نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
جزئیات عملکرد فکری و استقلال در نیم‌فصل/ ناکامی در نبردهای ۶ امتیازی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بد نیست عملکرد شاگردان محمود فکری در دور رفت این فصل را مورد ارزیابی قرار داده و بیلان کاری آنها را از نگاه آماری زیر ذره‌بین ببریم. 

خبرورزشی - دور رفت فصل جاری لیگ برتر به اتمام رسیده و از هفته آینده نیم‌فصل دوم این مسابقات آغاز خواهد شد. به جرأت می‌توان گفت وضعیت استقلال نه تنها بین تیم‌های بالانشین مدعی قهرمانی بلکه حتی در میان تمام حاضران، از بقیه بغرنج‌تر است و حاشیه‌هایی که گریبانگیر این تیم شده، به ‌معنای واقعی کلمه دردسرساز شده است. به لحاظ فنی این تیم در نیم‌فصل اول مشکلات فراوانی داشت که قاعدتاً باید با استفاده از فرصت ایجاد شده برای آغاز دور برگشت مسابقات مرتفع می‌شد ولی عدم حضور برخی مهره‌های کلیدی در تمرینات و بسته بودن پنجره نقل و انتقالات آبی‌پوشان تا حد بسیار زیادی چنین فرصتی را از آنها گرفت. اتفاقات حاشیه‌ای هم که دیگر نیازی به بیان ندارد و همگان شاهد هستند که حتی کار به تجمع مقابل مجلس نیز کشیده شده است. در چنین شرایطی بد نیست عملکرد شاگردان محمود فکری در دور رفت این فصل را مورد ارزیابی قرار داده و بیلان کاری آنها را از نگاه آماری زیر ذره‌بین ببریم. 

ناموفق در گلزنی
استقلال همواره به عنوان تیمی تهاجمی شناخته می‌شود و هواداران آبی به هیچ عنوان ارائه نمایش تدافعی را برنمی‌تابند ولی در فصل جاری تاکنون اصلاً نمی‌توان به عملکرد خط آتش آبی‌پوشان پایتخت نمره قبولی داد. استقلالی‌ها در نیم‌فصل اول طی ۱۵ مسابقه فقط موفق به زدن ۱۸ گل شده‌اند، این یعنی میانگین هر ۷۵ دقیقه یک گل زده. آماری که اصلاً زیبنده مدعی قهرمانی تلقی نمی‌شود و قطعاً تداوم چنین وضعیتی در دور برگشت دردسرهای بزرگ‌تری را برای آنها ایجاد خواهد کرد. استقلال در حالی چنین آماری دارد که پرسپولیس و سپاهان هر دو از بابت گل زده عملکرد بهتری نسبت به تیم محمود فکری دارند. شاید بازگشت شیخ دیاباته معضل گلزنی استقلال را تا حدی مرتفع کند ولی باید قبول کرد یکی از معضلات تاکتیکی این تیم در دور رفت مسابقات، عدم توانایی در خلق موقعیت‌های فراوان برای مهاجمان خود بوده است. مشکلی که به یک بازیکن خاص بازنمی‌گردد بلکه باید ساختار تاکتیکی تیم بابت رفع آن ترمیم شود. 

نمره قبولی به لطف رشید
اگر چه مدافعان استقلال نیز در نیم‌فصل اول نمایش چندان مطلوبی ارائه نکردند و به ویژه در برخی مسابقات مهم مانند فولاد، پرسپولیس و سپاهان به معنای واقعی کلمه ضعیف بودند ولی با این وجود آبی‌ها از بابت گل‌های خورده در دور رفت نمره قبولی می‌گیرند. نمره‌ای که البته انصافاً بخش فوق‌العاده زیادی از آن به لطف درخشش محمدرشید مظاهری کسب می‌شود. سنگربان تازه جذب‌شده استقلال در نیم‌فصل اول عملکرد فوق‌العاده خوبی داشت و به جرأت می‌توان گفت چند بازی مهم (نظیر جدال با گل‌گهر) را برای تیم درآورد. البته رشید هم در هفته‌های پایانی افت کرد و دلیل آن بر هم خوردن تمرکزش به واسطه اتفاقات داخلی بود اما با این وجود باز هم پذیرفتن ۱۱ گل طی ۱۵ مسابقه آمار خوبی برای استقلال تلقی می‌شود. در واقع این تیم در دور رفت به طور میانگین ۱۲۲ دقیقه یک بار دروازه خود را باز شده دید که کارنامه قابل دفاعی محسوب می‌شود. بدون شک اگر تعداد گل‌های خورده استقلال افزایش می‌یافت، با توجه به ضعف این تیم در گلزنی، قطعاً جایگاه آبی‌ها در پایان نیم‌فصل اول پایین‌تر از سومی جدول بود. 

معدل برابر با فصل قبل
معمولاً این‌طور عنوان می‌شود که یک تیم برای قهرمانی باید به طور میانگین از هر مسابقه خود ۲ امتیاز کسب کند ولی استقلال هنوز به چنین معدلی دست پیدا نکرده است. دور رفت مسابقات در حالی تمام شد که محمود فکری و شاگردان او روی هم ۲۶ امتیاز گرفته‌اند و این یعنی معدل ۱/۷ امتیاز برای هر مسابقه. رقمی که اگر تغییر پیدا نکند و در نیم‌فصل دوم بالاتر نرود، بدون شک  استقلال نمی‌تواند عنوان قهرمانی را به دست ‌آورد. البته نکته جالب توجه اینجاست که آبی‌پوشان پایتخت فصل گذشته با کسب ۵۳ امتیاز عنوان نایب ‌قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را به خود اختصاص دادند و میانگین امتیازات کسب شده آنها در پایان فصل نیز دقیقاً ۱/۷ بود. هر چند نمی‌توان این حقیقت را کتمان کرد که انصافاً استقلال فصل گذشته هم در دور رفت و هم در دور برگشت به مراتب زیباتر بازی می‌کرد و یکی از دلایل نارضایتی هواداران از مجموعه کنونی هم دقیقاً همین مسئله تلقی می‌شود. 

ناکامی در جدال‌های ۶ امتیازی 
یکی از عوامل بسیار مؤثر در قهرمانی هر تیمی، پیروز شدن مقابل سایر مدعیان قهرمانی است. دیدارهایی که به مسابقات ۶ امتیازی شهرت دارد و استقلال حداقل در دور رفت از این بابت اصلاً موفق عمل نکرد. شکست برابر سپاهان، فولاد و تساوی مقابل پرسپولیس موجب شد تا آبی‌پوشان از این سه مسابقه فوق‌العاده مهم فقط یک امتیاز کسب کنند. رویه‌ای که برای کسب عنوان قهرمانی حتماً باید در نیم‌فصل دوم عوض شده و استارت آن از مسابقه هفته هفدهم مقابل فولاد در ورزشگاه آزادی زده شود. البته این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که استقلال برابر تیم‌های قعرنشین جدول عملکرد خوبی داشته و در مجموع از رویارویی با ماشین‌سازی، نساجی و ذوب‌آهن ۷ امتیاز به دست ‌آورد ولی بدون شک برتری مقابل تیم‌های بالانشین اهمیت بسیار بیشتری برای موفقیت و قهرمانی هر تیمی خواهد داشت.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۷
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • تیم مظلوم لنگ IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    حالا به فکری میگیم نمیخای از هواداران خداحافظی کنی؟ بعد میگه مگه هواداران کجا میخان برن؟ همینقد اعتماد به نفس کاذب...
    • رفیق رسول پناه IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      استقلال مدل مجیدی استاد ضد حمله بود.. آقا فرهاد باید مربی استقلال بشه
  • taj fan * IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    فکری میخاد صدای هوادار رو خاموش کنه... ولی ما گول نمیخوریم... تا روزی که مجیدی نیاد مشکلات حل نمیشه. بعد یه لنگی که اسمشو نمیارم میگه مجیدی تاکتیک نداشت و شانسی میبرد... باشه پس شما چقد بودین که تو جام حذفی از تیم بی تاکتیک مجیدی باختین! بهترین دستیار برای آقا فرهاد نامجومطلق و و مجید صالح و دو نفر دیگه هستن..
    • sohrab IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      گلِ‌من مگه یادت نیست ازون بازی‌که شیر ژرمن‌تون رو نیمکت‌ بود والماس‌های‌سیاه‌تون داخل زمین بودن،واسطوره بی‌افتخارتونم کنار زمین بود هم لوله کردیم‌تون تا همین دربیه اخیر،، عاره درسته این‌وسط یه‌بازی هم ب زور پنالتی براتون دراومد
  • فقط زنوزی IT ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    اصلا فکری بره کی را میارید قلعه تیم داره مجیدی با سایت برنا گفته من نیستم میخواد برای تکمیل مربیگریش به انگلیس بره فقط موجود تو این بازار حمید درخشان هست ببرید خیرشو ببینید
    • حمید علوی CA ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      فقط زنوزی حان یعنی انقد ساده ای که حرف فرهاد ارزدولتی رو باور کردی؟؟!! عجب واقعن!! طرف کلی خرج کانال هواداری کرده، کلی با وریا و قائدی و غلامی هماهنگ کرده. همین آدم مکه نگفت درخواست ارز دولتی نداشته اما استادش اومد که ۹ بار دستش تا آرنج تو ارز دولتی بوده؟
  • فری عشقی IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    داداش چه میزنی تاکتیک و تکنیک اونم تیم کیسه که از زمان قلعه نوعی تا الان فکری فقط فوتبال که نه بازی بزن زیرش علی اصغری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی