۰
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

سرمربی تیم ملی فوتبال امید در خصوص جام جهانی گفت: شاید روزنامه‌نگاران مرا بکشند، اما کرواسی بهترین تیم جام جهانی است.

نمایش ایران در جام جهانی بهتر از برزیل بود

خبرورزشی/ناصر قراگزلو؛ روز گذشته یک ساعت با زلاتکو کرانچار، سرمربی تیم امید کشورمان گفت‌وگویی اختصاصی داشتیم. او در فاصله چند ساعت مانده به بازی تیم ملی کشورش با انگلیس، نیم‌نگاهی به موفقیت تیم ملی کرواسی هم داشت. مصاحبه خبرورزشی با سرمربی کروات تیم امید را بخوانید:
*قرعه تیم امید را چطور ارزیابی می‌کنید؟
قطعاً طبق اطلاعاتی که من کسب کردم، رویارویی با حریفان آسیایی دشوار است. کره شمالی و عربستان که تیم‌های بسیار خوبی هستند و ما حتی تیمی مانند میانمار را هم دست‌کم نمی‌گیریم. مطمئن باشید به دنبال حداکثر امتیازات و شناخت و آنالیز سه حریف خودمان هستیم.
*چگونه قرار است برای بازی با تیم‌های قدری مانند عربستان و کره شمالی آماده شوید؟
هر روز در دو نوبت تمرین می‌کنیم ضمن اینکه بیشترین توجه ما هم به این بازی‌ها از اردوی بعدی ما خواهد بود که از دوم مرداد شروع می‌شود. قرار است چند بازی تدارکاتی داشته باشیم، بر همین اساس در دو دیدار به مصاف عراق می‌رویم تا برای دیدار با عربستان شبیه‌سازی کنیم. پس از آن با چین بازی خواهیم کرد تا آماده به مصاف کره شمالی برویم. ما در ایران هم با تیم پارس جم بازی می‌کنیم و در روز شنبه هفته بعد هم به مصاف صنعت نفت آبادان می‌رویم. خوشبختانه حریفان تیم‌های باکیفیتی هستند که می‌توانند ما را به آمادگی خوبی برسانند.
*بازیکنان‌تان را به شکل کامل در اختیار دارید؟
هنوز کار زیادی داریم که مطمئناً با تکمیل شدن نفرات‌مان بهتر آن‌ها را اجرا خواهیم کرد. دو لژیونر داریم که با توجه به فعالیت روابط بین‌الملل آن‌ها را در تاریخ‌های فیفادی در اختیار خواهیم گرفت. جدا از آن به دنبال مجوز هیئت رئیسه هستیم تا از قانون ۱+۲ بازیکن به طور کامل استفاده کنیم. در این بین فقط چند بازیکن تراکتور مانده که بازیکنان این تیم هم پس از بازگشت از اردوی ترکیه به جمع ما اضافه خواهند شد.
*می‌توانید طلسم ۴۴ ساله صعود نکردن تیم امید کشورمان به المپیک را بشکنید؟
این مایه تعجب است که این همه نسل گذشته، اما تیم ایران به المپیک صعود نکرده است. این موضوع مسئولیت بزرگی را روی دوش من و همکارانم قرار می‌دهد و باید بهترین عملکرد را ارائه دهیم.
*تیم المپیک فعلی ما تقریباً تیمی بی‌ستاره است در حالی که تیم‌های امید پرستاره ما راهی به المپیک پیدا نکردند. شما چطور قول رفتن به المپیک دادید؟
من قولی ندادم، اما با میل و اشتیاق کار می‌کنم، چون اگر باور نمی‌کردم مسئولیت تیم امید را نمی‌پذیرفتم. با این انتخاب هم بازیکنانی دیدم که خوب بوده‌اند و در جام جهانی ۲۰ ساله‌ها عملکرد بسیار خوبی داشتند. مضاف بر اینکه این تعداد در لیگ برتر هم حضور داشتند و این‌ها دلایل کافی من برای حضورم هستند. به نظرم ما بازیکن کم نداریم و با بهره‌گیری از تمام پتانسیل تیم‌مان و استفاده از لژیونرها می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. در مورد فرق تیم پرستاره امیدهای قبلی با تیم فعلی المپیک هم باید بگویم تکیه من بر کار تیمی است. بازیکنانی که اکثراً در جام جهانی حضور داشتند و اگر ما برنامه کاری که مدنظر داریم را سپری کنیم، قطعاً حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت.
*انجام ۵ یا ۶ بازی تدارکاتی برای موفقیت تیم امید کفایت می‌کند؟
دو حریف لیگ برتری و بازی با تیم‌های چین و عراق که در حد کره شمالی و عربستان هستند و بازی‌های داخلی برای ما فعلاً کفایت می‌کند.
*استفاده از بازیکنان ۲۱ سال برای تیم زیر ۲۳ سال به تیم امید لطمه نمی‌زند؟
ما باید ببینیم در بازی‌های آسیایی با تیم فعلی تا کجا می‌توانیم بالا برویم. عربستان دو سال میانگین سنی بازیکنانش بالاتر از ماست، اما تلاش می‌کنیم شانه به شانه آن‌ها بالا بیاییم و قطعاً مقام کسب کنیم. استفاده از بازیکنان با سن کم شاید تفاوت‌هایی را ایجاد کند، اما ساختار بدنی و آمادگی جسمانی بازیکنان‌مان به گونه‌ای است که می‌توانند از هر ناخوشایندی یک نکته خوشایند بسازند.
*زمینه بازی با تیم زیر ۲۳ سال کرواسی را برای تیم امید ایران فراهم نمی‌کنید؟
در آذرماه و دی ماه که وقفه زمستانی تیم‌های جوانان کرواسی است، اگر زمینه‌ای فراهم شود، حتماً مقدمات این کار را فراهم می‌کنیم.
*در این رابطه تحقیق کردید که چرا تیم‌های المپیک کشورمان در بیش از ۴ دهه موفق به صعود به المپیک نشدند؟
من درگیر این مسئله نبودم و واقعاً نمی‌خواهم در این رابطه اظهار نظری داشته باشم، اما حتماً باید پرس‌وجو کنم و در این رابطه سعی دارم در اولین فرصت با آقای پیروانی مربی قبلی زیر ۲۱ سال حرف بزنم. مطمئناً ایشان اطلاعات خوبی دارند و من هم در مدتی که سرمربی امید هستم، آشنایی خوبی با شخصیت بازیکنان تیم پیدا کرده‌ام. ضمن اینکه حتماً سعی می‌کنم از تجربه و هنر مدیریت حمید استیلی که تجربه بالایی در امر فوتبال دارد، بهترین استفاده را ببرم. استیلی شناخت و روابط بسیار خوبی با فوتبالی‌ها دارد.
*سیستم قالب و مدنظرتان در تیم امید چه روشی است؟
سیستم سه دفاعه ۳-۴-۳ که بازیسازی در آن وجود دارد یا ۴-۴-۲ خطی روش‌های مورد علاقه من هستند. در مسابقات پیش‌رو حتماً سعی خواهیم کرد با بازیسازی موفق خودمان بر حریفان در بخش دفاع و حمله غلبه کنیم.
*به تیم ملی بزرگسال ایران بپردازیم، درخصوص سه نمایش تیم ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه چه نظری دارید؟
ایران در جام جهانی به نسبت پتانسیل خودش حتی نمایشی بهتر از برزیل داشت و اگر کمی شانس داشت، قادر بود از سد پرتغال بگذرد و به دور بعد صعود کند و باور دارم هرکس که جام جهانی را پیگیر بوده، به ایران نمره قبولی می‌دهد.
*اما بعضی‌ها مواردی را مطرح کردند که اگر ایران هجومی‌تر بازی می‌کرد، شانس موفقتش بیشتر بود.
من از جانب خودم حرف می‌زنم. بازی‌های ایران را در کرواسی تماشا کردم و معتقدم تیم ملی ایران با شانس و کمی شجاعت بیشتر می‌توانست پرتغال را شکست دهد و واقعاً حیف شد صعود نکرد، چون ایران مقابل مراکش پیروز شد و با توجه به قدرت اسپانیا و بازی‌ای که ایران ارائه داد، حتماً می‌شد شانس بیشتری را برای ایران متصور بود.
*شما اعتقاد ندارید باید مقابل اسپانیا تهاجمی بازی می‌کردیم؟
ساختار هجومی اسپانیا مانند تیم بارساست و قطعاً اگر مقابل این تیم بازتر و تهاجمی‌تر بازی می‌کردید، احتمال گلزنی اسپانیا بالاتر می‌رفت. این دیدار برای ایران بسیار سرنوشت‌ساز بود، اما در چند جمله باید بگویم ایران در سه بازی‌اش نمایش قابل قبولی ارائه داد و نمره قبولی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه گرفت. من ایران را موفق‌ترین تیم آسیایی می‌دانم.
*با توجه به حضور تیم‌هایی مانند ژاپن، کره جنوبی و استرالیا، چقدر شانس برای قهرمانی ایران در جام ملت‌ها قائل هستید؟
من پیشگو نیستم که در مورد قهرمانی حرف بزنم، اما با بازیکنانی که دارید، حتماً باید روی قهرمانی ایران حساب کرد. ضمن اینکه تفاوت زیادی بین تیم‌های کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و ایران وجود ندارد.
*دستاورد بزرگ ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه چه بود؟
ایران در مصاف با بزرگان در موضع پایین‌تری قرار نداشت، نکته‌ای که بسیار مهم و حائز اهمیت بود و ما قدرت ایران را مقابل پرتغال دیدیم که نتیجه مساوی شد. تیم شما در دو دیدار دیگر هم سربلند از بازی بیرون آمد. مطمئناً تیمی که دو بار به راحتی به جام جهانی صعود می‌کند، تیم بسیار خوبی است و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
*کرواسی چطور آرژانتین را شکست داد؟ این پیروزی بزرگ شما را سورپرایز نکرد؟
آرژانتین در این دوره، آرژانتین واقعی و همیشگی نبود. آن‌ها از نظر جسمانی، تاکتیکی و روانی شرایط خوبی نداشتند و در دیداری که کرواسی بهتر بود، راه‌های نفوذ حریف را بست و اجازه هنرنمایی به آرژانتین نداد. با این وجود زدن سه گل به آرژانتین مرا سورپرایز کرد.
*دالیچ هم عالی کار کرده.
نسل فعلی از سال ۲۰۰۸ با هم هستند و بازیکنانی مانند مانژوکیچ، مودریچ و چند بازیکن ممتاز دیگر کنار کادر فنی شرایط کرواسی را بسیار ایده‌آل کرده است.
*در چه تیم‌هایی در رده ملی و باشگاهی کار کرده‌اید و در تیم‌های پایه هم سابقه فعالیت دارید؟
من از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ مربی تیم ملی بزرگسالان کرواسی بودم و همین مسئولیت را در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ در تیم ملی مونته‌نگرو داشتم. در تیم‌های پایه فعالیت ندارم، اما در دیناموزاگرب و اف‌سی زاگرب که قهرمان باشگاهی کرواسی شده و چند تیم دیگر سابقه کار دارم.
*ستاره تیم ملی کرواسی در جام جهانی چه بازیکنی بوده؟
لوکا مودریچ ستاره رئال در تیم کرواسی هم ستاره است. بازیکنی که به نظرم به همراه «آزار» می‌تواند برای کفش طلا کاندیدا شود.
*تیم فعلی کرواسی می‌تواند مانند تیم کرواسی که سوم جهان شد و داوور شوکر را داشت، در جام جهانی بدرخشد؟
شوکر با کرواسی برنز جهان را کسب کرد و به کفش طلا رسید، اما تیم فعلی هم استحقاق رسیدن به نیمه‌نهایی و موفقیت‌های بزرگ را دارد.
*شانس قهرمانی جام جهانی روسیه؟
تا این لحظه که بازی کرواسی - انگلیس شروع نشده، من فرانسه، بلژیک و کرواسی را شانس‌های اصلی فتح جام می‌دانم.
*با توجه به موفقیت تیم‌های اروپایی در جام جهانی شانس قهرمانی در جام ملت‌های آینده را برای چه تیمی متصور هستید؟
انگلیس، بلژیک، کرواسی، فرانسه و آلمان شانس زیادی برای قهرمانی در جام ملت‌های اروپا دارند.
*جالب است برای آلمان با وجود عدم موفقیت اخیرش، شانس قهرمانی اروپا قائلید؟
فراموش نکنید آلمان جایگزین‌های خوبی برای نسل فعلی دارد، ضمن اینکه من یواخیم لو را خیلی مقصر نمی‌دانم و به نظرم بازیکنان آلمان بیشتر از یواخیم لو مقصر بودند. او پیشنهاد استعفایش را هم مطرح کرد، اما فدراسیون آلمان آن را نپذیرفت. شما باید این را هم در نظر بگیرید که تغییر نسل بدون دردسر نیست، موضوعی که در مورد آلمان مصداق عینی دارد.
*بهترین بازیکنان جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را چه کسانی می‌دانید؟
لوکا مودریچ، امباپه و آزار بهترین بازیکنان جام جهانی روسیه بودند.
*و بهترین تیم...
(می‌خندد) اگر شما روزنامه‌نگاران مرا نکشید، من می‌گویم کیفیت بازیکنان کرواسی بهترین بود!
*از بلاژویچ چه خبر؟
بلاژ دیگر فعالیت فوتبالی ندارد و بیشتر به عنوان مفسر با رسانه‌های کرواسی فعالیت می‌کند.
*از استانکو بعد از بیماری سختی که با آن مواجه شد، چه خبری دارید؟
تونچی دستیارم در کرواسی به دیدار استانکو رفته و من خیلی از او خبر دقیقی ندارم.
*قبول دارید اگر ایویچ سرمربی ما در آن جام می‌ماند، ایران از گروهش صعود می‌کرد؟
من به قدرت رهبری ایویچ تردیدی ندارم و ایشان را واقعاً باور داشتم و مطمئناً با نسل پرستاره‌ای نظیر عابدزاده، باقری، دایی، استیلی، مهدوی‌کیا و... حتماً ایران با ایویچ صعود می‌کرد. ایویچ بعد از استقلال کرواسی در تیم‌های بزرگی کار کرد. از ابتدا با ایشان رابطه خوبی داشتم هرچند او طرفدار سرسخت هایدوک بود و من طرفدار دینامو. تیم‌هایی که در کشور کرواسی حکم پرسپولیس و استقلال را دارند. ایویچ یک مربی برنده بود و واقعاً نمی‌دانم ایشان با چه معیاری درآن مقطع برکنار شد.
*از پسرتان نیکو کرانچار که در تاتنهام بود، چه خبر!؟
نیکو فصل قبل رباط صلیبی‌اش را عمل و سعی کرد به گلاسکو رنجرز برگردد، اما از آنجا که فوتبال انگلیس انرژی و توان زیادی از او گرفت شاید با تیم‌هایی نظیر دیناموکیف دوباره به فوتبال برگردد.
*چرا ستاره‌هایی مانند رونالدو و مسی فروغ چندانی در روسیه نداشتند و این جام، جام ستاره‌ها نبود؟
من فکر می‌کنم مسی به دلیل انجام بازی‌های متعدد باشگاهی تحلیل رفته بود البته رونالدو با زدن ۴ گل بد نبود. در مجموع دیدیم تک‌ستاره‌ها نمی‌توانند در جام جهانی روسیه خودشان را نشان بدهند.
*در رابطه با انتخاب جدید رونالدو که یوونتوس را به عنوان باشگاه آینده‌اش انتخاب کرده، چه نظری دارید؟
اگر این‌طور باشد یوونتوس قصد قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را دارد. یوونتوس در نوک حمله به ستاره بزرگی مانند رونالدو احتیاج داشت.
*اما بوفون از یووه به پاری‌سن‌ژرمن رفت.
یووه دروازه‌بان خوب دیگری هم دارد و جدایی بوفون خیلی مشکل‌ساز نمی‌شود.
*بازی‌های جام جهانی را با برانکو ندیدید؟
نه، صحبت جدیدی با برانکو نداشتم. در کرواسی هم تماسی با او نداشتم.
*برانکو می‌تواند سومین قهرمانی متوالی را برای پرسپولیس به ارمغان آورد؟
برانکو کار سختی پیش‌رو دارد. سپاهان با امیر قلعه‌نویی و استقلال با شفر حریفان سرسخت پرسپولیس هستند، اما برانکو نشان داده مربی توانایی است و می‌تواند کارهای بزرگی را انجام دهد. برای او توصیه‌ای ندارم و امیدوارم با پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسد، هرچند می‌دانم بازی بعدی پرسپولیس با الدحیل است که تیم بسیار خوبی به شمار می‌رود.
*با حضور در تیم امید، دل‌تان برای کار در عرصه باشگاهی ایران تنگ نشده!؟
تجربه چند سال کار در تیم‌های مختلف باشگاهی ایران را دارم و البته باید اعتراف کنم فوتبال در عرصه باشگاهی فشار بیشتری بر مربی وارد می‌کند، هرچند مربی باشگاهی زمان بیشتری دارد تا کارش را انجام دهد. در حال حاضر هم در تیم امید احساس خوبی دارم و معتقدم این تیم بیشتر به کارم می‌آید. مربی‌ای هستم که تجربه ۲۶ ساله در امر مربیگری در تیم‌های ملی و باشگاه‌های مختلف ایرانی و اروپایی دارم و قطعاً از تمام تجربه‌ام در تیم امید ایران بهره می‌برم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی