نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

در سالیان اخیر دورتموندی‌ها خوب به جوان‌ها میدان داده‌اند که بسیاری از آن‌ها هم ستاره‌های باارزشی شده‌اند.

فوتبال جهان » آلمانبه گزارش خبرورزشی، یک تغییر در قانون احتمالاً رکورد جدیدی در تاریخ باشگاه دورتموند و برای یک بازیکن رقم خواهد زد. این روز‌ها نام یوسوفا موکوکو بازیکن ۱۵ ساله کامرونی دورتموند بر سر زبان‌ها افتاده، مهاجمی که چند ماه دیگر ۱۶ ساله می‌شود و اگر قانون اجازه بدهد در ترکیب زنبور‌ها در بوندس‌لیگا به میدان خواهد رفت. توجه دورتموندی‌ها به این بازیکن کامرونی‌الاصل که در رده‌های پایه برای تیم ملی آلمان بازی کرده باعث شده سایت رسمی بوندس‌لیگا جوان‌هایی که در دورتموند میدان دیدند و شرایط فعلی‌شان را مرور کند.

نوری شاهین

سن در اولین بازی: ۱۶ سال و ۱۱ ماه و یک روز

شاهین که این روز‌ها در وردربرمن بازی می‌کند، جوان‌ترین بازیکنی بوده که تابه‌حال در بوندس‌لیگا به میدان رفته. او ششم آگوست ۲۰۰۵ در حالی که هنوز ۱۷ سالش نشده بود در دیدار دورتموند مقابل ولفسبورگ به میدان رفت و در حضور ۹۰ دقیقه‌ای‌اش یک کارت زرد هم دریافت کرد. این ملی‌پوش پیشین تیم ملی ترکیه یک مرتبه دیگر هم نامش را در کتاب رکورد‌ها ثبت کرد و وقتی ۱۷ سال و ۲ ماه و ۲۱ روز داشت اولین گل بوندس‌لیگایی‌اش را به نورنبرگ زد. او هم جوان‌ترین بازیکنی است که در بوندس‌لیگا بازی کرده و هم رکورد جوان‌ترین گلزن را در اختیار دارد. نوری شاهین مدت‌ها بازیکن کلیدی دورتموند بود، اما جدایی‌اش به سود او نشد و در رئال‌مادرید و لیورپول موفق نبود. به دورتموند برگشت، اما در نهایت ۲ سال پیش تیم محبوبش را ترک کرد و به برمن رفت.

ابراهیم تانکو

سن در اولین بازی: ۱۷ سال و ۲ ماه

سپتامبر ۱۹۹۴، ابراهیم تانکوی غنایی اولین بازی‌اش را برای دورتموند مقابل اشتوتگارت انجام داد و ژانویه ۱۹۹۵ هم اولین گلش را هم به بایراوردینگن زد. تانکو رباط صلیبی پاره کرد و در رقابت با دیگر مهاجمان دورتموند کم آورد تا کم‌کم به حاشیه برود. هیتسفلد به او خیلی اعتماد داشت، ولی نتوانست به آنچه شایسته‌اش بود، برسد. تانکو بعد از فصل ۱۹۹۵-۱۹۹۴ به شدت مصدوم شد، اما تا سال ۲۰۰۱ در دورتموند حضور داشت. بعد از آن چند سالی در فرایبورگ بازی کرد و سال ۲۰۰۷ وقتی ۳۰ سال سن داشت، خداحافظی کرد.

جیو رینا

سن در اولین بازی: ۱۷ سال و ۲ ماه و ۶ روز

پسر کلودیو رینا کاپیتان پیشین تیم ملی آمریکا هم اخیراً به جمع جوان‌ترین‌های دورتموند پیوسته است. او سرانجام از روی نیمکت به درون زمین آمد و در دیدار مقابل آگزبورگ به کامبک زنبور‌ها کمک کرد. پدر او بازیکن بزرگی بود و برخی اعتقاد دارند جیو از کلودیو هم بزرگ‌تر خواهد شد. از استعداد‌های بزرگ حال حاضر فوتبال است که جوان‌ترین آمریکایی حاضر در بوندس‌لیگا هم نام گرفته. او با گلی که به وردربرمن زد، جوان‌ترین گلزن تاریخ جام‌حذفی آلمان هم شد.

کریستین پولیشیچ

سن در اولین بازی: ۱۷ سال و ۴ ماه و ۱۲ روز

بازیکن متولد پنسیلوانیای آمریکا اولین بازی‌اش را سی‌ام ژانویه ۲۰۱۶ برای دورتموند مقابل اینگولشتات انجام داد و وقتی ۱۷ سال و ۲۱۲ روز سن داشت هم دروازه هامبورگ را باز کرد. پولیشیچ در دورتموند ستاره شد و جایزه برترین ورزشکار جوان آمریکا را هم سال ۲۰۱۶ به خودش اختصاص داد. پس از اینکه پیشنهاد‌های بزرگی دریافت کرد، از بین آن‌ها چلسی را انتخاب کرد و روانه لیگ برتر انگلیس شد. او در ۱۲۷ بازی برای دورتموند ۱۹ گل زد و ۲۶ پاس‌گل ارسال کرد.

مارک‌آندره کروسکا

سن در اولین بازی: ۱۷ سال و ۴ ماه و ۱۵ روز

یک هافبک میانی که در اوج جوانی پیراهن دورتموند را پوشید. نوامبر ۲۰۰۴ کروسکا مقابل کایزرسلاترن در آخرین بازی فصل به میدان رفت. اما او که زمانی جایزه فریتس‌والتر را در رده سنی زیر ۱۸ سال کسب کرده بود، مسیر خوبی نرفت. پس از اینکه سال ۲۰۰۸ از دورتموند جدا شد، در بروژ، کوتبوس، اف‌اس‌وی فرانکفورت، پادربورن، تیم دوم وردربرمن و دودلانژ بازی کرد. حالا هم در عضویت تیم گمنام فرولینده در لیگ وستفالن است.

ماریو گوتسه

سن در اولین بازی: ۱۷ سال و ۵ ماه و ۱۸ روز

ماریو گوتسه همیشه می‌گوید آن روزی که یورگن کلوپ بازی‌اش داد را فراموش نمی‌کند. ۲۱ نوامبر ۲۰۰۹ کلوپ این بازیکن جوان را در دقیقه ۸۸ دیدار مقابل ماینتس به میدان فرستاد. خیلی زود مشخص شد کلوپ به این محصول آکادمی دورتموند اعتقاد زیادی دارد. بازیکنی درخشان که ستاره زنبور‌ها در ۲ قهرمانی آخرِ بوندس‌لیگایی‌شان بود. رفتن به بایرن‌مونیخ برای زننده گل قهرمانی آلمان در جام‌جهانی ۲۰۱۴ مقابل آرژانتین، تصمیم خوبی نبود. به دورتموند برگشت و مصدومیت او را از شرایط آرمانی دور کرده. حالا در پی یافتن تیمی است که فصل بعد بتواند در آن دوباره احیا شود.

جیدن سانچو

سن در اولین بازی: ۱۷ سال و ۶ ماه و ۲۶ روز

۲۱ اکتبر ۲۰۱۷، ستاره این روز‌های دورتموند در دیدار مقابل فرانکفورت اولین بازی‌اش را انجام داد. او بعد‌ها اعتراف کرد وقتی در اولین بازی‌اش برای زنبور‌ها به میدان رفته، ترسیده بوده. خیلی زمان لازم نبود تا بازیکن سابق منچسترسیتی اوج بگیرد. شماره ۷ دورتموند در دومین فصل حضورش یک ستاره واقعی شد. او فصل پیش ۱۲ گل زد و ۱۴ پاس‌گل ارسال کرد. در آگوست گذشته هم تبدیل به جوان‌ترین بازیکنی شد که ۱۵ گل در بوندس‌لیگا می‌زند. در فصل متوقف‌شده هم او ۱۴ گل زده و ۱۵ پاس‌گل داده است.

سرخیو گومس

سن در اولین بازی: ۱۷ سال و ۷ ماه و ۴ روز

ژانویه ۲۰۱۸ باشگاه دورتموند از بارسلونا یکی از پدیده‌های آکادمی‌اش را جذب کرد. سرخیو گومس سه ماه بعد اولین بازی‌اش را در دیدار مقابل اشتوتگارت انجام داد. با این حال او دیگر خیلی در دورتموند میدان ندید. حالا بازیکنی که با تیم زیر ۱۹ ساله‌های اسپانیا قهرمان اروپا شده، به اسپانیا برگشته و به صورت قرضی در تیم اوئسکا بازی می‌کند.

لارس ریکن

سن در اولین بازی: ۱۷ سال و ۷ ماه و ۲۷ روز

لارس ریکن ستاره پیشین خط میانی دورتموند، در اولین بازی‌اش برای این تیم در جام یوفا مقابل اینتر گل هم زد. او که ملی‌پوش آلمان هم بود برای اولین مرتبه هشتم مارس ۱۹۹۴ در بوندس‌لیگا به میدان رفت. او ۴۹ گل در ۳۰۲ بازی برای دورتموند زد. گل به‌یاد‌ماندنی لارس ریکن شوت دیدنی‌اش در دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل یوونتوس بود که از گل‌های ماندگار تاریخ لیگ قهرمانان است. او حالا به‌عنوان هماهنگ‌کننده در آکادمی دورتموند مشغول است و بر پیشرفت بازیکنانی مثل موکوکو، پولیشیچ و رینا نظارت داشته.

آیکه ایمل

سن در اولین بازی: ۱۷ سال و ۸ ماه و ۱۷ روز

ایمل برای اولین مرتبه در بازی جام‌حذفی مقابل تیم شواینینگن به میدان رفت. او دوم آگوست ۱۹۷۸ وقتی خیلی جوان بود مقابل بایرن با خط حمله‌اش متشکل از مولر، هوینس و رومنیگه بازی کرد. سنگربان پیشین دورتموند ملی‌پوش هم شد و در ۲ جام‌جهانی و ۲ جام ملت‌های اروپا حضور داشت. او با دورتموند یک مرتبه قهرمان بوندس‌لیگا شد و به یک فینال جام یوفا هم رسید. ایمل پس از دورتموند در اشتوتگارت و منچسترسیتی هم بازی کرد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی