خود جلب کرده است. اما به عنوان متخصص خواب به مدت ۱۳ سال، توصیه می‌کنم احتیاط کنید.»

هدف از چسب زدن بر روی دهان تمرکز بر تنفس از طریق بینی است که بسیار کارآمد است. معلم یوگا «ناتالی دیل» از شرق لندن می‌گوید: «تنفس از طریق بینی همانند سیستم تصفیه برای بدن عمل می‌کند، زیرا موهای بینی از ورود آلرژن‌ها، گرد و غبار و غیره به ریه‌ها جلوگیری می‌کند و از آلرژی جلوگیری می‌شود.»

کارشناسان می‌گویند تنفس از طریق بینی حساسیت‌ها را کاهش می‌دهد، سرماخوردگی را کاهش می‌دهد و تنفس شما را آرام می‌کند که در نتیجه استرس کم می‌شود. همچنین اکسید نیتریک آزاد می‌شود که به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند و مصرف اکسیژن و گردش خون را بهبود می‌بخشد.

حقیقت پشت راز خواب ارلینگ هالند؛ ترفندی ویژه برای خواب باکیفیت!/ آیا می‌دانستید که...؟

الکس می‌گوید: «با تنفس دهانی CO۲ بیشتری بازدم می‌کنید. بدن شما برای انتقال اکسیژن به ماهیچه‌ها برای انرژی به CO۲ نیاز دارد. هرچه CO۲ کمتری داشته باشید اکسیژن کمتری جذب می‌شود. اکسیژن بیشتر را می‌توان از طریق بینی دریافت کرد.»

مطالعات فواید دیگری مانند کاهش فشار خون، بهبود ساختار صورت و ظرفیت بهتر ریه را نیز نشان می‌دهند. هنگام خواب اگر خون اکسیژن بیشتری داشته باشد به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند، خستگی روز، گرسنگی و نوسانات خلقی را کاهش می‌دهد. و می‌تواند از خروپف جلوگیری کند.

ناتالی می‌گوید: «تنفس از طریق دهان در شب معمولاً منجر به خروپف و بوی بد دهان می‌شود.» بسیاری از مردم برای جلوگیری از خروپف استفاده از چسب دهان را انتخاب می‌کنند.

ناتالی ادامه می‌دهد: «تحقیقات زیادی برای حمایت از نوارچسب دهانی وجود ندارد، بنابراین من نسبت به ترویج آن محتاط هستم. شما باید در وهله اول آنچه که باعث تنفس دهانی شده را بررسی کنید، نه اینکه فقط نوار چسب را امتحان کنید.» کری می‌افزاید: «اگر فردی دچار انحراف تیغه بینی یا وقفه تنفسی باشد، خطراتی به وجود می‌آید. تصور کنید که از خواب بیدار می‌شوید و نفس نفس می‌زنید، اما نمی‌توانید دهان خود را باز کنید. همچنین می‌تواند اضطراب‌های مرتبط با خواب را تحریک کند.»

برخی راه‌حل‌های غیرمعمول بهداشتی ستاره‌های فوتبال…

عینک

هالند برای خواب خوب شبانه فقط از چسب دهانی استفاده نمی‌کند، بلکه سه ساعت قبل خواب عینک محافظ نور آبی به چشم می‌زند. او به لوگان پل گفت: «برای خوب خوابیدن از چیزهای ساده استفاده می‌کنم. من فکر می‌کنم عینک‌های مسدودکننده نور آبی برای کم کردن همه سیگنال‌ها و اشعه‌ها واقعاً مهم هستند.»

این عینک میزان نور آبی را که از صفحه گوشی و تبلت وارد چشم می‌شود را کاهش می‌دهد. نور آبی می‌تواند از تولید هورمون خواب «ملاتونین» جلوگیری کند.

حقیقت پشت راز خواب ارلینگ هالند؛ ترفندی ویژه برای خواب باکیفیت!/ آیا می‌دانستید که...؟

شراب

جیمی واردی، مهاجم تیم ملی انگلیس اعتراف کرده است که برای کمک به خوابیدن قبل از مسابقه، شراب می‌نوشد. او در کتاب زندگی‌نامه خود نوشت: «من یک بطری پلاستیکی کوچک را تا نیمه پر می‌کنم و در حین تماشای تلویزیون می‌نوشم.»

سرمادرمانی

زلاتان ایبراهیموویچ از طرفداران سرسخت سرما درمانی است. یکی از هم‌تیمی‌های او ویدئویی از حمام یخ زلاتان پس از پیروزی در سال ۲۰۱۷ را به صورت آنلاین به اشتراک گذاشت. این ستاره همچنین گاهی اوقات وارد یک محفظه ویژه می‌شود که دمای آن بین ۱۰۰- تا ۱۶۰- درجه سانتیگراد است.

کریستیانو رونالدو سالهاست که از این روش برای ریکاوری استفاده می‌کند. یک مطالعه فرانسوی نشان داد قرار گرفتن در معرض سرمای شدید می‌تواند بهبودی پس از ورزش را سرعت ببخشد.

آب ترشی

لوکاس توریرا، ملی‌پوش اروگوئه‌ای که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ برای آرسنال بازی می‌کرد، در جریان مسابقه‌ای در سال ۲۰۱۹ با نوشیدنی مرموزی مشاهده شد. مشخص شد که او آب ترشی می‌نوشد. تعدادی از ورزشکاران از آب ترشی به عنوان راه حل سریع گرفتگی عضلات استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • متا ورس! IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    در رابطه با آب ترشی، آیا با افزایش سریع اسیدیته بدن، کاهش مواد قلیایی سلول را جبران میکنن؟ کسی تجربه کرده؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی