نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
۱ |
۵
چگونه استقلال به اینجا رسید؟
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

استقلال این بلدیت و این توانایی کتمان‌ناپذیر را باید نه به شکل یک راز سر به مهر که در قالب یک درس عام برای تمام جویندگان، باز کند و شفاف کند! که شکرانه دانستن، نشر دانش و بذل دانایی است! مهم‌تر از فوتبال استقلال- تراکتور، چشمه زلال فوتبال ناب ۲۲ دی‌ماه است!

خبرورزشی/ اردشیر لارودی؛ یکم- یکی از ویژگی‌های ما که مشتاق پیشرفتیم و از یادگرفتن ناگزیریم، این است:... هنگامی که ناکامی نصیبمان می‌شود، می‌پرسیم چرا؟ ولی زمانی که توفیق نسبی یارمان شده باشد، سؤال نمی‌کنیم چگونه؟ به‌حق که ما حق نداریم چشم‌لال باشیم و گوش‌لال و زبان‌لال! ما باید بپرسیم تا بدانیم ندانم‌ها را! ما باید برای یادگیری، تا پای دیوار چین هم سفر را، بی‌اعتنا به رنج و مرارتش، بر خود هموار کنیم! پیشرفت این‌گونه ممکن می‌شود! با سؤال، با پرسشگری! با کنجکاوی! با یادگیری را فریضه دانستن! ما باید از خودمان بپرسیم: ما چرا بردیم؟ ما چرا نباختیم؟ و یا اینکه، چرا باختیم و چه کار باید کرد که دیگر بازنده نباشیم؟ وظیفه ما، کشف همین راه‌ها و همین رازهاست! وظیفه ما- که همیشه با ما هست و خواهد بود- این است که بپرسیم چرا تا بدانیم که چطور، چقدر و چگونه؟

مثلاً درباره بازی کم‌نظیر استقلال- تراکتور، در تبریز! و مسابقه تماشایی پرسپولیس با فولاد اهواز در تهران، باید آن‌قدر پرس‌وجو و آنقدر سؤال و جواب کرد تا دلیل توانا شدن به این‌طور بازی‌ها را دریابیم! چه، چرا و چگونه، از زبان ما نباید بیفتد! که، کجا، که‌را هم به همین ترتیب! دندانه‌های کلید دانایی!

استقلال این بلدیت و این توانایی کتمان‌ناپذیر را باید نه به شکل یک راز سر به مهر که در قالب یک درس عام برای تمام جویندگان، باز کند و شفاف کند! که شکرانه دانستن، نشر دانش و بذل دانایی است! مهم‌تر از فوتبال استقلال- تراکتور، چشمه زلال فوتبال ناب ۲۲ دی‌ماه است!

درسی برای یحیی
دوم- حتی یحیای خونسرد و همیشه مسلط هم فهمید که چقدر محتاج است به تمرکز عالی، به حداکثر حواس جمع و به اینکه در هیچ حالی، خود را نبازد و گم نکند! جای یحیی، سُر و مُر و گنده، قبراق و هوشیار، صاحب تصمیم آن‌هم تصمیم‌های خاص، کنار زمین است! آری! یحیای خونسرد هم باید با ویژگی‌های یحیایی‌اش، با خصوصیات ذاتی‌اش و با اصول انعطاف‌ناپذیرش، کوتاه اگر بیاید، مجبور می‌نشود از کوتاه آمدن‌های پی‌ در پی!

حدود ۶۰ ساعت بعد از هنجارهای شکسته در بازی پرسپولیس-فولاد، حالا با تیمی مواجهیم که قدر بازی خوبش را زیر فشار شدید روانی و نیز قیمت این برتری را می‌داند! پرسپولیس شاید تنها تیمی بود که می‌توانست- و البته که به‌خوبی هم توانست- از چند دردسر، یک دلیل برای خودباوری بیشتر بسازد! یک جور عبور از سختی‌ها! به یک تعبیر، به دل آتش زدن! آتش خشمی که می‌توانست دامنگیر خودش هم باشد! آتشی که‌ تر و خشک را با هم بسوزاند! و البته که همه چیز برای این خودسوزی فراهم بود! از خشم کور تا دوستی‌های خاله خرسانه! و از گم کردن خویش تا واگذاری میدان! پرسپولیسی‌ها شانس آوردند که یحیی زود به خودش برگشت! شانش آوردند که کریم و افشین، تسلیم خودباختگی و عصبانیت‌های درون‌تیمی و برون‌تیمی نشدند!

رفتی؟ برو!
سوم- از فلان بازیکن که پسر بسیار خوبی هم هست، خبرهای جورواجوری می‌رسد! یک خبر اینکه، پسر خوب فوتبال ما که کارش در لباس لژیونری نگرفته است و عن‌قریب به تهران برمی‌گردد، پیشاپیش و در اقدامی جلوگیرانه، چراغ سبزی را که چند ماهی بود به‌کلی خاموش می‌نمود، دوباره به کار انداخته ‌است، نشانه‌ای از اینکه من هستم! اگر شما هم بخواهید، خواهم آمد! بی‌خیال این واقعیت که اگر بود و نمی‌رفت، الان جام قهرمانی آسیا در تهران بود! این بازی یادآور حرکت مهدی طارمی و رامین رضاییان است و قبل از آن هم نفراتی دیگر که قهرمانی استقلال را پاسوز تغییر بی‌وقتی باشگاهشان کردند! نمونه‌ها بسیارند! نباید در این مواقع تصمیم‌های احساسی و خراب‌کن اتخاذ کرد! باید گفت از گوشه بامی که پریدی، پریدی! ما با باشگاه هستیم و بزرگ‌تر از همه بازیکنان! محله برو بیا که نیستیم! نرو، نرو، نرو! حتی بیشتر از این سه بار هم گفته شد که نرو، وقتی رفتی، پس برو! برانکو تصمیم درستی گرفت که نه طارمی را خواست و نه رضاییان را! ما- باشگاه- حتی اگر ضرر هم بکنیم، متضرر نمی‌شویم! حرف یکی است و دو تا نمی‌شود: ...اگر رفتی، به سلامت، قدمت روی چشم و...

لیگ یک
آرمان‌گهر رو کم می‌کند
چهارم- اگر تیم‌های لیگ برتر به استقلال و پرسپولیس، به سپاهان و گل‌گهر، به فولاد و تراکتور و اگر همه تیم‌های لیگ برتر به شهرآوردهای مخصوص به خودشان می‌نازند، در عوض تیم‌های لیگ یکی به همه بازی‌های خود می‌بالند که قابل پیش‌بینی کردن نیستند! در بازی‌های هفته دهم جام آزادگان، چند نتیجه باورنکردنی هم رخ داد! مثلاً پیروزی چوکای تالش که ۲-۳ فجرسپاسی را برد!

در مسابقه هفته، استقلال ملاثانی، مس صدرنشین ۱۸ امتیازی را یک- صفر شکست داد! شاهین بوشهر، آن‌قدر دست روی دست گذاشت تا در بوشهر نیز مغلوب آرمان‌گهر سیرجان شد! می‌گویند آرمان‌گهر، درست شده است که «رو» کم کند!

ملوان انزلی به عادت نامرضیه‌اش، باز هم در دقایق پایانی بازی یک گل خورد و از زدوخورد بالانشینان سودی نبرد! بادران با زدن یک گل از خوشه طلایی پیش بود که یک گل خورد! پارس جنوبی جم ۳- یک بر شهرداری آستارا غلبه کرد!

در بازی‌های لیگ یک، امسال تیم‌ها بدجوری یقه همدیگر را گرفته‌اند! این هفته، استقلال ملاثانی تیم هفته دهم بود!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • کامران5 IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    استقلال از طریق انتخاب مدیران دلخواهش برای رقیب همیشگی قدرتمندش پرسپولیس، از طریق فراری دادن بازیکنان اصلی پرسپولیس و در همین حال جذب جمعی از بازیکنان خوب و سرمایه گذاری هنگفت، از طریق فشار بر کمیته داوران و انتخاب داورهای مورد علاقه و مناسب برای بازیهاش، از طریق فشار بر کمیته انضباطی جهت جلوگیری از محرومیت بازیکنها و کلا از طریق بازی بیرون از زمین به اینجا رسید، دیواری به ظاهر قشنگ که بر پایه کج ساخته شده این دیوار افتادنیست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی