نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۱
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

فوتبالیست شدن آرزوی بسیاری از کودکان ایرانی است و ستاره فوتبال شدن آرزویی بزرگتر! برخی‌ها تا 30 سالگی با این رؤیا زندگی می‌کنند و برخی دیگر آرزوی خود را به واقعیت می‌رسانند. ستاره‌های زیادی را می‌شناسیم که تا همین سه، چهار سال پیش در دورترین نقاط کشور شب را به صبح می‌رساندند و حالا از جایگاهی برخوردارند که آرزوی خیلی‌هاست.

30 نکته درباره طارمی که تا به حال نمی‌دانستید

به گزارش خبرورزشی، در این گزارش و در آستانه بازی پرسپولیس و ذوبآهن، شما را بیشتر با مهدی طارمی آشنا میکنیم که اولین گل خود برای قرمزپوشان تهرانی را برابر همین تیم اصفهانی زد.

۳۰. ترکیبی از دایی و کریمی!

مهدی طارمی به گواه آنهایی که او را از نزدیک میشناسند ترکیبی از علی دایی و علی کریمی است. از لحاظ فنی هم شباهتهایی به هر دو دارد اما از نظر اخلاقی خیلیها خونسردی او را با جادوگر قیاس میکنند. عصبانی شدن هنگام انتقادات و دوباره برخاستن او هم شهریار را به یاد همگان میآورد .

 

۲۹. تردد با ماشین محسن مسلمان

مهدی طارمی هماکنون ماشین شخصی ندارد. سال گذشته او یک پژو 206 داشت که آن را به خانوادهاش بخشید و الان با ماشین محسن مسلمان این طرف و آن طرف میرود و تردد میکند. با توجه به اینکه هر دو بازیکن ساکن شهرک غرب هستند و فاصله نزدیکی با یکدیگر دارند معمولاً قبل از تمرین مسلمان دنبال او میآید و به اتفاق میروند.

 

۲۸. خرید آپارتمان به جای ویلا

دار و ندار مهدی طارمی در حال حاضر یک واحد آپارتمان مسکونی حوالی میدان پونک تهران است. آپارتمانی که یک مستأجر سرشناس به نام امید عالیشاه دارد. هافبکی که شنیده میشود احتمالاً نیمفصل دوم را در تراکتورسازی تبریز توپ بزند. البته طارمی یک ویلای شریکی نیز با محسن مسلمان در سلمانشهر مازندران خریده بود که به دلیل مشکل سند و مسائل دیگر آن را پس داد.

 

۲۷. رفیقباز و دست و دلباز

دوستان مهدی تعریف میکنند که او یک آدم رفیقباز و از آن مهمتر دست و دلباز است. اگر مشکلی برای کسی پیش بیاید اولین نفر جلو میآید و مضایقه نمیکند. به قول رفقایش اصلاً بلد نیست نه بگوید و دست خیر هم دارد. بارها شده کفش و لباس تیمهای بوشهری را تأمین کند در حالی که هنوز خودش آنقدرها پول از فوتبال درنیاورده است

 

۲۶. 5 همکلاسی دوران ابتدایی

مهدی طارمی اخلاق خاصی دارد. وقتی به بوشهر میرود خیلی کم از خانه خارج میشود و حتی به بازار و خرید هم نمیرود. وحید تبرنا، رضا رشیدی، فاضل قنبرپور، علی بهشتیان و مهدی طارمی 5 دوست صمیمی هستند که از دوران تحصیل در مدرسه ابتدایی با هم رفاقت دارند. معمولاً این 5 نفر هنگام حضور مهدی در بوشهر به منزل یکدیگر میروند و تفریح این گروه و به ویژه طارمی پلیاستیشن است. مهدی طارمی معمولاً تیم رئال مادرید را انتخاب میکند و البته برنده هم میشود!

 

25.ضربه چیپ جلوی 100 هزار پرسپولیسی

19 فروردین 1394 هم روزی فراموشنشدنی برای مهدی طارمی و پرسپولیسیها بود. 100 هزار تماشاگر باور نمیکردند این جوان بوشهری ضربه پنالتی پرسپولیس مقابل النصر عربستان را چیپ بزند اما این اتفاق افتاد! خوشحالی خاص او پس از گلزنی، مهدی طارمی را به قهرمان مردم ایران در آن روز تبدیل کرد ولی نفس پرسپولیسیها را هم به قول علی کریمی که تماشاگر مسابقه بود بند آورد! طارمی از آن روز در فوتبال ایران قد کشید و به یک بازیکن ملیپوش تبدیل شد که البته فراز و نشیبهایی هم داشت و همه میدانید!

 

24.درخشش در دربی 79

۲ آذر ماه 1393 دربی 79 پایتخت در حالی برگزار شد که حمید درخشان سرمربی پرسپولیس تصمیم گرفت جوان بوشهری را روی نیمکت بنشاند. مهدی طارمی به عنوان بازیکن تعویضی در نیمه دوم وارد زمین شد و با پاس حساب شده او محمد نوری گل اول پرسپولیس را به ثمر رساند. او یک ضربه آکروباتیک هم زد که نقطه عطف بازی بود و از بخت بدش گل نشد. با این وجود مهدی طارمی نقش پررنگی در شکست دو بر یک استقلال داشت تا حمید درخشان هم به او ایمان بیاورد.

 

23.هفته پنجم جوان بوشهری  میخ خود را کوبید!

پرسپولیسیها هفته چهارم به ملوان باختند اما هفته پنجم برابر صبای قم خوب ظاهر شدند. مهدی طارمی ستاره تیم دایی در این مسابقه بود.

او یک پاس گل به امید عالیشاه داد و یک گل هم از پشت محوطه جریمه به زیبایی هر چه تمامتر به ثمر رساند تا میخ خودش را محکم در پرسپولیس بکوبد.

البته عمر مربیگری دایی در پرسپولیس خیلی طولانی نشد و بعد از باخت به تراکتورسازی تبریز در تهران شهریار رفت تا حمید درخشان بیاید.

 

۲۲.طارمی هفته سوم فیکس شد و گل زد!

مهدی طارمی دو هفته زودتر از وعده خودش و از هفته سوم فیکس شد. پرسپولیس با ذوبآهن اصفهان بازی داشت که علی دایی و یارانش موفق شدند با حساب یک بر صفر این مسابقه را ببرند.

تنها گل بازی را هم مهدی طارمی روی ارسال حسین ماهینی همشهریاش با ضربه سر زد.

 

۲۱. دایی: آرامآرام به او بازی میدهم تا خراب نشود!

علی دایی سرمربی وقت پرسپولیس اعتقاد خاصی به مهدی طارمی داشت اما به دستیاران خود گفت: «به این پسر آرامآرام بازی میدهم تا خراب نشود!» اولین بازی مهدی طارمی مقابل نفت تهران بود. در اولین هفته لیگ چهاردهم علی دایی حدود 4 دقیقه به این جوان میدان داد که نتیجه یک- یک مساوی شد. هفته بعدی در اهواز طارمی 10 دقیقه بازی کرد اما پرسپولیس این مسابقه را باخت.

 

۲۰. دفاع وسط در اردوی ترکیه!

پرسپولیس به اردوی خارج از کشور و ترکیه رفت. در این اردو علی دایی از مهدی طارمی در پستهای مختلف استفاده کرد. طارمی در گوش راست، گوش چپ و حتی دفاع وسط هم آزمایش شد و سربلند بیرون آمد، روزی در تمرین توی دروازه ایستاد و دو پنالتی هم مهار کرد تا علی دایی حسابی به وجد بیاید و بگوید: «این پسر اعجوبه است!»

 

۱۹. بازی پنجم فیکس میشوم!

به محض پایین آمدن از پلههای باشگاه پرسپولیس و جلوی در دوست طارمی و وکیل دایی از او پرسیدند: ترسیدی؟! مهدی که میخواست بلافاصله عازم فرودگاه شود، به بوشهر برود و ساکش را جمع کند و برگردد هم جواب داد: «قول میدهم بازی پنجم فیکس پرسپولیس شوم!» طارمی در حالی این حرف را زد که در آن مقطع محمد عباسزاده پدیده لیگ سیزدهم در پرسپولیس توپ میزد. رضا نوروزی آقای گل لیگ به این تیم آمده بود و تازه هادی نوروزی باتجربه و پیام صادقیان محبوب هم در پرسپولیس حضور داشتند!

 

۱۸. دایی: این پسر عصای دست پرسپولیس میشود

در همین گیر و دار علی دایی شروع به تعریف از استعداد مهدی طارمی کرد و به علیرضا رحیمی گفت: «من بازی این پسر را دیدم. مطمئن باشید عصای دست من و پرسپولیس خواهد شد.» همین جمله دایی سرمربی پرسپولیس کافی بود تا قرارداد رسمی با طارمی بسته شود.

 

۱۷. فوروارد که این قدر کمحرف نمیشود!

علیرضا رحیمی مدیرعامل وقت پرسپولیس به همراه علی دایی در اتاق خود نشسته بود. رئیس دفتر مدیرعامل به مهدی طارمی اشاره کرد که داخل برود. علی دایی با دیدن او تعارف زد که بنشیند. رحیمی از او پرسید: «پسر پارسال کجا بودی و چند تا گل زدی؟» طارمی کوتاه و خجالتزده جواب داد: «ایرانجوان و 12 تا!» مدیرعامل پرسپولیس هم با صدای بلند خندید و گفت: «پسرجان! هم من و هم علی دایی مهاجم بودیم. فوروارد که اینقدر کمحرف نمیشود!»

 

۱۶. سؤال خبرنگاران: طارمی با کدام «ت» نوشته میشود؟!

روز 29 اردیبهشت ماه روز خاصی برای مهدی طارمی بود. باشگاه پرسپولیس به درخواست علی دایی برای این جوان بلیت بوشهر به تهران را خرید تا با او قرارداد ببندد. جلوی دفتر باشگاه پرسپولیس خیلی شلوغ بود خبرنگاران و عکاسان جمع شده بودند تا در فصل نقل و انتقالات خبر و عکسهای داغ شکار کنند. طارمی هم درست زمانی جلوی در رسید که محسن فروزان و امین حاجمحمدی داشتند خارج میشدند. وقتی مهدی طارمی همراه دوستش میخواست سوار آسانسور شود خدابیامرز مهدی نفر گزارشگر پرتلاش ورزش و مردم و خبرنگار خبرگزاری فارس در حوزه پرسپولیس پرسید: «راستی طارمی با کدام ت نوشته میشود؟!» همین جمله نشان میداد چقدر خرید مهدی طارمی در نگاه اول عجیب جلوه میکرد.

 

۱۵. طارمی: میترسیدم به پدرم بگویم به گوش دایی برسد!

طارمی هنوز هم از آن دوران با خنده و شوخی یاد میکند و میگوید: «باور کنید اسم دایی آن قدر بزرگ بود که واقعاً میترسیدم حرفی به بابایم بزنم و بگویم از پرسپولیس پیشنهاد دارم به گوش علی آقا برسد و همه چیز خراب شود. به همین خاطر هیچی نگفتم!»

 

۱۴. پیشنهاد ذوبآهن و گسترش فولاد

ذوبآهن اصفهان و گسترش فولاد تبریز هم دو تیم لیگ برتری بودند که خواهان مهدی طارمی شدند. 12 گل زده جوان بوشهری در لیگ دسته اول چشم یحیی گلمحمدی و فراز کمالوند را گرفته بود اما پیشنهاد علی دایی چیز دیگری بود! هرچه پدر به مهدی میگفت: «بدون تیم میمانی! بالاخره تیم خودت را انتخاب کن. حداقل با همین ایرانجوان تمدید کن و...!» مهدی به خاطر قولی که به علی دایی داده بود لام تا کام حرف نمیزد!

 

۱۳. از ترس دایی، پیشنهاد پرسپولیس از پدر هم مخفی ماند!

مهدی طارمی واو به واو کلمات علی دایی را به خاطر سپرده بود. به خصوص آنجایی که سرمربی پرسپولیس تأکید کرده بود: «هیچکس بویی از این تماس و پیشنهاد نبرد!» فوتبالیست جوان بوشهری که با تماس علی دایی توی ابرها سیر میکرد، حتی ماجرا را از پدرش هم مخفی کرد! هر چه علیشاه طارمی از مهدی میپرسید که چه کار میخواهی بکنی؟ جوابی نمیشنید!

 

۱۲. طارمی: بعد از گفتوگوی تلفنی با دایی به لکنت زبان افتادم!

بلافاصله علی دایی از وکیل خود خواست شماره مهدی طارمی را بگیرد. جوان بوشهری تلفن را برداشت و از این طرف خط شنید: «من علی دایی هستم، دوست داری سال دیگر بیایی پرسپولیس و بازی کنی؟!» باقی ماجرا را بهتر است از زبان خود مهدی طارمی بشنوید. طارمی درباره آن روز میگوید: «باورم نمیشد علی دایی، آقای گل جهان به من زنگ بزند. اصلاً نفهمیدم چطوری سلام و علیک کردم. حسابی دستپاچه شده بودم. فقط توانستم آره بگویم و بعد که تلفن را قطع کردم، یک لحظه روی زمین افتادم و به لکنت زبان افتادم! من کجا، علی دایی کجا؟ پرسپولیس کجا؟ باورم نمیشد...!»

 

 

۱۱.عصبانیت شهریارو فیلم 12 دقیقهای طارمی

علی دایی و دوستانش در دفتر بیمه آقای گل جهان نشسته بودند که ناگهان عبدالصمد ابراهیمی، وکیل بوشهری شهریار گفت: «بزنید شبکه استانی ما بازی ایرانجوان و پیکان را ببینیم!» داور مسابقه اعلام پنالتی کرد که جوانی ترکهای پشت توپ ایستاد و به تیم فرهاد کاظمی ضربه چیپ زد! یک لحظه چشمان علی دایی گرد شد و از دوست بوشهری خود پرسید: «اِ اِ این پسره کی بود؟!» جواب شنید: مهدی طارمی! بعد آقای گل جهان و سرمربی وقت پرسپولیس به یادش آمد که در زمان راهآهن این جوان جلوی او بازی کرده و... دیگر علی دایی سراغی از این جوان نگرفت تا لیگ به پایان رسید.

 

۱۰. پنالتی چیپ به تیم کاظمی!

علی دایی و دوستانش در دفتر بیمه آقای گل جهان نشسته بودند که ناگهان عبدالصمد ابراهیمی، وکیل بوشهری شهریار گفت: «بزنید شبکه استانی ما بازی ایرانجوان و پیکان را ببینیم!» داور مسابقه اعلام پنالتی کرد که جوانی ترکهای پشت توپ ایستاد و به تیم فرهاد کاظمی ضربه چیپ زد! یک لحظه چشمان علی دایی گرد شد و از دوست بوشهری خود پرسید: «اِ اِ این پسره کی بود؟!» جواب شنید: مهدی طارمی! بعد آقای گل جهان و سرمربی وقت پرسپولیس به یادش آمد که در زمان راهآهن این جوان جلوی او بازی کرده و... دیگر علی دایی سراغی از این جوان نگرفت تا لیگ به پایان رسید.

 

۹. قرارداد با ایرانجوانبه احترام پدر!

دوران خدمت سربازی مهدی طارمی به پایان رسید اما با توجه به اینکه یک سال و نیم فوتبال بازی نکرده یا به عبارت بهتر از سطح اول این رشته دور شده بود، هیچ تیمی خواهان او نشد. شاید به احترام علیشاه طارمی بود که ایرانجوان قرارداد مشروط دو ساله با مهدی بست تا در صورت عدم رضایت از عملکردش این قرارداد فسخ شود!

 

 ۸.در پادگان نیروی دریایی خدمت سربازی

مهدی طارمی نتوانست عضو فجرسپاسی شیراز شود و تصمیم گرفت هر چه زودتر به خدمت مقدس سربازی برود؛ دورانی که یک سال و نیم به طول انجامید و او در پادگان نیروی دریایی بوشهر خدمت کرد .

عجیب این که در این مدت هیچکس سراغی از گلزن 18 ساله نگرفت و طارمی جوان هر از گاهی به طور تفننی لب ساحل بوشهر و کنار بچه محلهایش فوتبال بازی میکرد.

همه نزدیکان مهدی طارمی و حتی پدرش تصور کردند فوتبال او به اتمام رسیده و باید بعد از خدمت سربازی دنبال شغل دیگری باشد!

 

۷. 10 دقیقه برای عضویت در فجرسپاسی کم آورد!

فجرسپاسی خواهان جوان مستعد بوشهری بود و مهدی طارمی میتوانست دوران سربازی خود را در این تیم شیرازی سپری کند اما او 10 دقیقه کم آورد! لطفاً تعجب نکنید! از آنجایی که مهدی طارمی 10 دقیقه در شاهین بوشهر در نیمفصل دوم بازی کرده بود، طبق قانون نمیتوانست به عضویت فجرسپاسی درآمده و برای این تیم توپ بزند.

 

۶. جدایی استیلی و حضور درخشان

از بخت بد مهدی طارمی، سرمربی شاهین عوض شد. حمید استیلی رفت و حمید درخشان آمد که در آن مقطع خیلی به این مهاجم جوان اعتقاد نداشت. به طارمی بازی چندانی هم نرسید و بعد هم فیروز کریمی سرمربی شد و... پسر جوان بوشهری 10 دقیقه در لیگ برتر بازی کرد و سپس سرباز شد.

 

 

۵. اولین گل لیگ برتری در 18 سالگی

خیلی جاها شنیدید که مهدی طارمی هنوز موفق نشده در ورزشگاه تختی تهران گل بزند اما این یک تصور اشتباه است. مهدی طارمی در 18 سالگی اولین گل لیگ برتری خود را در همین استادیوم شرق تهران زد. آن روز و در حالی که بازی شاهین و نفت تهران با نتیجه 2 بر یک به نفع نفتیها پیش میرفت، ناگهان حمید استیلی تصمیم گرفت در دقیقه 80 مهدی جوان را به زمین بفرستد. 7 دقیقه بعد طارمی اولین گل لیگ برتری خود را به ثمر رساند تا شاهینیها بازنده از زمین خارج نشوند.

 

۴. از نونهالان ایرانجوانتا شاگردی استیلی

بر خلاف اغلب بر و بچههای جنوبی، مهدی به دلیل شغل پدر از امکانات نسبتاً خوبی برخوردار بود. او میتوانست هر گاه دلش میخواست، به زمین چمن صدا و سیما رفته و آنجا بازی کند و به همین خاطر زودتر از خیلیها شرایط رشد پیدا کرد. مهدی به عضویت تیم نونهالان ایرانجوان درآمد و در ادامه به جوانان و سپس امیدهای شاهین بوشهر پیوست. حیدر عبدا...زاده مربی بیادعای بوشهری در جوانان و امیدهای شاهین خیلی برای طارمی زحمت کشید و اصول اولیه فوتبال را به او آموخت البته علیشاه، پدرش هم که فوتبالیست قابلی بود، ریزهکاریهای فوتبال را به پسر آموزش میداد. سال دومی که شاهین بوشهر در لیگ برتر فوتبال ایران حضور داشت، حمید استیلی اسم مهدی طارمی را به لیست بزرگسالان این تیم اضافه کرد.

 

۳.فوتبالیست شدن به عشق  رونالدوی برزیلی

مهدی طارمی در تاریخ 27 تیر 1371 متولد شد و در محله بهمنی بوشهر پرورش پیدا کرد. او در دوران کودکی عاشق به قول خودش «رونالدوی اورجینال» یا همان رونالدوی برزیلی بود. اصلاً یکی از دلایلی که مهدی فوتبالیست شد، همین عشق به ستاره اسبق تیم ملی برزیل بود. به همین خاطر هم طارمی علاقه خاصی به شماره 9 دارد و آن را میپوشد.

 

۲.برادر طارمی؛ دفاع راست و هافبک دفاعی ایرانجوان

بد نیست اشاره کنیم محمد برادر بزرگتر مهدی طارمی هماکنون عضو تیم ایرانجوان بوشهر است. پست تخصصی محمد، دفاع راست است اما هرازگاهی نیز به عنوان هافبک دفاعی برای ایرانجوان در لیگ دسته اول بازی میکند.

 

۱. پاس تهران پدر طارمی را میخواست

با اجازه شما میخواهیم از پدر مهدی آغاز کنیم؛ «علیشاه طارمی» که در دهه 50 و 60 فوتبالیست سرشناسی در بوشهر بود. او فیلمبردار صدا و سیمای استان بود که به عنوان دفاع آخر در پاس بوشهر توپ میزد. فوتبالدوستان قدیمی بوشهر تعریف میکنند علیشاه طارمی مدافعی تکنیکی بود که روی خط دروازه به مهاجم حریف لایی میانداخت! حتی پاس تهران هم در آن مقطع خواهان علیشاه طارمی شد اما به دلیل دوری راه و عرق و تعصب به بوشهر به این پیشنهاد پاسخ منفی داد.  مادر مهدی طارمی نیز بانویی فرهنگی و بازنشسته آموزش و پرورش است. جدا از مهدی، یک پسر دیگر به اسم محمد و یک دختر در دامن همین مادر پرورش یافتهاند که هر دو بزرگتر از ستاره پرسپولیس هستند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • شیما امید یان IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
    دوست دارم عشقم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی