نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
نکات مهم قرعه‌کشی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی/ اولین صعود زمستانی تیم ملی ایران
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

موضع فدراسیون و سرمربی تیم ملی ایران قاطعانه این است که مسابقات به صورت رفت و برگشت برگزار شود تا ملی‌پوشان کشورمان نصف پیکارهای انتخابی را در ورزشگاه آزادی برگزار کنند. امیدواریم کنفدراسیون فوتبال آسیا در این رابطه قاطعانه و البته عادلانه رفتار کند.

مرحله نهایی پیکارهای انتخابی جام جهانی قرعه‌کشی شد و تیم ملی کشورمان برای رسیدن به پیکارهای ۲۰۲۲ قطر باید به مصاف کره جنوبی، امارات، سوریه، لبنان و عراق برود. گروهی که البته می‌توانست برایمان دشوارتر از این هم باشد ولی فراموش نکنیم تمام تیم‌های حاضر در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی حتماً این توانایی را داشته‌اند که تا اینجا بالا بیایند بنابراین مسابقه آسان و گروه راحت اساساً معنایی ندارد. قرعه‌کشی و گروه‌بندی مسابقات نکات مهم و جذابی هم داشت که بد نیست آن‌ها را همراه با همدیگر مرور کنیم:

هت‌تریک در هم‌گروهی

به نظر می‌رسد تقدیر ایران و کره جنوبی برای رسیدن به مرحله نهایی جام جهانی را با یکدیگر بافته‌اند! کره ای ها بالغ بر ۴۴ سال قبل همواره در پیکارهای انتخابی جام‌های جهانی حریف ایران بوده‌اند و خوشبختانه اغلب اوقات کفه ترازو به نفع ملی‌پوشان کشورمان سنگینی کرده است. داستان سوریه هم به نوعی بی‌شباهت با کره جنوبی نیست. ایران و کره در مرحله نهایی پیکارهای انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ با همدیگر هم‌گروه بودند و حالا با قرار گرفتن مجدد در یک گروه، به نوعی در این عرصه هت تریک کردند. جالب اینجاست که سوریه هم در پیکارهای انتخابی جام‌های جهانی ۱۹۹۴ ،۱۹۹۸ ،۲۰۱۰ و ۲۰۱۸ با ایران هم‌گروه بوده است. البته به غیر از دوره قبلی، سوری ها همواره در مرحله اول پیکارهای انتخابی جام جهانی به مصاف تیم ملی کشورمان رفتند.

پایان بهانه‌گیری عربستان

هم‌گروه نشدن با عربستان اتفاق خوبی بود که برای فوتبال کشورمان رخ داد. البته تیم ملی از نظر فنی این روزها کاملاً برتر از عربستانی‌ها محسوب می‌شود ولی قطعاً حریف سعودی با جنجال سازی و استفاده از نفوذ خود در کنفدراسیون دردسرهای فراوانی برای ما ایجاد می‌کرد و همان بهتر که با ایران هم‌گروه نشده است. حداقل این طوری خیالمان راحت است که هر روز نباید بهانه‌های عربستانی‌ها را گوش کنیم.

ملاقات نکردن با برانکو

قرار گرفتن احتمالی ایران و عمان در یک گروه می‌توانست اتفاقات ویژه‌ای را رقم بزند؛ چون برانکو ایوانکوویچ را به مصاف شاگردان اسبق خود می‌فرستاد ولی چنین اتفاقی رخ نداد و شاید این طوری برای تیم ملی هم بهتر باشد چون قطعاً برانکو به لحاظ تاکتیکی اشراف خوبی نسبت به تیم ملی ایران دارد.

اولین صعود زمستانی؟

صعودهای ایران به جام جهانی همواره در پاییز یا بهار رقم خورده است ولی با توجه به برنامه‌ریزی مسابقات، اگر نتایج بسیار خوبی بگیریم (مانند پیکارهای انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸) می‌توانیم برای اولین بار صعود زمستانی به جام جهانی را نیز تجربه کرده و همین بهمن ماه مجوز حضور در قطر را کسب کنیم. البته حتی اگر تیم ملی در روز پایانی مسابقات که نهم فروردین سال آینده برگزار می‌شود نیز راهی جام جهانی شود، برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران صعود به این مسابقات در اولین ماه بهار را جشن خواهیم گرفت.

بازی‌های رفت و برگشت

موضع فدراسیون و سرمربی تیم ملی ایران قاطعانه این است که مسابقات به صورت رفت و برگشت برگزار شود تا ملی‌پوشان کشورمان نصف پیکارهای انتخابی را در ورزشگاه آزادی برگزار کنند. امیدواریم کنفدراسیون فوتبال آسیا در این رابطه قاطعانه و البته عادلانه رفتار کند.

سومین حضور با مربیان کروات

هم‌زمان با آغاز مرحله نهایی پیکارهای انتخابی جام جهانی، فوتبال ایران سومین حضور خود در چنین مرحله‌ای را با مربیان کروات تجربه خواهد کرد. اولین بار با میروسلاو بلاژویچ برای رسیدن به جام جهانی ۲۰۰۲،مرتبه دوم همراه با برانکو ایوانکوویچ به خاطر حضور در آلمان ۲۰۰۶ و حالا هم تلاش با دراگان اسکوچیچ تا به قطر ۲۰۲۲ برسیم.

 رقبا باید بترسند

موضع‌گیری دراگان اسکوچیچ پیش از برگزاری مراسم قرعه‌کشی هم جالب توجه بود. سرمربی تیم ملی تأکید داشت با توجه به قدرت فوتبال ایران و اوج‌گیری مجدد آن، از هیچ حریفی در مرحله نهایی پیکارهای انتخابی نمی‌ترسد و قطعاً مقتدرانه وارد میدان خواهد شد ولی حتماً حریفان باید از اقتدار ایران واهمه داشته باشند چون به مصاف بهترین تیم آسیا خواهند رفت.

بیشتر بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی