نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۳
۰ |
۰
بهترین نوع تیپ بدنی برای بدنسازی کدام است؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نوع تیپ بدنی شما در میزان واکنش شما نسبت به تمرینات و تغذیه تاثیر گذار است. برای برنامه ریزی دقیق در تمرینات و رژیم خود، اول باید نوع تیپ بدنی خود را بشناسید.

خبرورزشی/ همایون علی بخشی*؛ تیپ‌های مختلف بدنی هر کدام نیازمند انواع مختلفی‌ از تمرینات و تغذیه مرتبط به خود را دارند. به طور معمول به افراد لاغر اندام اکتومورف می‌گویند. این افراد دارای ساختاری سبک با مفاصل و عضلاتی کوچک هستند. معمولا اکتومورف‌ها دارای دست و پاهای کشیده و لاغر و عضلاتی رشته مانند دارند.

تیپ بدنی اکتومورف

تیپ بدنی اکتومورف، نقطه‌ی مقابل اندومورف می‌باشد. افراد دارای تیپ بدنی اکتومورف دارای ویژگی‌های جسمانی زیر هستند: 
شانه و باسن کوچک
صورت کشیده و لاغر با پیشانی بلند
قفسه سینه و شکم کوچک و لاغر
چربی بدن بسیار کم
بازوها و پاهای لاغر
 
اکتومورف‌ها به سختی می توانند وزن اضافه کنند. متابولیسم بالای آنها باعث سوزاندن سریع کالری‌ها می شود. این افراد برای اضافه وزن پیدا کردن باید مقدار زیادی کالری مصرف کنند. تمرینات آنها باید متمرکز روی عضلات بزرگ و با شدت و کوتاه صورت گیرد. استفاده از مکملها نیز قطعاً توصیه می شود. اکتومورفها باید قبل از خواب نیز برای جلوگیری از فرایند کاتابولیسم در خواب یک وعده غذایی مصرف نمایند. در کّل این افراد به راحتی‌ می توانند وزن کم کنند به همین خاطر کات عضلانی در این افراد بسیار خوب است.

تیپ بدنی مزومورف

این افراد دارای استخوان‌ها و عضلاتی بزرگ هستند و به طور ذاتی هیکل آنها ورزشکاری است. مزومورف بهترین نوع تیپ بدنی برای بدنسازی است. آنها به راحتی‌ هم می توانند اضافه وزن و کاهش وزن پیدا کنند. آنها به طور ذاتی قدرتمند و ساختار آنها بسیار مناسب برای بدن سازی است.

تیپ بدنی مزومورف بین اندومورف و اکتومورف قرار می‌گیرد. افراد دارای تیپ بدنی مزومورف از لحاظ جسمانی مطلوب تر و دارای ویژگی‌های جسمانی زیر هستند: 
سر بزرگ، شانه‌های پهن و دور کمر باریک (اندام مثلث شکل)
اندام عضلانی به همراه ساعد و ران‌های قوی
چربی بدن کم
دارای بهترین پتانسیل تناسب اندام
بالاتنه‌ی بلند، قفسه سینه‌ی پر و قوی، شانه‌ی خوب نسبت به دور کمر

تیپ بدنی اندومورف

این افراد معمولا دارای بدنی قوی و نرم هستند و بسیار آسان چربی‌ به دست می آوردند. اندومورف‌ها اغلب دارای قدی کوتاه با دست و پاهایی کلفت هستند. عضلات آنها مخصوصا در قسمت ران‌ها بسیار قدرتمند است. این افراد در انجام حرکات پا نظیر اسکات قدرتمند عمل می کنند.
افراد داری تیپ بدنی اندومورف، نسبتاً چاق و گرد هستند! آن‌ها دارای ویژگی‌های جسمانی زیر می‌باشند: 
باسن پهن و شانه‌های باریک که به آن‌ها اندامی‌گلابی شکل می‌دهد. 
چربی نسبتاً زیادی بدن آن‌ها را فرا گرفته است که شامل بالای بازوها و ران‌ها نیز می‌شود. 
آن‌ها کف دست و قوزک پای نسبتاً لاغری دارند که این موضوع فقط به برجسته نشان دادن قسمت‌های چاق دیگر کمک می‌کند. 
استخوان بندی درشت
سوخت و ساز کند
در این تیپ بدنی افزایش وزن آسان اما کاهش وزن سخت است. 
* تمایل به ذخیره‌ی چربی دارند که این امر موجب پنهان کردن عضله‌ها می‌شود.

 وقتی‌ که بحث تمرین این افراد مطرح می شود می‌دانیم که آنها به راحتی‌ می توانند اضافه وزن پیدا کنند. متأسفانه بخش اعظمی از این افزایش وزن به صورت چربی‌ است نه عضله. این افراد باید هم به تمرینات هوازی و هم به تمرینات با وزنه برای نگاه داشتن بدن خود در حالت کم چرب بپردازند. معمولا نیازی به مصرف مکمل تا وقتی‌ که به میزان کافی‌ از رژیم غذایی خود دریافت می کنند ندارند.

ترکیب تیپ‌های بدنی

وقتی صحبت از این سه نوع مختلف بدن می‌شود، باید بگوییم قرار نیست شما منحصراً در یک گروه قرار بگیرید و ممکن است بدن شما ترکیبی از دو مدل باشد، پس بازهم تأکید می‌کنیم برای شناخت بهتر سبک بدنی‌تان با متخصصین، مربیان و مشاوران باتجربه در این زمینه صحبت کنید تا با شناختی درست بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کنید.

نوع تیپ بدنی شما چیست؟

نکته آخر که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که مهم نیست که شما دارای چه نوع تیپ بدنی هستید، چون می توانید با هر نوع تیپ بدنی که دارید، بدنی عضلانی، کم چرب و قدرتمند بسازید. حتی لاغرترین افراد نیز می توانند حجیم شوند.

*کارشناس ارشد تربیت بدنی

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی