دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۷
۴ |
۵
پرسپولیس - الهلال
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

پرسپولیس، تیمی که با «غیرت ایرانی» به جنگ با تاکتیک، برنامه‌ریزی و دلارهای سعودی رفته بود، ناکام ماند و حذف شد.

‌«در اولین مسابقه‌ای که سرمربیگری می‌کردم، دعا کردم و از خدا خواستم که برنده باشیم، اما نبردیم. آنجا بود که فهمیدم تیم مقابل هم خدا دارد. پس از آن یاد گرفتم برای رسیدن به موفقیت باید تمام تلاشم را کنم»؛ این جمله یکی از معروف‌ترین جملاتی است که سِر الکس فرگوسن کبیر، بهترین مربی قرن اخیر، به زبان می‌آورد. اگرچه زمان زیادی از بیانش می‌گذرد، ولی شباهت عجیبی با حال و روز فوتبال ما در دهه اخیر دارد؛ فوتبالی که در عرصه ملی سقف آرزوهایش را به جام جهانی رسیدن تعریف کرده و در عرصه باشگاهی هم احتمالا رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا.  این مورد دومی اما در این فصل حاصل نشد و فوتبال باشگاهی ایران به کارش در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا با حذف پرسپولیس و شکست سنگین این تیم مقابل الهلال عربستان پایان داد.

تیمی که با «غیرت ایرانی» به جنگ با تاکتیک، برنامه‌ریزی و دلارهای سعودی رفته بود، ناکام ماند. اتفاقا این بار با این شکست نه‌تنها از ارزش‌های پرسپولیس، بلکه از ارزش فوتبال ایران هم کاسته شد؛ به‌طوری‌که مشخصا دیگر نمی‌توان فقط با تکیه بر غیرت ایرانی به مصاف رقبا در حوزه ورزش رفت. البته پشت پرده ناکامی فوتبال ایران در این بازه زمانی، فقط مربوط به تکیه افراطی بر غیرت ایرانی نیست. نمی‌شود با انجام کاری که هدفی جز تخریب جناح سیاسی رقیب ندارد (بالارفتن از دیوار سفارت عربستان) یا اشتباهی نابخشودنی مثل شلیک به هواپیمای اوکراینی، توقع داشت روابط دیپلماتیک با سایر کشورها به هم نخورد. نمی‌شود تحریم را تکه‌کاغذ خواند و بعد در تأمین پاداش‌های بلوکه‌شده در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا ناکام ماند.

اصولا نمی‌شود فوتبال باشگاهی را دولتی نگه داشت، مدیران وابسته به بدنه دولت را سر کار گماشت، نظارت دقیقی بر ریخت‌وپاش‌هایشان نکرد و بعد به دلیل بدهی‌های عجیب‌وغریب و آبروریزی‌هایی که همان مدیران در فیفا به بار آورده‌اند، باشگاه‌ها را از خریدن بازیکنان به‌دردبخور خارجی محروم کرد و از آنها خواست «با غیرت» به جنگ رقبای تا دندان مسلح بروند که نه‌تنها حقوقشان عقب نمی‌افتد، بلکه حق پخش را هم به‌موقع می‌گیرند و اسپانسرهایشان هم مشکلی برای فعالیت در حوزه مورد علاقه‌شان ندارند.

نمی‌شود مدیران، سررشته‌ای از مسائل ابتدایی از ‌جمله درخواست به‌موقع برای پرواز به کشوری دیگر را نداشته باشند و بعد در اینستاگرام از این بگویند که عربستان را چنین می‌کنیم و چنان. در نهایت نمی‌شود یک مربی بدون آنالیز دقیق و درست تیم رقیب و حتی بدون شناخت کافی از نقطه ضعف تیم خودی (خوردن سه گل و نخوردن چند گل دیگر فقط از روی حرکت در شکاف ایجادشده در سمت راست خط دفاعی پرسپولیس) پا به رقابتی حساس بگذارد و بعد توقع به وجود بیاید که با «غیرت ایرانی» همه چیز شدنی است. همان‌طورکه بعد از بازی، تصاویر دعای بازیکنان الهلال در رختکن مخابره شده و همان‌طورکه سِر الکس فرگوسن می‌گوید، نمی‌توان توقع داشت خدا فقط دعای ما را مستجاب کند و پاداش تیم، بازیکنان، کادر فنی، مجموعه و مسئولان رقیب را که تلاش بیشتری کرده، برنامه‌ریزی بهتر داشته و موفق‌تر ظاهر شده‌اند، ندهد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • عمر خیام نیشابوری DE ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    مقاله ای و گفتنی های عالی, عالی,عالی, که فقط گوشه ای از حقایق تلخ و نا بسامان و اسفناک شرایط اقتصادی, سیاسی (داخلی و خارجی...) و ورزشی و فرهنگی وغیره در این چهل سال اخیر ایران است و همچنان این آشفتگی ادامه دارد. در همه زمینه ها خطا و اشتباهات بزرگ و توهمات پشت خطا و اشتباهات بزرگ و توهمات پشت سرهم وتکرار آنان توسط مسؤلین کشور از بالا تا پآیین و همچنان ادامه دار ... , بدون درس عبرت گرفتن از گذشته خود و برای یکبار هم شده, اعتراف به خطا های خود و اصلاح راه از بیخ و بن کج و ریشه ای و به بیراه رفتن خود و دادن زمام امور ومسؤلیت را بعد از چهل سال بدست کسانی لایق در ایران بسپارند, که کار بلند و تخصص و علم ودانش در کار خود دارند و از همه مهم تر انسانهآیی سالم و دارای استقلا ل فکری باشند و فرمانبر هیچ مقامی نباشند و با ملت خود صادق باشند و به ملت خود وفا دار و خدمتگزار واقعی باشند, و نه مانند این چهل سال گذشته فقط عوام فریبی و گمراه کردن و گول زدن خود و ملت, دیگر کافی و بس است و دیگر این ترفند های پوسیده قرن های گذشته جواب نمیدهد و از جواب وقهر تاریخ بشر هراس داشته باشید !
  • بهانه نیاوریم IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    اتفاقا آنچه که در ایران جواب میده و تا ابد هم جواب خواهد داد دوستی و رفاقت و همدلی و غیرتمندی هست اما به شرطی که مراد و پیش قراول و سرمربی عاقل و دانا باشد !
  • حامد IT ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    دوست عزیز یعنی همه تیم های دنیا بی غیرت هستن ؟ گذشت دوره این حرفا . الان علم دانش سیستم و مدیریت حرف اول و آخر رو میزنه . ببینید پیشکسوت های دو تیم وقتی مصاحبه می کنند یک کلمه حرف علمی و کارشناسی نمیزنن. اگر داور اخراج مدافع مارو مقابل امارات رای اماراتی ها برمیگردوند ما هم مثل اماراتی ها عکس العمل داشتیم ؟ تصور کنید تیتر های رسانه های مارو در اونصورت . کی میخوایم متوجه شیم خدا داند .
  • حمید رضا قوی بنیه IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    خیلی خوب و کامل بود، سپاس از شما، ولی این رو هم بگم با این حال لیگ باید همواره برنامه ریزیش طوری باشه که تیمها در کوران مسابقات فوتبال باشند، حالا که دلاری در بساط نیست فقط از این طریق میشه شاید بجای ۳ تا گل مثل چلسی مورینیو اتوبوس چید جلوی دروازه و دلخوش به لحظه های خاص شد یا کار رو به پنالتی کشوند، شاید هم یه خری مثل بن سلمان پیدا بشه و اینا بهش مجوز بدن این دو تا تیم هم دلاری بشن و بقیه ...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی