نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
محسن کاوه: هیچ‌کس بدون انتخابی به المپیک نمی‌رود
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

محسن کاوه مدیر تیم‌های ملی کشتی به خبرورزشی گفت: هیچ کشتی‌گیری بدون‌انتخابی و محک خوردن، به المپیک اعزام نمی‌شود.

خبرورزشیمهدی شیروانی؛ دور رفت و برگشت مرحله‌مقدماتی لیگ‌برتر کشتی‌آزاد و فرنگی باشگاههای‌کشور با معرفی تیمهای راه یافته به نیمه‌نهایی خاتمه یافت. محسن کاوه مدیر تیمهای‌ملی کشتی‌آزاد به‌همراه غلامرضا محمدی و ابراهیم مهربان، به‌عنوان اعضای کمیته‌فنی این رقابتها، پای ثابت حضور در خانه‌کشتی شهید ابراهیم هادی و نظارت بر رقابت آزادکاران حاضر در این رقابتها بویژه مدعیان تیم‌ملی بودند. درخلال این رقابتها با مدیر تیمهای‌ملی گپ و گفتی داشتیم که محسن کاوه در پاسخ به سوالات خبرورزشی گفت:

* باتوجه به‌مسائل مختلفی که برای انتخاب ملی‌پوشان بسیار مهم و تاثیرگذار است، نمی‌توان نتایج لیگ را ملاک عضویت در تیم‌ملی دانست. اما برگزاری و حضور همین بچه‌ها درلیگ، می‌تواند تاثیر خوبی در کسب و حفظ آمادگی بچه‌ها داشته باشد. بویژه این‌که از نظر مالی و اقتصادی هم می‌تواند گرهی از مشکلات زندگی بچه‌ها باز کند.

* باتوجه به مقررات اتحادیه‌جهانی مبنی بر وزن‌کشی درصبح روز مسابقه، وزن‌کشی روز قبل‌از مسابقه با دو کیلو ارفاق‌وزن نمی‌تواند ملاک خوبی برای نتایج کشتی‌گیران حاضر در لیگ‌برتر باشد. اما همین‌که در ایجاد روحیه، انگیزه و حضور در شرایط مسابقه به کشتی‌گیران کمک می‌کند، برای تیم‌ملی مفید است. 

* درایام شیوع و گسترش کرونا که باعث تعطیلی حدود 9 ماهه تمام برنامه‌های کشتی ایران و جهان شد، خوشبختانه باتلاش فدراسیون‌کشتی، سازمان‌لیگ، حامیان‌مالی و اسپانسرهای علاقمند و دوستدار اعتلای کشتی، زمینه حضور تیمها و باشگاههای مختلف با توان‌مالی مختلف را فراهم کردند، همین رقابتها شرایط و انگیزه خوبی برای تلاش کشتی‌گیران دراین ایام فراهم کرده که همین موضوع می‌تواند در روان‌تر شدن چرخ کشتی و اجرای برنامه‌های تیم‌های ملی موثر و مفید باشد. 

* برای تیمهای ملی نوجوانان، جوانان و امیدها هیچ‌کاری نمی‌توانیم انجام بدهیم و هنوزهم باید منتظر تصمیم اتحادیه‌جهانی‌کشتی بمانیم و ببینیم برای این رده‌ها در سطح قاره و جهان، چه برنامه‌ای دارد. حرفتان را قبول دارم، ماهم اعتقاد داریم که مضرّات و مشکلات ناشی ازتعطیلی حدود یک‌ساله همه برنامه‌های کشتی‌دنیا بویژه رده‌های سنی‌پایه، قطعاً و بدون‌شک درپرورش نسل بعدی و پشتوانه‌های‌کشتی درسالهای‌آینده تاثیر منفی زیادی خواهد گذاشت و لطمات جبران‌ناپذیری می‌خوریم. 

* تنها کاری که در رابطه با نوجوانان و جوانان دراین شرایط از دست ما برمی‌آمد این‌بود که با رایزنی و مذاکره با یکی از اسپانسرها و حامیان‌مالی علاقمند به کشتی، آنها را ترغیب و تشویق کردیم برای ایجاد انگیزه در رده‌های سنی‌پایه، بی‌توجه به نتیجه برد و باخت آنها، کشتی‌گیران مستعد و موفق درنوجوانان و جوانان 2019 جهان و آسیا درقالب یک‌تیم (چسب‌رازی) به‌مصاف بزرگسالان حاضر در لیگ‌برتر بروند، که اتفاقاً بعضی از این بچه‌ها کشتی‌های خوبی هم گرفتند. 

* برگزاری انتخابی تیمهای‌ملی یا مسابقات لیگ در بزرگسالان، به‌خاطر برنامه‌های اعلام شده از سوی اتحادیه‌جهانی است و مجبوریم بچه‌ها را برای قهرمانی‌آسیا، گزینشی سهمیه‌المپیک درآسیا، جهان و خود بازیهای المپیک، آماده و در شرایط مسابقه نگه داریم. اما برای تیمهای ملی پایه، اتحادیه‌جهانی هیچ تقویم و برنامه‌ای ندارد که براساس آن بتوان نوجوانان، جوانان و امیدها را برای انجام برنامه‌های تمرینی و اردویی دلگرم و امیدوار ساخت.

* در شرایطی که اتحادیه‌جهانی هیچ برنامه‌ای اعلام نکرده، شیوع‌کرونا همه را نگران ساخته و خانواده‌ها دغدغه تحصیل فرزندانشان را نیز دارند، ما با کدام دلیل و توجیه باید این بچه‌ها را به اردو بیاوریم، یا برای مسابقات انتخابی و ....... برنامه‌ریزی کنیم؟! 

* در همین بزرگسالان که انتخابی برگزار کردیم و توقعاتی هم ایجاد شده، هیچ‌کس تکلیف خودش را نمی‌داند. انتخابی ما برای قهرمانی‌جهان 2020 بوده ولی وقتی این رقابتها لغو شده، مگر می‌شود با نتایج این مسابقات در یک‌سال قبل از المپیک، ملی‌پوشان المپیکی را انتخاب کرد؟! 

* به‌همین دلیل است که می‌گویم هیچ کشتی‌گیری بدون‌انتخابی و محک خوردن، به المپیک اعزام نمی‌شود. البته باید ببینیم آیا تا قبل از مسابقات‌آسیایی یا گزینشی سهمیه‌المپیک، هیچ تورنمنتی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود، که بتوانیم بعضی نفرات مدنظر کادرفنی را به‌آن رقابتها اعزام کنیم یا نه؟! 

* متاسفانه مشکلات ما برای اعزام در ایام کرونا هم یکی دو تا نیست، برای همین رقابتهای جام‌جهانی انفرادی که فقط دو کشتی‌گیر را می‌خواهیم اعزام کنیم، ببینید با چه مسائل و اتفاقاتی مواجه هستیم؟!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی