نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
توصیف یک ستاره از مرگ و آوارگی مردم/ تصور نمی‌کردم چنین فاجعه‌ای در کشورم رخ دهد
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

کای هاورتس ستاره آلمانی چلسی از خرابی‌هایی که سیل در آلمان و در شهر زادگاه او ایجاد کرده حرف زده است.

کای هاورتس تصاویری را می‌دید که برایش مثل یک کابوس بود. خرابی‌ها گسترده بود. خیابان‌ها شکافته شده بود، خانه‌ها متلاشی شده و در چاه های فاضلاب که دهان باز کرده بودند، فرو رفته بودند، ماشین‌ها زیر لجن و خرابی‌ها مدفون شده و از بین رفته بودند. آب همه‌جا را فرا گرفته بود. وحشت، آلودگی، آب کثیف، غیرقابل مهار و غیرقابل تصور.

این توصیفی بود از وضعیت منطقه نورث راین وستفالیا در غرب کشور آلمان، جایی که مهاجم و ستاره آلمانی در آن بزرگ شده و خانواده‌اش هنوز آنجا زندگی می‌کنند. همه این اتفاقات ماه گذشته رخ داد.

هاورتس این بار نه در مورد فوتبال، بلکه در مورد شرایط کشورش حرف زد: «واقعاً وحشتناک است. خانواده‌ها و مردم همه‌چیزشان را از دست داده‌اند، خانه‌ها، لباس‌ها، اعضای خانواده و حیوانات خانگی‌شان. این وضعیت برای کل کشور و کل جهان یک فاجعه بود. هرگز تصور هم نمی‌کردم که اتفاقی مثل این در آلمان رخ بدهد و بسیاری از مردم بمیرند. وقتی چیزی مثل این را می‌شنوی خیلی برایت ملموس نیست و فقط تصویری دور از این اتفاق در ذهنت داری اما حالا این اتفاق برای خود ما رخ داده است.»

هاورتس ۲۲ ساله بعد از انتقال ۷۲ میلیون پوندی از بایرلورکوزن به چلسی در تابستان گذشته نیاز به زمان داشت تا توانایی خود را نشان دهد. او در ۶ ماه اول مشکلات زیادی داشت و انتقادهای زیادی را متحمل شد: «طوفانی از انتقاد علیه من راه افتاد. این بخشی از فوتبال است و به عنوان بازیکن باید با آن مواجه شوی، چون اگر این کار را نکنی شرایط برایت سخت‌تر خواهد شد.»

هاورتس با شرایط سخت کنار آمد. او زیر نظر توماس توخل کم کم جایگاه خود را در تیم پیدا کرد و در نهایت، فصل گذشته را با زدن تک گل فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل منچسترسیتی به پایان رساند.

سیل در غرب آلمان

اوضاع بدتر می‌شود

اما آنچه در سیل آلمان در زادگاه هاورتس اتفاق افتاد، این بازیکن را در مسیری دیگر مورد آزمایش قرار داد. این را می‌شود در کلمات او در سؤالاتی که با نگرانی در مورد بحران آب و هوایی مطرح می‌کند، فهمید. به عنوان کسی که خود را عاشق طبیعت و حیوانات توصیف می‌کند، او مشتاق است که بیشتر در مورد این فاجعه طبیعی بداند و بیاموزد. او هفته‌ها این خبرها را در مورد طغیان ناگهانی بارش باران در تابستان را شنید و نگران این است که شاید دردسرهای بزرگ‌تری در راه باشد.

کای در این مورد در گفت‌وگویی با گاردین می‌گوید: «به نظرم همه داریم حس می‌کنیم که چیزی در حال تغییر است. ما مردم هم می‌توانیم تغییراتی ایجاد کنیم تا کمک کنیم که اوضاع از این بدتر نشود. خیلی مهم است که همه در کنار هم بایستیم و هر کسی که کاری از دستش برمی‌آید در آینده کمک کند. من خیلی در این موضوعات اطلاعات عمیقی در حال حاضر ندارم اما می خواهم در سال‌های آینده بیشتر خودم را درگیر این مسائل کنم. حیوانات برای من ارزش زیادی دارند و همچنین طبیعت و آب و هوا نیز خیلی مهم هستند.»

ترسناک

سیل باران در اروپا روز ۲۳ تیر شروع به بارش کرد و این روند آنقدر ادامه داشت که در بلژیک نیز خرابی‌های زیادی به بار آورد. بیش از ۱۸۰ نفر جان خود را در آلمان از دست دادند و طبق گزارش رسانه‌ها تعداد تلفات در بلژیک دست کم ۴۲ نفر بوده است. هلند، سوئیس و لوکزامبورگ نیز تحت تاثیر این بارش‌ها با خرابی‌هایی مواجه شدند.

سیل در غرب آلمان

هاورتس در همان روزها و بعد از تعطیلات تابستانی به آلمان رفت: «پدرم من را به خیابان‌ها برد و آنجا در سمت راست و چپ فقط آب بود و آب. واقعاً ترسناک بود. من در شهری کوچک به نام السدورف نزدیک آخن بزرگ شدم و آنجا همیشه بارندگی بود. اما در فاصله ۱۵ دقیقه رانندگی از آنجا حالا شما خیابان‌هایی را می‌بینید که غرق در سیل شده‌اند و خانه‌هایی که خراب شده و ماشین‌هایی که روی آب شناور شده‌اند. خانواده و دوستانم خوب هستند اما می‌دانم که دوستان و اقوام آن‌ها همه چیزشان را از دست داده‌اند. شنیدن این اخبار واقعاً سخت است.»

فراموش شده‌اند

حالا مدتی گذشته و آب کمتر شده اما اوضاع برای آن‌ها که در حال بازسازی زندگی‌شان هستند همچنان سخت است و هاورتس نگران است که آنها زود فراموش شوند: «خیلی‌ها فکر می‌کنند، اوکی حالا آب رفته و همه چیز دوباره خوب است اما اینطور نیست. مردم گاز و برق و آب آشامیدنی و راه ارتباطی ندارند. بعضی‌ها لباس یا حتی جایی برای زندگی ندارند. دوستان خود را از دست داده‌اند. چیزهایی مثل عکس‌های خانوادگی یا شاید عکس مادربزرگی که دیگر بین‌شان نیست را هم از دست داده‌اند. اوضاع هنوز خیلی بد است. مردم در پناهگاه زندگی می‌کنند و صدها نفر در یک خوابگاه می‌خوابند. من فکر می‌کنم همه از همین حالا این مردم و شرایط‌شان را فراموش کرده‌اند.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی