نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟
بهمن بهلولی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

بازخوانی یک مصاحبه جالب از زنده‌یاد بهمن بهلولی داور دربی سال ۶۶ خالی از لطف نیست.

دربی سال ۶۶ بدون گل به پایان رسید و بهمن بهلولی که پیش از آن سه بار به عنوان کمک داور در دربی حضور داشت این بار به عنوان داور وسط به میدان رفت. این گفتگوی کوتاه را که سالها پیش از زنده یاد بهمن بهلولی گرفته شده بخوانید:

آیا این درست است که شما یک پرسپولیسی دو آتشه بودید؟

خب خیلی‌ها آن زمان شایعه کرده بودند که من طرفدار پرسپولیس هستم. جو خوبی نبود. هواداران استقلال می‌گفتند بهلولی یار دوازدهم پرسپولیس است. استقلالی‌ها علیه من شعار می‌دادند. من اگر پرسپولیسی بودم اوایل بازی که حاجیلو با حرکتی خشن باعث سرنگونی پیوس شد سریعاً به سود پرسپولیس پنالتی می‌گرفتم. هنوز هم یاد آن صحنه می‌افتم. امیدوارم اشتباه نکرده‌ باشم و پنالتی نبوده باشد. شاید شعارهای استقلالی‌ها تمرکزم را به‌ هم ریخته بود.

‌ چرا اکثر بازی‌های پرسپولیس را شما سوت می‌زدید؟

چون خیلی از داوران آن زمان شجاعت سوت زدن بازی‌های پرسپولیس را نداشتند. اکثراً شب قبل از بازی‌ها آقای محمود خوشخوان، رئیس وقت کمیته داوران به من زنگ می‌زد و ابلاغ بازی پرسپولیس را می‌داد. من به او می‌گفتم هفته قبل بازی پرسپولیس را سوت زدم ولی ایشان می‌گفت کار خودت است. باید این بازی را هم سوت بزنی.

حقیقت دارد که شما در یک بازی از خوشحالی گلزنی پرسپولیس، حمید درخشان را بغل کردید؟

خیر، من فقط یکبار در زندگی‌ام درخشان را گرفتم، آن هم زمانی بود که می‌خواستم کتکش بزنم. من معلم مدرسه بودم و درخشان شاگردم بود. یادم می‌آید یک روز غیبت داشت. پرسیدم چرا نیامدی تمرین؛ پاسخ خوبی به من نداد، من هم او را به باد کتک گرفتم و تا می‌خورد زدمش! او رفت و با بزرگتر خود برای گرفتن پرونده‌اش از مدرسه برگشت. من هم به مدیر مدرسه گفتم درخشان حق ندارد، برود. اگر آمد تا پرونده‌اش را بگیرد مرا صدا کنید تا دوباره گوش‌مالی‌اش بدهم.

‌گویا اکثر بازیکنان از شاگردان شما در مدرسه بوده‌اند.

بله، حتی مرحوم حجازی که واقعاً انسان شریفی بود. بهتاش فریبا، درخشان، مراغه‌چیان و... اکثراً شاگردان خود من بودند. من در مدرسه همه‌کاره ورزش بودم. رینگ بوکس داشتم و تشک کشتی.

‌ با پروین رفاقتی هم داشتید؟

قبلاً هم به شما گفتم که نه؛ من در زندگی‌ام پروین را به غیر از داخل زمین، در بیرون فقط ۳ بار دیدم. یکبار که دعوت کردیم تا بیاید مدرسه ما، جوایز بچه‌ها را اهدا کند. یکبار هم در خرم‌آباد که پرسپولیس با خیبر بازی داشت و یک بار هم که یادم نیست. رفاقت من با پروین در حد احترام گذاشتن به یکدیگر بود.

‌ با استقلالی‌ها هم برخوردی داشتید؟

بله، اکثراً شاگرد خود من بودند البته این بهتاش فریبا خیلی اذیتم کرد. هر بازی که استقلال نتیجه نمی‌گرفت می‌پرید و یقه مرا می‌گرفت که تو مقصری! (با خنده) در کل آن زمان فوتبال صفای خاصی داشت ولی حالا رنگ و بوی مادی و... پیدا کرده است.  

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • کیسه مافیا ورزش IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    دربی سال۷۳و آفساید اعلام کردن گل پرسپولیس و پنالتی اشتباه‌‌‌‌...مرحوم صادقی جو بعد ها از طرفداران پرسپولیس حلالیت طلبید
    • حمید علوی CA ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      خدابیامرزه آقای بهلولی رو. ما اونزمون میگفتیم وقتی پرسپولیس گل میزنه بهلولی اول میپره هوا و شادی گل میکنه بعدن سوت میزنه. پرسپولیس اونزمون چند تا بازیکن داشت که زبان آذری بلد بودن، به مشکل برمیخوردن میزدن کانال آذری با بهلولی و «من اولوم، من اولوم»..خدابیامرزدش واقعن طرفدار پرسپولیس بود. البته اونزمون مثل الان نبود و ما طرفداری استقلال خودمون به این موضوع میخندیدیم و حال میکردیم. یه بار یکی از دوستامون که اونم استقلالی ایر بود و دایم میومد سر تمرین استقلال، به پرچم قرمز کادو کرده بود روش نوشته بود «جهت بهره برداری آقای بهلولی هنگام تشویق پرسپولیس» برده بود خونه ی اون خدابیامرز داده بود بهش.
    • fred US ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      آقای حمید علوی من نمیدانم چند صلات هست و این اطلاعات من در آوردی را از کجات در میاری . به عنوان کسی که مرحوم بهلولی در دبیرستان مطهری واقع در خیابان پاتریس لومومبا , معلم ورزشش بود از ایشان به عنوان یک پرسپولیسی همین سوال را کردم . ایشان چون مقطعی در تراکتور بازی کرده بود به گونه ای تعدیل شده به این تیم تعلق خاطر داشت. مردی به غایت محترم و البته شوخ و با صفا که این وصله ها با او نمی چسبید. لطفا اگر چیزی نمی دانید جو ندهید.
    • ایوبی US ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      همینطور که آقای علوی فرمودند مرحوم پرسپولیسی تیر بود.دبیرستان مطهری معلم ورزش ما بود و وقتی استقلالیا باش کل کل میکردن رسما از پرسپولیس دفاع میکرد ولی داور که نمیشه تو مصاحبه چنین چیزی بگه هزار شبهه توش در میاد.البته منحصر به مرحوم بهلولی نیست اکثر داوران گرایش رنگی دارند مهم اینست که بر سوت ایشان اثر نگذارد.خداوند همه رفتگان را رحمت کند
    • ایوبی US ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      نه فرد جان احتمالا بنده و شما باید همسن و سال باشیم .من نیز 60 -61 تحصیلی مطهری بودم.خورشیدیان(شیمی) مرحوم دُرانی(زیست شناسی) و مرحوم بهلولی (ورزش)پرسپولیسی بودن.مرحوم دکتر کرمی(بینش اسلامی) هم همیشه میگفت قرمز و آبی نون و آب نمیشه.البته این ربطی به قضاوت های ایشان ندارد.مگر در بازی پرسپولیس هما و گل دقیقه 96 پروین که بازی را مساوی کردیم.خخخخ
    • حمید علوی CA ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      Fred ، اول از همه چیز برات متاسفم بخاطر ادب نداشته ت. اگر نبود حرمت عزیزانی که اینجا هستن قطعن پاسخی مناسب ادبیاتت در مورد اینکه این اطلاعات رو از کجا میارم بهت میدادم که یادت بمونه اگر رعایت ادب نکنی ممکنه پاسخ بدی بگیری. بعد از اون، کافر همه را به کیش خود پندارد. انیشتن، بنده گفتم ما (دوستانی که استقلالی بودیم و سر تمرین استقلال میرفتیم، با هم میکفتیم و میخندیدیم که (شادروان) بهلولی وقتی پرسپولیسیا میزنه اول میپره هوا بعدن سوت میزنه. این چیز خاصی نبود که شما بهش میگی “اطلاعات”. بدی نداشتن شعور اینه که ضررش بیشتر از خود انسان به دیگران میخوره Fredi. آخر هم، خدا بیامرزه شادروان بهلولی رو. انسان دوست داشتنی و ساده دلی بود.
  • کیسه مافیا ورزش IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    اعتراف جنجالی مرتضی کریمی کمک داور دربی , مرتضی کریمی : 16 میلیون و ال سی دی 50 اینچ گرفتم ،گل پرسپولیس را قبول نکردم!
  • کیسه مافیا ورزش IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    استقلالی ها پیشینه طولانی در رشوه دادن به داور ها دارند ، از ال سی دی و ۱۶ میلیون رشوه به کمک داور دربی بگیر تا دادن ساعت رولوس به داور بازی های آسیایی
  • امیر IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    من پرسپولیسی هستم ولی یادمه آقای بهلولی تا دقیقه ۹۶ فکر کنم بازی با هما رو کش داد تا بالاخره تونستیم گل بزنیم. استقلالی ها هم پشتیبانی داوری داشتند. منتها پرسپولیس بتدریج از زمان بنیانگذار کبیرش طوری خانواده و شبکه رو گسترش داد که دیگه دولت و ساواک و سازمان برنامه و بودجه هم حریفش نشند. سهام پرسپولیس بیاد تو بورس ببینید چه کسانی از کجا میان برای خرید، شرق آسیا هم بی رقیب خواهیم شد. الگوی پرسپولیس خانواده متحد و دینامیک آث میانه که از هر دولتی بزرگ‌تره.
    • لنگ IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      یادت هست داور بازی سپاهان پرسپولیس که تا دقیقه 98 کش داده شد تا پرسپولیس گل زد؟ این فاجعه بود در رشوه
  • عشق فقط فوتبال پاک IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    خدارحمتشون کنه همیشه توی بازیهای پرسپولیس قبل از سوت زدن یه نگاه به علی پروین میکرد اگه پروین چشم و ابرو نمی آمد سوت میزد خخخخخخخخخخخخخخخخخخ ولی خدایی قدیمیا چه بازیکنان چه مربیان و داوران واقعا مرد بودن یعنی هیچ وقت اجازه نمیدادن که مدیر یا مسئول مملکتی یا وزیر و ..... دخالتی در نتایج تیمها داشته باشن و برای رقبا طرح و نقشه بریزن یعنی چه اون مقام مسئول و چه اون مربی و بازیکن اینکارها رو کسر شاٌن میدونستن برخلاف حالا که افتخار هم میدونن !
  • فرناز مجیدی TR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    آقای بهلولی سال ۷۰ معلم ورزش ما بود یادش بخیر چقدر لذت می‌بردیم زنگ ورزش و واقعا بگم که یک پرسپولیسی تمام دو آتیشه بود که پای صحبتاش واقعا محو می‌شدیم خیلی مسن بود روحش شاد و یادش گرامی .تمام پرسپولیسی ها نمره ورزششون بیست بود خیلی باحال بود.
    • شاه فرهاد سرورت IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      متاسفم براتون از همون موقع داور علیه استقلال بودند ولی اس باقدرت قهرمان آسیا شد
  • عموشهرام ش IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    من خودم عشق پوليسي هستم،همون سالی که خیبر با پرسپولیس تونيمه نهایی جام حذفی بازی داشت توورزشگاه خیبر بودیم،خیبر ی گل از پرسپولیس جلو بود ،پرسپولیس ها هرچی زدن به تیر خورد ،ما دیدیم فنونی زاده می ره پیش داور ی چيزي میگه دو سه بار هم این کارو کرد ما نفهمیدیم جریان چیه،تا بعدا فنونی زاده گفت داور ترک بوده،رفتم بهش گفتم جون مادرت ی دقیقه دیگه بگیر تا بازی 97دقيقه شد،بالاخره بازیکنان پرسپولیس وقتی دیدن روز اونها نیست به داور گفتن سوتو بزن،اون موقع داور چهارمی نبود وداوروسط کل وقتو می گرفت .قرمز منه دوسش دارم خیلی زياد....
    • داور IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      همون خیبرکه حذف کرد، پرسپولیس رابه طوری که داور هم حریف خیبرخرم آباد نشد
  • گرگ‌آبی IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    پس‌از‌همون‌سالها‌داورا‌به‌سود‌پرسپولیس‌سوت‌میزدن
  • كارون US ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    خدا رحمت كند بهمن خان بهلولي را ايشان يك هافبك شش دنگ و جنگنده در تيم منتخب اذزبايجان شرقي در دهه ٤٠ بودند كه در كنار زنده ياد حبيب دائي اغلي و بيوك صباغ و...از ستاره هاي ان تيم بودند . روحش شاد و يادش ماندگار.
  • کیوان ارحمند RO ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    تا اونجا که بمن قدیمی ها گفتند با حمید درخشان بیش از حد دوست بودش خدابیامرز!!!!!!!!!!!!!
  • پرسپولیس قهرمان IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    آقای بهلولی استقلالی ها عادتشون اینه که هر داوری بیاد قبلش یه جو بدن تا اگه باختن بندازن گردن داور.
  • علی غریبی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    تقدیم به حمید خان علوی :برادرم از همون قدیم قدیما هم توهم وهوچیگری داشتین همیشه خدا عادت به سوتها وقضاوتهای ناپاک داشتین از بس داوران از تیم حکومتی تاج می‌ترسیدن از روی ترس یا خودشیرینی برای عوامل رژیم گرایش خاصی بطرف شما داشتن، رو همین حساب بعد از انقلاب هم همیشه منتظر بودین امثال شادروان بهلولی بازی براتون دربیاره وقتی هم که بسودتون سوتی زده نمیشد جاروجنجال وبلوا راه مینداختین خلاصه اینکه منم همسن وسال خودتم اوایل دهه پنجاه یه طوری از مرحوم بهلولی فرمایش کردی که یکی فکر میکنه رفتی تو خونه اش دیدی پوستر علی پروین ودرخشان زده به دیوار، سرتمرین تیمتون با دوستان درباره مرحوم خیالبافی کردین وتوهمات خودودوستان مشترک اینجا بیان نمودی چ دخلی به مرحوم داشت؟
    • حمید علوی CA ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      مخلص جناب غریبی.. خب آره درست میفرمایید چون واقعن میتونست تصور ما از اینکه آقای بهلولی پرسپولیسیه اصولن غلط باشه. نوجوان بودیم و حرفهای گروه همسالان میشد باور ما. البته ما حتی اونزمون هرگز نمیکفتیم که موفقیت پرسپولیس بخاطر داور هست و خب بیشتر هم برامون جنبه ی طنز قضیه مطرح بود. اینکه میکفتیم وقتی پرسپولیس گل میزنه، بهلولی اول میپره هوا بعدن سوت میزنه بیشتر جنبه ی طنز داشت برامون.
  • دریکوند IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    مشخصه که حکومتی بودن ارتش سرخ آسیا قصه درازترازانیست که فکر می کردیم
  • رضایی IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    از قرار معلوم آبی ها همیشه دنبال یه کیسه بوکس برا توجیه شکستهاشون بودن ! نق زدنو هوچیگری اصلا جزوپرتکل آبیهاست نه ظرفیت برد دارن نه جوانمردی تحمل شکست ،بنازم شخصیت قهرمانی پرسپولیسو .
  • حمیدرضا IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    پرویز قلیچ خانی هافبک دهه پنجاه تاج الان حی و حاضره اعتراف کرده بازیکنان تاج قبل از مسابقات داور مورد علاقشونو تعیین میکردند
  • علی IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    دوستان بدونین که تعصب چشم کورمیکنه وکوشاهم کر‌. چرابه همدیگه تهمت واتهام واردمیکنید؟این دوتیم ازاول مزه فوتبال ایران بودن وهستن این روزاخیلی ناجوانمردانه به افراداتهام میزنن که واقعا کارزشتیه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی