نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۰
یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

اضافه کردن کمک‌داوران اضافه به تیم داوری؛ اگر قرار باشد هیچ تأثیری در قضاوت‌ها نداشته باشد بهتر است همین الان به خط پایان برسد تا هزینه بیشتری را روی فدراسیون فوتبال بار نکند.

به گزارش خبرورزشی، در هفته‌ای که گذشت اشتباهات داوری در بازی‌ها خیلی پررنگ بوده به‌طوری که روی نتایج برخی از بازی‌ها تأثیر مستقیم گذاشت. نمونه اش در بازی نساجی- صنعت نفت که تیم مهمان گل زد و این گل سالم به اشتباه مردود اعلام شد. البته در این بازی نساجی ارائه‌گر بازی خوبی برابر حریف بود و موقعیت‌های خوبی را هم روی دروازه حریف خلق کرد، اما اگر داور گل صنعت نفت را مردود اعلام نمی‌کرد تیم خوزستانی به سه امتیاز این بازی دست می‌یافت. در بازی نفت مسجدسلیمان- فولاد تیم میزبان دو بار به گل رسید و داور هر دو گل را مردود اعلام کرد در حالی که یکی از گل‌ها درست بود. پنالتی‌ای که به سود پارس جنوبی در بازی با سپاهان گرفته شد کاملاً اشتباه بود و...
همان‌طور که می‌بینید اشتباهات در بازی‌های این هفته قابل بحث و پرتعداد بوده. ۸ اشتباه بزرگ و تأثیر‌گذار و سه گل هم سوخت! این در حالی است که تعداد داوران هر بازی از سه کمک‌داور و داور چهارم به ۶ داور افزایش پیدا کرده است بدین‌صورت که دو کمک‌داور پشت دروازه‌ها قرار می‌گیرند و به تیم داوری در قضاوت بازی کمک می‌کنند، اما به نظر می‌رسد کمک‌داوران پشت دروازه به حضور در پشت دروازه راضی هستند حتی اگر قرار نباشد تأثیری روی قضاوت بازی بگذارند. این اشتباه است. برای این داوران هزینه می‌شود که اتفاقات داخل محوطه جریمه را نگاه کنند و به قضاوت بازی کمک کنند. جالب اینکه در هفته سپری شده بیشتر اشتباهات درون محوطه جریمه رخ داده است. جایی که داور پشت دروازه باید آنجا را به دقت دنبال کند. نمونه اش در بازی پارس‌جنوبی- سپاهان به وضوح از دوربین‌های تلویزیونی مشخص بود که مهدی کیانی در جای خود ایستاده است و بازیکن پارس‌جنوبی از او رد شد و چند متر جلوتر خود را به زمین انداخت!
اگر طبق قانون این داوران اجازه تأثیرگذاری روی قضاوت داور وسط را ندارند حضورشان به چه دلیل است و چرا باید هزینه‌های فدراسیون فوتبال را بالا ببرند؟
دست‌کم در فوتبال ایران تنها مشکلی که پررنگ نیست نیروی انسانی است و حتماً در داوری هم می‌توانیم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم، اما سال‌های سال است که داوران ما اشتباه می‌کنند. به این خاطر که می‌گوییم اشتباه داوری جزئی از فوتبال است و از همه مهمتر اشتباهات داوری از سوی کمیته داوران توجیه می‌شود.
اشتباهات داوری به‌طور حتم قابل ریشه کردن نیست. هر کاری که توسط انسان انجام می‌شود ضریب اشتباه دارد، اما چرا نباید اشتباهات داوری در فوتبال ایران کم شود؟ تا کی باید تیم‌ها شاهد این اشتباهات تأثیر‌گذار باشند و اعتراض‌ها بی‌دلیل نیست. هر چند در برخی اعتراضات ادبیات رعایت نمی‌شود و قضاوت‌هایی می‌شود که از انصاف به دور است. همان‌طور که مربی بازیکن ضعیف را بعد از تست کردن کنار می‌گذارد داوران ضعیف هم باید بعد از چند اشتباه کنار گذاشته شوند. چون پای حق و حقوق تیم‌ها در میان است.
اضافه کردن کمک‌داوران اضافه به تیم داوری؛ اگر قرار باشد هیچ تأثیری در قضاوت‌ها نداشته باشد بهتر است همین الان به خط پایان برسد تا هزینه بیشتری را روی فدراسیون فوتبال بار نکند. بهتر است این هزینه‌ها روی هم جمع و برای VAR هزینه شود. حتی اگر قرار باشد هر فصل یکی، دو ست کمک‌داور ویدئویی خریداری کنیم.
کارشناسان داوری پاسخ می‌دهند
با ۵ داور برای هر بازی آمار اشتباهات داوران بیش از حد نیست؟
حسین جنگی: رومانتیک داوری می‌کنند!
کارشناس داوری فوتبال کشورمان، در این خصوص گفت: هرقدر که سازمان لیگ تلاش می‌کند تا بازی‌ها به شکلی منظم و حساب شده برگزار شود به نظر می‌رسد بی‌انگیزگی و نداشتن تمرکز لازم از سوی داوران دارد روی کیفیت بازی‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. انگار داوران رومانتیک قضاوت می‌کنند و برای خود من که سال‌ها داوری کرده‌ام و ناظر فدراسیون هم هستم عجیب است که این همه اشتباه در بازی‌های لیگ رخ می‌دهد. به نظرم کمیته داوران باید هرچه زودتر فکری به حال این مشکلات کند.
غلامعلی همیراد: فوتبال ما پیشرفت کرده، اما آموزش داوری ما نه!
غلامعلی همیراد در این خصوص به خبرورزشی گفت: ما در بحث آموزش پیشرفتی نداشته‌ایم. اشتباهات داوری بیش از حد شده است. داور باید خوب ببیند، خوب تشخیص دهد و خوب تصمیم بگیرد. کار‌هایی که در حال حاضر در داوری ما زیاد دیده نمی‌شود. فوتبال ما عوض شده و سرعت و تاکتیک بالاتر و بهتر شده، ولی به همان اندازه آموزش داوری ما پیشرفت نکرده و با همان متد‌های قدیمی جلو می‌رود. من نمی‌خواهم مدیریت ممبینی را که تازه آمده زیر سؤال ببرم، ولی او باید هر چه زودتر در داوری تحول ایجاد کند.
محسن قهرمانی: باید روحیه داوران را بالا برد
کارشناس داوری فوتبال کشورمان، در این خصوص گفت: شما هرقدر هم که از لحاظ سخت‌افزاری امکانات کافی را فراهم کنی، ولی داور از لحاظ روحی و روانی آماده نباشد شرایط خوبی رقم نخواهد خورد. فاکتورهایی، چون ایاب و ذهاب داور، نحوه چیدمان داوری و بازبینی فیلم بازی‌ها توسط خود داور می‌تواند کمک زیادی به کم شدن اشتباهات داوری و پیشرفت آن کند. کمیته داوران می‌تواند در راه آموزش و برگزاری کلاس‌های پیشرفته کمک کند، ولی در نهایت این خود داور است که باید آمادگی خود را در طول فصل چه از لحاظ جسمانی و از لحاظ روحی – روانی بالا نگه دارد.
محسن زمانی: این همه اشتباه واقعاً نوبر است
کارشناس داوری فوتبال کشورمان، در این خصوص گفت: به نظرم انگیزه‌ها در بین داوران پایین آمده است و در کمیته داوران تبعیض قائل می‌شوند. ما در بحث آموزش و تقویت روحیه انگیزه داوران خوب کار نکرده‌ایم. داوران ما انگار به داوران تهرانی و داوران شهرستانی تقسیم‌بندی شده‌اند و مقصر اصلی را شخص رئیس کمیته داوران می‌دانم که نتوانسته اتحاد و همدلی را در کمیته داوران ایجاد کند. هر بازی ۵ داور و این همه اشتباه واقعاً نوبر است و دلم می‌سوزد که چرا نمی‌توانیم یک تشکیلات حرفه‌ای را در داوری داشته باشیم.
رسول فروغی: برخی داوران ما تنبل و بی‌انگیزه هستند
کارشناس داوری، در این خصوص گفت: به اعتقاد من برخی داوران ما تنبل شده‌اند و انگیزه ندارند و زیادی به سیستم‌های داوری وابسته شده‌اند. داوران وسط به جای اینکه به خودشان اعتماد داشته باشند مرتب با کمک‌ها و داوران پشت دروازه در حال صحبت هستند و بیشتر سعی می‌کنند توپ را در زمین دیگری بیندازند و خودشان را عقب بکشند. اعتماد به نفس ندارند و بی‌انگیزه هستند به همین دلیل اشتباهات داوری زیاد شده و کم‌کم دارد آمار بدی از خودش به جا می‌گذارد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی