یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
۲۷ |
۴
دلیل پناهندگی دو چهره مشهور ایرانی در کانادا
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

برای این دوره از بازی‌های المپیک ۲۹ ورزشکار پناهنده معرفی شده‌اند که در بین آنها پنج ورزشکار ایرانی هم دیده می‌شود.

چیزی به شروع بازی‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ نمانده و کشورهای مختلف این روزها آماده می‌شوند تا برای کسب مدال در این تورنمنت بزرگ به مصاف رقبا بروند.

کاروان ایران با کسب ۶۸ سهمیه روزهای خوبی را از این حیث سپری می‌کند ولی دوپینگ و مصدومیت باعث شده دو نفر از این کاروان جا بمانند تا نهایتا ۶۶ نفر به اسم و زیر پرچم ایران در بازی‌های توکیو رقابت کنند.

البته که این تعداد تمام ایرانی‌های حاضر در توکیو را تشکیل نمی‌دهند و پنج ایرانی دیگر هم در این تورنمنت حضور دارند که زیر پرچم کشوری که نه، بلکه با پرچم سفید کمیته بین‌المللی المپیک در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند.

این پنج نفر، ورزشکاران سطح بالای ایرانی در سال‌های اخیر بوده‌اند که‌ به کشورهای دیگر مهاجرت کرده، ولی هنوز نتوانسته‌اند کارهای شهروندی‌شان را به‌طورکامل انجام دهند.

به این معنی که نه می‌توانند زیر پرچم ایران در این تورنمنت رقابت کنند و نه می‌توانند برای کشوری که به آنجا مهاجرت کرده‌اند، مبارزه‌ای انجام دهند. در این شرایط، کمیته بین‌المللی المپیک برای اینکه شانسی به این پناهندگان بدهد، عده‌ای از آنها را که واجد شرایط هستند، به توکیو می‌برد.

برای این دوره از بازی‌های المپیک ۲۹ ورزشکار پناهنده معرفی شده‌اند که در بین آنها پنج ورزشکار ایرانی هم دیده می‌شود.

سه نفر از این ورزشکاران، همان‌هایی بودند که تا یکی، دو سال قبل در تیم ملی ایران مسابقه می‌دادند و حالا به کشوری دیگر پناهنده شده‌اند. دو نفر دیگر هم البته سابقه خوبی در ایران داشته‌اند ولی کم‌نام‌ونشان‌تر از بقیه هستند.

سعید فضل‌الله در کایاک یک‌نفره از آلمان، هامون درفشی‌پور در کاراته از کانادا، جواد محجوب در جودو از کانادا، دینا پوریونس در تکواندو از هلند و کیمیا علیزاده در تکواندو از آلمان، ورزشکارانی با اصلیت ایرانی در تیم پناهندگان هستند.

به غیر از کیمیا علیزاده که تنها مدال‌آور زن ایران در تاریخ بازی‌های المپیک است، جواد محجوب و هامون درفشی‌فر، دو چهره سرشناس دیگری هستند که به کانادا مهاجرت کرده‌اند و قرار است شانس خودشان را برای بازی‌های المپیک امتحان کنند.

این دو، یکی در جودو و دیگری در کاراته زیر پرچم کمیته بین‌المللی المپیک در توکیو حضور خواهند داشت؛ آن‌هم درحالی‌که تا همین چند وقت پیش مدال‌های آسیایی و جهانی برای ایران گرفته‌اند.

جواد محجوب و هامون درفشی‌فر به‌تازگی گفت‌وگویی با رادیو کانادا داشته‌اند که در زیر بخشی از صحبت‌های آنها به‌همراه گزیده‌ای از شرح‌حالشان آمده است.

«راستش را بخواهید ناراحت هستم. درست است که در حال محقق‌ کردن رؤیای رفتن به المپیک هستم، ولی نه می‌توانم با پرچم ایران در این بازی‌ها شرکت کنم و نه حتی پرچم کانادایی که من را پذیرفته است؛ چون من هنوز شهروند رسمی این کشور نیستم».

اینها بخشی از صحبت‌های هامون درفشی‌فر ۲۸‌ساله است که از ایران به کانادا مهاجرت کرده و قرار است زیر پرچم کمیته بین‌المللی المپیک در توکیو مبارزه کند.

او ادامه می‌دهد: «خب، اینکه آدم قرار است بدون ملیت خاصی در المپیک حضور داشته باشد، حس غریبی است. واقعا سعی می‌کنم این روزها دیگر زیاد به این موضوع فکر نکنم».

هامون علاقه زیادی به مطرح‌کردن دلیل مهاجرتش از ایران ندارد، بااین‌حال می‌گوید: «نمی‌خواهم زیاد درباره این موضوع حرف بزنم، چون هنوز هم اعضای خانواده ما در ایران هستند. فقط خیلی ساده می‌توانم بگویم که ما فقط برای داشتن یک زندگی بهتر مهاجرت کردیم».

هامون در شرایطی تصمیم به مهاجرت گرفته که همسرش، سمیرا ملکی‌پور را که او هم به‌صورت حرفه‌ای در ایران کاراته کار کرده و به سطح بالایی رسیده، همراهش دارد.

این دو در کرمانشاه آکادمی کاراته راه‌اندازی می‌کنند که درنهایت فرصت فعالیت‌ کردن در آن را به ‌دلیل آنکه فعالیت‌های ورزشی زنان و مردان باید جدا باشد، به دست نمی‌آورند.

هامون در این مورد می‌گوید: «تمرین‌ کردن با همسرم یکی از آرزوهای من بود ولی در ایران مردان و زنان باید جدا از یکدیگر تمرین کنند. می‌خواهم این را بگویم که هیچ شخص و هیچ مربی دیگری مثل سمیرا از من شناخت ندارد. او تجربه زیادی دارد و صاحب مدال در کاراته است و مربی تیم ملی زنان ایران هم بوده است».

این زوج سرانجام سال ۲۰۱۹ تصمیم به ترک ایران می‌گیرند و آکادمی را که تأسیس کرده بودند، به حال خود رها می‌کنند. آنها به اقوامشان در واترلو کانادا پیوسته‌اند که از پیش به این کشور مهاجرت کرده بودند.

«وقتی که ما تازه به کانادا آمده بودیم، همه به من می‌گفتند غیرممکن است بتوانم سهمیه بازی‌های المپیک را به دست بیاورم. وکیلم می‌گفت زمان برای انجام کارهای مربوط به پناهندگی بسیار کم است ولی من همیشه باور داشتم که می‌توانم در المپیک پیش‌رو حضور داشته باشم».

به غیر از هامون درفشی‌فر، دیگر ورزشکار ایرانی که از کانادا راهی بازی‌های المپیک توکیو می‌شود، جواد محجوب است؛ جودوکایی که پیش‌تر هم فرصت حضور در بازی‌های المپیک را با پرچم ایران داشته است.

او حالا از کانادا به‌عنوان خانه‌اش نام می‌برد و می‌گوید: «کانادا خانه من است. خانواده‌ام همین‌جا هستند و دخترم در مونترئال به مهدکودک می‌رود».

جواد محجوب سال ۲۰۱۶ با پرچم ایران در المپیک ریو شرکت کرد و یک بار تجربه حضور در این بازی‌های مهم را به دست آورده است ولی خودش می‌گوید این فرصت را هم داشته که سال ۲۰۱۲ به المپیک لندن برود که به دلایل سیاسی آن را از دست داده است.

«قبلا در المپیک با پرچم ایران بوده‌ام ولی حالا باید این کار را برای تیم پناهندگان انجام دهم که هنوز به‌دنبال یافتن مسیر خودش در بازی‌های المپیک است. الان به‌خاطر این تیم من باید در المپیک مبارزه کنم. البته این را هم بگویم که سال ۲۰۱۲ فرصت حضور در بازی‌های المپیک لندن را داشتم ولی مسئولان ورزش ایران مانع از سفرم به بازی‌های المپیک شدند؛ آن‌هم بعد از آنکه سهمیه را به دست آوردم».

آن سال عنوان شد جواد به‌دلیل بیماری بازی‌های المپیک را از دست داده ولی حالا گفته شده به‌دلیل احتمال برخورد با یکی از ورزشکاران اسرائیلی در المپیک مانع از سفرش به لندن شده‌اند.

«همان‌طورکه می‌بینید بدن من راهی برای امرار معاش من است. من دبیرستان هم نرفتم، پس اگر ورزشکار نمی‌شدم چه‌کاره می‌شدم؟ خودم هم پاسخی برایش ندارم».

جواد دست آخر برای رقبایش در المپیک خط‌ونشان ریزی هم می‌کشد و می‌گوید: «می‌دانم که نتوانسته‌ام به اندازه بقیه ورزشکاران تمرین کنم‌ ولی به شانسم ایمان دارم. من تنشه مبارزه هستم و می‌خواهم برنده شوم».

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۷
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • همتی IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    خودباختگان و شیفتگان غرب عزت عمرتان کم.
    • ایرانی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      همه که مثل شما پول یامفت از بیت المال نمیگیرن پس امیدوارم شما زودتر بری اون دنیا جای این بنده خداها باز بشه برگردن کشودشون
    • ایرانی تر IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      پاسخ به ایرانی. اگر واقعا حس ایرانی بودن داشته باشی می فهمی که اقامت و سکونت در یک کشور دیگر به دلایل شرایط بهتر اقتصادی و آموزشی و حتی به دلیل آزادی های اجتمماعی متفاوت حق هر انسانی هست و میشه حتی گفت خوب هست. اما زیر پرچم کشور بیگانه مارزه کردن مشکل شخصیتی و بی عاطفگی و خودفروشیه. هیچ ازاده ای مام وطن را با این شیوه نمی فروشه. باقی بهانه است
    • پاسخ به ایرانی تر IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      شما برو در همون سوریه و عراقت بجنگن.
    • پاسخ به ایرانی تر IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      شما اگه کارت نجاری باشه بخوای مهاجرت کنی اونجام باید نجار باشی دیگه ورزشکارم شغلش ورزش از این راه نون میخوره
    • میلاد IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      عجب؟!!!! واقعا دنبال دلیل میگردید ؟ شما یک دلیل بیار که باید بمونن
  • فارابی IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    همان بهتر که یک مشت وطن فروش بروند خیلی بد بخت هستید
    • عليرضا IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      وطن فروش اونيه كه باعث ميشه يه ورزشكار حاضر بشه بدون پرچم بره مبارزه كنه وطن فروش اونيه كه ميدونه داره در حق هموطنش ظلم ميشه ولي ميره پشت ظالم لطفا اگه نميتونين مرحم مردم باشين نمك رو ضخمشون نباشين و حرف مفت نزنين
    • ایمان NL ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      "نمی‌خواهم زیاد درباره این موضوع حرف بزنم، چون هنوز هم اعضای خانواده ما در ایران هستند" کشور عدل علی را چه شده که آزادی بیانش از دربار یزید کمتر است! زینب برای حرف زدن جلو یزید ترس داشت؟ شکنجه شد تا اعتراف اجباری بکنه و از یزید تعریف؟ بعد از حرف زدن شکنجه شد؟
  • آرمان IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    خودباختگان!! شماها هستید، آقا زاده ها چرا می روند آنجا!؟ مرگ بر امریکا و انگلیس می گویید، ولی بچه هایتان را می فرستید امریکا و کانادا ؟! اگر امریکا بد است، همین جا بمانید. در این 25 سال، آنقدر مغزهای متفکر، انسانهای پراستعداد را اذیت کردید که همگی کوچ کردند. البته هدف همین بود چونکه می خواستید فقط خدمتگذاران به خود شما اینجا باشند. مغزهای کوچک و منجمد برای خدمت به شما بهتر است! شرم بر شما و نسل شما.
    • یاشاسین اردبیل IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      شما دو چیزو با هم قاطی کردی. خب هر کسی میره خارج برای اینکه انجا کار میکنه و زندگی میکنه و تحصیل میکنه که ایرادی نداره. ایراد اینه که ادعا کنی ایرانی هستی اما بری زیر پرچم کشور دیگری سینه بزنی. خب اصلا اون فرد چجوری میتونه تعصب نشون بده به پرچم کشوری که کشورش نیست. از لحاظ روانشناسی هم دروغ بزرگیه
    • ایرانی اصیل IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      مشکل در ذاتشان است.اصولا کسانی که حس وطن پرستی ندارند و خیلی راحت حاضرن اونو به بهای ناچیزی بفروشن وترکش کنن از ریشه متعلق به این اب وخاک نیستن نسبشون رو که برسی کنین میبینی از اقوام مهاجری هستن که سابقن وبه ناچار اجدادشون اینجا ساکن شدن.اونایی هم که با اونا هم دردی میکنن هم از همون تبارن یا احتمالا تخمشون در جنگها قاطی شده.خلاصه ایرانی اصیل باید باشی تا قلبت براش بطپه
    • Perspolis IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      کاش ب اینم فکر میکردین بعضی هاتون مگه عمر ورزشی این افراد چقده مگه درامدشون از چیه؟؟؟وقتی تو کشور خودش باید از جیبش هزینه کنه برا امکانات ک برا کشوری ک هیچ حمایتی ازش نمیکنه و پولی ک حق مردمه رو ب تروریستها میده همون بهتر ک برن و اینده شونو تو کشور ماتم زده ایران تباه نکنن کسی هم ک انتقاد میکنه ازشون کاسه لیس دولته از نردم نیست
  • ... IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    ان شاءالله که در آنجا مشکلشون حل بشه و بتوانند به موفقیت و آرامش برسند
  • جلال IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    اینها صددرصد اهل حق هستند صددرصد .یک جور غرور کاذب دارند .مثل اسرائیلیها فکر میکنند قوم برتر با سیبیل پر پشتتر
  • ایران جوان IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    تک بعدی قضاوت نکنیم ، بخش عمده ای از این مهاجرتها مقصرش دولت بی تدبیر است امیدوارم با امدن اقای رییسی نگرش در مورد نخبگان وورزشکاران واهل قلم تغییر کند و برای مردم ایران خوش یمن وقدم باشد
  • بابک IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    موفق باشند و باعث افتخار ایران هستند
  • توران ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    دریغ از یک جو غیرت
    • م. ر. IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      غیرت را تعریف کنید چرا تا یک همچین اتفاقی می افتد و خبرش پخش می‌شود این ورزشکاران و حالا نخبگان می‌شوند بیغرت و وطن فروش خودباخته و شیفته غرب و بی عزت چرا به چیز دیگری فکر نمی‌کنید؟ همه که مثل حسین رضازاده و هادی ساعی و امثال اینها نیستند که با خودشیرینی و بادنجان دور قاب چینی و پاچه خواری سالها اسمشان بماند و در قدرت باقی بمانندکسانی مانند شما که این طور یک طرفه به قاضی رفته و راضی بر می‌گردید بهتر است بعد دیگر قضیه را هم ببینید زندگی بهتر یعنی آرامش و آسایش برای خود و خانواده شما چطور وقتی آن دلقک صدا وسیما بعد ساخت چند سری برنامه که من اسمش را دلقک وانه می‌گذارم و بعد از چندین بار طلاق و ازدواج برای بدنیا آوردن فرزندش و برای اینکه فرزندش شناسنامه و تابعیت کانادایی داشته باشد به کانادا رفت حرفی از وطن فروشی و بی‌غیرتی و خود باختگی و شیفته غرب بودن و بی عزتی به میان نیامد و کسانی مانند شما می‌گفتند به خودش مربوط است اما این ورزشکاران حالا نماد بی‌غیرتی و وطن فروشی هستند؟ شما نمی‌دانم چند سال سن دارید ولی بروید سرنوشت پیشکسوت فوتبالمان را که بعد از دو ران فوتبال تا آخر عمر مجبور شد با
    • م. ر. IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      با تاکسی کار کند را بخوانید و حتی ببینید چون فکر کنم برنامه 90 با ایشان مصاحبه ای داشته من نمی‌گویم شغل شریف و سخت رانندگی بد است نه اتفاقا یکی از مشاغل سخت است و اعصاب پولادین می‌خواهد ولی برای یک ورزشکار که سالها در کوران مسابقات بوده بعد از خداحافظی از ورزش هیچ چیزی پیش بینی نشده پس بهتر است قبل از حرف زدن کمی فکر کنیم بانوی محترم
  • سیدحسن IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    هرکی بتونه از این خراب شده بره و نره به خودش خیانت کرده
  • وحیدیاوری IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    ان شاء الله که همه ورزشکارهای جلای وطن کرده موفق باشند,باور کنید که توی این مملکت از باشگاهها سر سالم در بیاره و مدال آوری هم بکنه! والا ی نخبه است.
  • نیازعلی شمس IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    هیچ ایرانی میهن پرستی میهنش را رها نمی‌کند و برازنده نیست زیر پرچم کشور دیگری بجنگد، پس اون‌ها ایرانی نیستند
  • شهریارمغان IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    دوستان همه درد این ملت و مملکت را خیلی خوب میدونیم . چه اونهایی که با تدبیر ویژه بلدند از وجود این آقایان ارتزاق کنند و چه آنهایی که به فکر مهاجرت از خانه و کاشانه خود هستندولی نمی توانند ، مهاجرت 8 میلیون نفر که به اندازه جمعیت چندین کشورهای حوزه خلیج فارس می باشد حتما دلایل خیلی بزرگی و روشنی دارد لازم به ذکر هست که همه 8 میلیون نفر بی غیرت و بی تعصب نیستند وشاید برعکس هم می تواند باشد . یکی از خانم های مسئول از اثر بالارفتن از دیوارسفارت امریکا که منجر به بلوکه شده 36 میلیارد دلار پول وسرمایه ملت در امریکا شده و هیچگاه به ایران نرسید . حالا فرزند این خانم محترم زیر پرچم شیطان بزرگ قسم خورده و دربهترین شهر امریکا ودر خانه ویلایی داره صفا میکنه و ما درایران همچنان پارچه سفید را به رنگ پرچم امریکا نقاشی کرده و آتش می زنیم . یا فرزندان خیلی از مسئولین ساکن در انگلیس و امریکا وکانادا و استرالیا و پاریس فرانسه دارند با بهترین امکانات زندگی میکنند و ما همچنان از خیابان های خودمان میخواهیم همه اون کشورها را اسلامی و یا نابود کنیم .
  • گرگانی IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    امیدوارم روزی برسه هیچ کسی از ایران مجبور نشه بره و پناهنده بشه
  • ناشناس IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    هر کس حق انتخاب داره هرجایی زندگی کنه اما در داخل تیم ورزشی یک کشور وخوشرقصی تبلیغاتی برای خارجی ها قطعا شرم اوره.
  • علی IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    اونها اینقدر به مملکتشون عرق نداشتن که بعضی دوستان دارن سنگشونو به سینه میزنن.رفتن که رفتن به ماچه؟اگه مسئولین ما عرضه داشتن نمیذاشتن سرمایه های مملکت مفت و مجانی برن.اونا اونجا رو انتخاب کردن و به ما هم ربطی نداره.دیگه از مملکت رفتند و سرنوشتشون به خودشون مربوطه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی