نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟
درس‌های رقبا برای فوتبال ما/ اردن با قلبش بازی کرد و برد
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

پیروزی اردن مقابل کره و رسیدن به فینال برای اولین بار درس‌های زیادی برای فوتبال ما داشت.

همین ابتدا بگوییم که الان نوبت بازی با قطر است و هیچکس نباید تمرکزش را روی مسابقه فینال بگذارد. ایران یک جدال سخت مقابل میزبان و مدافع عنوان قهرمانی دوره قبل پیش رو دارد و همانطور که قابل پیش بینی بود، تمام شرایط علیه ماست.

حتی بازی قبلی که با برتری ۴ بر صفر ایران مقابل قطر به اتمام رسید، تا دقیقه ۶۹ بدون گل مساوی بود. ما ظرف ۱۰ دقیقه ۴ گل زدیم و قرار نیست آن اتفاقات این بار تکرار شود. قطر در جام ملت‌ها و در خانه جدی‌ترین رقیب ماست، چرا که کشور ما همیشه در برابر تیم‌های غرب آسیا و به خصوص عربی بیشتر مشکل داشته تا در رقابت با قدرت‌های شرق آسیا.

شناخت ما از یکدیگر و شباهت فوتبال‌های دو کشور، کارمان را سخت می‌کند و هرجور حساب کنید الان نوبت پرداختن به فینال یا اردن نیست. اما پیروزی اردن می‌تواند راه‌های موفقیت را به ما نشان دهد.

از نظر فنی نگاه کنید که چه اتفاقی افتاد؛ کره جنوبی در این تورنمنت مثل ژاپن دفاع بسیار ضعیفی داشت و در هر مسابقه مقابل هر حریفی - از مالزی تا عربستان و استرالیا- گل خورد. کره برابر عربستان و استرالیا در دو بازی حذفی گل اول بازی را خورد اما وقتی حریف اشتباه کرد و عقب نشست، کره فرصت فشار پیدا کرد و به گل رسید، هر بار در ثانیه‌های آخر.

اردن با یک آنالیز خوب اجازه تکرار این اتفاق را نداد. از ضعف دفاع کره همه خبر دارند اما کاری که اردن کرد را رقبای دیگر نتوانستند انجام دهند. در نیمه اول و در یک صحنه دو بازیکن اردن با ۹ بازیکن کره روبرو بودند اما در نهایت بازیکن اردنی تک به تک شد و دروازه‌بان توپ را گرفت!

در نیمه دوم هم ناهماهنگی میان عمق دفاع کره کاردست این تیم داد و اردن هرگاه اراده کرد، روی دروازه کره خطرساز شد. بزرگترین رمز موفقیت اردن این بود که اجازه نداد کره از زیر فشار حملات اردن درآمده و به فکر حمله بیفتد، اشتباهی که عربستان و استرالیا تکرارش کردند.

اما شاید پیروزی اردن تنها ۳۰ درصد به مسائل فنی ربط داشت، آن ۷۰ درصد اصلی فقط یک دلیل داشت و آن اینکه بازیکنان اردن با قلبشان و برای شادی مردمشان بازی کردند. آنالیز فنی کار مربیان است اما یک سری بازی‌ها را بازیکنان باید درآورند. بازیکن هم اگر مسی باشد، به تنهایی نمی‌تواند کاری کند، باید همه یک تیم باشند، متحد و همدل.

هر کدام از فرصت‌هایی که بازیکنان اردن مقابل کره از دست داده‌اند اگر نصیب سردار یا طارمی شود، بدون شک تور دروازه حریف خواهد لرزید. هیچ کدام از بازیکنان اردن به لحاظ فنی و فردی کیفیت بازیکنان ما را ندارند اما آنها درست مثل تیم خود ما یک تیم بودند، یک دل و متحد و از جان برای موفقیت کشورشان و شادی مردم مایه گذاشتند.

و این همان درسی است که تیم ما مقابل قطر باید از آن استفاده کند. در این بازی آنالیز و تاکتیک، مهره چینی و تعویض، همه و همه وظایف کادر فنی است اما آنچه که ضامن موفقیت و پیروزی ما خواهد بود، همین کاری است که بازیکنان اردن کردند، بازی با قلب و به خاطر مردم و نام ایران... ن.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی