نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

در فوتبال ایران و جهان معمولاً بازیکنان با یکدیگر مقایسه می‌شوند. این قیاس زمانی بیشتر می‌شود که یک فوتبالیست نسل جدید در دیداری خاص یا حساس می‌درخشد و همه را انگشت به دهان می‌کند.

به طور مثال میتوان به نمایش اخیر لیونل مسی برابر چلسی اشاره کرد. فوق ستاره آرژانتینی بارسا 2 گل زد و روی یک گل دمبله تأثیر مستقیم داشت تا تیم انگلیسی حذف شود اما این کجا و آن نمایش توفانی دیگو مارادونا در جام جهانی 1986 (مکزیک) برابر تیم ملی انگلیس کجا؟!

چیزی که این روزها بسیار شنیده میشود بالاتر دانستن لیونل مسی از مارادوناست. حتی برخی مثل علی پروین و علی دایی پا را فراتر نهاده و ستاره فعلی بارسلونا را برتر از پله،  مارادونا، کرویف، دی استفانو و... بهترین بازیکن تاریخ خواندهاند. در اینکه مسی نابغه، اعجوبه و یک فوتبالیست بینظیر است شکی نیست ولی یکی از شرایط افسانه بودن ستارهها علاوه بر موفقیتهای باشگاهی کسب عناوین ملی است. نگارنده فیلم مسابقات پله و کرویف را دیده و چند بازی آلفردو دیاستفانو را هم به صورت بسیار خلاصه و کوتاه به تماشا نشسته است. میشل پلاتینی را هم خیلی خوب میشناختم و او را بالاتر از زینالدین زیدان میدانم. پلاتینی که آنیلی بزرگ (صاحب اصلی فیات و باشگاه یوونتوس) در مصاحبه با خبرنگاران ایتالیایی اعلام کرد: «لنگه کفش پلاتینی را هم با دیگو مارادونا عوض نمیکنم!»

آری، همه این بازیکنان به علاوه رونالدو، رونالدینیو، روماریو و... را دیدم اما برای من برترین فوتبالیست تاریخ لقبی فقط برازنده دیگو آرماندو مارادوناست. پسری که برای فوتبال متولد شد و من و همنسلانم خیلی خوشبخت بودیم که دوران بازی مارادونا را خوب دیدیم. پسربچه موفرفری که فاصله آرژانتینوس جونیورز تا بارسا، ناپولی و جام جهانی را به سرعت پیمود و یک ابرستاره شد. فوتبال برایش حکم تفریح نداشت و بازی مرگ و زندگی بود. یک تنه انتقام مردم آرژانتین را از انگلیسیها بابت جزایر فالکلند گرفت. تیمش را قهرمان جام جهانی کرد در حالی که کنار دستش نه ژاوی را داشت و نه حتی اینیستا! ارتش یک نفره بود و به همین خاطر هم ناپولی را به آث میلان، اینترمیلان، یوونتوس و تیمهای پولدار ایتالیایی ترجیح داد. میخواست کار غیر ممکن را انجام دهد. افسوس که مردی پرحاشیه بود و البته دشمنان زیادی هم داشت. در فیلم مارادونا به روایت کاستاریتسا صحنهای تأثیرگذار وجود دارد که اسطوره آرژانتینی رو به امیر کاستاریتسا کارگردان این فیلم مستند کرده و میگوید: «امیر! نمیدونی چه فوتبالیستی میشدم اگر خلاف نمیکردم!»

این جمله از سر ندامت میتواند بهترین تعریف برای فوتبالیستی باشد که من لنگه کفشش را هم با لیونل مسی عوض نخواهم کرد!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی