نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - ذوب آهن؟
بایرن‌مونیخ - بایرلورکوزن
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

انتشار مطلبی در سایت بوندس‌لیگای آلمان نشان می‌دهد اشتباهی که برای اسم‌های «بایرن‌مونیخ» و «بایرلورکوزن» رخ می‌دهد، حتی در خود آلمان هم زیاد رخ داده است.

«بایر مونیخ» مقابل «بایرن لورکوزن»؟ یا «بایرن‌مونیخ» مقابل «بایرلورکوزن»؟ شاید تصور کنید این اشتباه فقط ممکن است در رسانه‌های ایران یا دیگر کشورها رخ بدهد، ولی حتی خود آلمانی‌ها هم با چالش درست‌نویسی نام این دو تیم که فقط یک حرف فاصله دارند، مواجه هستند.

جالب است بدانید که سایت رسمی بوندس‌لیگای آلمان هم در همین راستا اشتباهی که زیاد رخ داده، از تفاوت‌های این دو کلمه و دو باشگاه نوشته است.

نامگذاری

زمانی که فرهنگ لغت آلمانی را باز می‌کنید، متوجه می‌شوید که «بایرن» نام ایالت باواریا است، در حالی که «بایر» به شخصی گفته می‌شود که اهل باواریا است. بنابراین در مورد باشگاه مونیخی نام «بایرن» صحیح است.

این روش نامگذاری برای نام‌گذاری تیم‌های آلمانی غیرمعمول نیست؛ کافی است به نام‌های بوروسیا دورتموند و بوروسیا مونشن‌گلادباخ فکر کنید. «بوروسیا» نام لاتین پادشاهی سابق آلمان به نام «پروسیا» است که بخش بزرگی از شمال آلمان و شهرهای دورتموند و گلادباخ را در بر می‌گرفت. در واقع نام‌گذاری این دو باشگاه هم شبیه به بایرن‌مونیخ است. نکته جالب این که شهرهای دورتموند و گلادباخ هم نزدیک هم هستند، ولی نبردشان یک دربی تلقی نمی‌شود و برخی این اشتباه را می‌کنند. همانند دیدار بایرن و بایر که برخی‌ها تصور می‌کنند یک دربی است. شهرهای مونیخ و لورکوزن ۴۶۱ کیلومتر فاصله دارند.

در هر صورت وقتی دنبال تشخیص مکان تیم آلمانی هستید، بهترین شرط برای شما همان نام تیم است؛ مثل بوروسیا دورتموند، وردربرمن، اینتراخت‌فرانکفورت، هرتابرلین و هر باشگاه دیگری. این تفاوت نام‌گذاری نشان از تفاوت فرهنگی با کشوری مثل انگلیس دارد، جایی که نام‌ها از یک شهر تشکیل شده‌اند با پسوندهایی مثل «یونایتد»، «سیتی»، «تاون»، کانتی» و دیگر موارد.

بایرن‌مونیخ

تفاوت بایرن و بایر

اما نام دو باشگاه هم خیلی به هم بی‌ربط نیست، ولی دو نام متفاوت است. «بایرلورکوزن» سال ۱۹۰۴ توسط کارکنان شرکت داروسازی «بایر» تأسیس شد که بنیان‌گذارش «فردریش بایر» بود. بایر هم همانطور که شده بود معنای شخصی را می‌دهد که اهل ایالت باواریا یا همان بایرن است. البته این کلمه یک معنای دیگر هم دارد. به کسی زنگ کلیسا را به صدار درمی‌آورد، بایر می‌گویند. بنابراین ارتباطی عمیق بین بایرلورکوزن و ایالت باواریا وجود دارد که ناخواسته و به واسطه یک شخص کلیدی به‌وجود آمده. به نوعی می‌توان گفت فردریش بایر باعث شده این باشگاه به نوعی «باواریا ۰۴ لورکوزن» هم تلقی شود.

اما در حقیقت هیچ ارتباطی بین بایرن‌مونیخ و بایرلورکوزن وجود ندارد، اولی یک مکان است و دومی نام خانوادگی. فقط این نام‌ها در یک حرف «n» تفاوت دارند که باعث می‌شود اشتباهاتی در رسانه‌ها رخ بدهد. بنابراین به درست نوشتن این نام‌ها دقت کنید.

بایرلورکوزن

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - ذوب آهن؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی