نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

ستاره‌های برزیلی یووه و رئال در فینال لیگ قهرمانان جدال جذابی خواهند داشت.

دنی آلوس – مارسلو‌؛ جدال غول‌ها

به گزارش خبرورزشی، همزمان هم نقطه قوتشان است هم نقطه ضعف: دني آلوس و مارسلو هميشه به اتفاقاتي كه در خط حمله رخ ميدهد علاقهمند هستند و كمتر شده به اتفاقاتي فكر كنند كه پشت سر آنها در خط دفاعي تيمشان رخ ميدهد. با اين حال خيليها هم ميگويند اين دو برزيلي، در حال حاضر بهترين مدافعان كناري دنيا هستند؛ هرچند با توجه به تأثير بسزايي كه روي روند گلزني تيمشان دارند خيلي سخت است عنوان مدافع كلاسيك را برايشان در نظر گرفت. حالا در فينال ليگ قهرمانان اين دو غول كناري بايد در ديداري مهيج و تماشايي با هم سرشاخ شوند و دوباره به روند گلزني تيمشان در اين تورنمنت كمك كنند؛ جايي كه دست بر قضا اصلاً هم كمتجربه نيستند: دني آلوس با توجه به 8 فصل حضورش در بارسا و حالا هم بازي كردن در يوونتوس در 99 مسابقه اروپايياش 25 پاس گل داده است.

مارسلو هم در 77 ديداري كه براي رئال در اروپا به ميدان رفته توانسته 12 پاس گل بدهد.

تكنيكي شبيه به هم

يكي در روستاي ايالت باهيا در شمال كشورش به دنيا آمده و ديگري متولد ريو و از محله بوتافوگو است. يكي راست پاست و اسطوره زندگياش كافو است، ديگري چپ پاست و عاشق اين است كه شبيه روبرتو كارلوس شود. قد يكي يك متر و 73 سانتيمتر است و ديگري فقط يك سانتيمتر از او بيشتر است. يكي پايان سال 2002 در حالي كه 19 ساله بود راهي سويا شد. ديگري اواخر سال 2006 در 18 سالگي راهي مادريد. با اين حال نكتهاي كه اين دو نفر را از لحاظ استارت حرفهاي متمايز ميكند اين است كه هر دو با فاصله تقريبي يك ماه طعم مليپوش شدن و بازي براي سلسائو را چشيدند؛ پاييز 2006 و در عصر دونگا اين دو مليپوش شدند و پس از آن همواره رقباي جداييناپذيري نشان دادند..

يكي تازه 34 ساله شده و قرار است صدمين بازياش در ليگ قهرمانان اروپا را برگزار كند و ديگري 29 ساله است و همين ماه گذشته مرز 400 بازي با پيراهن رئالمادريد را رد كرد. يكي روزي گفت: «فقط يك راه براي بردن مسابقه وجود دارد: حمله.» ديگري هم گفت: «در شروعم در مادريد فابيو كاناوارو و گابريل هاينزه مدام سرم داد ميزدند: برگردد، بيا عقب، پوشش بده!» هركدام از اين دو نفر حالا دو بار ليگ قهرمانان اروپا را بردهاند؛ دني 2011 و 2015 و مارسلو 2014 و 2016. با اين حال اين دو خيلي بيشتر از يك نقطه مشترك با هم دارند. موردي كه آنها را كنار هم قرار ميدهد تكنيك مشابه است؛ سرعت، واكنش در تغيير فاز دفاع به حمله و حضور در خط حمله. با اين حال توانايي شوت زدن از راه دور، به ويژه روي ضربات ايستگاهي، توانايي ارسال پاسهاي بلند در عمق و تغيير مداوم جناح بازي، جابهجايي، پاس، دريبل كردن و يا فريب دادن بازيكن روبهرويشان كه در دياناي برزيليهاست، از ديگر نقاط مشترك اين دو غول مدافع است. مارسلو در گفتوگو با سوفوت به ريشه يادگيري فوتبالش اشاره ميكند و ميگويد: «در فوتسال ياد گرفتم از پاي غيرتخصصيام خوب استفاده كنم. آنجا تو فضاي زيادي نداري و البته زمان زيادي هم براي تصميمگيري در اختيار نداري. آنجا كار كردن روي سرعت حركات را هم آموختم ولي در اصل چيزي كه عملاً درباره فوتبال آموختم در كوچه و خيابان بود. بازي كردن در خيابان به آدم اعتماد به نفس ميدهد، اينكه دست به كارهاي مختلف بزند و محدوديتهايش را بسنجد.» براي دني آلوس اما شرايط متفاوت بود؛ او در سواحل باهيا زمان نوجوانياش را گذراند و فوتبال بازي كرد.

قدرت جسماني غيرقابل مهار

بعد از سالها مبارزه و بازي در چنين سطحي از فوتبال، تواناييشان در دويدن، استارت زدن و واكنش نشان دادن به هر اتفاقي در بازي، هنوز هم محلي براي تمجيد ديگران شده كه بعضاً حتي باعث شگفتي بقيه اعضاي تيمشان هم شده است. بيسنته ليزارازو درباره آلوس ميگويد: «چيزي كه متعجبم ميكند اين است كه رفتنش به يوونتوس دوباره به او جان تازهاي داده است.» البته غيرممكن است سر از بازي اين دو نفر دربياوري مگر آنكه به جز جنبه ورزشي به بدن و نوع بازيشان نگاه كني. آلوس ميگويد: «از همان زمان بچگي خيلي زياد ميدويدم، به ويژه در ساحل. شن و ماسه هم مچ پايت را قوي ميكند و هم احساس سرزندگي به پاهايت ميدهد.» آلوس در سويا هم كه بود عنوان بازيكن لاليگايي با بيشترين ميزان دوندگي را به خودش اختصاص داد. يكي از همتيميهايش در سويا هم به فرانس فوتبال ميگويد: «وقتي به سويا رسيد جاگيري در زمين را بلد نبود ولي در عوض از لحاظ بدني براي خودش اعجوبهاي بود.» زماني هم پپ گوارديولا در بارسلونا مربياش بود دربارهاش گفت: «دني هيچ وقت خسته نميشود و انرژي مضاعفي دارد. اگر روزي بايستد ديگر خودش نيست. ديگر آن بازيكني كه خيلي از رقبا را كلافه ميكند، نيست.»

مارسلو اگرچه شايد قدرت كمتري را از خودش نشان داده باشد ولي او هم همين ضرباهنگ، همين انرژي و احتمالاً همين سرعت خيرهكننده در 30 متر آخر را دارد و بازيكني است كه همه جاي زمين ديده ميشود و غيرممكن است بتوان او را در يك منطقه نگه داشت. در تيمي مثل رئالمادريد كه اين فصل به طور ميانگين 54 درصد مالكيت توپ را در اختيار داشته و در جابهجايي از فاز دفاع به حمله هم فوقالعاده سرعتي بوده، به خوبي تواناييهاي مارسلو شكوفا شده است.

مدافع، نه خيلي مدافع!

توانايي بازي هجومي و ارائه بازي گروهي يوونتوس دقيقاً مثل رئال است؛ چنان زياد كه غالباً نقش تدافعي اين دو بازيكن برزيلي، نقشي درجه 2 محسوب ميشود. كافي است به يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان اروپا و بازي مقابل بارسا دوباره نگاهي انداخته شود تا مشخص شود باشگاه سابق چه مهرهاي را با اجازه رفتن به دني آلوس از دست داده است، يا به نيمهنهايي در بازي مقابل موناكو كه ارزشي به اندازه طلا داشت: يك گل و 3 پاس گل.

با اين حال اين دو برزيلي مدافعان بدي هم نيستند؛ زيدان درباره مارسلو ميگويد: «او بازيكن كاملي است كه خيلي ساده حضورش در فاز تهاجمي فراتر از سطح نرمال است.» البته اين موضوع از ديد مدافع برزيلي رئالمادريد كمي متمايز است. مارسلو ميگويد: «شغلم وادارم ميكند دو كار را همزمان انجام دهم: دفاع و حمله. نميتوانم بگويم يكي از اين دو از ديگري مهمتر است.» البته اگرچه بازپسگيري توپ خيلي برايش سريع رخ نميدهد و در پرسينگ هم از لحاظ تايمينگ ممكن است به مشكل بربخورد ولي سرعت و توانايي توپربايياش در نهايت به او كمك ميكند در دوئلها موفق شود. براي دني آلوس، مهاجم اسبق، هافبك سابق و مدافع راست كنوني هم شرايط تقريباً مشابه است. ديالوگ او هم تقريباً مشابه با مارسلو است: «اگر جلو ميروم به اين خاطر است كه هميشه ميخواهم به همتيميهايم كمك كنم. وقتي خوب حمله ميكنم، جابهجاييام عالي است.»

 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی