نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

در این سال‌ها عادت کرده‌ایم در آرای صادره جرایم نقدی پررنگ‌تر از محرومیت‌ها باشد! گویی یکی از وظایف کمیته انضباطی درآمدزایی برای فدراسیون فوتبال است.

پرونده| کمیته انضباطی یا کمیته درآمدزایی خبرورزشی/ امیرعباس واسعی؛ کمیته انضباطی برای تمام فجایع بازی سپاهان و پرسپولیس ۴۷۸ میلیون تومان جریمه در نظر گرفته است. اتفاقاتی که در این بازی رخ داد، برای اولین بار نبوده و حتماً برای آخرین بار هم نخواهد بود. متأسفانه به صراحت می‌شود گفت احکام صادره از سوی کمیته انضباطی در مورد اتفاقات تلخی که در زمین فوتبال رخ می‌دهد، بازدارنده نیست! که اگر بود، باید اتفاقات زشت تکرار نمی‌شد یا دست‌کم تخفیف می‌یافت، اما همیشه شاهد هستیم اتفاقات شدیدتر از گذشته است...
در این سال‌ها عادت کرده‌ایم در آرای صادره جرایم نقدی پررنگ‌تر از محرومیت‌ها باشد! گویی یکی از وظایف کمیته انضباطی درآمدزایی برای فدراسیون فوتبال است. در برخی موارد انتظار می‌رود حداکثر محرومیت برای بازیکن یا مربی خاطی لحاظ شود، اما حداقل محرومیت در نظر گرفته می‌شود و جریمه نقدی بسیار سنگین!
باز اگر جرایمی که از سوی کمیته انضباطی برای باشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود صرف فرهنگ‌سازی در استادیوم‌ها شود قابل درک و تحمل است، اما همان‌طور که اشاره شد این جرایم بیشتر نقش درآمدزایی برای فدراسیون فوتبال پیدا کرده است و شاید به نوعی بتوان گفت فدراسیون فوتبال از تکرار این حوادث خرسند می‌شود چراکه به دنبال این حوادث کمیته انضباطی از دم همه را جریمه و کسب درآمد می‌کند!
احکامی که در آن فدراسیون فوتبال ذی‌نفع است به راحتی اجرا می‌شود و این‌طور نیست که همانند رأی صادره از سوی کمیته انضباطی به سود مربی و بازیکن بی‌اثر باشد! بازیکن یا مربی تا جریمه را به حساب فدراسیون فوتبال واریز نکند حق ورود به میدان را نخواهد داشت و در مورد باشگاه هم که مستقیم از پول سازمان لیگ آن‌ها برمی‌دارند.
آنچه که در بازی سپاهان – پرسپولیس رخ داد، نشان می‌دهد همه باشگاه‌ها و فدراسیون دنبال فرهنگ‌سازی نیستند و از همه مهمتر بازیکنان و کادر فنی نیز ابایی از آرای صادره از سوی کمیته انضباطی ندارند! چون با پول قابل حل است! و این تنها ایراد آرا نیست؛ سپاهان میزبان بود، اما تماشاگران تیم پرسپولیس محروم می‌شوند و از سویی محرومیت‌های در نظر گرفته شده که یک جلسه است! قابلیت تجدید نظرخواهی دارد. این در حالی است که به صراحت در آیین‌نامه انضباطی آمده است محرومیت زیر ۳ جلسه قابلیت ارجاع به کمیته استیناف را ندارد و به نظر می‌رسد اسماعیل حسن زاده برای این بخش از رأی از اختیارات خود استفاده کرده است.
آرا یا تند است یا آهسته. هر آنچه هست، بازدارنده نیست و کمیته انضباطی باید در این‌باره تجدید نظر کند. نیم میلیارد تومان جریمه نقدی همراه محرومیت‌های یک‌جلسه‌ای به همه نشان می‌دهد که وجهه درآمدزایی در آرای انضباطی غالب است و قرار به فرهنگ‌سازی نیست. پس نباید دنبال بازدارندگی هم از کار خلاف بود و خلاصه کلام به زبان عامیانه اینکه؛ پول بده و هر کار دلت خواست بکن! به قول آن «بزرگوار» فوقش جریمه‌اش را می‌هی!

کارشناسان و مسئولان پاسخ می‌دهند
آیا جرایم مالی کمیته انضباطی قدرت بازدارندگی دارد؟
هوشنگ نصیرزاده: جرایم مالی قدرت بازدارندگی دارند
کارشناس حقوقی فوتبال در این خصوص به خبرورزشی گفت: جرایم مالی از سوی فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی بسیار هم تأثیرگذار است و این یکی از ابزار‌هایی است که می‌شود با آن جلوی برخی مسائل انضباطی را گرفت. من نظری درباره اینکه آیا احکام صادره برای بازی سپاهان و پرسپولیس عادلانه است یا نه ندارم، ولی می‌گویم جرایم مالی در همه فدراسیون‌های ورزشی وجود دارد و حتی یکی از منابع درآمد آنهاست و شک نکنید که قدرت بازدارندگی هم خواهد داشت و نمی‌توان به فدراسیون فوتبال در این خصوص خرده گرفت.
اسماعیل حسن‌زاده: احکام کمیته انضباطی مطابق با قانون است
رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: ما فقط برخی احکام را صادر کردیم و در مورد پرونده پرسپولیس و سپاهان هنوز بخش‌های دیگری مانده است. از جمله موضوع خسارت‌های وارده به ورزشگاه و نیز وسایل نقلیه افراد که به زودی صادر خواهد شد. قطعاً این احکام اثرات بازدارنده خود را نشان خواهد داد و البته این‌طور نیست که حق کسی ضایع شده باشد و محکومان می‌توانند در کمیته استیناف درخواست تجدید نظر داشته باشند و اعتراضات و مصاحبه‌های تنش‌زا در خصوص این احکام خودش می‌تواند در پرونده‌ای جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد.
محسن خلیلی: ناعادلانه است و اثر منفی دارد
سرپرست تیم پرسپولیس در این خصوص به ما گفت: به اعتقاد ما حکمی که کمیته انضباطی داده به هیچ عنوان عادلانه به نظر نمی‌رسد و هرگز هم نمی‌تواند اثرگذار باشد. آن‌ها می‌خواستند وسط ماجرا را بگیرند تا کسی اعتراض نکند و احکام فوق طوری صادر شد که نه پرسپولیسی‌ها و نه سپاهانی‌ها حرفی نداشته باشند در حالی که ما به شدت معترض هستیم و کوتاه هم نمی‌آییم. تمام تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهد نقش سپاهانی‌ها در حوادثی که رخ داد چقدر بود آن وقت آمده‌اند ما را هم جریمه و محروم کرده‌اند و شک نکنید این احکام علیه پرسپولیس عادلانه نیست.
مسعود تابش: این همه جریمه مالی برای چیست؟
مدیرعامل باشگاه سپاهان در این خصوص گفت: واقعاً احکام کمیته انضباطی سنگین است و ما به شدت اعتراض داریم. این همه جریمه نقدی برای چه لحاظ شده است؟ ما معتقدیم این احکام آرامش را به فوتبال بازنخواهد گرداند چرا که عادلانه نیست و من از حق باشگاه سپاهان دفاع می‌کنم و پس از بررسی جواب به طور رسمی اعتراض خواهم کرد. اول خودشان می‌گویند کار قلعه‌نویی قابل تقدیر است سپس او را جریمه و محروم می‌کنند؟ آیا این تقدیر از قلعه‌نویی همان جریمه سنگین مالی بود؟ جرایم مالی تعیین شده سنگین و ناعادلانه است.
ناصر نوآموز: جرایم مالی مشکلی را حل نمی‌کند
تیمسار ناصر نوآموز رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در این خصوص به ما گفت: جرایم مالی هرگز نمی‌تواند بازدارنده باشد و جلوی حواشی و اتفاقات خاص را در ورزشگاه‌ها بگیرد! حتی مقدار جریمه را هم چند برابر کنیم باز هم بی‌اخلاقی رخ می‌دهد. ما باید کار فرهنگی انجام دهیم و امنیت را با کار فرهنگی به ورزشگاه‌ها برگردانیم. جریمه نقدی پرسپولیس، سپاهان یا هر باشگاه دیگری قطعاً اثر بازدارندگی ندارد و تا مردم در ورزشگاه‌ها احساس امنیت نکنند مشکلی حل نخواهد شد و فدراسیون نمی‌تواند با جریمه نقدی مشکلی را حل کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی