بلژیک – پرتغال؛ مدعی قهرمانی، مدافع قهرمانی را کنار می‌زند؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

پرتغال که در یورو ۲۰۱۶ قهرمان شد، حالا باید در مرحله یک‌هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰ به مصاف بلژیک برود که مدعی قهرمانی این دوره به شمار می‌رود.

امشب از ساعت ۲۳:۳۰ در ورزشگاه لاکارتوخا شهر سویای اسپانیا یکی از هیجان‌انگیزترین دیدارهای مرحله یک‌هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد. بلژیک و پرتغال که از پرستاره‌ترین تیم‌های مسابقات هستند به مصاف هم خواهند رفت و امشب یکی از آن‌ها کنار می‌رود.

بلژیک؛ اولین مانع بلند

شاید تیم‌های گروه B یورو ۲۰۲۰ در حد بلژیک نبودند، اما شیاطین‌سرخ اروپا راه و روش بدون دردسر بردن را یاد گرفته‌اند. این تیمی که روبرتو مارتینس ساخته شانس کسب اولین قهرمانی تاریخ بلژیک را دارد، اتفاقی که قبلاً منتظرش نبودند، ولی حالا با پرورش چندین استعداد بزرگ انتظارش را دارند. بلژیک به مراتب از دیگر مدعیان قهرمانی عملکرد بهتری داشته و حالا به اولین مانع بلندش که قهرمان دوره قبل است، رسیده. مسئله تلخ این که بیش از ۳ دهه است پرتغال را نبرده‌اند و حالا باید این طلسم را هم بشکنند. اگر نگاهی به دیدارهای اخیر بلژیک و پرتغال بیندازیم، باید بگوییم خط حمله شیاطین‌سرخ می‌توانند دفاع حریف را راحت‌تر از چیزی که تصور می‌کنیم، بشکافند. حتی در صورتی که بلژیک از این مرحله هم گذر کند، مسیر سختی تا فینال خواهد داشت و شاید تیم‌هایی مثل ایتالیا، فرانسه یا اسپانیا رقیب‌شان شوند.

پرتغال؛ سختی‌های تکرار یک افتخار

ابتدا آنقدر کوبیدند که در بسته مجارستان باز شد، سپس آنقدر اشتباه کردند که آلمان نابودشان کرد و در نهایت آنقدر تلاش کردند تا از فرانسه یک امتیاز بگیرند. صعود پرتغال سخت بود، اما فراموش نکنید دوره قبلی با امتیازهای کمتری نسبت به تیم این دوره از مرحله گروهی صعود کردند. در هر صورت سوم شدن در گروه F یورو ۲۰۲۰ مسیر سختی را پیش پای پرتغال قرار داده، مثل دیگر تیم‌های این سمت. حریف‌شان در یک‌هشتم نهایی روی کاغذ برای قهرمانی شانس بیشتری خواهد داشت. پرتغال هرچقدر هم که در خط حمله خوب باشد و ستاره‌ای مثل کریستیانو رونالدو را آنجا ببیند، در خط دفاع ضعیف است و این کار را مشکل می‌کند. سلسائوی اروپا برای تکرار افتخار ۵ سال پیش و دوباره ایستادن بر بام اروپا، کار بسیار بسیار سختی خواهد داشت. پرتغالی‌ها برای صعود از این مرحله باید خیلی باهوش‌تر از مرحله گروهی باشند.

آخرین جدال
ژوئن سال ۲۰۱۸ پیش از جام‌جهانی بلژیک و پرتغال به مصاف هم رفتند که این نبرد در بروکسل با تساوی بدون‌گل تمام شد.

آمار بازی
۱۸) در ۱۸ نبردی که بلژیک و پرتغال داشته‌اند، ۵ برد برای شیاطین‌سرخ اروپا، ۶ برد برای سلسائوی اروپا و ۷ تساوی ثبت شده است. ۲۲ گل بلژیک زده و ۲۱ گل سهم پرتغال بوده.
۳۲) از آخرین برد بلژیک مقابل پرتغال ۳۲ سال می‌گذرد. آن دیدار از مرحله انتخابی جام‌جهانی ۱۹۹۰ را بلژیک فوریه ۱۹۸۹ با نتیجه ۳ بر ۲ برد.
۱) تابه‌حال هیچ‌گاه بلژیک و پرتغال در مرحله نهایی یک تورنمنت بزرگ به مصاف هم نرفته‌اند و این نخستین رویارویی‌شان است.
۳) بلژیک فقط ۵ دوره در یورو حاضر بوده که ۳ مرتبه از مرحله گروهی صعود کرده. هر ۳ مرتبه هم حداقل تا جمع ۸ تیم برتر جام رسیده است.
۷) سابقه پرتغال در جام ملت‌های اروپا فوق‌العاده است. سلسائوی اروپا در ۷ دوره حضورش هیچ‌گاه در مرحله گروهی حذف نشده و همیشه هم حداقل تا مرحله یک‌چهارم نهایی رسیده است. پرتغال ۵ مرتبه در نیمه‌نهایی حضور داشته و دوره قبل هم قهرمان شد.
۱۲) بلژیکی‌ها در ۱۲ دیدار اخیرشان شکست نخورده‌اند. این تیم از اکتبر ۲۰۲۰ به بعد ۱۰ برد و ۲ تساوی داشته است.
۷) بلژیک و پرتغال در کنار ایتالیا با ۷ گل زده بعد از هلند بهترین خط حمله مرحله گروهی یورو ۲۰۲۰ را در اختیار داشته‌اند.
۵) کریستیانو رونالدو با ۵ گل صدرنشین جدول گلزنان یورو ۲۰۲۰ است. او در این دوره با ۵ گل در مرحله گروهی در یورو ۱۴ گله شد تا بهترین گلزن تاریخ رقابت‌ها شود.
۳) روملو لوکاکو ستاره خط حمله بلژیک ۳ گل در یورو ۲۰۲۰ زده. او رقیب جدی رونالدو در کسب عنوان آقای‌گلی به شمار می‌رود.

مصدومان و محرومان
تیموتی کاستانیه که در بازی اول بلژیک مصدوم شد، نمی‌تواند این تیم را همراهی کند. دانیلو پریرا و نسلون سمدو هم مصدومان پرتغال هستند که شاید به این بازی برسند.

ترکیب احتمالی دو تیم
بلژیک:
کورتوا، آلدرویرلد، بویاتا، ورتونگن، مونیه، تیلمانس، ویتسل، تورگان آزار، دبروینه، ادن آزار و لوکاکو
پرتغال: پاتریسیو، دالو، دیاس، په‌په، گوئریرو، موتینیو، پریرا، سانچس، برناردو، ژوتا و رونالدو

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی