نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
۶ |
۴
خوان لاپورتا چگونه به ریاست باشگاه بارسلونا می‌رسد؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

رئیس باشگاه بارسلونا برای اینکه به چنین سمتی برسد باید برای خود به طور آبرومندانه و البته قانونی، تبلیغات کند.

خبرورزشی/ آرتین زهرابی؛ امروز عکسی در خیابان‌های مادرید و نزدیکی ورزشگاه سانتیاگو برنائو از یک کاندیدای مدیرعاملی باشگاه بارسلونا در رسانه‌های اسپانیایی منتشر شد که نشان می‌داد شخصی به نام خوان لاپورتا می‌خواهد این عنوان مهم را کسب کند.

دقت در یک نکته ساده، ما را با عمق مسئله آشنا می‌کند:

رئیس باشگاه بارسلونا برای اینکه به چنین سمتی برسد باید برای خود به طور آبرومندانه و البته قانونی، تبلیغات کند. مثل آقای خوان لاپورتا، سوابق روشنی در امر وکالت که حوزه تخصصی تحصیلی اوست داشته باشد و از منظری دیگر، این مدیر چند سال در همین باشگاه بارسلونا مدیرعامل بوده است. یعنی او به صورت تصادفی سر از مدیریت فوتبال درنیاورده و قرار نیست هم با «بند پ» یا آشنایی با این مدیر و آن مسئول، یک سمت فق مهم و سرنوشت‌ساز را اشغال کند.

آقای خوان لاپورتا یا هر شخص دیگری هم به این سمت برسد، پس از پایان دوره مدیریتی اش باید به مجمع باشگاه و ارگان های قانونی پاسخ بدهد و این طور نیست که هر کسی رئیس یک باشگاه شود، هر جور دلش خواست مدیریت کند و بعد راهش را بکشد و برود؛ هیچ احدالناسی هم از او سوال و جواب نکند! چون در کل، مدیریت متمدنانه و اصولی، دل به خواهی نیست!

اهمیت قضیه آنجاست که ریاست در باشگاه بارسلونا، مثل حضور یک رجل سیاسی در کشور اسپانیاست و هر کسی نمی‌تواند با صدور یک حکم ساده به عنوان رئیس این باشگاخ انتخاب شود.

طبق قانون مصوب سال ۱۹۸۵ میلادی در فدراسیون فوتبال اسپانیا کسی می‌تواند مدیرعامل یک باشگاه شود که ۵ ویژگی زیر را داشته باشد:

*اول این که تابعیت اسپانیایی داشته باشد و دولت مرکزی اسپانیا را به  رسمیت بشناسد و از فوتبال یا ورزش در راه‌های غیر ورزشی استفاده نکند.

*دوم این که جدا از زبان اسپانیایی به یک زبان زنده دنیا مثل فرانسوی یا انگلیسی آشنایی کامل داشته باشد.

*سوم ثروت ثبت شده و رسمی او معادل مبلغی باشد که به عنوان  ضرر مالی احتمالی یک فصل آینده تخمین زده می‌شود و او به عنوان ضمانت به صورت رسمی این ثروت را در گرو بانک معتمد قرار دهد.

*چهارم سابقه مدیریت ورزشی داشته باشد یا فارغ التحصیل  دانشکده علوم ورزشی یا مدیریت منابع انسانی باشد و یا در امتحان اطلاعات عمومی فیفا نمره بالایی گرفته باشد و همزمان مدیریت را به عنوان یک تجربه کاری در کارنامه خود داشته باشد.

*پنجم با مقاصد سیاسی مدیریت نکند و به دنبال شهرت نباشد، هرگز سخنرانی اجباری نداشته باشد و زمانی اظهارنظر کند که اصحاب رسانه از او دعوت می کنند و هرگز میهمانی برای بیان عقیده خود ترتیب ندهد.

تصور می‌کنیم با ذکر این توضیحات ساده از نحوه انتخاب رئیس یک باشگاه در فوتبال اسپانیا، شما را هم اکنون با حقایق آشکار فوتبال خودمان باید تنها بگذاریم...

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۶
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • محسن IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    به رفیقاش هم تو تیمهای دیگه قبل بازی رشوه ببخشید کادو ندهد این بند هم نیست گفتم شاید یه مدیر فکر میکنه کادو دادن قبل بازی اشتباه نیست
    • امیرحسین IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      رشوه نبود که به قول صامت گوشیش رو کادو کرده بود داده بود به رحمتی که براش آنتی ویروس نصب کنه))))))))))))خخخخخ
  • پارسه GB ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    من این درخواست رو از برنامه نود داشتم که متاسفانه مصادف شد با تعطیلی برنامه، چند بار هم از سایت خبر ورزشی درخواست کردم که ترتیب اثر داده نشد یه بار دیگه درخواست میکنم یک گزارش جامع از نحوه مدیریت دو غول بزرگ اسپانیا یعنی بارسلونا و رئال مادرید تهیه کنید، چون تا اونجا که بنده اطلاع دارم بارسا و رئال مالک خصوصی ندارند تحت مالکیت هیچ بنیاد یا کمپانی نیستند و حتی سهامشون هم خرید و فروش نمیشه و بشکل یک سازمان مستقل و تحت نظر غیر مستقیم هوادارانشون فعالیت میکنند. لطفا یک گزارش تهیه کنید و چالشها، کمبودها و پتانسیل داخلی رو با این الگو مقایسه و مشخص کنید. چون از نظر بنده پرسپولیس و استقلال بر فرض محال خصوص شدن به هر یک از روش های مطرح شده که باشه قطعا عاقبت خوشی نخواهند داشت کافیه یک نگاه به تشکیلات دولتی که طی چند سال اخیر در ظاهر خصوصی شدند بیاندازیم تا به این حقیقت پی ببریم. از نظر بنده بهترین روش اداره پرسپولیس و استقلال واگذاری این دو تیم به هواداران مشابه با سازوکار بارسا و رئال هست. یکبار دیگه درخواست میکنم یک گزارش برای روشنگری بیشتر در اینباره تهیه کنید. با سپاس.
  • محمود IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    چرا انقدر شما اجنبی پرست هستین .فکر میکنید ورزش مملک ما از این قوانین نداره.ما هم قانون داریم و خوشبختانه به درستی اجرا هم میشه.بند اول:مدیر ورزشی باید تابعیت ایران داشته و همچنین از فوتبال جز در رشته کشاورزی استفاده ننماید.یعنی قشنگ باشگاهو باید شخم بزنه و بعد بره.بند دوم:زبان فارسی بلد بود بهتر اگرم بلد نبود فقط زبون مارو حالیش باشه و از فارسیم چشمو بلد باشه کافیه.بند سوم:قبل از شروع کار ثروت خود را ثبت کرده،تا ما ،از مبالغی که در طول یک فصل به حساب این مدیر واریز میشه بتونیم درصد خودمونو محاسبه کنیم.بند چهارم:مدیر مورد نظر باید یک عکس با کت و شلوار ورزشی داشته و حداقل یکبار از جلوی ورزشگاه آزادی رد شود.تبصره اول:برای جلوگیری از ازدحام جلوی ورزشگاه آزادی عبارت ورزشگاه آزادی به هر ورزشگاهی تغییر پیدا میکند.تبصره دوم:عکس با بیسیم نگهبانی وزارتخونه و یونیت دندانپزشکی وزیرم قبوله.بند پنجم:بعد از اینکه تکذیب دونش پاره شد میتونه مصاحبه کنه و بعد از فراری دادن چندتا بازیکن با مصاحبش، ما عوضش میکنم چون آدم بیکار دوربرمون زیادن.
  • امیرحسین IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    یکم احساس نمی کنید که زیادی پیچدش کردید این عکس ستاد انتخاباتیشه فکر کنم و البته ممنون از شما که قوانین مدیریت یک باشگاه در اسپانیا گفتید
  • هوادارفوتبال IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    آقا اگه مدیریت در بارسلون فقط همین پنج تا شرط یا ویژگی رو داشته باشه بنظرم خیلی از مدیران ورزش و فوتبال ما میتونن مدیر عامل باشگاه بارسلون بشن فقط چون اینجا کارشون یه مقدار زیاده و جز خدمت و تکلیف به خدمت به چیز دیگری فکر نمیکنن اینجارو ترجیح میدن گذشته از این اون بند سوم یا ویژگی سوم خدائیش راست کار ورزش بخصوص فوتبال ایرانه یعنی یه چیز تو مایه های وضعیت قراردادنویسان با ویلموتسه اگر همین بند سوم در مورد استقلال و پرسپولیس و سایر تیمهای مطرح فوتبال ایران اجرا بشه خیلی خوب میشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی