نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
تحلیل تازه جلال چراغپور/ مجیدی هیچ اعتقادی به استراماچونی نداشت
منبع: میزان
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

جلال چراغپور کارشناس فوتبال گفت: فوتبال هم همین است وقتی مربی عوض می‌شود کت و شلوار که تغییر نمی‌کند در واقع تفکرات و نظرات تغییر می‌کند، مربی باید قیچی باغبانی دست بگیرد و هرس کند!

خبرورزشی - تحلیل‌های جلال چراغپور درباره رقابت های لیگ برتر و به ویژه ماجراهای پرسپولیس و استقلال بسیار جالب است. به شما می‌کنیم حتما حرف‌های تازه چراغپور را بخوانید:

*در یک سال گذشته دو مقوله تقریبا مشابه در سرخابی‌ها اتفاق افتاده است و باید یک تغییر نگرش درون هر دو تیم استقلال و پرسپولیس اتفاق می‌افتاد و پروسه تبدیل تفکر دو مربی خارجی به تفکر دو مربی داخلی بدون نقص انجام می‌شد. در پرسپولیس زمانی که یحیی گل محمدی هدایت سرخپوشان را بر عهده گرفت شرایط تیم از نظر نگرش و آرایش فوتبالی و.. از پرسپولیس زمان برانکو فاصله گرفته بود و با آمدن کالدرون هم بنای فنی تیم نسبتا تغییر کرده بود.

*وقتی گل‌محمدی آمد خیلی تغییرات عمده‌ای در پرسپولیس ایجاد نکرد، یک معماری جدید را ابداع کرد و یک تیم یکدست درست کرد که چند بازی آسیایی انجام دادند و مورد قبول هم واقع شد. او این مسیر را با تفکرات خود ادامه داد امروز هیچ تفکری از پرسپولیسی که با مربیان خارجی بازی می‌کردند نمی‌بینیم؛ هر چه هست فوتبالی است که به عنوان فوتبال ایرانی و مختص خود ما است.

*استقلال هم چنین وضعیتی داشت، استراماچونی رفت و فرهاد مجیدی آمد. مجیدی اعتقادی به کارهای استراماچونی نداشت و می‌خواست به سرعت تفکرات خودش را جایگزین کند و از این‌جا نظم استقلال به سرعت به هم خورد. بعد از مجیدی در چند دیدار مجید نامجو مطلق و غفوری و.. بالا سر تیم بودند، هر کدام از این افراد تفکرات خودشان را داشتند و این داستان شبیه به پختن غذایی که در هر ساعت یک آشپز بالا سر آن باشد، شد. غذایی که معلوم نیست با سلیقه چه کسی پخته می‌شود و در پایان چه چیزی از آب درمی آید!

تحلیل تازه جلال چراغپور/ مجیدی هیچ اعتقادی به استراماچونی نداشت

*وقتی فکری آمد با یک مقوله بسیار پیچیده روبرو شد. در سیستم و مکانیزم تیمی، استایل بازی، پلن بازی و.. فاصله افتاد. اینکه هواداران می‌گویند استقلال نقشه تیمی و طراحی در بازی‌ها ندارد، درست است در استقلال پلن‌ها چندین بار تغییر کرده است. وقتی تماشاچیان می‌گویند تیم زیبا بازی نمی‌کند درست می‌گویند به دلیل اینکه سیستم هر گوشه‌اش که تغییر کند، تیم با مشکل روانی روبرو می‌شود. در طول فصل بارها شاهد تغییرات به هر دلیلی، بوده‌ایم. تیم پلن ندارد وقتی هم که سیستم مدام دستکاری می‌شود و تیم با مشکل روانی رو در رو می‌شود به ایده مربی می‌رسیم.

*وقتی در عرض چند ماه ۵ گونه اندیشه و دستور فوتبال بازی کردن به تیم تزریق شود انتظار دارید یک تیم منسجم و منظم داشته باشید؟ اکنون بازهم مجیدی آمده اما برای ایجاد نظم یک سری تصمیمات باید گرفته شود. وقتی یک باغبان می‌خواهد به باغش نظم بدهد قیچی باغبانی به دست می‌گیرد. گاهی باید برخی شاخه‌ها را که حتی ممکن است میوه‌هایی روی آن‌ها باشد را بچیند، او می‌داند که در دراز مدت باید بسیاری از شاخه‌ها قطع و هرس شوند. فوتبال هم همین است وقتی مربی عوض می‌شود کت و شلوار که تغییر نمی‌کند در واقع تفکرات و نظرات تغییر می‌کند مربی باید قیچی باغبانی دست بگیرد و هرس کند!

*بازیکن حتما یک ضمانتی پیش خود دیده است که ۱۰ روز در تمرینات حاضر نمی‌شود. حتما یک قدرتی در وجود خود حس کرده که طلب افزایش قرارداد می‌کند. حتما با پیشنهاداتی مواجه شده است و برای رفتن برنامه دارد! مسئولین نمی‌توانند با این موضوعات برخورد کنند، چون قدرت داخل میدان از قدرت روی نیمکت بیشتر شده است، در بارسلون هم شاهد چنین اتفاقاتی هستیم تا وقتی مسی هست قدرت داخل زمین از بیرون زمین بیشتر است. در استقلال هم فضا به همین شکل است، اما در پرسپولیس کمتر شاهد چنین مسائلی هستیم و این موضوع ممکن است به پیشکسوتان آن‌ها یا هیئت مدیره و ... مربوط باشد. استقلال فاقد قدرت بیرونی است. هیئت مدیره و پیشکسوتان قوی در این زمینه ندارد در نتیجه قدرت داخل زمین از خارج آن بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • شمسعلی IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    یه سوال از دوستداران استرا دارم؛ بنظرتون استراماچونی، ویلموتسی بود برای خودش یا ویلموتس، به نوعی استراماچونی بوده ؟!
    • پیگیرفوتبال FR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
      هیچ‌کدام لنگی کیسه‌کش
  • الدوچرخه چی IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    مخلص کلام فرمایشات استاد همونیه که پرسپولیسیهای عزیز چندین ساله میگن اما تو گوش بعضیا نمیره! حالا هی مربی عوض کنید وبازیکن بخرید و پول بیت المال رو نابود کنید ودرحسرت جام وافتخاروپرسپولیس کف کنید.
    • علی فرخی IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
      شعر نگو ببم جان ما هم چهار ساله داریم میگیم! کی مجیدی را فراری داد؟؟ کی فکری را آورد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی