ببینید| زنان شگفت انگیز ایران/ از جنجال «کت و شلوار» شیک دختران فوتبال ایران تا همخوانی «جاوید وطن» در جشن صعود
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تیم ملی بانوان پس از ۲ سال تعطیلی بازگشتی رویایی به مسابقات رسمی داشت و موفق شد با پیروزی مقابل بنگلادش و اردن برای اولین بار به جام ملت‌ها صعود کند.

نام‌شان در تاریخ ورزش ایران نوشته می‌شود؛ نام ۱۱زنی که دیروز مریم ایراندوست به زمین فرستاد و ۹۰دقیقه جانانه جنگیدند، نام ۴بازیکنی که پشت ضربه‌های پنالتی ایستادند و با هر توپی که گل کردند ایران را یک قدم به جام ملت‌های آسیا نزدیک‌تر کردند و نام دروازه‌بان تیم که شجاعانه ۹۰دقیقه دروازه را بسته نگه داشت و ۲ پنالتی را مهار کرد.

تیم ملی فوتبال زنان ایران، دیروز پس از تساوی بدون گل در وقت‌های قانونی، اردن را ۴بر۲ در ضربات پنالتی شکست داد تا برای نخستین بار به جام ملت‌های آسیا برسد. از سال ۱۹۷۵تا به امروز که جام ملت‌های زنان آسیا برگزار می‌شود، ایران در هیچ دوره‌ای حضور نداشته است.

۲۰۲۲ هند نخستین جامی است که ایرانی‌ها فرصت تجربه کردنش را دارند. ایران و اردن در نخستین بازی‌شان در گروه G مرحله مقدماتی، بنگلادش را ۵ بر صفر شکست داده بودند و هر کدام برای صعود از گروه نیاز داشتند که برنده از زمین خارج شوند. آنها ۹۰ دقیقه برای پیروزی فرصت داشتند و اگر در این دقایق به گل نمی‌رسیدند ضربات پنالتی تکلیف همه‌چیز را مشخص می‌کرد؛ تیم برنده و تیم صعود کننده.

گلنوش خسروی، غزاله بنی‌طالبی، ملیکا متولی، بهناز طاهرخانی، ملیکا محمدی، یاسمن فرمانی (ثنا صادقی ۶۷)، سمانه چهکندی (مرضیه نیکخواه ۶۷و فاطمه عادلی ۸۸)، هاجر دباغی (زهرا قنبری ۸۸)، زهرا سربالی (سارا ظهرابی‌نیا ۹۳)، نگین زندی و زهره کودایی بازیکنانی بودند که برای ایران بازی کردند.

قبل از مسابقه تصور این بود که بازیکنان ایران با استرس زیادی که برای صعود دارند، نتوانند بازی خوبی به نمایش بگذارند. آنها در نیمه اول بیشتر دفاع کردند و معدود تماشاگرانی که از پای بعضی از وب‌سایت‌ها تماشاگر بازی بودند، شاکی شدند که چرا تیم حمله نمی‌کند. هر چند در همان نیمه اول یک فرصت طلایی نصیب بازیکنان ایران شد. ضربه کرنر را ملیکا متولی روی دروازه فرستاد اما خط دفاع اردن ناجی تیم‌شان شدند و توپ را از روی خط برگشت دادند.

در نیمه دوم هم تیم ایران بیشتر دفاع کرد. میسا جباره روی چند موقعیت دروازه ایران را به خطر انداخت اما دفاع مستحکم ایران اجازه نداد او کار را تمام کند. هم اردن و هم ایران چند موقعیت خطرناک داشتند اما حملات آنها ثمری نداشت. شاید ایراندوست و شاگردانش ایمان داشتند که در ضربات پنالتی بهتر می‌توانند کار کنند که بیشتر توان‌شان را روی دفاع و بسته نگه داشتن دروازه گذاشتند.

پنالتی‌زنان

بازی با تساوی به پایان رسید و بدون وقت اضافه به پنالتی رفت. پنالتی اول را بهناز طاهرخانی برای ایران زد. کاپیتان تیم که در بازی با بنگلادش ۲‌پنالتی زده بود، این بار هم توپ را به وسط دروازه کوبید تا نخستین گل بازی به نام او ثبت شود.

پنالتی اول اردن را هم آیه مجالی زد تا بازی به تساوی بکشد. ضربه فاطمه عادلی هم از وسط دستان دروازه‌بان رد و گل شد. زننده پنالتی دوم اردن، بانه البیظار بود که کودایی با تشخیص درست، آن را مهار کرد.

زهرا قنبری هم سمت راست دروازه را نشانه رفت تا ایران ۳بر یک جلو بیفتد. روزبهان فریچ بازی را ۳بر۲ کرد ولی ثنا صادقی با ضربه زیبایی که زد دوباره فاصله ایران و اردن را به ۲‌ گل رساند. ضربه آخر را هم کودایی به اردنی‌ها زد. او توپ لونا مصری را مهار کرد تا هم اردنی‌ها شانسی برای ادامه بازی نداشته باشند و هم خیال ایران را از صعود راحت کند.

حالا با این برد شیرین ایران و ۱۱تیم دیگر از ۳۰دی تا ۱۷بهمن در جام ملت‌های آسیا بازی می‌کنند. ژاپن، استرالیا، چین و هند میزبان، بدون حضور در مرحله مقدماتی در جام حضور دارند.

ستاره‌ زهره

دیروز نه زهرا خواجوی، خانم کلین‌شیت که با قهر در تهران مانده بود و نه مریم یکتایی که از لیگ ترکیه به تیم ملی فراخوانده شده بود ولی خیلی آماده نبود، در دروازه ایران قرار نگرفتند. در این شرایط دروازه‌بانی تیم به زهره کودایی سپرده شده بود، دروازه‌بانی که تا دیروز کمتر کسی او را می‌شناخت. شاید این از خوش‌شانسی ایراندوست بود که خواجوی به آخرین دعوت، جواب رد داد و به تیم ملی نرفت. کودایی که سال پیش در دروازه سپاهان بود و امسال قرار است برای ذوب‌آهن گلری کند، دیروز در حد ستاره درخشید. او علاوه بر ۹۰ دقیقه بازی که توانست دروازه را بسته نگه دارد، ۲‌پنالتی را هم مهار کرد.

روایت تصویری زیر از جنجال کت و شلوارهای دختران فوتبالیست تا سرود جاوید وطن آنها پس از صعود تاریخی را به نمایش گذاشته است:

ببینید| زنان شگفت انگیز ایران/ از جنجال «کت و شلوار» شیک دختران فوتبال ایران تا همخوانی «جاوید وطن» در جشن صعود
اسکوچیچ در اردوی تیم ملی بانوان قبل از عزیمت به مسابقات
ببینید| زنان شگفت انگیز ایران/ از جنجال «کت و شلوار» شیک دختران فوتبال ایران تا همخوانی «جاوید وطن» در جشن صعود
کت و شلوارهای دختران تیم ملی فوتبال بانوان ایران که مورد توجه اهالی ورزش و رسانه ها قرار گرفت
ببینید| زنان شگفت انگیز ایران/ از جنجال «کت و شلوار» شیک دختران فوتبال ایران تا همخوانی «جاوید وطن» در جشن صعود
چند نماینده مجلس و همچنین وزارت ورزش و جوانان این پوشش را نادرست خواندند و تاکید کردند باید اصلاح لازم صورت بگیرد
ببینید| زنان شگفت انگیز ایران/ از جنجال «کت و شلوار» شیک دختران فوتبال ایران تا همخوانی «جاوید وطن» در جشن صعود
تیم ملی فوتبال بانوان ایران در یک پروانه کاملا زنانه به مسابقات اعزام شدند
ببینید| زنان شگفت انگیز ایران/ از جنجال «کت و شلوار» شیک دختران فوتبال ایران تا همخوانی «جاوید وطن» در جشن صعود
شادی پس از صعود تاریخی
ببینید| زنان شگفت انگیز ایران/ از جنجال «کت و شلوار» شیک دختران فوتبال ایران تا همخوانی «جاوید وطن» در جشن صعود
بوسیدن پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران توسط دختران تیم ملی فوتبال بانوان پس از شکست اردن در ضربات پنالتی و صعود به جام ملت‌های آسیا

در ویدیوی زیر هم همخوانی جاوید وطن توسط بازیکنان تیم ملی بانوان کشورمان پس از صعود به جام ملت‌های آسیا را می بینید:


منبع متن گزارش: لیلی خرسند - همشهری

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۶
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • علی IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    بزرگترین ظلم به ورزش زنان جدا کردن زن و مرد هست، اگه مسابقات تمرینیشونو با تیم جوانان پسران هم برگزار میکردن سطحشون خیلی بهتر میشد. بازی رو دیدم متاسفانه سطح زنان ایران گرچه از تیمهای مقابل خیلی بهتر بود ولی در مقایسه با ورزش پسران خیلی ضعیفتر هستند، چون حریف قدر ندارن که بتونن خودشونو قوی تر کنن
    • منا IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      تا اونجا که من میدونم هیچ جای دنیا در فوتبال یک طرف فوتبال وزنان وطرف دیگه تبم مردان باهم بازی کنند نیست در المپیک وتمام بازی های جهانی ورزش زنان از مردان جداند
    • بهرام US ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      ضمن تبریک به دختران پاک کشورم ایران، آقای محترم شما ورزش را با بعضی چیزا اشتباه گرفتی. درود بر غیرت دختران ایران زمین. بخصوص ورزشکاران.
  • محمدرضا علی رحیمی IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    زنده باد رهبری که همه جا گره گشاس. انشاالله با یاری خداوند بتوانن مشکلات کشور و مردم را به حداقل برسانند.امروز جامعه ی یک صدا داریم با یک هدف که فریاد میزنند اقتصاد و اقتدار باهم... زنده باد سپاه ما و دلیرمردان ارتش. انشاالله روزی بیاد که به نیروی انتظامی هم افتخار کنیم...!
    • ممدان بنگلادش IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      الان چه ربطی داشت به سپاه ارتش ؟کسی به اقتدار قدرت سپاه ارتش شکی نداره به قدرت آقامون ولی الان چه ربطی داشت برادر اشتباه زدی ،اینجا خبر ورزشیه نه کیهان .ماشالله به بانوانان ورزشکار بدون هیچ امکاناتی پرچم ایران بالا نگه داشتن
  • سیدعلی حجازی IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    ان عکس تیمی وعکسهای فوتبالی به کنار ولی عکاسهای ورزشی میتواننستند ان عکسهای تک نفره را که بازیکنان به حال خودشان بودند را نگیرد ومنتشر نکند تا باعث شر نشود
  • خسرو IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    هر درونی که خیال اندیش شد چون دلیل آری، خیالش بیش شد شری نیست مگر از اذهان بیمار و شرور. افتخار میکنم به شیردختران ایران زمین
  • بهنام IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    کجای این لباس بده اون نمایندگانی که ایراد گرفتن باید فکرشون رو درست کنن اینا گروهایی هستند که اگر می توانستن ما رو از طالبان بدتر می کردند و جناب نماینده شما به اقتصاد از هم پاشیده توجه کنید و چشمتان روی وضع نا بسامان کشور باشه نه جای دیگه
  • الهه طارمي IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    تنها ظلمی که به دخترا میشه اینه که نمیتونن برن ورزشگاه! ما دخترا که بهتر از پسرای بی جنبه هستیم ببخشید ولی ما دخترا که فوتبالو از درس و عروسک و ... ترجیح میدیم حتی واسه تیممون جونمونم میدیم ما که گاهی اوقات به جای اینکه بریم تو جمع زنانه میرفتیم تو مردا و فوتبال میدیدم چه گناهی کردیم اخه ما که با برد تیممون خیلی خوشحال میشیم و یا باخت تیممون گریه زاری چه گناهی داریم تنها گناه ما اینه که دختریم!! مگه دخترا دل ندارن من خودم یه دختر پرسپولیسی ولی حجابی ام اصلا من فدای رهبر ولی دخترا گناه دارن به مولا گناه دارن اخیرأ تعداد دختران فوتبالی زیاد شده لطفاً به ما هم اهمیت بدین
  • نوروزعلی IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    سلام خسته نباشی خدمت بازیکنان و مربیان تیم عرض می کنم ولی لباس تیم درشان بازیکنان نظام جمهوری اسلامی نبود مسولین امربایدپاسخگوباشندضمن اینکه خودبازیکنان هم نبایدزیراین ننگ وبی حیایی میرفتن
    • راز IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      ول کنین تو رو خدا.آدم دلش میخواد خودسوزی کنه از دست شماها.آخه این کجاش ننگه.؟؟؟ننگ اونه که میبینی دارن کشورو چپاول میکنن جرات اعتراض نداری اومدی پیله کردی به چیزی که ربطی به ننگ نداره
  • مجید IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    درووووود بر شما شیردلان
  • نن IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    آفرین به دخترا مون
  • زیبا IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    نان پدر و شیر مادر حلالتان باد،ایول گل کاشتین
  • کاوه IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    افتخار افرین! مگه قهرمان اسیا شدن زحمت کشیدن یه تیم ضعیف رو تو پنالتی ها بردن تا تازه برن تو مسابقات!
  • @@ IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    وای شرم و حیا کجا رفته ؟ این از وضع لباسهاشون این هم از وضع ژست گرفتنشان کم مانده لنگ و پاچه هاشون را هوا کنند ،

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی