نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

پس از سپری کردن محرومیت ماریا شاراپووا هنوز هم منتقدان سفت و سختی دارد.

دودستگی به خاطر ماريا شاراپووا

به گزارش روزنامه خبرورزشی، ماريا شاراپووا، تنيسباز سرشناس روسيه، قرار است به زودي در سه تورنمنت تنيس به ميدان برود؛ نه به اين خاطر كه توانسته امتيازات لازم براي حضور در تورنمنتها را به دست بياورد بلكه به اين دليل كه مسئولان برگزاركننده اين تورنمنتها به او «وايلد كارت» (دعوتنامه حضور در تورنمنت بدون در نظر گرفتن امتيازات) دادهاند. تورنمنتهايي كه قرار است شاراپووا با استفاده از وايلد كارت در آن حاضر شود عبارت است از تورنمنتهاي اشتوتگارت، مادريد و رم. حالا همين خبر دنياي تنيس حرفهاي را دو دسته كرده؛ عدهاي مخالف چنين تصميمي هستند و عدهاي هم ميگويند حق شاراپوواست كه در اين تورنمنتها به ميدان برود.

 

حمله زن شماره 2 تنيس دنيا به شاراپووا

ماريا شاراپووا خودش در يك كنفرانس خبري آمد و گفت به دليل استفاده از مواد «ملدونيوم» به او از سوي اتحاديه جهاني تنيس خبر دادهاند كه قرار است محروم شود؛ ملدونيوم البته درست يك ماهي بود كه در فهرست مواد ممنوعه قرار گرفته بود و به گفته خود شاراپووا، او سالها بود به دليل مشكلاتي كه داشت از اين ماده استفاده ميكرد. شاراپووا گفت كه ايميلش را چك نكرده و نميدانسته كه اين دارو به تازگي در فهرست مواد ممنوعه قرار گرفته. به هر روي در نهايت قرار بر آن شد كه ماريا به دو سال محروميت محكوم شود هرچند كه بعدها دادگاه عالي ورزش محروميت او را به 15 ماه كاهش داد. حالا اين محروميت 15 ماهه تقريباً اواخر ماه آوريل به پايان ميرسد و شاراپووا منعي براي حضور در تورنمنتهاي تنيس ندارد ولي مشكل اينجاست كه او به دليل غيبت طولانيمدتش در رقابتهاي تنيس فعلاً هيچ رنكينگي ندارد و نميتواند در تورنمنتهاي مهم شركت كند. حالا مسئولان برگزاركننده چند تورنمنت به خاطر اينكه اعتبار تورنمنتشان را بالا برده و شانسي به شاراپووا بدهند او را با وايلد كارت دعوت كردهاند. با توجه به تمام مواردي كه عنوان شد اولين تورنمنتي كه قرار است شاراپووا در آن شركت كند رقابتهاي تنيس اشتوتگارت است كه درست يكي، دو روز بعد از اتمام محروميت شاراپووا برگزار ميشود. به غير از اشتوتگارت، دو تورنمنت مادريد و رم هم براي شاراپووا وايلد كارت فرستادهاند و اومي تواند در اين رقابتها به ميدان برود. اين تصميم اصلاً به مذاق آنجليك كربر، زن شماره 2 كنوني تنيس دنيا خوش نيامده است؛ كربر كه به دليل انصراف سرنا ويليامز از تورنمنت پيشرو در اينديانا ولز دوباره به زودي زن شماره يك دنيا ميشود درباره ماجراي شاراپووا ميگويد: «اين تصميم كه براي شاراپووا وايلد كارت فرستاده شود تا در تورنمنت اشتوتگارت به ميدان برود كمي عجيب است. او ميتواند از راه نرسيده به يك تورنمنت برود و به نظرم اين موضوع براي بقيه تنيسبازهاي زن دنيا عجيب است. از اين گذشته تورنمنت اشتوتگارت در آلمان برگزار ميشود و تنيسبازان زن زيادي در آلمان هستند كه نياز به دعوت و وايلد كارت دارند.» شاراپووا بعد از حضور در اوپن استراليا سال 2016 و شكست مقابل سرنا ويليامز تا به حال به دليل محروميت در هيچ مسابقهاي حاضر نشده ولي حالا ميتواند علاوه بر اشتوتگارت در دو تورنمنت مهم ديگر يعني مادريد و رم كه قرار است در ماه مي برگزار شود به ميدان برود.

 

دادن آبنبات به بچه خطاكار!

زن شماره يك سابق تنيس دنيا كه سابقه قهرماني در 5 گرنداسلم را هم در كارنامه دارد در شرايطي با وايلد كارت جواز حضور در تورنمنتهاي مسترز را گرفته كه مسئولان فرانسوي برگزاري رولان گروس، دومين گرنداسلم فصل گفتهاند به هيچ عنوان به شاراپووا وايلد كارتي جهت حضور در اين گرنداسلم داده نميشود. اين تصميم با حمايت بسياري از ورزشكاران زن و مرد روبهرو شده است؛ ژو ويلفرد سونگا، مرد شماره يك تنيس فرانسه، در مورد دادن وايلد كارت به شاراپووا ميگويد: «قبول كنيد دعوت كردن از كسي كه كار اشتباهي مرتكب شده، خيلي ويژه است ولي اگر من بودم هرگز چنين كاري نميكردم. اين موضوع دقيقاً مثل اين است كه به يك بچه كه كار اشتباه و خطايي كرده شما بياييد و آبنبات بدهيد؛ او دوباره همان كار اشتباهش را انجام ميدهد. با اين كارها ما فقط پيامهاي منفي را به بيرون مخابره ميكنيم.» اظهارات سونگا، مرد شماره 8 تنيس دنيا، خشم تارپيشچف، رئيس فدراسيون تنيس روسيه، را در پي داشته است. او در صحبتهايي كه يورواسپرت منتشر كرده، ميگويد: «شاراپووا بارها نشان داده ورزشكار درست و بسيار حرفهاي است. اينجور صحبتها درباره ماريا واقعاً جالب نيست. شاراپووا هيچ ارتباطي با دوپينگ ندارد. از اين گذشته نبايد فراموش كرد كه ملدونيوم جزو مواد ممنوعه نبوده و مدتها استفاده ميشد.»

 

مرد شماره يك دنيا هم عليه مارياست

به غير از آنجليك كربر كه به زودي زن شماره يك تنيس دنيا ميشود، اندي ماري، مرد شماره يك تنيس دنيا، هم به صف مخالفاني پيوسته كه با دادن وايلد كارت به شاراپووا مخالف است ولي مخالفتش را به طرز ديگري بيان ميكند: «فكر ميكنم اگر كسي قرار است وارد يك تورنمنت شود بايد زحمت بكشد و جوازش را بگيرد. از طرفي مسئولان برگزاركننده تورنمنت هم در حيطه اختياراتشان عمل ميكنند و نميشود چيزي گفت. آنها بهترينها را براي تورنمنتهايشان ميخواهند ولي سؤالي كه به نظرم بايد خيلي روي آن پافشاري كرد اين است كه آيا يك نفر بايد وايلد كارت همه تورنمنتها را داشته باشد؟ قطعاً پاسخي كه به اين سؤال ميدهم اين است كه فكر نكنم چنين چيزي درست باشد.»

 

حاميان شاراپووا هم دست به كار شدند

فارع از تعداد مخالفاني كه عليه شاراپووا شدهاند هستند عدهاي از تنيسبازان زن اين رشته هم كه با دادن وايلد كارت به ماريا موافق هستند؛ يكي از آنها سيمونا هالپ، تنيسباز مشهور اهل روماني، است. او ميگويد: «ماريا زن شماره يك تنيس دنيا بوده و چندين قهرماني در گرنداسلمها دارد، حتي بدون وايلد كارت هم او ميتواند به راحتي به دنياي تنيس برگردد. بازگشت او به نفع تنيس است؛ ماريا بيصبرانه منتظر بازي كردن است و تشنه اين است كه يكي، دو جام ديگر ببرد.» اسوتلانا كوزنتسوفا هم يكي ديگر از تنيسبازاني است كه از ماريا حمايت ميكند. اين تنيسباز روس كه هموطن شاراپوواست، ميگويد: «موضوع وايلد كارت موضوع پيچيدهاي است و خوشحالم كه تا به حال شامل من نشده كه بخواهند به من هم وايلد كارت بدهند ولي من از شاراپووا حمايت ميكنم چون اين موضوع آنقدرها هم كه بزرگش ميكنند اهميت ندارد.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی