نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟

نظرسنجی

طرح مالک جدید استقلال برای تغییر نام این تیم به «استقلال خلیج فارس» را مناسب می‌دانید؟
در لیگ ونکوور بازی می‌کنم/ در مه شدید علیه پرسپولیس پنالتی گرفتم اما .../ فغانی بهترین گزینه برای دربی است
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

سعید مظفری‌زاده نیاز به توضیح و معرفی ندارد. داور خوشتیپ و خوش قیافه فوتبال ایران که اکنون در کنار فعالیت‌های فوتبالی در ونکوور کانادا در حال تجارت است؛ اما از نزدیک تمام اتفاقات فوتبال ایران را رصد می‌کند.

 سعید مظفری‌زاده در گفت‌وگو با خبرورزشی درباره همه مسائل روز فوتبال به خصوص داوری‌ها صحبت کرد. حرفهای خاص او را از دست ندهید:

روزهای دور از فوتبال چگونه سپری می‌شود؟ فوتبال ایران را دنبال می‌کنید؟‌ 

به دلیل علاقه‌ای که به فوتبال کشورم دارم و همین طور همکاری با صدا و سیما و رسانه‌های ایران در مورد مسائل کارشناسی داوری فوتبال ایران دارم، همه بازیهای لیگ ایران را می‌بینم. در اینجا هم کار تدریس و نظارت داوری را انجام می‌دهم. در کنار مسائل داوری مشغول فوتبال هم هستم. اینجا برای همه رده‌های سنی لیگ دارند که ما ایرانی‌های ساکن ونکوور در لیگ بالای ۴۵ سال شرکت کرده‌ایم و بازی می‌کنیم. 

اگرVAR وارد فوتبال ما شود چند درصد مشکلات داوری ما را از بین می‌برد؟

VAR انقلابی در فوتبال به وجود آورد و داوری دنیا متاثر از این پدیده شده است. فوتبال و داوری ما هم نیاز به این تکنولوژی دارد تا ضریب خطای داوران ما کاهش پیدا کند. متاسفانه در فوتبال ما زیرساختها فراهم نیست و فدراسیون هم نتوانسته منابع مالی برای استقرار کمک داوران ویدئویی تامین کند. ما فعلا از این امکان محروم هستیم ولی انتظار تمام جامعه فوتبال این است که VAR به کمک بیاید تا داوران ما آرامش بیشتری پیدا کنند. به نظر من باید در اسرع وقت این پدیده به فوتبال ما اضافه شود. 

داوری ایران در چه سطحی است؟‌

بعد از یک دوره بسیار خوب و موفقیت آمیز در سطح بین‌ المللی که ما بیشترین تعداد داوران الیت آسیا را داشتیم و در همه سطوح و در همه جامها نماینده داشتیم، دچار افتی وحشتناک شدیم. نبود ثبات مدیریتی و اختلافات فراوان در کمیته داوران و البته نبود استعدادیابی و  آموزش صحیح موجب شد جایگاهمان را در آسیا از دست بدهیم. امیدوارم فدراسیون بتواند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که بتوانیم استعداها را دوباره به سمت داوری بیاوریم و به آنها آموزش درست بدهیم.

و داوری‌های لیگ ایران؟ 

داوری همواره با حاشیه و جنجال و درگیری همراه بوده و متاسفانه چتری که باید برای حمایت بر سر داوران باشد بسیاری از مواقع نیست، در مورد برخورد با داوران فرهنگ‌سازی نمی‌کنند و مدیریتی صحیح و قاطع هم نیست تا در نتیجه شاهد چنین وضعیتی باشیم که همه به داوران بتازند. 

نه این دربی، پرسش من برای همه بازیهاست. به نظر شما داور دربی باید ایرانی باشد یا خارجی؟

تردید نکنید داور دربی باید ایرانی باشد. داوران ما تلاش فراوانی کردند و زجز زیادی کشیدند تا شایستگی‌های خودشان را به جامعه فوتبال ما و بعضی مدیران ثابت کنند. در نهایت طلسم شکسته شد و داوران ایرانی دربی را قضاوت کردند. شما به بازیها نگاه کنید. ضریب اشتباهات داوران ایرانی به مراتب از داوران خارجی که داوران صاحب نام هم در میان آنها دیده می‌شد کمتر بود. این را از روی تعصب نمی‌گویم. قطعا موافق داور ایرانی هستم. هر چند تیمها مدتهاست به دنبال جنجال هستند تا کار برای داوران ایرانی سخت شود؛ اما فدراسیون باید آرامش را به فضای فوتبال برگرداند و شرایط را آماده فعالیت داوران ایرانی بکند. فدراسیون باید قاطعانه از داوران دفاع کند و با بی‌نظمی‌ها برخورد کند. وقتی VAR نیست تردیدی نداشته باشید که خطا هم هست. حتی با کمک داور ویدئویی هم احتمال صفر شدن اشتباهات نیست. 

فکر می‌کنید چه داوری می‌تواند داور دربی پنجشنبه آینده باشد؟

در حال حاضر داوران زیادی در میان داوران فعال ما می‌توانند دربی را سوت بزنند؛ اما آنقدر فضا را برای فعالیت داوران ایرانی سخت کرده‌اند که هر داوری در میدان باشد مسئولیتی فوق‌العاده سنگین متوجه اوست. با توجه به شرایط فعلی فکر می‌کنم بهترین گزینه برای قضاوت دربی علیرضا فغانی است. لیگ استرالیا تمام شده و علیرضا هم خودش تمایل دارد این هفته‌های پایانی را در ایران قضاوت کند و نمی‌دانم چرا دعوت نمی‌کنند که بیاید. 

اگر فغانی به هر دلیلی نیاید کدام داور می‌تواند این بازی را با کمترین مشکل به آخر برساند. 

نمی‌خواهم در مورد نامها حرف بزنم. همه همکار و دوست من هستند و اگر یکی دو اسم از یادم برود، کدورت ایجاد می‌شود. کمیته داوران با توجه به اشرافی که نسبت به عملکرد داوران دارد می‌تواند گزینه مناسب را انتخاب کند. با قاطعیت می‌گویم داور خوب برای قضاوت این بازی، فراوان داریم.

روزهایی که داوری می‌کردید، این طور عنوان می‌شد که قامت و ظاهر سعید مظفری‌زاده به او کمک می‌کند و بازیکنان و مربیان خیلی راحت او را می‌پذیرند. واقعا این گونه بود؟ 

ظاهر داور عامل خوبی برای کمک به داور برای تاثیرگذاری بیشتر است. این می‌تواند شامل فیزیک بدنی، سیما، پوشش، رفتار و گفتار داور باشد. 

داوری‌های امسال یورو را چگونه دیدید؟

داوری‌ها خوب و قابل قبول بود. در بعضی از صحنه‌ها اگر می‌بینید داوران، تصمیمی را نمی‌گیرند و بعد، اعلام نظر می‌کنند، به دلیل دستوری است که یوفا داده که اجازه بدهید کمک داور ویدئویی در مورد صحنه‌های مشکوک اعلام نظر کند.

عملکرد کمیته داوران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کمیته داوران یکی از کمیته‌های حساس و تاثیرگذار در فدراسیون فوتبال است و وظیفه سنگینی متوجه این کمیته است. متاسفانه در سالهای اخیر نقدهای فراوان و درستی متوجه این کمیته بوده و عملکرد خوبی را در این کمیته شاهد نبودیم. 

امیدوارم تیم جدید مدیریتی در کمیته داوران بتواند عملکرد مناسبی داشته باشید. ما نیاز به تغییرات فراوان و دگرگونی در مسیر هستیم. توقع از داوری بسیار بالاست؛ اما باید در نظر گرفت که چه امکاناتی در اختیار داوران قرار داده‌ایم و چه از آنها می‌خواهیم.     

و یک خاطره بامزه از دوران داوری؟

پرسپولیس - صباباتری در ورزشگاه آزادی مسابقه داشتند. مه شدیدی بود. دید افقی کم بود و دید از بالا به پایین به مراتب کمتر بود. ناظر بازی من در آن روز شادروان محمود خوشخوان بود. ایشان در جایگاه ویژه نشسته بودند؛ اما دید کافی وجود نداشت. ایشان تصمیم گرفتند به کنار زمین بیایند تا بازی را بهتر ببینند. در همین فاصله من به سود صباباتری اعلام پنالتی کردم که همان پنالتی، آن روزها حاشیه‌های فراوانی ایجاد کرد. ایشان وقتی به کنار زمین رسیدند که به دلیل اعتراض‌های فراوان بازی متوقف شده بود. وقتی رسیدند اصلا صحنه پنالتی را به دلیل مه ندیده بودند و پرسیدند چرا بازی متوقف شده که گفتند پنالتی شده و پرسپولیسی‌ها معترض هستند. ایشان حتی صحنه پنالتی را ندیده بودند اما از من دفاع کردند تا خودم را بی‌پناه تصور نکنم.  من همه اینها را بعد از بازی متوجه شدم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۸
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • لنگ حکومتی حقیر IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    سعید خان مظفری حداقل یک قهرمانی تقدیم لنگی های حکومتی کرده است و با پول آن رهسپار ینگه دنیا و عشق و حال شده است و نهادهای نظارتی مثل همیشه خواب هستند البته قیچی دسته خود را نمی برد
  • بابا مسعود IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    در مورد ۹ دقیقه وقت اضافه و ۱۰ کارت زردی که سپاهانی ها دادی تا لنگ حکومتی حقیر قهرمان شود هم حرف بزن که اگر لنگ گل نمیزد ۹۰ دقیقه وقت اضافی می گرفتی و بعد از آن بخاطر خوش خدمتی بار خود را بستی و عازم سرزمین آرامش و آسایش شدی و چون حافظه تاریخی مردم‌ ایران ضعیف است همه چیز را به گذر زمان سپردی تا خیانت شما به فوتبال پاک در اذهان عمومی فراموش شود لنگیهای حکومتی خیلی وامدار شما هستند لااقل یه خاطره واقعی تعریف می کردید غش شما سمت لنگیها لااقل در خاطر من یکی همیشه باقیست
    • Amir perspolisi GB ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
      شما چرا انقد پررو هستین؟؟؟ همون بازی عادل فردوسی پور در برنامه ی نود محاسبه کرد میبایست ۴۵ ثانیه از چیزی که وقت اضافه اعلام شده بود بیشتر میگرفت داور!!! الحمدالله هنوز ویدیوی این قسمت از برنامه ی نود هنوز در یوتیوب موجوده!!! پرسپولیس در اون دورانی که قهرمان نشد در ۸ سال دو تا قهرمانیشو دزدیدن یکی با علی دایی و یکی با برانکو، پس نه تنها هیچ قهرمانی به پرسپولیس ندادن بلکه ۲ تا لیگ برتر ازش گرفتن و در جام حذفی هم شاهکار های محسن قهرمانی در بازی های مقابل سپاهان مخصوصا فینال حذفی و پنالتی روی احسان خرسندی فراموش نشدنیه
  • Misam IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    بله آقای مظفری زاده همین حمايت های بی دلیل باعث نابودی داوری شد، یا اینکه بقول آقای ترکی وقتی بعد از گل چهارم پرسپولیس به استقلال تو گوشی بهش میگن آقا بازی رو جوری کنترل بکن که پرسپولیس دیگه گل نزنه بایدم همین جوری باشه، هر چند که معتقدم کمیته داوران و ناظر باید از داوران حمایت بکنن اما نه جاهایی که احتمال داره اشتباه کردن
  • نه به داوران سهوی ایرانی !! IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    بععععله دوستان و رفقاو همکاران و .................نسبین و سببین به مافیای سرخ جملگی روی آقای فغانی اتفاق نظر پیدا کرده اند برای دربی !! البته این آقای مظفری زاده تا جائیکه یادمه علاوه براین خاطره که به نظرشان علیه پرسپولیس بوده خاطره مهم تر و بسیار جدی تر و تاثیرگذارتر هم از قضاوتشان در ذهن هواداران فوتبال به جا مانده و آنهم بازی پرسپولیس با سپاهان بود لیگ هفتم سال 87 )که زمان بازی را اینقدر کش دادن اینقدر کش دادن (7 دقیقه )تا پرسپولیس توسط سپهر حیدری گل بزنه و پرسپولیس به قهرمانی برسه نمیدونم چرا این رو تعریف نمی کنن !
    • رحیم IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
      گل آفساید ده نفره شله زرد به پیکان باید دهن سپاهیانی ها را تا قرن ها ببنده،تعجب میکنم بازم از ناحقی حرف میزنید بازی سال 87هشت دقیقه وقت اضافه داشت اگه تیم بودید نگه میداشتید
  • شاهین IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    جریان گل چهارم وترکی که دیگه جوکه ساله چون تو همون بازی تو برنامه اقای عادل پرسپولیسی پور مشخص شد که اخرای نیمه اول اقای رامین رضاییان شاخ اینستا گرام باید اخراج میشد اخراج نشد هیچ موند گل سوم رو هم زد MISAM جان اره توراست میگی برو بازی رو دوباره ببین .وجدان وانصاف که نداری پس لااقل چشای کورتو بازکن
  • لنگ آل مسعود IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    سعید مظفری زاده یک خائن به فوتبال پاک بود حداقل یک قهرمانی تقدیم لنگی های حکومتی کرد و با چمدان پر از دلارهای خزانه در کانادا عیش و نوش میکند من هم اگر داور بودم یک قهرمانی برای لنگیها به ارمغان می آوردم و برای خوش خدمتی بار خود را می بستم سعید خان نان حلال سر سفره بردن خیلی سخت و طاقت فرساست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟

نظرسنجی

طرح مالک جدید استقلال برای تغییر نام این تیم به «استقلال خلیج فارس» را مناسب می‌دانید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی