۰
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

در این گزارش به شکل دیگری به قضیه 48 تیمه شدن جام‌جهانی خواهیم پرداخت.

نقشه دنيا با جام جهانی 48 تيمه

به گزارش روزنامه خبرورزشی، پس از اعلام مقامات فيفا در مورد برگزاري جام جهاني 2026 با حضور 48 تيم، كارشناسيها و ارزيابيهاي مختلفي در مورد آينده اين تورنمنت مطرح شده است. آنچه مسلم است اين است كه اينفانتينو، رئيس جديد فيفا قصد دارد تا بدين ترتيب به رشد و گسترش فوتبال در سرتاسر دنيا كمك زيادي كند. در اين گزارش قصد داريم تا از ابعادي متفاوت به بررسي شرايط فعلي و شرايط آتي (با حضور 48 تيم در جامجهاني) بپردازيم:

 

شرايط فعلي جامهاي جهاني

روندي كه در حال حاضر در حال پيگيري است و تا جام جهاني 2022 ادامه خواهد يافت بدين ترتيب است كه جام جهاني با حضور 32 تيم برگزار ميشود.

 

قاره اروپا كه شامل 55 كشور است، 13 سهميه دارد كه اين بدان معناست كه حداكثر 6/23 درصد از تيمهاي قاره اروپا ميتوانند به جام جهاني برسند. قاره آفريقا با 54 كشور، تنها 5 سهميه در جامهاي جهاني دارد كه يعني تنها 3/9 درصد از تيمهاي آفريقايي به جام جهاني راه مييابند. قاره آسيا با 46 كشور، 4 يا 5 سهميه دارد كه در بهترين شرايط ممكن 9/10 درصد از تيمهاي آسيايي مجوز حضور در جام جهاني را به دست ميآورند و آمريكاي جنوبي با 10 كشور، 4 يا 5 نماينده در هر دوره جامهاي جهاني دارد كه در بهترين شرايط 50 درصد از تيمهاي اين منطقه به جام جهاني ميرسند. منطقه كونكاكاف با 35 كشور، 3 يا4 سهميه دارد (يعني 4/11 درصد كشورهاي كونكاكاف در بهترين حالت ممكن در جام جهاني حضور خواهند داشت) و سهميه قاره اقيانوسيه صفر تا يك تيم است كه در بازي پليآف شانسش را براي رسيدن به جام جهاني امتحان ميكند. اين بدان معناست كه تا به اينجا از 211 كشور عضو فيفا در قارههاي مختلف 32 تيم به جام جهاني راه مييافتند

 

شرايط جام جهاني 48 تيمه

در جام جهاني 2026 به بعد، 48 كشور از 211 كشور دنيا به جام جهاني ميرسند.

 

سهميه قاره اروپا كه تا به حال، 13 تيم بود، به 16 تيم افزايش خواهد يافت و اين يعني 1/29 درصد از تيمهاي اروپايي در جام جهاني بازي خواهند كرد. سهميه قاره آفريقا از 5 سهميه، به 9 يا 10 سهميه (يك سهميه پليآف) افزايش مييابد و اين به معناي حضور 5/18 درصد از تيمهاي آفريقايي در جام جهاني است.

 

قاره آسيا سهميهاي 8 يا 9 تيمي (يك سهميه پليآف) خواهد داشت و در بهترين حالت ممكن 6/19 درصد از تيمهاي قاره آسيا شانس حضور در جام جهاني را خواهند يافت. آمريكاي جنوبي 6 تا 7 سهميه در اختيار خواهد داشت كه درصورت صعود 7 تيم از آمريكاي لاتين، 70 درصد از كشورهاي اين منطقه در جام جهاني شركت خواهند كرد. منطقه كونكاكاف هم سهميه 6 تا 7 تيمي دارا خواهد شد و در بهترين حالت 20 درصد از تيمهاي اين منطقه به جام جهاني خواهند رسيد. در نهايت قاره اقيانوسيه هم يك سهميه قطعي را در اختيار خواهد داشت.

 

اگر امسال جام جهاني داشتيم

با ساختارهاي مشخص و تعريفشده، در صورتي كه در شرايط كنوني، در انتظار برگزاري جام جهاني ميبوديم، اين تيمها (با توجه به رنكينگ فعلي فيفا)، 48 تيم شركتكننده در جام جهاني را تشكيل ميدادند:

اروپا (16 تيم): آلمان، بلژيك، فرانسه، پرتغال، اسپانيا، سوئيس، ولز، انگليس، كرواسي، لهستان، ايتاليا، ايسلند، هلند، ايرلند، تركيه، اسلوواكي

آفريقا (9 يا 10 تيم): سنگال، ساحل عاج، تونس، مصر، الجزاير، كنگو، بوركينافاسو، نيجريه، غنا و (مراكش)

كونكاكاف (6 يا 7 تيم): كاستاريكا، مكزيك، آمريكا، پاناما، هائيتي، هندوراس و (كوراچائو)

آمريكاي جنوبي (6 يا 7 تيم): آرژانتين، برزيل، شيلي، كلمبيا، اروگوئه، پرو و (اكوادور)

آسيا (8 يا 9 تيم): ايران، كرهجنوبي، ژاپن، استراليا، عربستان سعودي، ازبكستان، امارات متحده عربي، چين و (قطر)

اقيانوسيه (يك تيم): نيوزيلند

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی