۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

بایرن‌مونیخ و سویا امشب در بوداپست مجارستان برای کسب اولین جام اروپایی در فصل جدید نبرد خواهند کرد.

بایرن‌مونیخ – سویا‌‌؛ جام بزرگ بوداپست به گزارش خبرورزشی، امشب ساعت 22:30، مجارستان، بوداپست، ورزشگاه پوشکاش‌آرنا. بایرن‌مونیخ که قهرمان لیگ قهرمانان اروپای خاص در روزهای کرونایی شده برای افزودن یک جام دیگر به سه‌گانه‌اش باید به مصاف سویا برود که عادت کرده‌ایم با عنوان قهرمان لیگ اروپا آنها را خطاب کنیم. هر دو تیم در پی کسب دومین جام اروپایی‌شان در این فصل و دومین سوپرجام خودشان هستند. نبرد این دو تیم آلمانی و اسپانیایی را آنتونی تیلور انگلیسی قضاوت خواهد کرد. این نکته را هم فراموش نکنید که سوپرجامِ بوداپست اولین بازی اروپایی در دوران کرونایی است که به‌صورت محدود تماشاگر خواهد داشت.

بایرن‌مونیخ‌‌؛ عادت به جام با آلمانی‌ها
تعریف و تمجید از بایرن‌مونیخ یک اتفاق تکراری شده. این بایرن چگونه بایرن شد؟ بهتر است خیلی کوتاه اتفاقات یک سال اخیر را بررسی کنیم. مورد عجیب در این باشگاه بزرگ آلمانی این است که معمولاً با بهترین مربیان خارجی به‌خوبی مربیان آلمانی و کارکشته نتیجه نمی‌گیرند. به یاد بیاورید وقتی بایرن با لوئی فان‌خال به بن‌بست خورده بود با یوپ هاینکس کار کرد و سه‌گانه گرفت. سپس 3 فصل نوبت به آزمون و خطای پپ گواردیولا رسید و بعد از آن کارلو آنچلوتی آمد و موفقیتی کسب نکرد. همان زمان بود که مدیران بایرن‌مونیخ که خودشان از اسطوره‌های باشگاه هستند به این نتیجه رسیدند که فرمول هاینکس را بار دیگر تکرار کنند. نیکو کواچ یک بایرنی قدیمی بود که روی کار آمد اما ظاهراً قرار است برای موفقیت در بایرن، آلمانی باشی! هانسی فلیک را باید اسطوره صبر نامید. اصولاً بین مربیان آلمانی عجله نمی‌بینیم، ولی فلیک دیگر خیلی برای رسیدن به جایگاه فعلی صبر کرد. بعد از مربیگری در تیم‌های کم‌نام‌ونشان، از سال 2006 دستیاری کرد. توفیق اجباری بود که جانشین کواچ شود و خوب از فرصت استفاده کرد. فلیک یک تکنیسین بزرگ بوده که همیشه در سایه مربیان بزرگ قرار گرفته. او در موفقیت‌های تیم ملی آلمان هم نقش پررنگی داشت. حالا بایرن را متحول کرده، تیمی که نه تنها می‌برد و جام می‌گیرد، بلکه مثل بولدوزر از روی رقبا رد می‌شود! 8 گل مقابل شالکه در همان هفته اول بوندس‌لیگا؟ قرار است یک فصل دیگر بایرن همه را نابود کند؟ منتظر می‌مانیم و می‌بینیم. فعلاً عادت به جام گرفتن کرده‌اند و می‌خواهند با شکست سویا فصل جدید را هم با جام شروع کنند.

سویا‌‌؛ بین قدرت‌های اسپانیا
درباره سویا چه بگوییم جز اینکه خوشبختی را تنها در لیگ اروپا می‌بینند! آندلوسی‌ها هم مسیر خوبی را در پیش گرفته‌اند و می‌خواهند بین قدرت‌های لالیگا قرار بگیرند. شاید حتی در فصل جدید به قهرمانی هم فکر کنند. دوران جدید سویا هم از وقتی شروع شد که تصمیم گرفتند جولن لوپتگی را به‌عنوان سرمربی انتخاب کنند. لوپتگی حواشی عجیبی را پشت‌سر گذاشته بود و عطش زیادی برای موفقیت داشت. بعد از روزهای خوب با پورتو به جایی رسید که آرزویش را داشت، یعنی سرمربیگری در تیم ملی اسپانیا. با این حال یک تصمیم دور از انتظار و غیرحرفه‌ای گرفت و وقتی تیمش برای جام جهانی‌ آماده می‌شد با رئال‌مادرید قرارداد بست. بعد از اینکه مشخص شد انتخاب رئال انتخاب خوبی نبوده، دیگر عجله نکرد. مدتی استراحت کرد و با سویا برگشت. تیمش بین 4 تیم برتر لالیگا قرار گرفت و به لیگ قهرمانان اروپا رسید. در لیگ اروپا هم ششمین جام را گرفتند. فصل جدید لالیگا را هنوز آغاز نکرده‌اند و فصل‌شان از مجارستان شروع می‌شود. لوپتگی می‌داند مقابل تیمی که به هر حریفی با هر آوازه و نامی چند گل می‌زند، کار سختی خواهند داشت. اگر از خط دفاعی سویا هم تمجید کنیم باز هم دلیل نمی‌شود تصور کنیم مقابل خط آتش بایرن دوام بیاورند. باید ببینیم لوپتگی برای مهار ستاره‌های خط حمله بایرن چه برنامه‌ای خواهد داشت. آیا سویا می‌تواند اولین تیمی باشد که بایرن را در سال 2020 میلادی می‌برد و جام را می‌گیرد؟ سخت است اما در فوتبال غیرممکن وجود ندارد.

آخرین جدال
یازدهم آوریل 2018، در مرحله یک‌چهارم نهایی فصل 2018-2017 لیگ قهرمانان، بایرن و سویا به تساوی بدون‌گل رسیدند. با توجه به برد 2 بر یک بازی رفت، بایرن صعود کرد.

آمار بازی
یک) بایرن‌مونیخ که یکی از پرافتخارترین تیم‌های لیگ قهرمانان اروپا است، در سوپرجام فقط یک مرتبه قهرمان شده و آن‌هم به سال 2013 برمی‌گردد که چلسی را در ضربات‌پنالتی بردند. بایرنی‌ها در مجموع 4 مرتبه در این بازی حاضر بوده‌اند.
یک) سویا هم مثل بایرن یک مرتبه قهرمان سوپرجام شده که آن یک مرتبه در سال 2006 بوده که با 3 گل بارسلونا را شکست دادند. آندلوسی‌ها 5 مرتبه در سوپرجام بازی کرده‌اند که 4 مرتبه آن مقابل رقبای بارسلونا و رئال‌مادرید بوده.
یک) نکته جالب اینکه آلمانی‌ها فقط همان یک قهرمانی بایرن را در سوپرجام دارند و در 7 بازی دیگر تیم‌های بوندس‌لیگایی باخته‌اند.
15) اسپانیایی‌ها با 15 قهرمانی در سوپرجام پرافتخارترین هستند. 27 مرتبه تیم‌های اسپانیایی در سوپرجام حاضر بوده‌اند و بارسلونا هم با 5 قهرمانی پرافتخارترین است.
2) بایرن و سویا فقط 2 مرتبه در رقابت‌های اروپایی به مصاف هم رفته‌اند. در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان فصل 2018-2017، بایرن بازی رفت را 2 بر یک در اسپانیا از سویا برد و بازی برگشت بدون‌گل مساوی شد تا باواریایی‌ها صعود کنند.
30) بایرن‌مونیخ در سال 2020 هنوز شکست نخورده است. باواریایی‌ها در 31 بازی اخیرشان 30 بازی را برده‌اند و تنها یک مرتبه متوقف شده‌اند.
21) سویا هم از ماه فوریه 2020 باخت نداشته. آندلوسی‌ها در 21 بازی در لالیگا و لیگ اروپا شکست نخورده‌اند.
59) بایرن در دوران پساکرونا موفق شده 59 گل در تمامی رقابت‌ها بزند. میانگین گلزنی این تیم برای هر بازی 3.6 گل بوده.
8) آخرین حریف لالیگایی بایرن، بارسلونا بود که با 8 گل پذیرایی شد!
11) فراموش نکنید بایرن تنها تیم تاریخ لیگ قهرمانان اروپا بود که با برتری در تمامی بازی‌هایش (11 بازی) قهرمان شد.

مصدومان و محرومان
تانگی نیانزو مدافع جوان فرانسوی بایرن مصدوم است، اگرچه در هر صورت بازیکن ثابت تیم در سوپرجام نبود. کینگزلی کومان و داوید آلابا هم شرایط‌شان برای رسیدن به این بازی مشخص نیست. سویا برای نبرد بوداپست هیچ بازیکن مصدومی ندارد.

ترکیب احتمالی دو تیم
بایرن‌مونیخ: نویر، پاوار، زوله، بواتنگ، دیویس، کیمیش، گورتسکا، سانه، مولر، گنبری و لواندوفسکی
سویا: بونو، ناواس، کنده، کارلوس، آکونیا، جردن، فرناندو، راکیتیچ، سوسو، اوکامپوس و دی‌یونگ

* تیتر این مطلب برگرفته از نام فیلم The Grand Budapest Hotel (هتل بزرگ بوداپست) به کارگردانی «وس اندرسون» است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی