نظرسنجی

طرح مالک جدید استقلال برای تغییر نام این تیم به «استقلال خلیج فارس» را مناسب می‌دانید؟

نظرسنجی

نتیجه بازی پرسپولیس - سپاهان؟
ذوب‌آهن – استقلال در آیینه تاریخ؛ وقتی مهاجم استقلال کلمن را شوت کرد!
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

ذوب‌آهن و استقلال از هفته هفتم لیگ برتر روز جمعه به مصاف یکدیگر خواهند رفت؛ دیداری که برای استقلالی ها یادآور اتفاقات ریز و درشت بسیاری است.

خبرورزشی/ لیگ برتر ایران؛ استقلال بعد از ظهر فردا در ورزشگاه فولادشهر به مصاف ذوب‌آهن خواهد رفت تا هفتمین مسابقه خود از رقابت‌های فصل جاری لیگ برتر را برگزار کند و بسیار امیدوار است با کسب یک پیروزی خارج از خانه دیگر، روزهای خوبی که پس از برتری مقابل شهرخودرو برایش ایجاد شده را تداوم بخشد. رویارویی‌های استقلال و ذوب‌آهن قدمتی ۴۷ ساله دارد و به لیگ تخت جمشید بازمی‌گردد اما طی ۲۰ سال گذشته اتفاقات بسیار جالب توجهی در جریان دیدارهای این دو تیم رخ داده که به بهانه بازی فردا بد نیست مهم‌ترین آنها را بار دیگر مرور کنیم.

هیاهوی قهرمانی در تبریز
 
در بهار سال ۸۰ با توجه به زیر کشت رفتن زمین مجموعه ورزشی آزادی، دیدارهای پایانی استقلال و پرسپولیس در فصل ۸۰-۷۹ به میزبانی شهرهای دیگر برگزار شد و آبی‌پوشان که در آستانه فتح این مسابقات قرار داشتند در هفته ماقبل پایانی باید به مصاف ذوب‌آهن اصفهان می‌رفتند. مسابقه‌ای که در تبریز برگزار شد و شاگردان منصور پورحیدری فقید با کسب برتری مقابل سبزپوشان اصفهانی عنوان قهرمانی آخرین دوره رقابت‌های لیگ آزادگان را مال خود کردند. آن قهرمانی در واقع آخرین جامی بود که پورحیدری تحت عنوان سر مربی در استقلال کسب کرد و خاطره شیرینی برای هواداران به یادگار گذاشت.

اخراج نیکبخت
 
سوءتفاهماتی که بهار سال ۸۱ و شب قبل از بازی با ذوب‌آهن در اردوی استقلال به وقوع پیوست، موجب ایجاد مشکل برای علیرضا نیکبخت‌واحدی شد و منصور پورحیدری حکم به اخراج این بازیکن از اردو را داد. البته در کمتر از ۷۲ ساعت مشخص شد مسئله همان‌طور که نوشتیم، در واقع یک سوءتفاهم بود و نیکبخت به جمع آبی‌پوشان بازگشت.

جدال‌های آسیایی
 
استقلال و ذوب‌آهن علاوه بر لیگ تخت جمشید، لیگ آزادگان، لیگ برتر و جام حذفی، سابقه جدال با همدیگر در عرصه رقابت‌های آسیایی را نیز دارند و در چارچوب مراحل مختلف لیگ قهرمانان آسیا تاکنون ۳ بار به مصاف یکدیگر رفته‌اند. اولین رویارویی آسیایی آنها به بهمن ماه ۹۰ بازمی‌گردد. جدالی در چارچوب مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان که در ورزشگاه آزادی برگزار شد. آبی‌پوشان توانستند با دو گل حریف خود را شکست بدهند و یک هفته پس از آن نیز نماینده عربستان را مغلوب کنند تا زمینه برای حضور آنها در مرحله گروهی لیگ قهرمانان فصل ۲۰۱۲ فراهم شود.

شب خداحافظی مظلومی
به‌طورکلی جدال با ذوب‌آهن خاطرات چندان خوشی را برای پرویز مظلومی طی دوران سرمربیگری خود در استقلال زنده نمی‌کند. بدون‌شک  تلخ‌ترین خاطره سرپرست کنونی آبی‌پوشان از جدال با حریف اصفهانی به خرداد سال ۹۵ در خرمشهر برمی‌گردد. دیدار فینال جام‌حذفی که استقلال در ضربات پنالتی مغلوب ذوب‌آهن شد و مظلومی با حکم مدیران وقت باشگاه کمتر از ۲۴ ساعت بعد با وجودی که هنوز یک فصل دیگر از قرارداد او باقی‌مانده بود، از هدایت استقلال کنار گذاشته شد. مظلومی در همان فصل (۹۴-۹۵) اولین شکست خود را هم برابر همین ذوب‌آهن متحمل شده بود.

رکوردشکنی در کنفرانس مطبوعاتی
 
داستان علیرضا منصوریان با ذوب‌آهن طی دوران سرمربیگری در استقلال نیز جالب‌توجه است. منصوریان پس از تساوی مقابل این تیم در شهریور ۹۶ ترجیح داد قبل از اینکه اخراج شود، استعفا بدهد. سرمربی اسبق استقلال کناره‌گیری خود را در کنفرانس مطبوعاتی پایان بازی اعلام کرد ولی همین خبر به یک چالش بزرگ بدل شد به طوری که منصوریان نزدیک به ۹۰ دقیقه مشغول گفت‌وگو با اصحاب رسانه بود و رکورد کنفرانس مطبوعاتی در تاریخ ادوار برگزاری لیگ برتر را شکست!

کابوس شجاعیان
 
استقلال و ذوب‌آهن در بهار سال ۹۷ نیز دو مسابقه فوق‌العاده حساس در چارچوب مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا با همدیگر داشتند. بازی اول در اصفهان با پیروزی یک بر صفر ذوبی‌ها تمام شد. در آن مسابقه، داریوش شجاعیان هافبک ملی‌پوش استقلال که شرایط بسیار خوبی داشته و شانس زیادی برای همراهی تیم ملی در جام جهانی‌ روسیه هم داشت، به شدت مصدوم شده و علاوه بر جام جهانی، جام ملت‌های آسیا که زمستان آن سال برگزار شد را نیز از دست داد. قطعاً این خاطره تلخ تا آخر عمر همراه شجاعیان خواهد بود. البته استقلال بازی برگشت را با نتیجه ۳ بر یک برد و در لیگ قهرمانان باقی ماند.

شوت کردن کلمن
 
بازی رفت دو تیم در فصل گذشته نیز حاشیه‌هایی داشت که مهم‌ترین آن نارضایتی مرتضی تبریزی از رفتار آندره‌آ استراماچونی بود. مهاجم استقلال ناراحتی خود را با شوت کردن کلمن آب نشان داد و مسئله از نگاه رسانه‌ها دور نماند. دقیقاً از همان مسابقه به بعد بود که روند نیمکت‌نشینی تبریزی پررنگ‌تر شد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • مسعود IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    الان منافع یک تیم شهرستانی مهم نیست که ۸ ۹ تا بازیکن کرونای داره
  • ناشناس GB ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    اینا هوادارانشون می زنن دکتر تیمشون فحش بارون می کنند مموتی فحاشی می کنه این پیششون چیزی نیست تیم ناپاکی ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

طرح مالک جدید استقلال برای تغییر نام این تیم به «استقلال خلیج فارس» را مناسب می‌دانید؟

نظرسنجی

نتیجه بازی پرسپولیس - سپاهان؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی