۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

دیداری که فردا در ورزشگاه نقش جهان و با وجود پر شدن تمام سکو‌ها آغاز خواهد شد، هفتمین تقابل امیر قلعه‌نویی و برانکو ایوانکوویچ است.

پرونده| جدال برانکو – قلعه‌نویی زیر ذره‌بین
خبرورزشی/کاوه علی‌اسماعیلی؛ اگر علاقه‌مند هستید تا نام قهرمان نیم‌فصل را قبل از رسیدن به پایان فصل بدانید، بازی فردا را از دست ندهید! اهالی فوتبال معتقدند برنده دیدار سپاهان و پرسپولیس، قهرمانی نیم‌فصل را از آن خود می‌کند و با روحیه‌ای فوق العاده راهی تعطیلات می‌شود. این جدال اما، اولین تقابل برانکو ایوانکوویچ و امیر قلعه‌نویی نیست. آن‌ها تا قبل از بازی فردا، ۶ بار دیگر مقابل هم قرار گرفته‌اند و اتفاقاتی در دیدارهای‌شان رخ داد که نمی‌توان به سادگی از کنارش عبور کرد. ذره‌بین خبرورزشی را روی تقابل دو طرف در ادوار لیگ گذاشتیم تا بار دیگر به این جدال حساس بین پرافتخارترین مربیان لیگ نگاهی داشته باشیم.
هنوز ۶ هفته تا پایان فصل چهاردهم باقی مانده بود که برانکو ایوانکوویچ با امضای قراردادی به پرسپولیس پیوست. حضور او، لیگ را گرم‌تر کرد به خصوص که در همان فصل توانست امیر قلعه‌نویی را شکست بدهد. از آن زمان تا به حال، ۶ جدال بین قلعه‌نویی و برانکو رقم خورد که نتایج جذابی را رقم زد. جالب اینکه برانکو فقط با پرسپولیس مقابل قلعه‌نویی ایستاد، اما امیر با سه تیم مختلف یعنی استقلال، تراکتورسازی و ذوب‌آهن برابر پروفسور سرخ‌ها قرار گرفته و فردا با چهارمین تیم خود این اتفاق را صورت می‌دهد. با هم وارد بازی‌های برانکو – قلعه‌نویی شویم:
شماره یک) استقلال صفر – پرسپولیس یک
شهرآورد شماره ۸۰، آخرین دیدار از لیگ چهاردهم بود که برانکو توانست امیر قلعه‌نویی را شکست بدهد. آن روز، مرحوم هادی نوروزی یک پاس گل دیدنی ارسال کرد و علی علیپور که به صورت کاملاً اتفاقی در ترکیب اصلی قرار گرفته بود، با یک ضربه سر دیدنی، توپ را به طاق دروازه وحید طالب‌لو کوبید. این اولین شکست قلعه‌نویی در لیگ برتر مقابل پرسپولیسِ برانکو بود. هنوز هم برخی می‌گویند قلعه‌نویی به خاطر این شکست، از استقلال رفتنی شد وگرنه شانس آن را داشت که باز هم بماند ولی رفت و برگشت شدن برابر پرسپولیس، همه چیز را خراب کرد.
شماره دو) پرسپولیس یک – تراکتورسازی تبریز یک
فصل پانزدهم با خانه‌نشینی امیر قلعه‌نویی آغاز شد، اما پس از چند هفته، او به تبریز رفت تا جانشین تونی اولیویرا شود. به همین علت دیدار رفت برابر سرخپوشان تهرانی را از دست داد، اما در دیدار برگشت که در ورزشگاه آزادی برگزار شد، قلعه‌نویی روی نیمکت سرخ‌های تبریزی نشست. یک بازی عالی از هر دو تیم را دیدیم. رامین رضاییان گل زیبایی در دقیقه ۱۳ رقم زد، اما محمد ایرانپوریان در دقیقه ۳۷ کار را به تساوی کشید و این نتیجه تا پایان باقی ماند. تساوی، دومین نتیجه تقابل قلعه‌نویی و برانکو در لیگ برتر بود. دیداری که دو، سه گل دیگر باید در آن می‌رویید.
شماره سه) تراکتورسازی تبریز صفر – پرسپولیس صفر
به فصل شانزدهم رسیدیم؛ فصلی که پرسپولیس می‌خواست همه سد‌ها را برای کسب قهرمانی بشکند. آن‌ها در هفته پنجم به تبریز رفتند و با تیم قدرتمند امیر قلعه‌نویی بازی کردند. دیداری که این بار، چندان جذاب از کار درنیامد. این دومین تساوی برای قلعه‌نویی و برانکو در سومین تقابل بود. آن‌ها حالا دیگر از هم، شناخت زیادی پیدا کرده بودند و رقابت‌های‌شان سخت‌تر و پیچیده‌تر شده بود. سرخپوشان تهرانی با همین نتیجه نیز صدرنشین جدول ماندند و قلعه‌نویی نیز به دنبال ثبات در نتیجه گیری می‌گشت.
شماره چهار) پرسپولیس ۳ – تراکتورسازی صفر
دیدار برگشت فصل شانزدهم بین پرسپولیس و تراکتورسازی با نتیجه‌ای عجیب همراه بود. هنوز بازی روی روال نیفتاده بود که مهدی طارمی گل اول را در دقیقه ۲ به ثمر رساند. تا تراکتوری‌ها به خودشان بیایند، رامین رضاییان در دقیقه ۲۳ گل دوم را وارد دروازه تراکتور کرد و نیمه نخست با برتری ۲ بر صفر پرسپولیس به اتمام رسید. در نیمه دوم، فریاد‌های قلعه‌نویی که در این دیدار تعداد زیادی از ستاره‌هایش را در اختیار نداشت، اثر نکرد تا سرخ‌ها در دقیقه ۶۴ و با گل وحید امیری، پیروزی‌شان را ثبت کنند. بعد از بازی، تمام کاسه و کوزه‌ها بر سر محمد نوری و محسن بنگر دو بازیکن پیشین پرسپولیس که برای تراکتور توپ می‌زدند، شکست. حالا نتیجه تقابل برانکو و قلعه‌نویی پیچیده‌تر شد؛ دو تساوی و دو برد برای پروفسور سرخ‌ها در ۴ رویارویی.
شماره پنج) پرسپولیس ۴ – ذوب‌آهن صفر
امیر قلعه‌نویی با سومین تیم خود به مصاف برانکو آمد. بازی رفت از فصل هفدهم بود و قلعه‌نویی، تیم سبز و سفیدپوش اصفهانی را برای ادامه فعالیت‌هایش انتخاب کرد، اما در ورزشگاه آزادی با نتیجه‌ای شگفت‌انگیز مواجه شد. آن‌ها با حساب ۴ بر صفر شکست خوردند. هر نیمه، دو گل دریافت کردند و تیمی که قرار بود در تهران دست به کار بزرگی زده و پرسپولیسِ مدعی را از پیش‌رو بردارد، اسیر انگیزه‌های برانکو و شاگردانش شد. در آن روز برای پرسپولیس، علی علیپور، کمال کامیابی‌نیا، گادوین منشا و فرشاد احمدزاده گلزنی کردند. چه کسی این نتیجه را باور می‌کرد؟! همچنان تاس‌های برانکو جفت شش می‌نشست و قلعه‌نویی هر بار، شکست‌های سنگین‌تری را متحمل می‌شد. شاید زمان انتقام فرا رسیده بود.
شماره شش) ذوب‌آهن ۲ – پرسپولیس یک
بالاخره طلسم شکست! امیر قلعه‌نویی در آخرین تقابل با برانکو ایوانکوویچ توانست مچ پروفسور را بخواباند. البته پرسپولیسی‌ها که قهرمانی‌شان را مسجل کرده بودند، با انگیزه‌های پایین‌تری برابر تیم اصفهانی ظاهر شدند، اما با این حال، علی علیپور بود که در شروع نیمه دوم توانست برای پرسپولیس گلزنی کند. در ادامه، میلاد فخرالدینی کار را به تساوی کشید و در حالی که همگان خیال می‌کردند بازی با تساوی به اتمام می‌رسد، در دقیقه ۸۸ روی یک ضربه سر، کی‌روش استنلی برای ذوب‌آهن گل زد و ۳ امتیاز را به جیب قلعه‌نویی ریخت. این اولین پیروزی قلعه‌نویی مقابل برانکو بود. نامش را بگذارید انتقام بعد از ۳ شکست و ۲ تساوی!
شماره هفت) سپاهان اصفهان – پرسپولیس
دیداری که فردا در ورزشگاه نقش جهان و با وجود پر شدن تمام سکو‌ها آغاز خواهد شد، هفتمین تقابل امیر قلعه‌نویی و برانکو ایوانکوویچ است. در این بازی، سپاهان که مدعی قهرمانی است و ده‌ها ستاره ریز و درشت و گرانقیمت دارد، به مصاف پرسپولیسی می‌رود که با مشکلات زیادی از جمله کمبود بازیکن مواجه است، اما مدل امتیازگیری هر دو تیم نشان می‌دهد آن‌ها شبیه هم رفتار کرده‌اند و می‌خواهند برنده باشند. برانکو برای سپاهانی‌ها کری خوانده و گفته برای کسب برد به اصفهان می‌رود و قبل از آن، نسبت به سودآوری اشتباهات داوری برای سپاهانی‌ها حرف‌های زیادی زده و سپاهانی‌ها نیز حسابی جواب سرمربی پرسپولیس را داده‌اند. همین کری‌خوانی، دیدار دو تیم را جذاب‌تر و حساس‌تر هم می‌کند. هر دو مربی در فکر انتقام هستند و انگیزه‌ای بزرگ برای‌شان وجود دارد؛ تیم برنده، به احتمال بسیار زیاد قهرمان نیم‌فصل خواهد شد!
مردان ویژه تقابل پروفسور و ژنرال
در تقابل فردا، اما یکسری بازیکن هم هستند که حضورشان به جذابیت بازی می‌افزاید. بازیکنانی که سابقه کار با هر دو مربی را دارند؛ مثلاً سیدجلال حسینی و یا بازیکنانی که نقش تأثیرگذاری در بازی‌های برانکو و قلعه‌نویی داشتند مثل سروش رفیعی که اگر در این بازی حضور داشت، شرایط جذاب‌تری رقم می‌خورد یا عالیشاه و نوراللهی که از پرسپولیس به تراکتورسازی رفتند، اما قسمت نبود زمانی که شاگرد قلعه‌نویی بودند، مقابل پرسپولیس به میدان بروند. با هم نگاهی به این لیست می‌کنیم:
علی علیپور؛ بازمانده از تقابل اول
در اولین رویارویی برانکو ایوانکوویچ و امیر قلعه‌نویی، یک بازیکن ۱۹ ساله برای سرخپوشان گلزنی کرد؛ علی علیپور. او حالا می‌تواند برانکو را در این بازی حساس همراهی کند. دیداری که برنده اش توانایی رسیدن به قهرمانی نیم‌فصل را دارد. حضور علیپور می‌تواند جذابیت‌های بازی را نیز افزایش دهد، چون او آقای گل لیگ بوده و شاید گلزنی مقابل صدرنشین و کمک به پیروزی پرسپولیس آن هم مقابل قلعه‌نویی، بتواند عوامل انگیزه‌ساز این بازیکن باشد.
محمد ایرانپوریان؛ نجات‌بخش ژانرال
در دومین تقابل برانکو و قلعه‌نویی، تراکتورسازی تا نزدیکی‌های تجربه کردن شکست پیش رفت، اما این محمد ایرانپوریان بود که گل تساوی را برای تیم امیر به ثمر رساند و نگذاشت اتفاق بدی رخ بدهد. ایرانپوریان در بازی فردا برای سپاهان در پست مدافع راست بازی خواهد کرد. تجربه نشان می‌دهد ایرانپوریان توانایی رقم زدن گل‌های بیشتر برای قلعه‌نویی مقابل تیم برانکو را دارد به خصوص که کارنامه جذابی در گلزنی در لیگ برتر برای خود ساخته است.
نوراللهی - عالیشاه؛ رد پای تراکتور در نبرد حساس
زمانی که قلعه‌نویی هدایت تراکتورسازی را برعهده داشت، امید عالیشاه و احمد نوراللهی، پرسپولیس را ترک کردند و به تیم حریف رفتند. همان زمان، حرف و حدیث‌های زیادی در مورد این دو نفر مطرح شد، اما با حکم فیفا، تراکتورسازی پنجره نقل و انتقالات را از دست داد و عالیشاه و نوراللهی نیز خانه‌نشین شدند. نقش عالیشاه و نوراللهی در نبرد فردای برانکو و قلعه‌نویی نیز می‌تواند در نوع خود جالب توجه باشد. دو نفری که برانکو را رها کردند و برای قلعه‌نویی توپ زدند.
مهدی کیانی؛ صاحب همیشگی بازوبند!
یکی از آن‌هایی که هرگز تقابل با پرسپولیس را از دست نمی‌داد، همین مهدی کیانی بود. بازیکنی که بازوبند کاپیتانی تراکتور را برای سال‌ها به بازو می‌بست و حالا کاپیتان تیم سپاهان شده است. او همیشه این را گفته که وقتی قلعه‌نویی سرمربی تیمش باشد، بهتر کار می‌کند و حالا در جنگ‌های میانه زمین، کیانی است که باید برابر هافبک‌های پرسپولیس بازی کند. کیانی در دو مقطع می‌توانست به پرسپولیس بیاید، اما این اتفاق رخ نداد و در بازی فردا، او نیز یکی از مردان تأثیر‌گذار بر نتیجه خواهد بود.
کی‌روش استنلی؛ بازمانده از آخرین تقابل
و نفر آخر قطعاً کی‌روش استنلی است. آقای گل فعلی لیگ برتر که آخرین گل را در تقابل امیر قلعه‌نویی و برانکو ایوانکوویچ به ثمر رسانده بود. او بازیکن بسیار خوب و مهاجم چهارچوب‌شناسی است که از کمترین فرصت‌ها، بهترین سود را می‌برد. استنلی کارش را بلد است و از ذوب‌آهن همراه قلعه‌نویی به سپاهان آمد تا اینجا بتواند یک مهره مؤثر باشد. حالا او برای تقابل با برانکو می‌تواند روی قدرت مانور و گلزنی شاگردش حساب ویژه‌ای باز کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی